Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iunie 2025

CBAM: Ce presupune noul mecanism al Uniunii Europene si cum se pot pregati importatorii pentru 2026

01 Dec 2024

Uniunea Europeana face pasi importanti in combaterea schimbarilor climatice prin implementarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM), reglementat de Regulamentul 956/2023. Incepand cu 2026, importatorii vor putea introduce marfuri vizate de taxa pe carbon pe piata UE, doar daca obtin statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul de autorizare este complex si poate dura pana la 180 de zile, astfel incat companiile trebuie sa inceapa pregatirile cat mai curand.

Pasii pentru obtinerea statutului de declarant autorizat CBAM

Incepand cu 31 decembrie 2024, operatorii economici vor putea depune cereri de autorizare prin intermediul unui registru electronic CBAM, gestionat la nivel national de autoritatile competente, precum Ministerul Finantelor in Romania. Procedura implica furnizarea de documente care atesta indeplinirea urmatoarelor criterii principale:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  1. Conformitate fiscala si vamala
    Solicitantul nu trebuie sa fi incalcat grav sau repetat legislatia fiscala si vamala, normele privind abuzul de piata sau reglementarile CBAM. Autoritatile pot solicita documente precum cazierul judiciar al operatorului si al reprezentantilor sai.
  2. Capacitate financiara si operationala
    Solicitantul trebuie sa demonstreze ca poate indeplini obligatiile financiare si operationale legate de CBAM. Documentele justificative includ bilanturi financiare, conturi de profit si pierdere si situatii ale fluxurilor de numerar. De asemenea, structura organizationala trebuie sa fie clara, iar procedurile interne sa asigure respectarea obligatiilor privind certificatele CBAM.
  3. Constituirea unei garantii financiare
    Pentru operatorii stabiliti in afara UE, regulamentul prevede constituirea unei garantii financiare proportionale cu valoarea certificatelor necesare importurilor.

Termene si etape ale procesului de autorizare

Evaluarea cererii se va face in termen de 120 de zile calendaristice, cu posibilitatea extinderii la 180 de zile daca sunt necesare documente suplimentare. Autoritatile vor consulta si statele membre UE pentru a verifica daca solicitantul nu a depus cereri similare sau nu i-a fost revocata autorizatia intr-un alt stat membru.

Informatii privind completarea rapoartelor CBAM
Cerinte de raportare CBAM Trim. III 2024 - Trim. IV 2025

Potrivit informatiilor publicate de Ministerul Finantelor aici, incepand cu raportul CBAM pentru Trimestrul III 2024 (pana la 31 octombrie 2024) si pana la sfarsitul perioadei de tranzitie, utilizarea flexibila a valorilor implicite puse la dispozitie si publicate de Comisie sau a oricaror alte valori implicite specificate in anexa III la Regulament, nu va mai fi posibila.
In sprijinul declarantilor, Comisia Europeana a elaborat un model de raport pentru „comunicarea datelor privind emisiile incorporate” de catre operatori declarantilor (prevazut in anexa IV la Regulamentul de punere in aplicare (Regulamentul (EU) 2023/1773).

Registrul CBAM: Instrumentul central al mecanismului

Registrul CBAM va functiona ca o baza de date electronica securizata, conectata la alte sisteme vamale si nonvamale. Acesta va include:

  • Portalul declarantilor autorizati: pentru gestionarea cererilor de autorizare si predarea certificatelor CBAM.
  • Portalul operatorilor non-UE: pentru inregistrarea informatiilor despre instalatii si marfurile produse.
  • Portalul autoritatilor nationale si al Comisiei Europene: pentru monitorizarea conformitatii si a tranzactiilor.

Indrumari suplimentare cu privire la raportarile CBAM, incepand cu trim. III 2024, daca emisiile reale nu sunt disponibile.

Incepand cu raportul CBAM aferent  Trim. III 2024 si pana la sfarsitul perioadei de tranzitie, declarantii raportori, au obligatia de a raporta emisiile reale pentru fiecare bun CBAM importat in UE.

Astfel, declarantii raportori trebuie sa depuna toate eforturile posibile pentru a obtine emisiile reale de la furnizorii sau producatorii lor de bunuri CBAM.

In cazul in care declarantii nu reusesc, in cele din urma, sa obtina datele reale privind emisiile de CO2, acestia trebuie sa demonstreze ca au intreprins toate eforturile rezonabile pentru a furniza justificari si sa includa documente justificative care atesta eforturile nereusite si masurile luate pentru a obtine date de la furnizori si/sau producatori.

In acest sens, acestia trebuie sa selecteze, in campul „Tip de determinare”, noua optiune „Datele reale nu sunt disponibile”. Aceasta optiune exista atat pentru emisiile incorporate directe, cat si pentru cele indirecte.

Important! Daca se alege aceasta optiune, raportul CBAM va fi considerat incorect/incomplet.

Mai important! In cazul in care se alege optiunea „Date reale indisponibile”, declarantii trebuie sa urmeze si urmatorii pasi:

1. Se va utiliza campul „Informatii suplimentare” pentru a furniza justificari cu privire la motivul pentru care lipsesc datele reale privind emisiile.

2. In fila Suplimentar, se vor incarca documentele justificative care atesta eforturile nereusite si masurile luate pentru a obtine date de la furnizori si/sau producatori.

Atentie! In cazul in care este aleasa optiunea Datele efective nu sunt disponibile, campurile ulterioare din fila Emisii vor deveni needitabile (de exemplu, pentru emisiile incorporate directe: campul Tipul metodologiei de raportare; pentru emisiile incorporate indirecte: campurile Sursa factorului de emisie si Sursa de energie electrica) iar campurile numerice vor fi completate automat cu 0.

Declarantii care au transmis deja un raport CBAM folosind o solutie de avarie pentru a indica faptul ca datele reale nu sunt disponibile, nu sunt obligati sa transmita din nou aceste rapoarte.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Noul ghid RO e-Transport

de Profeanu Laura 10 Iun 2025
Autoritatile fiscale au actualizat recent ghidul privind utilizarea sistemului RO e-Transport, adaptandu-l la modificarile legislative din 2024–2025 si la noua structura a sistemului, impartit acum clar intre transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale de bunuri, fie ele riscante sau nu. RO e-Transport este sistemul national de ...

Reforma fiscala 2025: Ce ne recomanda FMI pentru un sistem echitabil si sustenabil

de Profeanu Laura 10 Iun 2025
Romania se confrunta cu presiuni fiscale tot mai mari, iar o reforma fiscala profunda devine inevitabila. Recent, autoritatile romane au solicitat sprijin tehnic din partea Fondului Monetar International (FMI) pentru a contura reforma fiscala a anului 2025. Rezultatul? Un raport publicat in mai 2025 care ofera o analiza critica a sistemului actual si un set de recomandari concrete pentru ...

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, ...

Contributia la Fondul de Tranzitie Energetica: declarata neconstitutionala, dar inca aplicabila. Cum este posibil?

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a declarat neconstitutionale, prin Decizia nr. 640/2024, publicata in Monitorul Oficial pe 3 iunie 2025, anumite prevederi din OUG nr. 27/2022 referitoare la controversata contributie la Fondul de Tranzitie Energetica - o taxa impusa producatorilor de energie electrica. Cu toate acestea, contributia ramane in vigoare, cel putin temporar, in baza unui nou ...

Monitorizare obligatorie prin GPS pentru parcurile auto ale institutiilor publice. Combustibilul nu se mai deconteaza fara foaie de parcurs digitala

de Profeanu Laura 02 Iun 2025
O noua propunere legislativa depusa recent la Senat (28.05.2025) vizeaza modificarea OG nr. 80/2001 privind normativele de cheltuieli pentru autoritatile si institutiile publice, introducand masuri concrete pentru reducerea consumului de carburant in sectorul bugetar. Concret, proiectul instituie obligatia de echipare a autoturismelor detinute de institutiile publice cu sisteme de localizare ...

Salile de jocuri de noroc ar putea fi interzise la parterul blocurilor si in cladirile cu destinatie mixta: un pas legislativ spre protejarea populatiei vulnerabile

de Profeanu Laura 28 Mai 2025
Un proiect de lege adoptat tacit de Senat la data de 15 mai 2025, propune modificarea OUG nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, introducand o noua restrictie pentru obtinerea licentei de functionare: interdictia de a amplasa sali de jocuri in cladiri rezidentiale sau la parterul imobilelor cu destinatie mixta. Ce prevede concret proiectul legislativ? ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right
x