Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Actualizari semnificative in administrarea Contribuabililor Mari si Mijlocii in Romania

06 Dec 2023

Recent, ANAF a introdus modificari importante prin Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1945/2023, vizand modul in care sunt administrati contribuabilii mari si mijlocii. Aceste schimbari sunt menite sa simplifice si sa eficientizeze procesul de administrare fiscala, reflectand o abordare mai adaptata la dinamica economica actuala.

Mari contribuabili (Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1721/2021)

Acest ordin stabileste competenta de administrare a marilor contribuabili in sarcina Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care se efectueaza selectia/actualizarea acestora, pentru contribuabilii mari.

Desi lista marilor contribuabili, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a ANAF, ultima actualizare a listei marilor contribuabili a fost realizata la finalul anului 2021.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Unul dintre aspectele semnificative ale acestor actualizari este eliminarea criteriului de continuitate din criteriile de selectie a marilor contribuabili. Cu aceste schimbari se mentin doar criteriile specifice si de baza pentru selectia marilor contribuabili.

ART. 3 
Criterii de selectie
(1) Selectia marilor contribuabili se realizeaza dintre contribuabilii eligibili, in functie de urmatoarele criterii:
a) criterii specifice;
b) criteriul de baza; 

O alta modificare importanta este eliminarea criteriului investitional pentru clasificarea marilor contribuabili. Anterior, acest criteriu lua in considerare angajamentele investitionale ale contribuabililor nou-infiintati, avand un prag minim de investitii de 10 milioane euro intr-o perioada de trei ani.

ART. 4 
Criterii specifice
(1) Din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care indeplinesc urmatoarele criterii specifice de selectie:
a) criteriul specific de activitate desfasurata;
c) criteriul grupului fiscal unic. 

Art. 1 alin. 2 din Ordinul nr. 1721/2021 stabileste ca nu sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili contribuabilii mari care, pana la data selectiei/actualizarii:
a) au fost declarati insolvabili;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului;
d) au fost declarati inactivi;
e) au fost selectati anterior, conform criteriului participarii directe;
f) au fost selectati conform criteriului continuitatii.

Contribuabili mijlocii (Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 3610/2016)

Acest ordin stabileste competenta de administrare a contribuabililor mijlocii in sarcina administratiilor judetene ale finantelor publice, in a caror raza teritoriala se afla domiciliul lor fiscal, precum si in sarcina Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul D.G.R.F.P. Bucuresti, pentru contribuabilii mijlocii cu domiciliul fiscal in municipiul Bucuresti.

Lista contribuabililor mijlocii, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a ANAF. Ultima actualizare a listei contribuabililor mijlocii, a fost facuta la finalul anului 2022.

Pentru contribuabilii mijlocii, schimbarile aduse prin O.P.A.N.A.F. nr. 1945/2023 includ cresterea numarului maxim de contribuabili mijlocii administrati - de la 15.000 la 20.000 (maxim). Aceasta sugereaza o adaptare la cresterea economica si la diversificarea mediului de afaceri. De asemenea, categoria criteriului de continuitate a fost eliminata si pentru acestia, lasand in vigoare doar criteriile specifice si de baza.

Art. 1 alin. 1 indice 1 din Ordinul nr. 3610/2016 stabileste ca nu sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul D.G.R.F.P. Bucuresti contribuabilii mijlocii care, pana la data selectiei/actualizarii:
a) au fost declarati insolvabili;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului;
d) au fost declarati inactivi;
e) au fost selectati conform criteriului continuitatii. 

Aceste actualizari reflecta eforturile ANAF de a raspunde mai eficient nevoilor si realitatilor sectorului de afaceri din Romania. Prin simplificarea si clarificarea criteriilor de administrare, se urmareste o mai buna aliniere la standardele si practicile moderne de administrare fiscala. De asemenea, aceste schimbari sunt de asteptat sa influenteze modul in care mediul de afaceri interactioneaza cu autoritatile fiscale, contribuind la o mai mare predictibilitate si stabilitate pentru contribuabili.

Potrivit informatiilor din referatul de aprobare a modificarilor, principalul obiectiv al administrarii fiscale a contribuabililor mari si mijlocii il reprezinta dedicarea unor echipe specializate ale ANAF pentru securizarea unui procent semnificativ de incasari venituri bugetare (cca. 67 % din veniturile bugetare preconizate a se realiza la bugetele administrate de ANAF, din care 51,02 % este asigurat de marii contribuabili si 16,29 % de contribuabilii mijlocii) si de promovare a unei relatii de parteneriat cu contribuabilii.

In concluzie, Ordinul ANAF nr. 1945/2023 aduce schimbari semnificative in administrarea contribuabililor mari si mijlocii in Romania, semnaleaza o evolutie pozitiva in abordarea administrarii fiscale si subliniaza angajamentul ANAF pentru o gestionare mai eficienta si transparenta a contribuabililor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
Recent, ANAF a introdus modificari importante prin Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 1945/2023, vizand modul in care sunt administrati contribuabilii mari si mijlocii. Aceste schimbari sunt menite sa simplifice si sa eficientizeze procesul de administrare fiscala, reflectand o abordare mai adaptata la dinamica economica actuala.