Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iunie 2025

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM): Un instrument pentru un viitor climatic sustenabil

01 Dec 2024

Uniunea Europeana continua sa consolideze angajamentele in domeniul politicii de mediu prin implementarea Mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM). Acest instrument, reglementat prin Regulamentul (UE) 2023/956, reprezinta masura pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES) si pentru protejarea industriei europene de concurenta neloiala din tari care nu aplica politici similare de decarbonizare.

Ce este CBAM?

CBAM este conceput sa reduca riscul de relocare a emisiilor de carbon, fenomen prin care producatorii isi muta operatiunile in afara UE pentru a evita costurile asociate emisiilor de GES. Mecanismul urmareste ca importurile din sectoare cheie, precum ciment, fier, otel, aluminiu, ingrasaminte, hidrogen si energie electrica, sa suporte costuri echivalente cu cele ale producatorilor europeni aflati sub incidenta Schemei de Comercializare a Certificatelor de Emisii (EU ETS).

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Obiectivele si implementarea CBAM

CBAM sprijina obiectivul UE de a reduce emisiile nete cu cel putin 55% pana in 2030 si de a atinge neutralitatea climatica pana in 2050.

Perioada de tranzitie (1.10.2023 - 31.12.2025)

In aceasta etapa, importatorii sunt obligati sa raporteze emisiile incorporate in marfurile lor, cu scopul instituirii unui sistem eficient de monitorizare, raportare si verificare (MRV).

Potrivit Ghidului CBAM postat aici, perioada de tranzitie a fost conceputa ca o „etapa de invatare”, in cursul careia importatorii CBAM vor raporta un set de date, inclusiv emisiile incorporate in marfurile lor, fara a plati o ajustare financiara pentru emisiile incorporate. Totusi, pot fi impuse sanctiuni, de exemplu pentru neprezentarea rapoartelor CBAM trimestriale necesare.

Perioada definitiva (care incepe la 1.01.2026)

Din 2026 pana in 2033, emisiile incorporate ale marfurilor CBAM vor fi acoperite treptat de obligatia CBAM, intrucat alocarea cu titlu gratuit in cadrul EU ETS este eliminata treptat.

Incepand din 2034, emisiile incorporate ale marfurilor CBAM vor fi acoperite in proportie de 100 % de certificate CBAM si nu se va acorda nicio alocare cu titlu gratuit in cadrul EU ETS pentru aceste marfuri.

CBAM in perioada definitiva, este conceput pentru a reflecta costul emisiilor in cadrul EU ETS:

- Operatorii din UE vor plati pretul emisiilor lor de CO2 si vor restitui certificatele (EUA) in cadrul EU ETS;

- Importatorii din UE de marfuri CBAM in UE vor restitui certificatele CBAM care reflecta indeaproape situatia EU ETS, atat in ceea ce priveste normele MRV, cat si in ceea ce priveste pretul certificatelor.

Principalele roluri si responsabilitati de raportare

Declarantul care raporteaza informatii este entitatea responsabila cu raportarea emisiilor incorporate ale marfurilor importate. Potrivit informatiilor de la punctul .3.1 din ghid, declarantul care raporteaza informatii este importatorul. In practica, exista diferite optiuni in functie de persoana care depune declaratia vamala. In cazul in care in procesul de import sunt implicati actori diferiti, fiecare tona de marfa importata este responsabilitatea unui singur declarant care raporteaza informatii, adica nu trebuie sa fie nici raportata de doua ori, nici omisa din raportare.

In conformitate cu optiunile prevazute in Codul vamal al Uniunii (CVU), declarantul care raporteaza informatii poate fi:

importatorul care depune o declaratie vamala de punere in libera circulatie a marfurilor in nume si pe cont propriu;

persoana, detinatoare a unei autorizatii pentru depunerea unei declaratii vamale sau

reprezentantul vamal indirect, in cazul in care declaratia vamala este depusa de reprezentantul vamal indirect desemnat in conformitate cu art. 18 din CVU, atunci cand importatorul este stabilit in afara Uniunii sau in cazul in care reprezentantul vamal indirect a fost de acord cu obligatiile de raportare in conformitate cu articolul 32 din Regulamentul CBAM.  

Declarantul care raporteaza informatii, trebuie sa transmita trimestrial Comisiei Europene, prin intermediul registrului tranzitoriu CBAM, un raport CBAM, cel tarziu pana la finalul lunii care urmeaza incheierii trimestrului. Scopul este de a raporta informatiile privind marfurile importate in UE in cursul trimestrului respectiv.

Raportarea de catre declaranti

Continutul si structura de raportare a raportului CBAM pe care declarantii care raporteaza informatii trebuie sa il completeze, sunt indicate in Anexa I la regulamentul de punere in aplicare – Informatii care trebuie prezentate in rapoartele CBAM.

Raportul CBAM a fost integrat digital in registrul tranzitoriu, astfel cum este rezumat in tabelul de mai jos:

Sectiuni

Rezumat

1.Antet

-Data emiterii raportului, numarul de identificare, perioada de raportare

-Cantitatea de marfuri importate si emisiile totale

-Datele declarantului, reprezentantului, importatorului si autoritatii competente

-Procesul de aprobare pentru transmiterea raportului

2. Marfuri CBAM importate

-Descrierea marfurilor, detalii privind codurile marfurilor

-Regimurile marfurilor importate, inclusiv perfectionarea activa

-Cantitatile marfuri importate si emisiile aferente

-Documente justificative pentru marfuri care pot fi incarcate in registru si informatii suplimentare

3. Emisii aferente marfurilor CBAM

-Detalii privind instalatia, inclusiv denumirea, amplasamentul si datele de contact

-Detalii privind marfurile produse, metodologia de raportare.

-Detalii privind emisiile incorporate directe, indirecte si totale ale instalatiei, cantitatea de emisii si parametrii de calificare aferenti

-Detalii privind pretul carbonului datorat si acoperirea produsului si a emisiilor aferente

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Noul ghid RO e-Transport

de Profeanu Laura 10 Iun 2025
Autoritatile fiscale au actualizat recent ghidul privind utilizarea sistemului RO e-Transport, adaptandu-l la modificarile legislative din 2024–2025 si la noua structura a sistemului, impartit acum clar intre transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale de bunuri, fie ele riscante sau nu. RO e-Transport este sistemul national de ...

Reforma fiscala 2025: Ce ne recomanda FMI pentru un sistem echitabil si sustenabil

de Profeanu Laura 10 Iun 2025
Romania se confrunta cu presiuni fiscale tot mai mari, iar o reforma fiscala profunda devine inevitabila. Recent, autoritatile romane au solicitat sprijin tehnic din partea Fondului Monetar International (FMI) pentru a contura reforma fiscala a anului 2025. Rezultatul? Un raport publicat in mai 2025 care ofera o analiza critica a sistemului actual si un set de recomandari concrete pentru ...

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, ...

Contributia la Fondul de Tranzitie Energetica: declarata neconstitutionala, dar inca aplicabila. Cum este posibil?

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a declarat neconstitutionale, prin Decizia nr. 640/2024, publicata in Monitorul Oficial pe 3 iunie 2025, anumite prevederi din OUG nr. 27/2022 referitoare la controversata contributie la Fondul de Tranzitie Energetica - o taxa impusa producatorilor de energie electrica. Cu toate acestea, contributia ramane in vigoare, cel putin temporar, in baza unui nou ...

Monitorizare obligatorie prin GPS pentru parcurile auto ale institutiilor publice. Combustibilul nu se mai deconteaza fara foaie de parcurs digitala

de Profeanu Laura 02 Iun 2025
O noua propunere legislativa depusa recent la Senat (28.05.2025) vizeaza modificarea OG nr. 80/2001 privind normativele de cheltuieli pentru autoritatile si institutiile publice, introducand masuri concrete pentru reducerea consumului de carburant in sectorul bugetar. Concret, proiectul instituie obligatia de echipare a autoturismelor detinute de institutiile publice cu sisteme de localizare ...

Salile de jocuri de noroc ar putea fi interzise la parterul blocurilor si in cladirile cu destinatie mixta: un pas legislativ spre protejarea populatiei vulnerabile

de Profeanu Laura 28 Mai 2025
Un proiect de lege adoptat tacit de Senat la data de 15 mai 2025, propune modificarea OUG nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, introducand o noua restrictie pentru obtinerea licentei de functionare: interdictia de a amplasa sali de jocuri in cladiri rezidentiale sau la parterul imobilelor cu destinatie mixta. Ce prevede concret proiectul legislativ? ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right
x