Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Decembrie 2023

Romania se pregateste pentru implementarea Directivei Europene privind Impozitul Minim Global de 15%

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
13 Nov 2023


Intr-un climat economic global in continua schimbare, initiativele de reforma fiscala internationala castiga teren. Una dintre cele mai semnificative evolutii recente este Directiva europeana 2.523/2022, care stabileste un impozit minim global de 15% pentru companiile multinationale. Aceasta initiativa va avea un impact substantial si in Romania, unde se preconizeaza transpunerea ei in legislatia nationala pana la finalul anului 2023, pentru a fi aplicata efectiv incepand din 2024.

Prezentarea Directivei Europene 2.523/2022
Directiva marcheaza un pas inainte semnificativ in eforturile de a asigura o distributie echitabila a sarcinilor fiscale la nivel global. Scopul principal este de a stabili un nivel de impozitare minim de 15% pentru a combate evaziunea fiscala si optimizarea fiscala agresiva. Aceasta se bazeaza pe doi piloni principali: primul se concentreaza pe alocarea profiturilor multinationalelor pentru impozitare in tarile unde isi desfasoara activitatile, iar al doilea stabileste cota minima de impozitare.

Asadar,  Pilonul I prevede alocarea unei parti din profiturile intreprinderilor multinationale catre tarile in care acestea deruleaza activitati comerciale si realizeaza profituri, iar Pilonul II introduce conceptul cotei minime de impozit pe profit la nivel global de 15%, estimandu-se ca aceasta va genera venituri fiscale suplimentare importante guvernelor. 
Astfel, directiva isi propune sa combata utilizarea practicilor fiscale agresive si a paradisurilor fiscale, care permit companiilor sa isi minimizeze impozitele. 

Impactul Directivei asupra Pietei Globale

Aceasta directiva reprezinta un raspuns la preocuparile globale privind practicile fiscale ale marilor corporatii si este menita sa aduca mai multa transparenta si echitate in sistemul fiscal international. Raspunsul international la aceasta initiativa a fost in mare parte pozitiv, chiar si din partea tarilor cu rate de impozitare mai scazute, care au recunoscut necesitatea unei abordari mai echitabile si unitare. Tari ca Irlanda, Ungaria si Estonia, care anterior aveau rate de impozit pe profit mai mici decat noua cota de 15%, s-au alaturat acordului. De exemplu, Irlanda a inclus cota de 15% in Legea de buget pe 2022, mentinand totodata si vechea cota de 12,5% pentru anumite tipuri de companii.

Directiva face parte dintr-un acord mai amplu la nivel global, semnat de peste 136 de state, care vizeaza schimbarea regulilor fiscale internationale. Acest acord impune companiilor multinationale sa plateasca o cota efectiva de impozit pe profit de 15%, indiferent daca sunt sau nu fizic prezente in tara unde isi realizeaza veniturile, fiind semnat dupa ani de negocieri la nivel international. 

Transpunerea Directivei in Romania

Guvernul Romaniei a aprobat deja proiectul de lege privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni si urmeaza sa o prezinte Parlamentului pentru a incepe procesul de legiferare. Aceasta reprezinta un pas important pentru Romania in alinierea sa la standardele fiscale europene si internationale. Transpunerea directivei in legislatia nationala si aplicarea ei efectiva din 2024 va aduce schimbari semnificative in modul in care companiile multinationale sunt impozitate in Romania.

Proiectul de lege stabileste masuri pentru impozitarea minima efectiva a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni sub forma:
(a) unei reguli de includere a veniturilor (IIR) potrivit careia o societate-mama a unui grup de intreprinderi multinationale sau a unui grup national de mari dimensiuni este obligata sa calculeze si sa plateasca partea sa alocabila din impozitul suplimentar pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus; si
(b) unei reguli a profiturilor subimpozitate (UTPR), potrivit careia o entitate constitutiva a unui grup de intreprinderi multinationale datoreaza un impozit care este inregistrat ca o cheltuiala suplimentara egala cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceputa in temeiul IIR la nivelul societatii mama pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.

Legea se va aplica entitatilor constitutive care au sediul in Romania care sunt membre ale unui grup de intreprinderi multinationale sau ale unui grup national de mari dimensiuni, grup care are un venit anual de cel putin echivalentul in lei al sumei de 750.000.000 EUR,  inregistrat in situatiile financiare consolidate ale societatii-mama finale, din cel putin doua dintre cele patru exercitii financiare imediat anterioare exercitiului financiar de referinta.

In cazul in care unul sau mai multe dintre cele patru exercitii financiare, cuprinde perioade mai lungi sau mai scurte de 12 luni, nivelul veniturilor se va ajusta proportional pentru fiecare dintre exercitiile financiare respective prin inmultirea pragului de 750.000.000 EUR cu rezultatul impartirii numarului de zile al exercitiului financiar la 365 zile, rotunjita la 4 zecimale.

Cadrul legal de administrare a impozitelor reglementate prin aceasta lege va fi stabilit prin Codul de procedura fiscala. 
Implementarea acestei directive in Romania va aduce nemultumiri, dar si oportunitati. Este de asteptat ca impactul asupra mediului de afaceri si sistemului fiscal sa fie semnificativ, contribuind la un mediu economic mai stabil si predictibil. Acest nou cadru fiscal reprezinta un pas esential catre o economie globala mai echitabila si transparenta.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...