Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 30 Aprilie 2024

Romania se pregateste pentru implementarea Directivei Europene privind Impozitul Minim Global de 15%

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
13 Nov 2023


Intr-un climat economic global in continua schimbare, initiativele de reforma fiscala internationala castiga teren. Una dintre cele mai semnificative evolutii recente este Directiva europeana 2.523/2022, care stabileste un impozit minim global de 15% pentru companiile multinationale. Aceasta initiativa va avea un impact substantial si in Romania, unde se preconizeaza transpunerea ei in legislatia nationala pana la finalul anului 2023, pentru a fi aplicata efectiv incepand din 2024.

Prezentarea Directivei Europene 2.523/2022
Directiva marcheaza un pas inainte semnificativ in eforturile de a asigura o distributie echitabila a sarcinilor fiscale la nivel global. Scopul principal este de a stabili un nivel de impozitare minim de 15% pentru a combate evaziunea fiscala si optimizarea fiscala agresiva. Aceasta se bazeaza pe doi piloni principali: primul se concentreaza pe alocarea profiturilor multinationalelor pentru impozitare in tarile unde isi desfasoara activitatile, iar al doilea stabileste cota minima de impozitare.

Asadar,  Pilonul I prevede alocarea unei parti din profiturile intreprinderilor multinationale catre tarile in care acestea deruleaza activitati comerciale si realizeaza profituri, iar Pilonul II introduce conceptul cotei minime de impozit pe profit la nivel global de 15%, estimandu-se ca aceasta va genera venituri fiscale suplimentare importante guvernelor. 
Astfel, directiva isi propune sa combata utilizarea practicilor fiscale agresive si a paradisurilor fiscale, care permit companiilor sa isi minimizeze impozitele. 

Impactul Directivei asupra Pietei Globale

Aceasta directiva reprezinta un raspuns la preocuparile globale privind practicile fiscale ale marilor corporatii si este menita sa aduca mai multa transparenta si echitate in sistemul fiscal international. Raspunsul international la aceasta initiativa a fost in mare parte pozitiv, chiar si din partea tarilor cu rate de impozitare mai scazute, care au recunoscut necesitatea unei abordari mai echitabile si unitare. Tari ca Irlanda, Ungaria si Estonia, care anterior aveau rate de impozit pe profit mai mici decat noua cota de 15%, s-au alaturat acordului. De exemplu, Irlanda a inclus cota de 15% in Legea de buget pe 2022, mentinand totodata si vechea cota de 12,5% pentru anumite tipuri de companii.

Directiva face parte dintr-un acord mai amplu la nivel global, semnat de peste 136 de state, care vizeaza schimbarea regulilor fiscale internationale. Acest acord impune companiilor multinationale sa plateasca o cota efectiva de impozit pe profit de 15%, indiferent daca sunt sau nu fizic prezente in tara unde isi realizeaza veniturile, fiind semnat dupa ani de negocieri la nivel international. 

Transpunerea Directivei in Romania

Guvernul Romaniei a aprobat deja proiectul de lege privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni si urmeaza sa o prezinte Parlamentului pentru a incepe procesul de legiferare. Aceasta reprezinta un pas important pentru Romania in alinierea sa la standardele fiscale europene si internationale. Transpunerea directivei in legislatia nationala si aplicarea ei efectiva din 2024 va aduce schimbari semnificative in modul in care companiile multinationale sunt impozitate in Romania.

Proiectul de lege stabileste masuri pentru impozitarea minima efectiva a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni sub forma:
(a) unei reguli de includere a veniturilor (IIR) potrivit careia o societate-mama a unui grup de intreprinderi multinationale sau a unui grup national de mari dimensiuni este obligata sa calculeze si sa plateasca partea sa alocabila din impozitul suplimentar pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus; si
(b) unei reguli a profiturilor subimpozitate (UTPR), potrivit careia o entitate constitutiva a unui grup de intreprinderi multinationale datoreaza un impozit care este inregistrat ca o cheltuiala suplimentara egala cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceputa in temeiul IIR la nivelul societatii mama pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.

Legea se va aplica entitatilor constitutive care au sediul in Romania care sunt membre ale unui grup de intreprinderi multinationale sau ale unui grup national de mari dimensiuni, grup care are un venit anual de cel putin echivalentul in lei al sumei de 750.000.000 EUR,  inregistrat in situatiile financiare consolidate ale societatii-mama finale, din cel putin doua dintre cele patru exercitii financiare imediat anterioare exercitiului financiar de referinta.

In cazul in care unul sau mai multe dintre cele patru exercitii financiare, cuprinde perioade mai lungi sau mai scurte de 12 luni, nivelul veniturilor se va ajusta proportional pentru fiecare dintre exercitiile financiare respective prin inmultirea pragului de 750.000.000 EUR cu rezultatul impartirii numarului de zile al exercitiului financiar la 365 zile, rotunjita la 4 zecimale.

Cadrul legal de administrare a impozitelor reglementate prin aceasta lege va fi stabilit prin Codul de procedura fiscala. 
Implementarea acestei directive in Romania va aduce nemultumiri, dar si oportunitati. Este de asteptat ca impactul asupra mediului de afaceri si sistemului fiscal sa fie semnificativ, contribuind la un mediu economic mai stabil si predictibil. Acest nou cadru fiscal reprezinta un pas esential catre o economie globala mai echitabila si transparenta.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...