Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Actualizari semnificative in administrarea Contribuabililor Mari si Mijlocii in Romania

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
06 Dec 2023


Recent, ANAF a introdus modificari importante prin Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1945/2023, vizand modul in care sunt administrati contribuabilii mari si mijlocii. Aceste schimbari sunt menite sa simplifice si sa eficientizeze procesul de administrare fiscala, reflectand o abordare mai adaptata la dinamica economica actuala.

Mari contribuabili (Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1721/2021)

Acest ordin stabileste competenta de administrare a marilor contribuabili in sarcina Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care se efectueaza selectia/actualizarea acestora, pentru contribuabilii mari.

Desi lista marilor contribuabili, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a ANAF, ultima actualizare a listei marilor contribuabili a fost realizata la finalul anului 2021.

Unul dintre aspectele semnificative ale acestor actualizari este eliminarea criteriului de continuitate din criteriile de selectie a marilor contribuabili. Cu aceste schimbari se mentin doar criteriile specifice si de baza pentru selectia marilor contribuabili.

ART. 3 
Criterii de selectie
(1) Selectia marilor contribuabili se realizeaza dintre contribuabilii eligibili, in functie de urmatoarele criterii:
a) criterii specifice;
b) criteriul de baza; 

O alta modificare importanta este eliminarea criteriului investitional pentru clasificarea marilor contribuabili. Anterior, acest criteriu lua in considerare angajamentele investitionale ale contribuabililor nou-infiintati, avand un prag minim de investitii de 10 milioane euro intr-o perioada de trei ani.

ART. 4 
Criterii specifice
(1) Din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care indeplinesc urmatoarele criterii specifice de selectie:
a) criteriul specific de activitate desfasurata;
c) criteriul grupului fiscal unic. 

Art. 1 alin. 2 din Ordinul nr. 1721/2021 stabileste ca nu sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili contribuabilii mari care, pana la data selectiei/actualizarii:
a) au fost declarati insolvabili;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului;
d) au fost declarati inactivi;
e) au fost selectati anterior, conform criteriului participarii directe;
f) au fost selectati conform criteriului continuitatii.

Contribuabili mijlocii (Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 3610/2016)

Acest ordin stabileste competenta de administrare a contribuabililor mijlocii in sarcina administratiilor judetene ale finantelor publice, in a caror raza teritoriala se afla domiciliul lor fiscal, precum si in sarcina Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul D.G.R.F.P. Bucuresti, pentru contribuabilii mijlocii cu domiciliul fiscal in municipiul Bucuresti.

Lista contribuabililor mijlocii, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a ANAF. Ultima actualizare a listei contribuabililor mijlocii, a fost facuta la finalul anului 2022.

Pentru contribuabilii mijlocii, schimbarile aduse prin O.P.A.N.A.F. nr. 1945/2023 includ cresterea numarului maxim de contribuabili mijlocii administrati - de la 15.000 la 20.000 (maxim). Aceasta sugereaza o adaptare la cresterea economica si la diversificarea mediului de afaceri. De asemenea, categoria criteriului de continuitate a fost eliminata si pentru acestia, lasand in vigoare doar criteriile specifice si de baza.

Art. 1 alin. 1 indice 1 din Ordinul nr. 3610/2016 stabileste ca nu sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul D.G.R.F.P. Bucuresti contribuabilii mijlocii care, pana la data selectiei/actualizarii:
a) au fost declarati insolvabili;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului;
d) au fost declarati inactivi;
e) au fost selectati conform criteriului continuitatii. 

Aceste actualizari reflecta eforturile ANAF de a raspunde mai eficient nevoilor si realitatilor sectorului de afaceri din Romania. Prin simplificarea si clarificarea criteriilor de administrare, se urmareste o mai buna aliniere la standardele si practicile moderne de administrare fiscala. De asemenea, aceste schimbari sunt de asteptat sa influenteze modul in care mediul de afaceri interactioneaza cu autoritatile fiscale, contribuind la o mai mare predictibilitate si stabilitate pentru contribuabili.

Potrivit informatiilor din referatul de aprobare a modificarilor, principalul obiectiv al administrarii fiscale a contribuabililor mari si mijlocii il reprezinta dedicarea unor echipe specializate ale ANAF pentru securizarea unui procent semnificativ de incasari venituri bugetare (cca. 67 % din veniturile bugetare preconizate a se realiza la bugetele administrate de ANAF, din care 51,02 % este asigurat de marii contribuabili si 16,29 % de contribuabilii mijlocii) si de promovare a unei relatii de parteneriat cu contribuabilii.

In concluzie, Ordinul ANAF nr. 1945/2023 aduce schimbari semnificative in administrarea contribuabililor mari si mijlocii in Romania, semnaleaza o evolutie pozitiva in abordarea administrarii fiscale si subliniaza angajamentul ANAF pentru o gestionare mai eficienta si transparenta a contribuabililor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...