UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante).
Directiva 2011/7/UE (adoptata la 16 februarie 2011) a fost un pas important in combaterea intarzierii platilor in tranzactiile comerciale. Aceasta directiva a fost o reformare a Directivei 2000/35/CE si a avut ca obiectiv principal protejarea intreprinderilor, in special a IMM-urilor, impotriva efectelor negative ale intarzierilor de plata.
Recent (12 septembrie 2023) a fost publicata aceasta propunere de regulament (pentru a abroga Directiva 7/2011) care aduce modificari semnificative, cum ar fi:
- Reducerea termenului de plata la 30 de zile
Recunoasterea ca intarzierea in efectuarea platilor a devenit, in unele cazuri, avantajoasa din punct de vedere financiar pentru debitori, datorita dobanzilor mici sau procedurilor judiciare greoaie, a condus la necesitatea unei schimbari in cultura platilor. Propunerea de regulament introduce un termen unitar de plata de 30 de zile pentru toate tranzactiile comerciale. Acest termen, mai scurt decat cel actual (60 de zile) are ca scop imbunatatirea fluxului de numerar si reducerea riscului financiar pentru creditorii care depind de plati prompte pentru a-si mentine operatiunile. Conform propunerii, acest termen de 30 de zile va deveni standard pentru toate tranzactiile comerciale, indiferent de natura sau marimea intreprinderii implicate.
- Penalitati automate pentru intarzieri
Aceasta masura se bazeaza pe principiul ca debitorul unei obligatii de plata este obligat la plata de penalitati de intarziere, acestea datorandu-se automat si fara alte formalitati. Cu o penalizare fixa de 50 de euro pentru fiecare tranzactie intarziata, regulamentul urmareste sa descurajeze intarzierile si sa compenseze creditorii pentru costurile si inconvenientele associate (in prezent este 40 euro).
- Clauze contractuale nule
In propunerea de regulament, nulitatea anumitor clauze contractuale este specificata in Art. 9. Conform acestui articol, sunt considerate nule urmatoarele practici contractuale:
- Stabilirea perioadei de plata cu incalcarea Art. 3 (30 calendar days).
- Excluderea sau limitarea dreptului creditorului de a obtine dobanda pentru plata intarziata (prevazuta in Art. 5) sau dreptul de a obtine compensatie pentru costurile de recuperare prevazute in Art. 8 (50 euro).
- Extinderea duratei procedurii de verificare sau acceptare peste termenul stabilit in Art. 3(30 calendar days).
Aceste prevederi sunt menite sa asigure echitatea in tranzactiile comerciale, limitand practicile care ar putea avantaja debitorii in detrimentul creditorilor.
Procedura rapida de recuperare a creantelor
Un aspect inovator al propunerii este crearea unei proceduri rapide pentru recuperarea creantelor. Aceasta permite creditorilor sa obtina un titlu executoriu in maxim 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii, accelerand astfel procesul de recuperare a datoriilor necontestate.
Impactul asupra intreprinderilor din UE si Romania
Schimbarile propuse de regulament, vor avea un impact semnificativ asupra modului in care intreprinderile din UE, inclusiv cele din Romania, isi gestioneaza tranzactiile comerciale. Intreprinderile vor trebui sa se adapteze la noul cadru legislativ, ajustandu-si procesele interne pentru a respecta termenele mai scurte de plata si pentru a se conforma noilor reglementari referitoare la penalitatile pentru intarzieri.
Context si obiective
UE se confrunta cu o provocare majora: fluxul de plati intarziat in tranzactiile comerciale, o problema cu impact substantial asupra economiei, in special a intreprinderilor mici si mijlocii. Conform memorandumului explicativ al propunerii de regulament, anual se emit in UE aproximativ 18 miliarde de facturi, cu mai mult de 500 de facturi emise in fiecare secunda. Aceste intarzieri afecteaza lichiditatile intreprinderilor si complica situatia financiara, afectand competitivitatea si rentabilitatea. Asimetriile de putere in negocieri intre marii clienti si furnizori mai mici contribuie la aceasta problema, fortand adesea furnizorii sa accepte termeni neloiali de plata. Noua propunere a UE vizeaza abordarea acestor deficiente si imbunatatirea disciplinei de plata in tranzactiile comerciale, protejand companiile de efectele intarzierilor de plata.
Impactul asupra Intreprinderilor Romanesti
Modificarile propuse vor influenta activitatea entitatilor din Romania prin amendamentele aduse Legii 72/2013. Prin aceasta propunere de regulament, UE isi propune sa limiteze tendinta intarzierilor in plati si sa promoveze o cultura a platilor prompte si eficiente. Schimbarile sunt menite sa creeze un mediu de afaceri mai sigur si sa sprijine sustenabilitatea financiara. Totodata, reducerea termenelor de plata, ar putea conduce la o crestere a preturilor, cauzata de faptul ca termenele mai scurte de plata pot pune presiune suplimentara asupra lichiditatilor intreprinderilor. Intr-un efort de a mentine un flux de numerar rapid si de a compensa perioadele de plata mai scurte, intreprinderile pot fi nevoite sa-si majoreze preturile pentru a acoperi costurile mai ridicate ale capitalului de lucru sau ale finantarii.
Revizuirea Directivei privind Plata Intarziata a fost inclusa in programul de lucru al Comisiei pentru 2023 sub obiectivul A Europe fit for the Digital Age (O Europa pregatita pentru Era Digitala).
Directiva 2011/7/UE (adoptata la 16 februarie 2011) a fost un pas important in combaterea intarzierii platilor in tranzactiile comerciale. Aceasta directiva a fost o reformare a Directivei 2000/35/CE si a avut ca obiectiv principal protejarea intreprinderilor, in special a IMM-urilor, impotriva efectelor negative ale intarzierilor de plata.
Recent (12 septembrie 2023) a fost publicata aceasta propunere de regulament (pentru a abroga Directiva 7/2011) care aduce modificari semnificative, cum ar fi:
- Reducerea termenului de plata la 30 de zile
Recunoasterea ca intarzierea in efectuarea platilor a devenit, in unele cazuri, avantajoasa din punct de vedere financiar pentru debitori, datorita dobanzilor mici sau procedurilor judiciare greoaie, a condus la necesitatea unei schimbari in cultura platilor. Propunerea de regulament introduce un termen unitar de plata de 30 de zile pentru toate tranzactiile comerciale. Acest termen, mai scurt decat cel actual (60 de zile) are ca scop imbunatatirea fluxului de numerar si reducerea riscului financiar pentru creditorii care depind de plati prompte pentru a-si mentine operatiunile. Conform propunerii, acest termen de 30 de zile va deveni standard pentru toate tranzactiile comerciale, indiferent de natura sau marimea intreprinderii implicate.
- Penalitati automate pentru intarzieri
Aceasta masura se bazeaza pe principiul ca debitorul unei obligatii de plata este obligat la plata de penalitati de intarziere, acestea datorandu-se automat si fara alte formalitati. Cu o penalizare fixa de 50 de euro pentru fiecare tranzactie intarziata, regulamentul urmareste sa descurajeze intarzierile si sa compenseze creditorii pentru costurile si inconvenientele associate (in prezent este 40 euro).
- Clauze contractuale nule
In propunerea de regulament, nulitatea anumitor clauze contractuale este specificata in Art. 9. Conform acestui articol, sunt considerate nule urmatoarele practici contractuale:
- Stabilirea perioadei de plata cu incalcarea Art. 3 (30 calendar days).
- Excluderea sau limitarea dreptului creditorului de a obtine dobanda pentru plata intarziata (prevazuta in Art. 5) sau dreptul de a obtine compensatie pentru costurile de recuperare prevazute in Art. 8 (50 euro).
- Extinderea duratei procedurii de verificare sau acceptare peste termenul stabilit in Art. 3(30 calendar days).
Aceste prevederi sunt menite sa asigure echitatea in tranzactiile comerciale, limitand practicile care ar putea avantaja debitorii in detrimentul creditorilor.
Procedura rapida de recuperare a creantelor
Un aspect inovator al propunerii este crearea unei proceduri rapide pentru recuperarea creantelor. Aceasta permite creditorilor sa obtina un titlu executoriu in maxim 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii, accelerand astfel procesul de recuperare a datoriilor necontestate.
Impactul asupra intreprinderilor din UE si Romania
Schimbarile propuse de regulament, vor avea un impact semnificativ asupra modului in care intreprinderile din UE, inclusiv cele din Romania, isi gestioneaza tranzactiile comerciale. Intreprinderile vor trebui sa se adapteze la noul cadru legislativ, ajustandu-si procesele interne pentru a respecta termenele mai scurte de plata si pentru a se conforma noilor reglementari referitoare la penalitatile pentru intarzieri.
Context si obiective
UE se confrunta cu o provocare majora: fluxul de plati intarziat in tranzactiile comerciale, o problema cu impact substantial asupra economiei, in special a intreprinderilor mici si mijlocii. Conform memorandumului explicativ al propunerii de regulament, anual se emit in UE aproximativ 18 miliarde de facturi, cu mai mult de 500 de facturi emise in fiecare secunda. Aceste intarzieri afecteaza lichiditatile intreprinderilor si complica situatia financiara, afectand competitivitatea si rentabilitatea. Asimetriile de putere in negocieri intre marii clienti si furnizori mai mici contribuie la aceasta problema, fortand adesea furnizorii sa accepte termeni neloiali de plata. Noua propunere a UE vizeaza abordarea acestor deficiente si imbunatatirea disciplinei de plata in tranzactiile comerciale, protejand companiile de efectele intarzierilor de plata.
Impactul asupra Intreprinderilor Romanesti
Modificarile propuse vor influenta activitatea entitatilor din Romania prin amendamentele aduse Legii 72/2013. Prin aceasta propunere de regulament, UE isi propune sa limiteze tendinta intarzierilor in plati si sa promoveze o cultura a platilor prompte si eficiente. Schimbarile sunt menite sa creeze un mediu de afaceri mai sigur si sa sprijine sustenabilitatea financiara. Totodata, reducerea termenelor de plata, ar putea conduce la o crestere a preturilor, cauzata de faptul ca termenele mai scurte de plata pot pune presiune suplimentara asupra lichiditatilor intreprinderilor. Intr-un efort de a mentine un flux de numerar rapid si de a compensa perioadele de plata mai scurte, intreprinderile pot fi nevoite sa-si majoreze preturile pentru a acoperi costurile mai ridicate ale capitalului de lucru sau ale finantarii.
Revizuirea Directivei privind Plata Intarziata a fost inclusa in programul de lucru al Comisiei pentru 2023 sub obiectivul A Europe fit for the Digital Age (O Europa pregatita pentru Era Digitala).
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...