Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Februarie 2024

e-Factura: noutati pentru relatia Business to Government (B2G)

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
08 Nov 2023


Incepand cu 11 Noiembrie 2023, in relatia B2G se pot efectua plati doar pentru facturile transmise prin e-Factura.

Art. 13 indice 1 din OUG nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, pevede ca destinatarul unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2G, efectueaza plati din bugetul propriu, DOAR daca sunt respectate prevederile  privind factura electronica RO e-Factura.

Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie (daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata infractiune) si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.

Recuperarea sumelor reprezentand prejudicii/plati nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, se va face cu perceperea de dobanzi si penalitati de intarziere sau majorari de intarziere, aplicabile pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada de cand s-a produs prejudiciul (de cand s-a efectuat plata) si pana la data recuperarii sumelor.

Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se va face de catre Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor si de alte persoane imputernicite in acest scop.

Obligatia facturarii electronice in relatia B2G

Totodata, art. 5 din  OUG nr. 120/2021 prevede ca facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica si in cazul existentei unei relatii B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m)*, astfel:
a) in situatia operatorilor economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. 2 din Legea nr. 227/2015;
b) in situatia in care operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin 2 din Legea nr. 227/2015, opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
 
*Art. 2. - (1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
m) relatia dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante - B2G - tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii nr. 98/2016, Legii nr. 99/2016, Legii nr. 100/2016 si al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice;
Mai departe, la art. 9 indice 1 din OUG 120/2021 se mentioneaza ca prevederile art. 5-9 se aplica si pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania, efectuate de operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania,  in relatia cu institutii publice, altele decat cele efectuate in relatia B2G, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. m).
Institutiile publice sunt definite la art. 5  lit. w) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ:
”institutia publica - structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice”.

Termen-limita pentru transmiterea facturilor

Potrivit prevederilor Art. LIX. Alin. 6 – 8 din Legea 296/2023, termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. 16) din Codul fiscal:
”Pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. 15) din Codul fiscal (livrarile intracomunitare de bunuri) persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa”.

Sanctiuni pentru nerespectarea legii

Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda:
- de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari;
- de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii;
- de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
Prin exceptie, in perioada 1 ianuarie 2024 -31 martie 2024 nu se sanctioneaza nerespectarea prevederilor de mai sus.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...