Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Agenda fiscala de toamna 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Aug 2023


In ciuda complexitatii fiscale, este important sa mentinem o perspectiva clara si sa ne concentram asupra a ceea ce este important. Sa sintetizam punctele principale pentru companii si PFA-uri din agenda fiscala a toamnei 2023:

1. Termene pentru plata impozitelor locale: A doua transa trebuie platita pana pe 30 septembrie. Potrivit art. 462 alin. 1 din Codul fiscal  impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.

2. Dividende interimare: Companiile pot distribui profitul sub forma de dividende interimare pentru primele trei trimestre ale anului 2023. OG nr. 16/2022 a venit cu o serie de noutati in ce priveste tratamentul fiscal al dividendelor. Astfel, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, cota de impozit pe dividende s-a majorat de la 5 la 8% pentru dividendele platite catre alte persoane juridice si catre persoane fizice rezidente/nerezidente.

3. Implementarea e-Factura: In perioada urmatoare vor fi stabilite categoriile de operatori economici care au obligatia de a emite facturi electronice in relatia relatia business-to-business (B2B) si de a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, precum si data de la care intervine aceasta obligatie.  In multe tari, guvernele incurajeaza sau chiar impun utilizarea e-facturilor, mai ales in tranzactiile cu entitatile publice, pentru a beneficia de eficienta si transparenta pe care acestea le ofera. Dar, adoptia unui astfel de sistem la nivel national, necesita implementarea unor reglementari si infrastructuri tehnologice adecvate.

4. Imbunatatiri in sistemul e-Transport:
Din informatiile furnizate de Ministerul Finantelor cu privire la sistemul e-Transport si implementarea proiectului SIMTIC (Sistem de Monitorizare a Tranzactiilor Intracomunitare), putem sintetiza  ca proiectul SIMTIC are ca scop imbunatatirea monitorizarii tranzactiilor intracomunitare. Momentan este partial implementat, cu un modul functional pentru declararea transporturilor de bunuri riscante. Alte componente informatice, precum camerele video si analiza riscului fiscal, vor fi implementate pana pe 11 octombrie 2023.

5. Schimbari in sistemul e-Popriri: Datornicii vor fi protejati de virari excesive catre Fisc, datorita imbunatatirilor aduse sistemului. Ordinul presedintelui ANAF nr. 626/2023 stabileste un cadru legal pentru ca institutiile de credit si ANAF sa colaboreze intr-un proces de reconciliere a datelor referitoare la masurile de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti. Aceasta este, in esenta, o actiune de verificare si aliniere a informatiilor din bazele de date ale ambelor parti, cu scopul de a asigura corectitudinea si actualizarea datelor privind popririle.
Conform acestui ordin, institutiile de credit si ANAF vor compara si alinia informatiile pe care le detin in legatura cu popririle asupra disponibilitatilor banesti, iar dupa procesul de reconciliere, sumele ramase de recuperat vor fi actualizate, astfel incat sa reflecte corect suma datorata de catre debitor la data reconcilierii. Data intrarii in vigoare: 1 octombrie 2023.
 
6. Limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare: Aceasta masura va dura pana la 28 octombrie 2023 si se refera la limitarea (in perioada 28 Iulie – 28 Octombrie 2023) a adaosului comercial la mai multe produse agroalimentare. Masura vizeaza atat producatorii, cat si distribuitorii si comerciantii.
Potrivit prevederilor OUG nr. 67 din 30 Iunie 2023, pentru aceasta  perioada de 90 de zile, cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare prevazute in anexa actului normativ trebuie sa fie limitate astfel:
  • cota de adaos comercial practicata de procesator poate fi de maximum 20%, fata de costul de productie al produsului, calculat potrivit reglementarilor contabile in vigoare, in care sunt incluse cheltuielile directe si indirecte;
  • cota de adaos comercial practicata in mod cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor de pe lant, poate fi de maximum 5%, fata de pretul de achizitie la care se adauga cheltuielile operationale;
  • cota de adaos comercial practicata de comerciant la vanzarea cu amanuntul si cash&carry poate fi de maximum 20%, fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului; in cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse si remizele si risturnele.
Lista alimentelor cuprinde:
  • Paine alba simpla, cu gramaj cuprins intre 300—500 grame, fara specialitati;
  • Lapte de vaca de consum, 1 l, grasime 1,5%, cu exceptia UHT;
  • Branza telemea de vaca, vrac;
  • Iaurt simplu din lapte de vaca, 3,5% grasime, cu gramaj maxim 200 grame;
  • Faina alba de grau „000” 1 kg;
  • Malai, 1 kg;
  • Oua de gaina, calibrul M, 10 buc.;
  • Ulei de floarea-soarelui, 1 l;
  • Carne proaspata de pui (pui intreg, tacamuri de pui, pulpe pui intregi cu os si aripi de pui, varianta standard);
  • Carne proaspata de porc (carne porc lucru, pulpa porc cu os si fara os, spata de porc);
  • Legume proaspete, vrac (rosii, ceapa, castraveti, fasole uscata, morcovi, ardei gras Bianca si ardei capia);
  • Fructe proaspete, vrac (mere rosii si mere golden, prune, pepene rosu, struguri de masa);
  • Cartofi proaspeti, albi;
  • Zahar alb tos, 1 kg.
Companiile si PFA-urile ar trebui sa fie proactive si sa lucreze indeaproape cu contabilii lor sau cu consultantii fiscali, pentru a se asigura ca sunt la curent cu aceste schimbari si se conformeaza adecvat. Este esential, de asemenea, sa monitorizeze orice actualizari care pot aparea in urmatoarele luni.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...