Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
28 Nov 2023


In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere) care nu sunt obligati sa se inregistreze la Registrul Comertului.

Ce propune noul proiect de Ordin?

Procedura de inregistrare fiscala
Sectiunea "Procedura de inregistrare fiscala" din Cap. II al anexei la Ordinul ANAF 2021/2021 va fi completata cu prevederi specifice pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor.

Competenta privind inregistrarea fiscala
Organul fiscal central care are competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice ce desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, este cel in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice. Acesta este stabilit conform art. 31, alin. 1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

Inregistrarea pentru activitati economice independente:
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si care se inregistreaza in registrul comertului conform unei legi speciale, procesul de inregistrare fiscala se efectueaza potrivit acelei legi speciale.

Sedii secundare cu minimum 5 angajati:
Organul fiscal central competent pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare cu cel putin 5 angajati (conform Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale) este cel din raza teritoriala in care se afla sediul secundar.
Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale ale acestor sedii secundare revine organului fiscal unde persoana fizica are domiciliul fiscal, stabilit in conformitate cu art. 31 alin. 1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

Sedii secundare cu mai putin de 5 angajati:
Persoanele fizice care au sedii secundare cu mai putin de 5 angajati, le declara la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice (art. 31 alin. 1) lit. a) din Codul de procedura fiscal).

Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala:
Formularul 070, cunoscut ca "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere", trebuie depus in termen de 30 de zile de la inceperea activitatii.
Declaratia trebuie sa fie insotita de documentele doveditoare ale informatiilor inscrise.
Copiile documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratia de inregistrare fiscala, trebuie certificate de contribuabil pentru conformitate cu originalul prin inscrierea mentiunii conform cu originalul si prin semnarea acestora.
Documentele doveditoare prezentate in original vor fi copiate si certificate conform cu originalul de catre functionarul competent si restituite ulterior contribuabilului.

Metode de depunere:
Declaratia poate fi depusa fie de catre contribuabil, fie de catre imputernicitul sau, conform articolului 18 din Codul de procedura fiscala.
Depunerea se poate face la registratura organului fiscal competent, prin posta (cu scrisoare recomandata) sau prin mijloace electronice.

Depunerea electronica:
- Prin serviciul "Spatiul privat virtual" (SPV), daca persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, cu identificare prin NPOTP (nume, parola si cod de autentificare de unica folosinta).
- Pe portalul ANAF, cu semnatura electronica calificata.
Aceasta procedura ofera flexibilitate si accesibilitate contribuabililor, facilitand procesul de conformare fiscala si interactiunea cu ANAF.

Verificarea si procesarea declaratiei
Compartimentul de specialitate al ANAF va verifica concordanta dintre informatiile din declaratie si documentele doveditoare. Daca totul este corect, acesta va atribui codul de inregistrare fiscala si va emite certificatul de inregistrare fiscala in termen de 10 zile de la depunerea declaratiei.
Data inregistrarii fiscale va fi data atribuirii codului de inregistrare fiscala.

In certificatul de inregistrare fiscala al persoanei fizice care va desfasura activitati economice independent, se va inscrie domiciliul fiscal al acesteia, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala si anume sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.

Certificatul de inregistrare fiscala se va comunica in conformitate cu prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscala. In aceeasi zi (sau cel tarziu in ziua urmatoare atribuirii codului de inregistrare fiscala), compartimentul de specialitate, va informa contribuabilul cu privire la emiterea Certificatului de inregistrare fiscala:
- prin SPV (in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV)
- utilizand informatiile furnizate de contribuabil prin declaratia de inregistrare fiscala - adresa de email sau telefon (in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV).

Acest proiect de ordin faciliteaza procedura de inregistrare fiscala pentru PFA-uri si profesionisti, oferind claritate si accesibilitate. Este o miscare binevenita pentru cei care nu sunt obligati sa se inregistreze la Registrul Comertului, oferindu-le posibilitatea de a se conforma mai usor cerintelor fiscale. Prin aceste modificari, ANAF isi propune sa asigure o aplicare unitara si eficienta a procedurilor fiscale, sprijinind astfel conformitatea fiscala in Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...