Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 7 Decembrie 2023

Termenul de la care entitatile raportoare au obligatia de a transmite rapoartele in noul sistem informatic la ONPCSB a fost prorogat pana la 22.11.2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
07 Nov 2023


Termenul pentru ca entitatile raportoare sa inceapa transmiterea rapoartelor prin noul sistem informatic la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor  a fost prorogat pana la 22.11.2023. Detaliile prorogarii au fost publicate in M. Of. nr. 1003 din 3 noiembrie 2023, prin Ordinul Presedintelui ONPCSB nr. 261/3.11.2023.
Initial, implementarea noilor cerinte, stabilite de Ordinul ONPCSB nr. 191/2023 si publicate in Monitorul Oficial pe 10.07.2023, era prevazuta pentru 7.11.2023.
Sistemul informatic, aflat in testare pana pe 20.11.2023, va eficientiza activitatea Oficiului, permitand inregistrarea rapoartelor din 21.11.2023 si transmiterea lor efectiva incepand cu 22.11.2023.

Conform calendarului publicat pe site-ul www.onpcsb.ro, activitatile din perioada 3-22.11.2023 se desfasoara astfel:
- 3-20 noiembrie: sistemul nou este disponibil spre testare; ONPCSB va raspunde intrebarilor de clarificare adresate;
- 20 noiembrie, la sfarsitul zilei: testarea este incheiata, datele de test sunt eliminate din sistem;
- 21 noiembrie: sistemul nou este deschis spre inregistrare;
- 22 noiembrie: toate rapoartele vor fi transmise prin noul sistem informatic;
Pana pe data de 21 noiembrie inclusiv, rapoartele vor fi transmise prin sistemul actual.

Modificarile se refera la:
- Raportul de tranzactii suspecte pentru entitati raportoare bancare si nonbancare;
- Raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare;
- Raportul de transferuri externe, in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, pentru institutiile de credit si institutiile financiare;
- Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro;
- Metodologia de transmitere a rapoartelor.
Entitatile raportoare trebuie sa trimita un raport la Oficiu daca stiu sau suspecteaza ca bunurile dintr-o tranzactie provin din infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului, conform Legii 129/2019.

Potrivit art. 5 din Legea 129/2019, entitatile raportoare sunt:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
g1) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;.
g2) furnizorii de portofele digitale;
h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult. 
Toate aceste entitati raportoare vor folosi https://raportari.onpcsb.ro/ pentru a se conforma noii metodologii.
 
Este imperativ ca toate entitatile raportoare sa se conformeze acestor cerinte actualizate. Rapoartele detailate nu contribuie doar la protejarea integritatii sistemului financiar, ci asigura alinierea Romaniei la standardele internationale de transparenta si responsabilitate. Prin urmare, contributia fiecarei entitati este importanta, nu doar pentru respectarea legii, ci si pentru consolidarea unui front unit impotriva acestor riscuri globale, protejand astfel societatea si economia impotriva acestor amenintari nefaste.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Dec032023

Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%

de Profeanu Laura 03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat. Cuantumul penalitatii de nedeclarare: Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre  contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...