Termene si rolul raportarii fisierului SAF-T prin declaratia 406 pentru firmele mijlocii in 2023
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
09 Iul 2023
Conform calendarului stabilit de ANAF, pentru firmele mijlocii care au obligatia de a raporta fisierul SAF-T prin intermediul declaratiei 406, perioada de gratie se incheie la finalul lunii iulie 2023. Aceasta presupune obligatia lunara de raportare, respectiv trimestriala, aferenta perioadei ianuarie - iunie 2023 pana la aceasta data, pentru a evita, cel putin teoretic, amenzi.
Fisierul SAF-T trebuie transmis lunar sau trimestrial, conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021. Perioada de raportare este determinata in functie de perioada fiscala utilizata de contribuabili pentru TVA.
Cei care au perioada lunara pentru TVA transmit declaratia 406 lunar, cei care au perioada trimestriala, semestriala sau anuala pentru TVA, inclusiv neplatitorii de TVA, transmit declaratia 406 trimestrial.
De la 1 ianuarie 2023, contribuabilii mijlocii au fost obligati sa raporteze fisierul SAF-T. Pentru primele sase luni, acestia au beneficiat de o perioada de gratie in urmatorul mod:
Iata termenele pentru declaratia 406, pentru primele sase luni ale anului:
In principal, sunt vizati urmatorii contribuabili:
Raportarea se face pentru primul an complet in care s-au efectuat raportari lunare sau trimestriale, ceea ce inseamna ca prima raportare de active se face abia in 2024 pentru firmele mijlocii. Pentru sectiunea de stocuri, fisierul SAF-T se depune doar la cererea explicita a Fiscului, in minimum 30 de zile calendaristice.
Raportarea fisierului SAF-T prin intermediul declaratiei 406 are un rol important in cadrul sistemului fiscal si administrativ. Principalele roluri ale acestei raportari sunt:
Fisierul SAF-T trebuie transmis lunar sau trimestrial, conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021. Perioada de raportare este determinata in functie de perioada fiscala utilizata de contribuabili pentru TVA.
Cei care au perioada lunara pentru TVA transmit declaratia 406 lunar, cei care au perioada trimestriala, semestriala sau anuala pentru TVA, inclusiv neplatitorii de TVA, transmit declaratia 406 trimestrial.
De la 1 ianuarie 2023, contribuabilii mijlocii au fost obligati sa raporteze fisierul SAF-T. Pentru primele sase luni, acestia au beneficiat de o perioada de gratie in urmatorul mod:
- Pentru contribuabilii cu obligatia lunara: sase luni pentru prima raportare, cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare, doua luni pentru a cincea raportare.
- Pentru contribuabilii cu obligatia trimestriala: trei luni pentru prima raportare.
Iata termenele pentru declaratia 406, pentru primele sase luni ale anului:
-
Pentru obligatia lunara:
- 28 februarie (pentru situatia din ianuarie)
- 31 martie (pentru situatia din februarie)
- 30 aprilie (pentru situatia din martie)
- 31 mai (pentru situatia din aprilie)
- 30 iunie (pentru situatia din mai)
- 31 iulie (pentru situatia din iunie si, dupa caz, pentru raportarile anterioare nedepuse la primele cinci termene lunare)
- Pentru obligatia trimestriala:
- 30 aprilie (pentru situatia din ianuarie - martie)
- 31 iulie (pentru situatia din aprilie - iunie si, dupa caz, pentru raportarea anterioara nedepusa la primul termen trimestrial)
In principal, sunt vizati urmatorii contribuabili:
- Contribuabilii mijlocii incadrati astfel la 31 decembrie 2021;
- Contribuabilii mari incadrati astfel la 31 decembrie 2021, dar care au fost mutati in categoria celor mijlocii incepand cu 1 ianuarie 2022;
- Contribuabilii mici incadrati astfel la 31 decembrie 2021, dar care au fost mutati in categoria celor mijlocii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Raportarea se face pentru primul an complet in care s-au efectuat raportari lunare sau trimestriale, ceea ce inseamna ca prima raportare de active se face abia in 2024 pentru firmele mijlocii. Pentru sectiunea de stocuri, fisierul SAF-T se depune doar la cererea explicita a Fiscului, in minimum 30 de zile calendaristice.
Raportarea fisierului SAF-T prin intermediul declaratiei 406 are un rol important in cadrul sistemului fiscal si administrativ. Principalele roluri ale acestei raportari sunt:
-
Monitorizarea si controlul fiscal:
Prin raportarea fisierului SAF-T, autoritatile fiscale pot obtine informatii detaliate si verificabile cu privire la tranzactiile si operatiunile financiare ale contribuabililor. Aceasta faciliteaza monitorizarea si controlul fiscal al companiilor, permitand autoritatilor sa detecteze mai usor nereguli, evaziune fiscala sau alte abateri in domeniul fiscal; -
Simplificarea procedurilor administrative:
Fisierul SAF-T permite contribuabililor sa furnizeze informatii fiscale intr-un format standardizat si electronic, ceea ce simplifica procesul de raportare si reduce sarcina administrativa a acestora. Raportarea electronica faciliteaza automatizarea si prelucrarea datelor, imbunatatind eficienta administrativa atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscal; -
Combaterea evaziunii fiscale:
Raportarea detaliata si verificabila a tranzactiilor si operatiunilor financiare prin fisierul SAF-T contribuie la combaterea evaziunii fiscale. Autoritatile fiscale pot identifica mai usor discrepante intre datele raportate si informatiile fiscale declarate de contribuabili, identificand astfel potentiale cazuri de evaziune fiscala si luand masuri adecvate in acest sens. -
Sprijinirea analizei si planificarii fiscale:
Datele furnizate prin fisierul SAF-T pot fi utilizate de catre autoritatile fiscale pentru analize si evaluari fiscale, precum si pentru planificarea politicilor fiscale. Aceste informatii ajuta la intelegerea comportamentului fiscal al contribuabililor, identificarea tendintelor si evaluarea impactului politicilor fiscale. -
Transparenta si imbunatatirea relatiei cu autoritatile fiscale:
Raportarea fisierului SAF-T contribuie la cresterea transparentei si coerentei datelor fiscale, consolidand astfel relatia intre contribuabili si autoritatile fiscale. Prin furnizarea de informatii precise si verificabile, se poate reduce riscul de erori sau neconcordante in interpretarea si aplicarea legislatiei fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Sep222023
Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari.
Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa ...
Sep222023
Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala)
Forma propusa pentru modificare
Art. 41.
Art. 41.
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
Art. 42. (1)
Contraventiile ...
Sep212023
Amenzi usturatoare si confiscari pentru activitati economice ilicite: Ministerul Finantelor propune sanctiuni dure
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Ministerul Finantelor vine cu o propunere de reintroducere a unor sanctiuni in legislatie, in urma observarii unor lacune care au favorizat evaziunea fiscala. Aceasta prevede amenzi si confiscari pentru cei care practica activitati economice fara inregistrare fiscala sau nu pot prezenta documente de provenienta pentru bunurile detinute sau transportate.
La trei ani de la retragerea Legii nr. ...
Sep212023
Noi obligatii pentru emiterea si transmiterea e-Facturii in Romania. Termene si sanctiuni
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
In contextul masurilor de digitalizare si transparenta fiscala, Guvernul Romaniei introduce noi reglementari referitoare la e-Factura. Un proiect de lege recent, propune ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, anumite categorii de operatori economici sa fie obligati sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura.
1. Cine este afectat?
• Operatorii economici ...
Sep212023
Salariul minim ar putea fi majorat la 3.300 de lei de la 1 octombrie 2023
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Propunerea Guvernului privind cresterea salariului minim la suma de 3.300 de lei lunar este discutata acum cu confederatiile patronale si sindicale. Aceasta initiativa a venit in contextul unei strategii de majorare treptata a salariului minim pe economie pana in 2025. Daca propunerea va fi adoptata, cresterea va interveni mai devreme cu aproape sase luni decat se anticipase initial.
Proiectul ...
Sep202023
Modificari fiscale 11 - 17 septembrie 2023
de
Irina Dumitrescu
20 Sep 2023
1. H.C.C.F. nr. 12/2023 privind stabilirea modalitatii de organizare a examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2023
Publicat in: M.Of. nr. 827 din 14.09.2023
Ce prevede: Hotararea aproba modalitatea de organizare a examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant ...