Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Octombrie 2025

CJUE: Timpul de deplasare colectiva impus de angajator reprezinta timp de munca

20 Oct 2025

Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) din 9 octombrie 2025, cauza C-110/24 – STAS-IV vs. VAERSA, clarifica din nou o dilema pentru angajatori: cand deplasarea angajatilor trebuie considerata „timp de lucru” in sensul Directivei 2003/88/CE privind organizarea timpului de munca.

Contextul cauzei

Litigiul a pornit in Spania, unde salariatii unei intreprinderi publice (VAERSA) erau obligati sa se prezinte zilnic la o „baza” stabilita de angajator, la o ora fixa. De acolo, echipele erau transportate impreuna, cu vehiculele societatii, pana la locurile de munca efective – microrezervatii naturale situate in diferite zone din Comunitatea Valenciei. Dupa terminarea lucrarilor, aceleasi vehicule ii readuceau la baza, iar de acolo, salariatii se intorceau acasa cu mijloace proprii.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Contractele de munca prevedeau ca aceste deplasari (dus-intors intre baza si santier) nu constituie timp de lucru. Totusi, in practica, societatea contabiliza doar traseul de dimineata ca timp de munca, ignorand drumul de intoarcere. Sindicatul a contestat aceasta practica, iar instanta nationala a sesizat CJUE pentru interpretarea articolului 2 punctul 1 din Directiva 2003/88/CE.

Problema juridica

Intrebarea principala adresata Curtii:

„Poate fi considerat timp de munca intervalul in care lucratorii se deplaseaza impreuna, la o ora impusa de angajator si cu vehiculul acestuia, intre un punct fix desemnat de angajator si locul efectiv de desfasurare a activitatii?”

Rationamentul CJUE

Curtea a analizat cele trei conditii cumulative pentru ca o perioada sa fie considerata „timp de munca”:

1. Lucratorul isi exercita activitatea sau functiile
Deplasarea impusa de angajator era indisolubil legata de activitatea lucratorilor. Acestia nu aveau un loc fix de munca si nu puteau presta activitatea fara aceasta deplasare organizata.

2. Lucratorul se afla la dispozitia angajatorului
Pe durata transportului, angajatii nu aveau libertatea de a-si gestiona timpul. Erau obligati sa urmeze instructiunile angajatorului privind ora plecarii, traseul, mijlocul de transport si destinatia.

3. Lucratorul se afla la locul de munca
Pentru persoanele fara un loc fix, „locul de munca” nu se limiteaza la locul fizic unde se executa efectiv sarcinile, ci include si perioada deplasarii impuse de angajator.

Prin urmare, timpul petrecut in aceste deplasari colective impuse trebuie considerat timp de munca, nu perioada de repaus.

Ce NU este timp de munca

Curtea a reiterat ca nu orice deplasare intra in aceasta categorie. Nu constituie timp de munca:

- drumul obisnuit de la domiciliu la locul de munca (individual, cu mijloace proprii);

- folosirea autoturismului de serviciu doar pentru a ajunge la serviciu, fara sarcini sau instructiuni impuse;

- situatiile in care salariatul isi poate gestiona liber timpul in timpul deplasarii.

Totusi, daca angajatorul impune ora, traseul sau scopul deplasarii, atunci aceasta perioada devine timp de munca.

Implicatii practice pentru angajatori

Hotararea are efect direct in toate statele membre, inclusiv in Romania, unde definitia „timpului de munca” din Codul muncii (art. 111) este aliniata la Directiva 2003/88/CE. Prin urmare, angajatorii care organizeaza deplasari colective impuse (ex.: lucratori in constructii, echipe de interventie, activitati forestiere, intretinere drumuri, servicii ecologice etc.) trebuie sa includa acest timp in durata de munca efectiva. Aceasta poate influenta calculul orelor suplimentare; pontajul zilnic; remuneratia aferenta; respectarea repausului zilnic si saptamanal.

Concluzia CJUE

„Timpul consacrat traseelor dus-intors pe care lucratorii sunt obligati sa le efectueze impreuna, la o ora definita de angajator si cu un vehicul care apartine acestuia, pentru a se deplasa intre un loc fix stabilit de angajator si locul efectiv de munca trebuie considerat timp de lucru, in sensul articolului 2 punctul 1 din Directiva 2003/88/CE.”
(Hotararea CJUE din 9 octombrie 2025, C-110/24, STAS-IV vs. VAERSA)

In concluzie, Hotararea CJUE consolideaza jurisprudenta inceputa in cauza Federación de Servicios Privados del sindicato Comisiones Obreras (C-266/14), extinzand aplicarea notiunii de „timp de munca” si la situatiile in care mobilitatea face parte integranta din activitatea profesionala.

Pentru angajatorii romani, recomandarea este clara: analizati procedurile interne privind deplasarile colective impuse si adaptati registrele de evidenta a timpului de munca, pentru a evita eventuale litigii de munca sau sanctiuni din partea ITM.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cjue

26Sep2025

Reparatii gratuite la o trecere de cale ferata. Regim TVA

de Constanta Popa valabil la 26 Sep 2025
Intrebare: Societatea noastra a facut reparatii la o trecere de cale ferata, terenul apartinand CFR. Mentionam ca aceasta reparatie este facuta in scopul activitatii economice: trecand calea ferata se ajunge numai la societatea noastra (aici intra camioanele pentru incarcare produs finit vandut). Valoarea se doneaza la CFR. La punctul 7 alin11 din Normele metodologice privind aplicarea art. 270 alin.8 ...
25Iun2025

CJUE: Executarea silita pe baza unei clauze abuzive nu inchide calea consumatorului catre justitie - chiar si dupa vanzarea locuintei

de Profeanu Laura 25 Iun 2025
Decizia recenta a CJUE in cauza C-351/23 readuce in prim-plan drepturile consumatorilor in fata clauzelor abuzive din contractele de credit si subliniaza limitele in care o procedura de executare silita poate produce efecte juridice ireversibile, in absenta unui control judiciar efectiv. De la clauza contractuala la evacuare: un parcurs contestat Cazul a vizat o familie din Slovacia ...
05Mai2025

Ajutoare de stat si scutiri fiscale: Ce spune Curtea de Justitie a UE in cauza C-453/23

de Profeanu Laura 05 Mai 2025
Sursa: Comunicat de presa Curia nr. 54/25, 29 aprilie 2025 Contextul spetei Intr-un litigiu polonez cu implicatii europene, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a fost sesizata pentru a clarifica daca o scutire de impozit pe bunuri imobile poate fi considerata ajutor de stat in sensul dreptului Uniunii. Speta vizeaza o intreprindere care detinea o linie feroviara secundara, ...
30Apr2025

CJUE limiteaza anularea codului de TVA din oficiu: ce inseamna decizia in cauza „Cityland” pentru contribuabilii din Romania?

de Profeanu Laura 30 Apr 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o hotarare de referinta (C-164/24, Cityland EOOD), care pune sub semnul intrebarii o practica administrativa frecventa in mai multe state membre, inclusiv in Romania: anularea din oficiu a codului de TVA pentru incalcari considerate „formale”, fara o analiza de fond a situatiei contribuabilului. Hotararea CJUE ...
04Apr2025

CJUE clarifica un conflict de tratament fiscal: TVA deductibila intr-o operatiune reincadrata ca neimpozabila

de Profeanu Laura 04 Apr 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a adus clarificari importante intr-o speta ce implica doua societati din Romania, subliniind din nou forta principiilor neutralitatii TVA si protectiei increderii legitime in fata incoerentelor administrative. Decizia, pronuntata in martie 2025, vizeaza dreptul de deducere a TVA intr-o situatie in care aceeasi tranzactie a fost tratata diferit de ...
23Feb2025

Scutiri de TVA pentru traficul international de bunuri

de Profeanu Laura valabil la 23 Feb 2025
Intrebare: Societatea noastra, B, desfasoara activitati de logistica in portul Constanta, respectiv servicii de manipulare, depozitare, transbordare aferente bunurilor aflate in regim de tranzit vamal extern. Pentru veniturile obtinute din activitatile mentionate nu am aplicat TVA deoarece, aceste servicii accesorii transportului pentru care locul prestarii este in Romania potrivit prevederilor art.278 ...
Vezi toate studiile de caz despre cjue keyboard_double_arrow_right
x