Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Octombrie 2025

Pro rata si ajustarea TVA

Intrebare:

Societate platitoare de TVA, cumpara in regim de scutire de tva un imobil compus din cladire teren in cota indiviza (an 2024).

Destinatia acestui spatiu va fi dupa cum urmeaza:

- activitati administative/birouri/etc in sfera tva (legate de activitatea de comert - activitatea principala pe care o desfasura inainte de achizite imobil)

- inchiriere partiala cu tva catre persoane juridice platitoare tva (prin optiune depusa la ANAF)

- inchiriere partiala fara tva catre neplatitori tva

- vanzare partiala de spatii in regim de scutire

La momentul achizitiei (T0) s-a inregistrat in contabilitate cladirea terenul la valoarea formata din:

1. pretul de achizitie din contractul de vanzare cumparare in forma autentica

2. alte cheltuieli ocazionate de aceasta achizite cum ar fi: comision agentie imobiliara, onorariu notar, alte cheltuieli

3. taxe pentru intabulare proprietate la OCPI nepurtatoare de tva

Cheltuielile de la punctul 2 au fost purtatoare de tva insa valoarea acestor cheltuieli nu a depasit 20% din total valoare achizitie (de la pct 1).

Ulterior achizitiei, societatea a inceput sa efectueze lucrari de modernizare a spatiilor ce urmeaza sa fie vandute/inchiriate in regim de scutire/taxare, lucrari care s-au inregistrat in contabilitate in contul 231-Imobilizari corporale in curs. Nici aceste lucrari de amenajare nu depasesc 20% din valoarea initiala inregistrata in contabilitate (T0) si doar o parte din aceste lucrari de amenajare sunt purtatoare de tva.

Fiecare spatiu din cele ce vor face obiectul vanzarii/inchirierii va primi o identificare in documentatia cadastrala (ex: numar cadastral - corp C1; C2; ETC) si va avea o valoare contabila compusa din: valoare contabila din momentul T0 partial purtatoare de tva valoare contabila amenajari din 231, in momentul T1. Momentul T1 este momentul vanzarii si/sau al predarii spatiilor catre chiriasi.

Mentionez ca vanzarea partiala de spatii/imobile va avea loc in 2024.

Contractele de inchirere sunt cu predare de spatiu in 2024 dar cu perioada de gratie (veniturile din inchirere in regim de scutire se obtin din 2025).

Ce obligatie are societatea in punct de vedere al aplicatii proratei/ajustarii de tva la momentul vanzarii/al inchirierii fara tva, in 2024 si in anii urmatori, cu referire la:

- tva dedus la momentul achizitiei

- tva dedus pentru lucrarile de investitii (mai mici de 20% din valoarea de intrare initiala)

- tva pentru servicii/achizitii in anii urmatori, pentru servicii care privesc ansamblul activitatilor desfasurate de firma (de ex: servicii audit cu tva, servicii contabile/hr cu tva etc.)


Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-9 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 4751

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)

Informatii la zi oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro -
cel mai apreciat site de consultanta fiscala din Romania
 
Vrei sa ai acces instant la TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
 
Este foarte simplu: TESTEAZA GRATUIT pentru 48 de ore!
- Ai la dispozitie o Baza de Date cu peste 90.000 de intrebari si raspunsuri
- Gasesti Legislatie la zi + Sfaturile specialistilor in fiscalitate si contabilitate
 
Completeaza formularul de mai jos si TESTEAZA GRATUIT ! Beneficiaza de oferta noastra speciala!
 
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria TVA

22Oct2025

Completare D300 achizitie bunuri si servicii din UE si nonUE

de Gina Popescu valabil la 22 Oct 2025
TVA
Intrebare: Va multumesc pentru raspunsul prompt, dar va mai solicit o lamurire pe un exemplu concret, va rog: - valoare servicii intracomunitare cu taxare inversa 19%=10.000 (din care NONUE-Serbia=4.000 si UE=6.000); - valoare servicii intracomunitare cu taxare inversa 21%=20.000 (din care NONUE-Serbia=5.000 si UE=15.000). in D300: rd 7=20.000 (21%) rd 7.1=15.000 (20.000-5.000) 21UE rd 8=6.000 ...
21Oct2025

Inregistrare cu intarziere factura achizitie servicii intracomunitare

de Gina Popescu valabil la 21 Oct 2025
TVA
Intrebare: Va rog sa ne precizati la ce rand din decontul de tva se va evidentia valoarea serviciilor intracomunitare facturate in iulie 2025, dar inregistrate in contabilitate in septembrie 2025. La inregistrare s-a folosit taxarea inversa cu cota de 19% in vigoare la data emiterii facturii. Se vor cumula in D300 cu valoarea serviciilor purtatoare de tva 21% in randurile 7 si 7.1 sau se vor inscrie la ...
20Oct2025

Export produse. Livrare din Germania

de Vera Constantin valabil la 20 Oct 2025
TVA
Intrebare: O companie romaneasca, in calitate de distribuitor autorizat al unei companii germane, are un client in Republica Moldova si doreste sa ii livreze produsele direct din Germania. Compania germana factureaza companiei romanesti produsele. Compania romaneasca factureaza clientului din Republica Moldova, client care suporta si costurile transportului si ale taxelor vamale Transportul este ...
20Oct2025

Achizitie din UE urmata de export direct

de Vera Constantin valabil la 20 Oct 2025
TVA
Intrebare: 1. In cazul in care compania germana organizeaza transport terestru si bunurile vor tranzita Romania, se schimba ceva dpdv tva? 2. Pe DVE trebuie trecuta si compania romaneasca? 3. Conditia de livrare pe facturi trebuie specificata? Cine, ce ar trebui sa scrie?
17Oct2025

Achizitii de la furnizori inactivi fiscal - corectarea deducerii TVA si a cheltuielilor

de Profeanu Laura valabil la 17 Oct 2025
TVA
Intrebare: Ca urmare a unei verificari amanuntite pe registrele ANAF la data de 14.10.2025, am descoperit 3 furnizori declarati inactivi fiscal si cu codul TVA anulat din oficiu (toti 3 din luna august 2025), insa cu care am desfasurat relatii comerciale pe tot parcursul acestui an, achizitiile de prestari servicii fiind declarate in D300 si D394. Mentionam ca toti partenerii au fost instiintati pentru ...
00000000

TVA aplicabil la vanzarea paielor - furaj, asternut sau combustibil?

de Irina Dumitrescu valabil la 00 00 0000
TVA
Intrebare: Am o intrebare in legatura cu o factura. Am vandut paie pentru asternut la o ferma de pui. Ce cota de TVA folosesc? - paie pentru furajare - paie pentru asternut (pui/bovine) - paie pentru foc Pana la 01.08.2025 au fost la 9 % conform Codul NC 1213
x