Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari importante in normele de functionare a Serviciilor de Arhivare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
09 Oct 2023


Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 151/2023 (pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea unor dispozitii ale Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996) a adus o serie de modificari esentiale in privinta normelor referitoare la autorizarea si functionarea serviciilor de arhivare. Aceste schimbari vizeaza mai ales locul de desfasurare al serviciilor, precum si anumite obligatii legate de angajati si autorizatii.

Locul de desfasurare al serviciilor
Potrivit noilor reglementari, operatorii economici nu mai pot oferi servicii arhivistice exclusiv la sediul beneficiarilor, fiind impusa obligativitatea detinerii unui spatiu distinct pentru fiecare serviciu de arhivare, cu exceptia serviciilor de legatorie si restaurare, care  pot fi prestate in acelasi spatiu. Acest aspect are potentialul de a creste calitatea serviciilor si de a asigura o mai buna pastrare a documentelor.

Cerintele privind autorizatia de securitate la incendiu si personalul angajat
Conform art. 17 - 21 din normele de aplicare, in vederea obtinerii autorizatiei de functionare pentru:
- serviciul arhivistic de pastrare si conservare
- serviciul arhivistic de restaurare
- serviciul arhivistic de legatorie
- serviciul arhivistic de prelucrare arhivistica
- serviciul arhivistic de utilizare
operatorii economici trebuie sa aiba personal angajat si calificat pentru ocupatiile de arhivist si arhivar si sa detina, printre altele, autorizatia de securitate la incendiu emisa de inspectoratul pentru situatii de urgenta pentru intreaga constructie unde se afla depozitul/spatiul din care face parte incaperea amenajata, indiferent de suprafata afectata desfasurarii activitatii.

Definitiile pentru cele doua profesii: arhivar (angajat) si arhivist (specialist) sunt similare: isi desfasoara activitatea la un creator/detinator de arhiva, avand dobandite competente profesionale potrivit Standardului ocupational de arhivar/arhivist si care detine un certificat de absolvire/calificare profesionala emis de furnizori de formare profesionala autorizati in conditiile legii.  Subtilitatea diferentei se afla in nivelul de specializare si competenta, sugerand ca un "arhivist" are un nivel mai inalt de formare sau expertiza comparativ cu un "arhivar".

Modificari la procedura privind eliberarea certificatelor, adeverintelor, copiilor si extraselor de pe documente
Un alt pas inainte este faptul ca persoanele fizice sau juridice pot solicita certificatele, adeverintele si alte documente atat in format letric, cat si electronic, facilitand astfel procesul pentru utilizatori:
  1. Modalitatea de depunere a cererilor:
    • Persoanele fizice sau juridice pot depune cereri catre creatori, detinatori de documente, succesorii lor in drepturi si operatorii economici autorizati.
    • Cererile pot fi in format letric sau electronic.
  2. Timpul de solutionare a cererilor:
  3. Cererile sunt solutionate intr-un termen maxim de 60 de zile calendaristice de la inregistrare.
  4. Data emiterii notificarii de plata si data efectuarii efective a platii sunt incluse in aceste 60 de zile.
  5. Daca sunt necesare date sau informatii suplimentare pentru identificarea actelor solicitate.
  6. Daca tarifele stabilite de presedintele Casei Nationale de Pensii Publice nu au fost achitate integral.
  7. Termenul de 60 de zile incepe dupa completarea cererii initiale sau dupa achitarea integrala a tarifelor.
  8. Limitele maxime ale tarifelor sunt reglementate prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice.
  9. Documentele (certificate, adeverinte, copii, extrase) se elibereaza in format letric.
  10. Se pot preda la sediul creatorilor sau detinatorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal.
  11. Alternativ, se pot trimite prin servicii de curierat/postale, cu confirmare de primire.
  12. Preconditii pentru demararea termenului de 60 de zile:
  13. Tarife pentru servicii arhivistice:
  14. Modul de eliberare si transmitere a documentelor:
Noutatile nu se opresc aici. Ordinul a adus clarificari si in procedura de obtinere a autorizatiei de functionare. De exemplu, Arhivele Nationale vor analiza documentatia depusa in 15 zile calendaristice, in loc de 10 zile.

Consecinte in cazul retragerii autorizatiei
O ultima mentiune esentiala este legata de retragerea autorizatiei de functionare. In astfel de situatii, operatorul economic autorizat va detine arhiva, cu toate responsabilitatile legale, pana cand aceasta va fi transferata unui alt operator autorizat.
Conform art. 24 din norme, retragerea autorizatiei de functionare pentru unul sau mai multe servicii arhivistice, se face:
- la cererea operatorului economic autorizat,
- in urma constatarilor rezultate cu ocazia controlului desfasurat de catre reprezentantii structurilor Arhivelor Nationale,
- din oficiu, in urma unor sesizari, reclamatii sau verificari.
Retragerea autorizatiei de functionare pentru serviciul arhivistic de pastrare si conservare, duce implicit si la retragerea autorizatiei de functionare pentru serviciul arhivistic de utilizare, si invers.
Retragerea autorizatiei de functionare pentru unul sau mai multe servicii arhivistice se va inscrie in Registrul operatorilor economici prestatori de servicii arhivistice, in termen de 5 zile calendaristice de la data notificarii de catre Arhivele Nationale privind emiterea actului administrativ de retragere sau solutionarea contestatiei.

Concluzie
Ordinul MAI nr. 151/2023 reflecta o abordare mult mai riguroasa si detaliata in ceea ce priveste serviciile de arhivare din Romania. Aceste schimbari sunt menite sa asigure o mai buna protectie si gestionare a documentelor, intr-un mediu in care informatia este esentiala.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...