Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificarea Codului Fiscal: O noua limita de deductibilitate

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
05 Dec 2023


Recent (29.11.2023) a fost propusa o masura legislativa ce vizeaza sprijinirea utilizarii vehiculelor electrice si hibride, prin modificarea regulilor de deductibilitate fiscala a cheltuielilor cu amortizarea.

Conform art. 28 din Codul fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor de transport de persoane, care au pana la noua scaune inclusiv scaunul soferului, din categoria M1, sunt deductibile in limita a 1.500 lei lunar.

Forma propusa pentru modificare adauga o prevedere speciala pentru vehiculele actionate electric. In noua formulare, cheltuielile cu amortizarea pentru vehiculele electrice si hibride vor fi deductibile in limita a 2.500 lei pe luna: 

Art. 28. - Amortizarea fiscala
Forma actuala
Art. 28. - Amortizarea fiscala
Forma propusa pentru modificare
(14) Prin exceptie de la prevederile art. 7 pct. 44 si 45, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2 (...) cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. (14) Prin exceptie de la prevederile art. 7 pct. 44 si 45, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2 (...) cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna, iar pentru vehiculele actionate electric in limita a 2.500 lei/luna.”

Aceasta modificare ar urma sa se aplice numai pentru aceste categorii de vehicule, marcand un pas important in promovarea transportului ecologic.

Echitate fiscala si stimulare a mobilitatii ecologice
Initiatorii acestei propuneri argumenteaza ca, in starea actuala, legislatia favorizeaza vehiculele pe motorina sau benzina, deoarece posesorii acestora beneficiaza de dreptul de a deduce cheltuieli precum combustibilul, piesele de schimb, RCA si TVA. In schimb, proprietarii de vehicule electrice nu se bucura in totalitate de aceste drepturi, ceea ce a creat o inechitate fiscala. Astfel, prin aceasta masura se urmareste o mai buna echilibrare a conditiilor fiscale pentru vehiculele electrice si hibride, incurajand astfel achizitia acestora.

Procesul legislativ: Pasi spre implementare
Pentru ca aceasta propunere sa devina lege, este necesara parcurgerea mai multor etape legislative. In 05.12.2023 proiectul a fost trimis pentru aviz la Consiliul Economic si Social, Consiliul Fiscal, Consiliul Legislativ si la Guvern, pentru punct de vedere. Aceasta este o procedura standard pentru modificarile legislative, iar finalizarea ei cu succes va marca o schimbare semnificativa in politica fiscala si de mediu a Romaniei.

Concluzii: Spre un viitor mai verde
Prin aceasta initiativa legislativa, Romania face un pas important in directia sprijinirii mobilitatii sustenabile iar cresterea limitei de deductibilitate pentru vehiculele electrice si hibride va echilibra cadrul fiscal. Este un semnal ca tara se indreapta spre un viitor in care transportul ecologic este incurajat si sprijinit activ prin politici fiscale adaptate.

Comparativ cu Romania, facilitatile fiscale pentru vehiculele electrice variaza semnificativ in alte state europene. Multe tari din UE au adoptat o serie de stimulente fiscale si subventii pentru a promova utilizarea vehiculelor electrice, in scopul reducerii emisiilor de carbon si a incurajarii tranzitiei catre transportul durabil.

Norvegia: Este lider in promovarea vehiculelor electrice. Ofera scutiri de taxe substantiale, inclusiv eliminarea taxelor de import si a TVA pentru vehiculele electrice noi. De asemenea, proprietarii de vehicule electrice beneficiaza de taxe reduse pe drumuri si de acces gratuit la majoritatea punctelor de incarcare.

Germania ofera diverse stimulente, inclusiv subventii directe si reduceri de taxe pentru cumparatorii de vehicule electrice noi. De asemenea, guvernul german a extins recent schemele de subventii si a redus TVA-ul pentru vehiculele electrice.

Franta ofera un "bonus ecologic", o subventie directa pentru achizitia de vehicule electrice noi. De asemenea, exista un sistem de "bonus-malus" care penalizeaza vehiculele cu emisii ridicate si recompenseaza achizitia de vehicule cu emisii reduse sau zero.

Regatul Unit  a oferit subventii pentru vehiculele electrice si hibride plug-in, desi acestea au fost reduse in ultimii ani. Vehiculele electrice sunt, de asemenea, scutite de taxe pe vehicule si beneficiaza de alte avantaje fiscale.
Olanda ofera reduceri de taxe pentru vehiculele electrice si a implementat obiective ambitioase pentru electrificarea transporturilor. Exista, de asemenea, stimulente locale, cum ar fi parcare gratuita si acces la benzi de circulatie rezervate.

Suedia ofera subventii pentru cumpararea vehiculelor electrice si hibride plug-in. Aceasta include si reduceri fiscale pentru posesorii de astfel de vehicule.

Romania: Desi Romania a facut pasi in directia promovarii vehiculelor electrice, prin programe precum "Rabla Plus" care ofera subventii pentru achizitia de vehicule electrice, facilitatile fiscale sunt in general mai putin generoase comparativ cu alte tari europene.

In concluzie, in timp ce Romania face eforturi pentru a incuraja utilizarea vehiculelor electrice, multe alte tari europene au implementat o gama mai larga de stimulente fiscale si subventii, reflectand un angajament mai puternic fata de tranzitia catre mobilitatea electrica.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...