Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 4 Septembrie 2025

Schimbari importante in identificarea beneficiarilor reali, conform noului Regulament European nr. 1624/2024

12 Aug 2024

In contextul intensificarii eforturilor globale de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, Uniunea Europeana a adoptat Regulamentul 1624/2024, o noua legislatie menita sa consolideze transparenta si supravegherea activitatilor economice transfrontaliere. Regulamentul, care va intra in vigoare pe 10 iulie 2027, redefineste si extinde conceptul de beneficiar real, subliniind necesitatea unei abordari unificate si direct aplicabile in toate statele membre.

Redefinirea beneficiarului real

In prezent, conform art. 4 alin. 1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, prin beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie, o operatiune sau o activitate.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Conform noilor reglementari, definitia beneficiarului real este semnificativ extinsa pentru a asigura o identificare exacta si eficienta a persoanelor fizice care detin sau controleaza entitati juridice. Noua legislatie clarifica si combina elementele de proprietate si control in procesul de identificare a beneficiarilor reali, in sensul ca, orice persoana fizica cu detinere de peste 25% din capitalul social sau din drepturile de vot, sau care exercita un control semnificativ asupra unei entitati, trebuie considerata beneficiar real:

(108)

Prin natura lor complexa, structurile de proprietate si control pe mai multe niveluri fac mai dificila identificarea beneficiarilor reali. Conceptul de „structura de proprietate sau control” este menit sa descrie modul in care o entitate juridica este detinuta sau controlata indirect sau modul in care o constructie juridica este controlata indirect, ca urmare a relatiilor care exista intre entitati sau constructii juridice pe mai multe niveluri. Pentru a asigura o abordare consecventa la nivelul pietei interne, este necesar sa se clarifice normele care se aplica in aceste situatii. In acest scop, este necesar sa se evalueze simultan daca o persoana fizica detine o participatie directa sau indirecta care reprezinta cel putin 25 % din actiuni sau din drepturile de vot ori din alte participatii in capitalurile proprii si daca o persoana fizica controleaza actionarul direct prin detinerea a cel putin 25 % din actiunile sau din drepturile de vot ori din alte participatii in capitalurile proprii ale entitatii corporative. In cazul unei participatii indirecte, beneficiarii reali ar trebui identificati prin inmultirea actiunilor din lantul proprietatii. In acest scop, ar trebui adunate toate actiunile detinute direct sau indirect de aceeasi persoana fizica. Acest lucru necesita luarea in considerare a participatiilor detinute la fiecare nivel de proprietate. In cazul in care 25 % din actiunile sau din drepturile de vot ori din alte participatii in capitalurile proprii ale entitatii corporative sunt detinute de un actionar care este o entitate juridica, alta decat o entitate corporativa, beneficiarul real ar trebui sa fie stabilit luandu-se in considerare structura specifica a actionarului, inclusiv daca o persoana fizica exercita controlul prin alte mijloace asupra unui actionar

Analiza structurilor complexe de proprietate

O problema constanta in domeniul preventiei spalarii banilor a fost analiza structurilor complexe de proprietate si identificarea clara a beneficiarilor reali din aceste structuri. Noul regulament introduce reguli detaliate pentru analiza entitatilor care sunt detinute prin lanturi de proprietate pe mai multe niveluri. Scopul este de a identifica persoanele fizice care exercita controlul, fie direct, fie indirect, printr-o serie de participatii in capital sau prin alte mecanisme de influentare a deciziilor majore.

(111)

Drepturile indirecte de proprietate sau controlul indirect ar putea fi determinate prin intermediul mai multor verigi dintr-un lant sau prin intermediul mai multor lanturi individuale sau interconectate. Orice persoana fizica sau juridica sau constructie juridica ar putea constitui o veriga dintr-un lant. Relatiile dintre verigi ar putea consta in participatii in capitalurile proprii sau in drepturi de vot sau in alte mijloace de control. In astfel de cazuri, in care participatiile in capitalurile proprii si controlul coexista in structura de proprietate, sunt necesare norme specifice si detaliate privind identificarea beneficiarilor reali pentru a sprijini o abordare armonizata in ceea ce priveste identificarea beneficiarilor reali.

Reguli noi pentru transparenta si supraveghere

Pentru a asigura o mai mare transparenta si a combate ascunderea beneficiarilor reali in spatele structurilor corporative multi-nivel, regulamentul detaliaza metode de calcul pentru drepturile indirecte de proprietate si introduce posibilitatea de a ajusta pragul de identificare la 15% pentru entitati cu risc ridicat. Masurile sunt destinate sa imbunatateasca supravegherea si evaluarea riscurilor asociate activitatilor economice, reconfirmand angajamentul UE de a intari normele de preventie a spalarii banilor.

Concluzii:

Prin Regulamentul 1624/2024, UE isi propune sa creeze un cadru legal robust, aplicabil direct in toate statele membre, fara necesitatea transpunerii acestuia prin legislatia nationala, fiind un pas semnificativ catre o abordare coerenta si eficienta in combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului la nivel european. Entitatile juridice, precum si autoritatile nationale, trebuie sa fie pregatite pentru aceste schimbari, astfel incat sistemele lor de identificare si verificare a beneficiarilor reali sa fie conform noilor cerinte cu implementare din 2027.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor ...

Principalele riscuri de spalare a banilor in imobiliare

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
7 tipologii cu care se pot confrunta agentii si dezvoltatorii, conform Raportului de evaluare sectoriala ONPCSB - sectorul imobiliar 1) Ascunderea beneficiarului real al unui activ imobiliar ”Beneficiarul real al societatii poate fi ascuns prin utilizarea de actionari persoane fizice si administratori nominali, trecuti in actele publice, dar care sunt simple paravane pentru ...
04Aug2025

Creditarea societatii de catre asociati: limite, raportari si implicatii legale

de Profeanu Laura valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele informatii privind respectarea legii spalarii banilor, dupa cum urmeaza: 1) Care este suma maxima pe care o poate credita un asociat pe zi prin banca? De exemplu, putem face creditari de 50.000 RON sau mai mult? Exista vreo limita in acest sens? 2) Este posibil ca fiecare asociat sa crediteze firma in paralel (ex. avem 3 asociati diferiti pe firma)? ...

Consultanta in afaceri - intre strategie si risc de spalare a banilor

de Profeanu Laura 08 Iul 2025
Firmele care ofera servicii de consultanta pentru afaceri si management, cod CAEN 7022 (viitor CAEN 7020), sunt tot mai atent monitorizate de autoritati, in special de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Un raport recent al institutiei avertizeaza ca acest sector, aparent inofensiv, poate deveni un canal privilegiat pentru integrarea fondurilor ilicite in ...

Legea privind prevenirea spalarii banilor, din nou in schimbare: ce modificari trebuie sa cunoasca entitatile raportoare

de Profeanu Laura 08 Mai 2025
Romania se aliniaza din nou cerintelor internationale in materie de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, printr-un nou proiect de lege care modifica Legea nr. 129/2019. Adoptat recent de Camera Deputatilor, proiectul aduce noutati pentru agentii imobiliari, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii cripto, ONG-uri si alte entitati raportoare. 1. Masuri ...
28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right
x