Termene si rolul raportarii fisierului SAF-T prin declaratia 406 pentru firmele mijlocii in 2023
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
09 Iul 2023
Conform calendarului stabilit de ANAF, pentru firmele mijlocii care au obligatia de a raporta fisierul SAF-T prin intermediul declaratiei 406, perioada de gratie se incheie la finalul lunii iulie 2023. Aceasta presupune obligatia lunara de raportare, respectiv trimestriala, aferenta perioadei ianuarie - iunie 2023 pana la aceasta data, pentru a evita, cel putin teoretic, amenzi.
Fisierul SAF-T trebuie transmis lunar sau trimestrial, conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021. Perioada de raportare este determinata in functie de perioada fiscala utilizata de contribuabili pentru TVA.
Cei care au perioada lunara pentru TVA transmit declaratia 406 lunar, cei care au perioada trimestriala, semestriala sau anuala pentru TVA, inclusiv neplatitorii de TVA, transmit declaratia 406 trimestrial.
De la 1 ianuarie 2023, contribuabilii mijlocii au fost obligati sa raporteze fisierul SAF-T. Pentru primele sase luni, acestia au beneficiat de o perioada de gratie in urmatorul mod:
Iata termenele pentru declaratia 406, pentru primele sase luni ale anului:
In principal, sunt vizati urmatorii contribuabili:
Raportarea se face pentru primul an complet in care s-au efectuat raportari lunare sau trimestriale, ceea ce inseamna ca prima raportare de active se face abia in 2024 pentru firmele mijlocii. Pentru sectiunea de stocuri, fisierul SAF-T se depune doar la cererea explicita a Fiscului, in minimum 30 de zile calendaristice.
Raportarea fisierului SAF-T prin intermediul declaratiei 406 are un rol important in cadrul sistemului fiscal si administrativ. Principalele roluri ale acestei raportari sunt:
Fisierul SAF-T trebuie transmis lunar sau trimestrial, conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021. Perioada de raportare este determinata in functie de perioada fiscala utilizata de contribuabili pentru TVA.
Cei care au perioada lunara pentru TVA transmit declaratia 406 lunar, cei care au perioada trimestriala, semestriala sau anuala pentru TVA, inclusiv neplatitorii de TVA, transmit declaratia 406 trimestrial.
De la 1 ianuarie 2023, contribuabilii mijlocii au fost obligati sa raporteze fisierul SAF-T. Pentru primele sase luni, acestia au beneficiat de o perioada de gratie in urmatorul mod:
- Pentru contribuabilii cu obligatia lunara: sase luni pentru prima raportare, cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare, doua luni pentru a cincea raportare.
- Pentru contribuabilii cu obligatia trimestriala: trei luni pentru prima raportare.
Iata termenele pentru declaratia 406, pentru primele sase luni ale anului:
-
Pentru obligatia lunara:
- 28 februarie (pentru situatia din ianuarie)
- 31 martie (pentru situatia din februarie)
- 30 aprilie (pentru situatia din martie)
- 31 mai (pentru situatia din aprilie)
- 30 iunie (pentru situatia din mai)
- 31 iulie (pentru situatia din iunie si, dupa caz, pentru raportarile anterioare nedepuse la primele cinci termene lunare)
- Pentru obligatia trimestriala:
- 30 aprilie (pentru situatia din ianuarie - martie)
- 31 iulie (pentru situatia din aprilie - iunie si, dupa caz, pentru raportarea anterioara nedepusa la primul termen trimestrial)
In principal, sunt vizati urmatorii contribuabili:
- Contribuabilii mijlocii incadrati astfel la 31 decembrie 2021;
- Contribuabilii mari incadrati astfel la 31 decembrie 2021, dar care au fost mutati in categoria celor mijlocii incepand cu 1 ianuarie 2022;
- Contribuabilii mici incadrati astfel la 31 decembrie 2021, dar care au fost mutati in categoria celor mijlocii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Raportarea se face pentru primul an complet in care s-au efectuat raportari lunare sau trimestriale, ceea ce inseamna ca prima raportare de active se face abia in 2024 pentru firmele mijlocii. Pentru sectiunea de stocuri, fisierul SAF-T se depune doar la cererea explicita a Fiscului, in minimum 30 de zile calendaristice.
Raportarea fisierului SAF-T prin intermediul declaratiei 406 are un rol important in cadrul sistemului fiscal si administrativ. Principalele roluri ale acestei raportari sunt:
-
Monitorizarea si controlul fiscal:
Prin raportarea fisierului SAF-T, autoritatile fiscale pot obtine informatii detaliate si verificabile cu privire la tranzactiile si operatiunile financiare ale contribuabililor. Aceasta faciliteaza monitorizarea si controlul fiscal al companiilor, permitand autoritatilor sa detecteze mai usor nereguli, evaziune fiscala sau alte abateri in domeniul fiscal; -
Simplificarea procedurilor administrative:
Fisierul SAF-T permite contribuabililor sa furnizeze informatii fiscale intr-un format standardizat si electronic, ceea ce simplifica procesul de raportare si reduce sarcina administrativa a acestora. Raportarea electronica faciliteaza automatizarea si prelucrarea datelor, imbunatatind eficienta administrativa atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscal; -
Combaterea evaziunii fiscale:
Raportarea detaliata si verificabila a tranzactiilor si operatiunilor financiare prin fisierul SAF-T contribuie la combaterea evaziunii fiscale. Autoritatile fiscale pot identifica mai usor discrepante intre datele raportate si informatiile fiscale declarate de contribuabili, identificand astfel potentiale cazuri de evaziune fiscala si luand masuri adecvate in acest sens. -
Sprijinirea analizei si planificarii fiscale:
Datele furnizate prin fisierul SAF-T pot fi utilizate de catre autoritatile fiscale pentru analize si evaluari fiscale, precum si pentru planificarea politicilor fiscale. Aceste informatii ajuta la intelegerea comportamentului fiscal al contribuabililor, identificarea tendintelor si evaluarea impactului politicilor fiscale. -
Transparenta si imbunatatirea relatiei cu autoritatile fiscale:
Raportarea fisierului SAF-T contribuie la cresterea transparentei si coerentei datelor fiscale, consolidand astfel relatia intre contribuabili si autoritatile fiscale. Prin furnizarea de informatii precise si verificabile, se poate reduce riscul de erori sau neconcordante in interpretarea si aplicarea legislatiei fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...