Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

e-Factura: noutati pentru relatia Business to Government (B2G)

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
08 Nov 2023


Incepand cu 11 Noiembrie 2023, in relatia B2G se pot efectua plati doar pentru facturile transmise prin e-Factura.

Art. 13 indice 1 din OUG nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, pevede ca destinatarul unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2G, efectueaza plati din bugetul propriu, DOAR daca sunt respectate prevederile  privind factura electronica RO e-Factura.

Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie (daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata infractiune) si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.

Recuperarea sumelor reprezentand prejudicii/plati nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, se va face cu perceperea de dobanzi si penalitati de intarziere sau majorari de intarziere, aplicabile pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada de cand s-a produs prejudiciul (de cand s-a efectuat plata) si pana la data recuperarii sumelor.

Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se va face de catre Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor si de alte persoane imputernicite in acest scop.

Obligatia facturarii electronice in relatia B2G

Totodata, art. 5 din  OUG nr. 120/2021 prevede ca facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica si in cazul existentei unei relatii B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m)*, astfel:
a) in situatia operatorilor economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. 2 din Legea nr. 227/2015;
b) in situatia in care operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin 2 din Legea nr. 227/2015, opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
 
*Art. 2. - (1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
m) relatia dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante - B2G - tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii nr. 98/2016, Legii nr. 99/2016, Legii nr. 100/2016 si al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice;
Mai departe, la art. 9 indice 1 din OUG 120/2021 se mentioneaza ca prevederile art. 5-9 se aplica si pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania, efectuate de operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania,  in relatia cu institutii publice, altele decat cele efectuate in relatia B2G, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. m).
Institutiile publice sunt definite la art. 5  lit. w) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ:
”institutia publica - structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice”.

Termen-limita pentru transmiterea facturilor

Potrivit prevederilor Art. LIX. Alin. 6 – 8 din Legea 296/2023, termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. 16) din Codul fiscal:
”Pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. 15) din Codul fiscal (livrarile intracomunitare de bunuri) persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa”.

Sanctiuni pentru nerespectarea legii

Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda:
- de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari;
- de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii;
- de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
Prin exceptie, in perioada 1 ianuarie 2024 -31 martie 2024 nu se sanctioneaza nerespectarea prevederilor de mai sus.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...