Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Februarie 2024

Actualizari semnificative in administrarea Contribuabililor Mari si Mijlocii in Romania

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
06 Dec 2023


Recent, ANAF a introdus modificari importante prin Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1945/2023, vizand modul in care sunt administrati contribuabilii mari si mijlocii. Aceste schimbari sunt menite sa simplifice si sa eficientizeze procesul de administrare fiscala, reflectand o abordare mai adaptata la dinamica economica actuala.

Mari contribuabili (Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1721/2021)

Acest ordin stabileste competenta de administrare a marilor contribuabili in sarcina Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care se efectueaza selectia/actualizarea acestora, pentru contribuabilii mari.

Desi lista marilor contribuabili, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a ANAF, ultima actualizare a listei marilor contribuabili a fost realizata la finalul anului 2021.

Unul dintre aspectele semnificative ale acestor actualizari este eliminarea criteriului de continuitate din criteriile de selectie a marilor contribuabili. Cu aceste schimbari se mentin doar criteriile specifice si de baza pentru selectia marilor contribuabili.

ART. 3 
Criterii de selectie
(1) Selectia marilor contribuabili se realizeaza dintre contribuabilii eligibili, in functie de urmatoarele criterii:
a) criterii specifice;
b) criteriul de baza; 

O alta modificare importanta este eliminarea criteriului investitional pentru clasificarea marilor contribuabili. Anterior, acest criteriu lua in considerare angajamentele investitionale ale contribuabililor nou-infiintati, avand un prag minim de investitii de 10 milioane euro intr-o perioada de trei ani.

ART. 4 
Criterii specifice
(1) Din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care indeplinesc urmatoarele criterii specifice de selectie:
a) criteriul specific de activitate desfasurata;
c) criteriul grupului fiscal unic. 

Art. 1 alin. 2 din Ordinul nr. 1721/2021 stabileste ca nu sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili contribuabilii mari care, pana la data selectiei/actualizarii:
a) au fost declarati insolvabili;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului;
d) au fost declarati inactivi;
e) au fost selectati anterior, conform criteriului participarii directe;
f) au fost selectati conform criteriului continuitatii.

Contribuabili mijlocii (Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 3610/2016)

Acest ordin stabileste competenta de administrare a contribuabililor mijlocii in sarcina administratiilor judetene ale finantelor publice, in a caror raza teritoriala se afla domiciliul lor fiscal, precum si in sarcina Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul D.G.R.F.P. Bucuresti, pentru contribuabilii mijlocii cu domiciliul fiscal in municipiul Bucuresti.

Lista contribuabililor mijlocii, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a ANAF. Ultima actualizare a listei contribuabililor mijlocii, a fost facuta la finalul anului 2022.

Pentru contribuabilii mijlocii, schimbarile aduse prin O.P.A.N.A.F. nr. 1945/2023 includ cresterea numarului maxim de contribuabili mijlocii administrati - de la 15.000 la 20.000 (maxim). Aceasta sugereaza o adaptare la cresterea economica si la diversificarea mediului de afaceri. De asemenea, categoria criteriului de continuitate a fost eliminata si pentru acestia, lasand in vigoare doar criteriile specifice si de baza.

Art. 1 alin. 1 indice 1 din Ordinul nr. 3610/2016 stabileste ca nu sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul D.G.R.F.P. Bucuresti contribuabilii mijlocii care, pana la data selectiei/actualizarii:
a) au fost declarati insolvabili;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului;
d) au fost declarati inactivi;
e) au fost selectati conform criteriului continuitatii. 

Aceste actualizari reflecta eforturile ANAF de a raspunde mai eficient nevoilor si realitatilor sectorului de afaceri din Romania. Prin simplificarea si clarificarea criteriilor de administrare, se urmareste o mai buna aliniere la standardele si practicile moderne de administrare fiscala. De asemenea, aceste schimbari sunt de asteptat sa influenteze modul in care mediul de afaceri interactioneaza cu autoritatile fiscale, contribuind la o mai mare predictibilitate si stabilitate pentru contribuabili.

Potrivit informatiilor din referatul de aprobare a modificarilor, principalul obiectiv al administrarii fiscale a contribuabililor mari si mijlocii il reprezinta dedicarea unor echipe specializate ale ANAF pentru securizarea unui procent semnificativ de incasari venituri bugetare (cca. 67 % din veniturile bugetare preconizate a se realiza la bugetele administrate de ANAF, din care 51,02 % este asigurat de marii contribuabili si 16,29 % de contribuabilii mijlocii) si de promovare a unei relatii de parteneriat cu contribuabilii.

In concluzie, Ordinul ANAF nr. 1945/2023 aduce schimbari semnificative in administrarea contribuabililor mari si mijlocii in Romania, semnaleaza o evolutie pozitiva in abordarea administrarii fiscale si subliniaza angajamentul ANAF pentru o gestionare mai eficienta si transparenta a contribuabililor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb202024

Modificari fiscale 05 - 11 februarie 2024

de Irina Dumitrescu 20 Feb 2024
1. O.M.F. nr. 265/2024 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la tigarete Publicat in: M.Of. nr. 120  din  12.02.2024 Ce prevede: Ordinul aproba nivelul accizei specifice la tigarete pentru perioada 1 aprilie 2024-31 martie 2025 inclusiv. Acesta  este de 543,81 lei/1.000 de tigarete.   2. O.M.F. nr. 253/2024 pentru modificarea modelului, continutului ...