Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Calculul impozitului pe cladirile detinute de persoanele juridice

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Aug 2023


Pentru cladirile rezidentiale aflate in proprietate sau detinute de persoanele juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii, iar pentru cladirile nerezidentiale, prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2%-1,3%, inclusiv.

Pentru stabilirea impozitului pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor, este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.

Valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat, depus la organul fiscal local, pana la primul termen de plata din anul de referinta. In situatia depunerii raportului de evaluare dupa primul termen de plata din anul de referinta, acesta produce efecte incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator.

In cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului pe cladiri este de 5%, cu conditia ca proprietarul cladirii sa fi fost notificat de catre organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare. Notificarea se comunica proprietarului cladirii prin publicarea acesteia in spatiul privat virtual sau prin posta, in cazul contribuabililor care nu sunt inrolati in spatiul privat virtual. Termenul pana la care trebuie comunicata notificarea este 31 octombrie a anului curent pentru impozitul datorat incepand cu anul urmator.

In cazul in care notificarea nu este comunicata pana la aceasta data, impozitul urmeaza a se calcula:
- prin aplicarea cotei cuprinse intre 0,08%-0,2% asupra valorii impozabile a cladirilor rezidentiale;
- prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2%-1,3%, inclusiv pentru cladirile nerezidentiale.

In cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, diferenta de taxa va fi datorata de proprietarul cladirii, cu conditia ca acesta sa fi fost notificat de catre organul fiscal competent.
In esenta, legislatia pune accent pe actualizarea valorii impozabile a cladirilor detinute de persoane juridice la intervale de 5 ani, pentru a evita cote mai mari de impozit. Notificarea este un pas esential in acest proces, oferind proprietarilor sansa sa-si actualizeze valorile.
Potrivit art. 462 din Codul fiscal, impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.

Sa analizam aceste prevederi legale prin intermediul unor exemple practic pentru a intelege mai bine cum se aplica aceste cote:

Exemplul 1:

Presupunem ca o firma detine doua cladiri, una rezidentiala si una nerezidentiala. Valoarea impozabila a cladirii rezidentiale este de 100.000 de euro, iar valoarea impozabila a cladirii nerezidentiale este de 500.000 de euro.

1. Pentru cladirea rezidentiala:
Daca ne referim la cota minima de 0,08%: Impozit = 0,08% * 100.000 euro = 0,0008 * 100.000 = 80 euro.
Daca ne referim la cota maxima de 0,2%: Impozit = 0,2% * 100.000 euro = 0,002 * 100.000 = 200 euro.
Deci, impozitul pe cladirea rezidentiala va fi cuprins intre 80 si 200 euro, in functie de cota specificata de autoritatile locale.

2. Pentru cladirea nerezidentiala:
Daca ne referim la cota minima de 0,2%: Impozit = 0,2% * 500.000 euro = 0,002 * 500.000 = 1.000 euro.
Daca ne referim la cota maxima de 1,3%: Impozit = 1,3% * 500.000 euro = 0,013 * 500.000 = 6.500 euro.
Deci, impozitul pe cladirea nerezidentiala va fi cuprins intre 1.000 si 6.500 euro, in functie de cota specificata de autoritatile locale.

Exemplul 2

Presupunem ca avem o companie care detine o cladire nerezidentiala cu o valoare impozabila de 300.000 de euro, evaluata ultima data in 2018. Suntem in 2024 si compania nu a reevaluat cladirea de atunci.

Scenariul 1: Organul fiscal competent va notifica compania pana la data de 31 octombrie 2023 despre necesitatea reevaluarii.
Calcul: Daca respectiva companie nu depune un raport de evaluare pana la primul termen de plata din 2024, impozitul pentru cladire va fi de 5% din valoarea impozabila, adica: 5% * 300.000 euro = 15.000 euro

Scenariul 2: Organul fiscal nu va notifica compania pana la 31 octombrie 2023.
Calcul: Impozitul va fi calculat conform alin. (2) art. 460 din Codul fiscal: Daca folosim cota minima de 0,2%: Impozit = 0,2% * 300.000 euro = 600 euro
Daca folosim cota maxima de 1,3%: Impozit = 1,3% * 300.000 euro = 3.900 euro
Asadar, impozitul va fi cuprins intre 600 si 3.900 euro.

Scenariul 3: Organul fiscal competent va notifica compania pana la data de 31 octombrie 2023 despre necesitatea reevaluarii, iar compania va depune un raport de evaluare pana la primul termen de plata din 2024.
Presupunem ca, din raportul de evaluare depus de companie, rezulta ca valoarea impozabila actualizata a cladirii nerezidentiale este de 350.000 euro.
Calcul:
Impozitul se va calcula conform alin. (2), bazandu-se pe noua valoare impozabila:
Daca folosim cota minima de 0,2%: Impozit = 0,2% * 350.000 euro = 700 euro
Daca folosim cota maxima de 1,3%: Impozit = 1,3% * 350.000 euro = 4.550 euro
Asadar, daca respectiva companie raspunde in timp util notificarii si actualizeaza valoarea impozabila a cladirii, impozitul datorat pentru cladirea nerezidentiala va fi cuprins intre 700 si 4.550 euro, in functie de cota aplicata de organele fiscale.

Concluzie: Este in avantajul companiei sa reevalueze cladirea la timp, mai ales daca aceasta estimeaza o crestere a valorii impozabile. Depunand raportul de evaluare pana la primul termen de plata, compania se asigura ca impozitul se va calcula pe baza valorii actualizate si nu va fi supusa unui impozit de 5% din cauza neactualizarii valorii imobilului.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...