Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024

Modificari fiscale pregatite de MFP – cota redusa de TVA, bonificatii suplimentare pentru plata impozitelor si contributiilor

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

In data de 29 septembrie 2018 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de O.U.G. privind unele masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.

Pe langa alte acte normative proiectul propune si modificari pentru Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarile propuse vizeaza:

1.    Regimul fiscal al operatiunilor determinate de implementarea standardului IFRS 9 ”Instrumente financiare”.

Pentru contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, a fost implementat in anul 2018, standardul IFRS 9 ”Instrumente financiare” In acest context legal, se propune completarea art. 19 si a art. 21 cu prevederi privind regimul fiscal al operatiunilor patrimoniale determinate de schimbarea politicilor contabile ca urmare a adoptarii de noi standarde IFRS. Astfel, pentru contribuabilii care au implementat schimbarea politicilor contabile aplicabile instrumentelor financiare, ca urmare a IFRS 9, adoptat prin Regulamentul (UE) 2016/2027 al Comisiei Europene, se propune aplicarea acelorasi principii/reguli fiscale care s-au aplicat initial la transpunerea IRFS ca baza a contabilitatii. Astfel, pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din alte ajustari, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, cu exceptia sumelor care provin din actualizarea cu rata inflatiei, se aplica urmatorul tratament fiscal:

i.    sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care s-a acordat deducere reprezinta elemente similare veniturilor;
ii.    sumele care reprezinta elemente de natura veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara reprezinta elemente similare veniturilor, cu exceptia celor prevazute la art. 23 si art. 24;
iii.    sumele care reprezinta elemente de natura cheltuielilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara sunt considerate elemente similare cheltuielilor numai daca acestea sunt deductibile in conformitate cu prevederile art. 25;
iv.    sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care nu s-a acordat deducere nu reprezinta elemente similare veniturilor;
v.     sumele care provin din anularea unor venituri care au reprezentat venituri neimpozabile nu reprezinta elemente similare cheltuielilor.

Tot ca o consecinta a implementarii IFRS 9, se propune si completarea regulilor generale de determinare a rezultatului fiscal cu prevederi prin care, urmare aplicarii optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, contribuabilii trateaza sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in debitul/creditul conturilor de rezerve, ca elemente similare cheltuielilor/veniturilor, dupa caz, daca la data vanzarii/cesionarii nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 lit. i).

2.    Clarificari privind contribuabilii care beneficiaza de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale

Se propune modificarea art.  133 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat sa se elimine situatiile in care contribuabilii care realizeaza venituri impuse pe baza normelor anuale de venit sau pe baza castigului net anual,  sa nu beneficieze de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale. Se completeaza textul astfel incat si aceste categorii de persoane  sa fie vizate de prevederea respectiva, dupa cum urmeaza:

    a) pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta pana la 15 iulie 2018 inclusiv, se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul/castigul net anual si/sau impozitul pe venitul anual, de plata;

    b) pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat declarat prin Declaratia unica si platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual estimat si/sau impozitul pe venitul anual estimat, de plata.

3. Extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%, incepand cu 01 noiemnrie 2018, pentru urmatoarele operatiuni:

- cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10;
- dreptul de utilizare a facilitatilor sportive ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311 si 9313, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, in scopul practicarii sportului si educatiei fizice, altele decat cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. l);
- serviciile constand in permiterea accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007.

Alte masuri propuse:

Prelungirea termenului de plata si acordarea unor bonificatii pentru impozitul pe venit si contributiile sociale definitivate in baza deciziilor de impunere. Astfel, in cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice in anul 2017 si pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2016-2017, se propune ca termenul de plata pentru sumele de plata stabilite prin aceste decizii, sa fie 15 martie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se propune acordarea unei bonificatii de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 15 decembrie 2018, inclusiv.

In cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plata pentru sumele de plata stabilite  prin aceste decizii, este data de  30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se acorda o bonificatie de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 31 martie 2019, inclusiv.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...