Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iulie 2025

TVA dedusa fara justificare: pierderea dreptului de deducere pentru titeiul "disparut" in procesare

24 Apr 2025

In urma unei inspectii fiscale desfasurate la o societate ce activeaza in domeniul comertului cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi (CAEN 4671), denumita in continuare SC X SRL, autoritatile fiscale au identificat deficiente majore in justificarea TVA dedusa pentru o cantitate de titei importat, care nu se regaseste nici in stoc, nici in livrarile catre terti si nici in evidentele de procesare.

1. Contextul activitatii SC X SRL

In perioada verificata 1 februarie 2021 – 29 februarie 2024, SC X SRL a desfasurat o activitate complexa de:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • import de titei;
  • achizitie de materii prime si servicii conexe;
  • predare spre procesare a materiilor prime catre o alta societate din Romania – Y SA;
  • livrare catre clienti interni si externi a produselor energetice rezultate.

Titeiul importat era receptionat si gestionat de Y SA, care il pompa in conducta detinuta de Z SA, cu destinatia antrepozitul propriu (Y SA), unde urma a fi procesat.

2. Cantitatea lipsa: fara vanzare, fara stoc, fara justificare

Autoritatile fiscale au constatat ca in noiembrie 2023 (ultima luna de activitate a SC X SRL, inainte ca activitatea sa fie preluata de Y SA la 1 decembrie 2023), Y SA a pompat in conducta Z SA o cantitate de titei. Pentru o parte din aceasta cantitate, nu exista documente justificative care sa ateste:

  • receptia efectiva in antrepozit;
  • vanzarea catre terti;
  • existenta in stocul final;
  • utilizarea in activitatea SC X SRL.

Cu alte cuvinte, nu s-a putut demonstra ca TVA aferenta acelei cantitati de titei a fost legata de o operatiune taxabila desfasurata de SC X SRL.

3. Pierderea dreptului de deducere a TVA

In lipsa documentelor justificative si in absenta dovezii privind utilizarea efectiva in scopul operatiunilor taxabile, organul fiscal a aplicat art. 297 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, care stabileste ca dreptul de deducere se acorda doar pentru:

„operatiuni taxabile [...] daca [achizitiile] sunt destinate utilizarii in folosul acestora.”

Fiind vorba despre o lipsa de trasabilitate fizica, TVA dedusa anterior nu a fost recunoscuta, iar SC X SRL s-a vazut obligata sa restituie suma aferenta, fiind stabilite obligatii fiscale suplimentare reprezentand TVA.

4. Lectii fiscale: trasabilitatea este cheia

Speta ilustreaza un aspect de baza al dreptului de deducere: existenta fizica, documentara si economica a bunurilor este obligatorie. Chiar daca achizitia de titei s-a facut legal si cu documente vamale corecte (DVI din 15 noiembrie 2024), nejustificarea ulterioara a utilizarii sau livrarii acestuia anuleaza dreptul de deducere.

Recomandari pentru contribuabilii din domeniul energetic si al procesarii de produse accizabile:

  • Asigurati trasabilitatea completa a materiilor prime (import, transport, procesare, stocuri, livrare);
  • Colaborati indeaproape cu prestatorii de servicii logistice si procesare (precum Y SA) pentru documente corelate cu realitatea economica;
  • Monitorizati modificarile in structura sau preluarea activitatii intre entitati (ex. SC X SRL - Y SA) pentru a evita perioade „neacoperite” documentar;
  • Nu deduceti si nu solicitati rambursarea TVA aferenta unor bunuri a caror utilizare sau destinatie finala nu poate fi probata.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre inspectie fiscala

07Iul2025

Monografie contabila sume imputate cu indemnizatiile consiliului de administratiedirectorului general

de Alexandru Palaghia valabil la 07 Iul 2025
Intrebare: Suntem o societate cu capital integral de stat. In urma unui control de inspectie fiscala pentru anii 2020-2025, s-a constatat ca in anul 2020 societatea a depasit bugetul aprobat cu 24.6 mii lei si 0.59 mii lei in anul 2021 privind remuneratiile consiliului de administratie si a directorului general al societatii. Temei legal - art.14 din OG nr.26/2013. Am primit ca masura recuperarea ...

Amortizarea unui apartament neutilizat in scop economic - tratament fiscal si concluzii dintr-un caz real verificat de ANAF

de Profeanu Laura 23 Iun 2025
In cadrul raportului publicat de ANAF cu privire la inspectiile fiscale finalizate in luna ianuarie 2025, a fost evidentiata o situatie relevanta pentru contribuabilii care inregistreaza amortizare pentru imobile achizitionate, dar care nu sunt utilizate efectiv in activitatea economica. Concluzia autoritatilor fiscale a fost clara: daca un activ - in speta, un apartament - nu este folosit ...
14Iun2025

Sume suplimentare stabilite de inspectia fiscala

de Mariana Prejbeanu valabil la 14 Iun 2025
Intrebare: In urma unui control de rambursare a TVA, organele de control au stabilit TVA suplimentar. Inspectorii au considerat ca pe anul 2024 societatea nu a emis factura unei persoane fizice pentru inchirierea unui autoturism, in suma de 4.000lei + TVA, si pe anul 2025 la fel, au considerat ca societatea nu a emis factura pentrz inchirierea unui autoturism in suma de 6.000lei + TVA. Va rog sa ...

IT-istii cu PFA! Atentie la codul CAEN si la plafonul de TVA - o inspectie fiscala poate schimba totul

de Profeanu Laura 02 Mai 2025
In domeniul IT, unde multi contribuabili opteaza pentru organizarea ca PFA si aplicarea normelor de venit, o eroare aparent minora - alegerea gresita a codului CAEN - poate avea consecinte fiscale considerabile. O inspectie recenta a ANAF a scos la iveala exact aceasta situatie, cu implicatii directe atat asupra modului de impozitare, cat si asupra obligatiilor legate de TVA. Cazul ...

Preturile de transfer sub lupa ANAF: analiza deducerii cheltuielilor in functie de profilul functional al contribuabilului

de Profeanu Laura 02 Mai 2025
Un nou caz din practica ANAF evidentiaza cat de riscant este pentru firmele romanesti din grupuri internationale sa trateze superficial documentarea preturilor de transfer si a cheltuielilor cu furnizorii afiliati. Speta nr. 5 din Informarea ANAF privind cazurile semnificative constatate de inspectia fiscala in luna februarie 2025, aduce in prim-plan o practica fiscala tot mai frecventa: ...

Call center cu probleme fiscale: ANAF a respins consultanta „in aer” si a ajustat preturile de transfer

de Profeanu Laura 02 Mai 2025
Un nou caz din practica ANAF arata cat de important este ca serviciile de consultanta si asistenta sa fie documentate riguros, in special in relatia cu entitati afiliate. O societate care desfasoara activitati de call center a fost supusa unei inspectii fiscale pentru perioada 2018–2022, iar concluziile trag un semnal de alarma pentru toate companiile care externalizeaza servicii sau fac ...
Vezi toate studiile de caz despre inspectie fiscala keyboard_double_arrow_right
x