Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Codul Roman al Sustenabilitatii: O noua etapa in Raportarea Durabilitatii Corporative in Romania. Inlocuirea Declaratiei Nefinanciare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
17 Nov 2023


Recent (16.11.2023) guvernul a initiat un pas important in domeniul sustenabilitatii corporative prin adoptarea "Metodologiei pentru raportarea durabilitatii - Codul Roman al Sustenabilitatii", un instrument normativ destinat sa sprijine entitatile in raportarea transparenta si consecventa a informatiilor nefinanciare legate de sustenabilitate. Metodologia pentru raportarea durabilitatii, denumita Codul Roman al Sustenabilitatii, este definita ca o metodologie in sensul legislativ, fiind parte a Strategiei Nationale pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei 2030 si a Planului National de Actiune.
Context si Motivatie

Conform Notei de fundamentare, elaborarea Codului a fost motivata de necesitatea de a standardiza si imbunatati raportarile nefinanciare in Romania. Studii efectuate de Centre for European Policy Studies - CEPS pentru Comisia Europeana, au aratat ca Romania se afla intr-un proces de implementare a cerintelor de raportare nefinanciara, ceea ce a subliniat necesitatea unui cadru coerent si accesibiL.
Ce este Codul Roman al Sustenabilitatii?

Codul, creat de Secretariatul General al Guvernului prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabila, nu este un cod in sensul obisnuit, ci mai degraba un set de indrumari care vizeaza cresterea numarului de entitati care publica declaratii nefinanciare si rapoarte de sustenabilitate. Acesta are ca scop asigurarea transparentei, consecventei si comparabilitatii informatiilor nefinanciare legate de sustenabilitate.
Beneficiile Metodologiei CRS
Utilizarea Metodologiei CRS ofera mai multe beneficii semnificative:
  • Transparenta si Accesibilitate: Faciliteaza accesul la informatii despre impactul activitatilor companiilor asupra dezvoltarii durabile.
  • Simplificarea Procesului de Raportare: Ofera un cadru simplificat pentru intocmirea declaratiilor nefinanciare, disponibil pe un site unic.
  • Monitorizare si Trasabilitate: Permite monitorizarea progresului entitatilor in domeniul dezvoltarii durabile.
  • Sprijin pentru Inovatie: Incurajeaza cercetarea, dezvoltarea si inovatia, oferind un avantaj competitiv in economia nationala.
Aplicabilitate
Metodologia se adreseaza entitatilor cu peste 500 de angajati, care au obligatia legala de a elabora o declaratie nefinanciara. Totodata, este accesibila si altor entitati interesate sa raporteze voluntar activitatile lor de sustenabilitate.
In acest sens, Ministerul Finantelor a initiat un proiect de ordin care prevede inlocuirea declaratiei nefinanciare cu noua forma de raportare - raportarea privind durabilitatea. Aceasta schimbare, care urmeaza sa fie aplicata treptat incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, va viza un numar mare de companii, extinzand cerintele actuale la entitatile mari si mijlocii.
Pana acum, declaratia nefinanciara era obligatorie doar pentru entitatile cu peste 500 de salariati, conform Ordinului MF 1.802/2014.
Noua raportare privind durabilitatea se va aplica acelor companii care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Aceasta raportare va include informatii detaliate despre factori de mediu, aspecte sociale, drepturile omului si guvernanta. Entitatile vor trebui sa descrie modelul de afaceri si strategia in raport cu durabilitatea, stabilind obiective precise legate de reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si alte aspecte legate de sustenabilitate.
De asemenea, se va cere o opinie a unui auditor extern cu privire la conformitatea raportarii cu legislatia specifica. Opinia va putea fi exprimata de un auditor statutar sau o firma de audit, altul sau alta decat cel sau cea care efectueaza auditul statutar al situatiilor financiare.
Raportarea consolidata privind durabilitatea
Societatile-mama ale unui grup care, pe baza consolidata, vor depasi limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii la data bilantului societatii mama:
a) totalul activelor: 105.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 210.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 250
vor include in raportul consolidat al administratorilor informatiile necesare pentru intelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate si pentru intelegerea modului in care aspectele de durabilitate afecteaza dezvoltarea, performanta si pozitia grupului.
Alinierea cu Standardele Europene
Acest proiect de ordin reprezinta un pas important in directia unei economii durabile si transparente, fiind in concordanta cu Directiva europeana CSRD (nr. 2.464/2022) si reflectand angajamentul Romaniei fata de obiectivele de sustenabilitate la nivel european si global.
 
Concluzie
Implementarea Codului Roman al Sustenabilitatii este un moment definitoriu pentru responsabilitatea corporativa in Romania. Prin cresterea transparentei si standardizarea raportarilor nefinanciare, acesta promoveaza o cultura a sustenabilitatii si responsabilitatii sociale in randul entitatilor comerciale. Aceasta nu numai ca sprijina obiectivele nationale si europene in domeniul dezvoltarii durabile, dar si incurajeaza entitatile sa adopte practici  sustenabile si responsabile fata de mediu si societate.
Este important ca entitatile vizate sa se familiarizeze cu Metodologia CRS si sa inceapa integrarea acesteia in procesele lor de raportare. Aceasta initiativa reprezinta o oportunitate nu doar pentru a respecta reglementarile, dar si pentru a demonstra angajamentul lor fata de un viitor sustenabil.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...