Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Romania se pregateste pentru implementarea Directivei Europene privind Impozitul Minim Global de 15%

13 Nov 2023

Intr-un climat economic global in continua schimbare, initiativele de reforma fiscala internationala castiga teren. Una dintre cele mai semnificative evolutii recente este Directiva europeana 2.523/2022, care stabileste un impozit minim global de 15% pentru companiile multinationale. Aceasta initiativa va avea un impact substantial si in Romania, unde se preconizeaza transpunerea ei in legislatia nationala pana la finalul anului 2023, pentru a fi aplicata efectiv incepand din 2024.

Prezentarea Directivei Europene 2.523/2022
Directiva marcheaza un pas inainte semnificativ in eforturile de a asigura o distributie echitabila a sarcinilor fiscale la nivel global. Scopul principal este de a stabili un nivel de impozitare minim de 15% pentru a combate evaziunea fiscala si optimizarea fiscala agresiva. Aceasta se bazeaza pe doi piloni principali: primul se concentreaza pe alocarea profiturilor multinationalelor pentru impozitare in tarile unde isi desfasoara activitatile, iar al doilea stabileste cota minima de impozitare.

Asadar,  Pilonul I prevede alocarea unei parti din profiturile intreprinderilor multinationale catre tarile in care acestea deruleaza activitati comerciale si realizeaza profituri, iar Pilonul II introduce conceptul cotei minime de impozit pe profit la nivel global de 15%, estimandu-se ca aceasta va genera venituri fiscale suplimentare importante guvernelor. 
Astfel, directiva isi propune sa combata utilizarea practicilor fiscale agresive si a paradisurilor fiscale, care permit companiilor sa isi minimizeze impozitele. 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Impactul Directivei asupra Pietei Globale

Aceasta directiva reprezinta un raspuns la preocuparile globale privind practicile fiscale ale marilor corporatii si este menita sa aduca mai multa transparenta si echitate in sistemul fiscal international. Raspunsul international la aceasta initiativa a fost in mare parte pozitiv, chiar si din partea tarilor cu rate de impozitare mai scazute, care au recunoscut necesitatea unei abordari mai echitabile si unitare. Tari ca Irlanda, Ungaria si Estonia, care anterior aveau rate de impozit pe profit mai mici decat noua cota de 15%, s-au alaturat acordului. De exemplu, Irlanda a inclus cota de 15% in Legea de buget pe 2022, mentinand totodata si vechea cota de 12,5% pentru anumite tipuri de companii.

Directiva face parte dintr-un acord mai amplu la nivel global, semnat de peste 136 de state, care vizeaza schimbarea regulilor fiscale internationale. Acest acord impune companiilor multinationale sa plateasca o cota efectiva de impozit pe profit de 15%, indiferent daca sunt sau nu fizic prezente in tara unde isi realizeaza veniturile, fiind semnat dupa ani de negocieri la nivel international. 

Transpunerea Directivei in Romania

Guvernul Romaniei a aprobat deja proiectul de lege privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni si urmeaza sa o prezinte Parlamentului pentru a incepe procesul de legiferare. Aceasta reprezinta un pas important pentru Romania in alinierea sa la standardele fiscale europene si internationale. Transpunerea directivei in legislatia nationala si aplicarea ei efectiva din 2024 va aduce schimbari semnificative in modul in care companiile multinationale sunt impozitate in Romania.

Proiectul de lege stabileste masuri pentru impozitarea minima efectiva a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni sub forma:
(a) unei reguli de includere a veniturilor (IIR) potrivit careia o societate-mama a unui grup de intreprinderi multinationale sau a unui grup national de mari dimensiuni este obligata sa calculeze si sa plateasca partea sa alocabila din impozitul suplimentar pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus; si
(b) unei reguli a profiturilor subimpozitate (UTPR), potrivit careia o entitate constitutiva a unui grup de intreprinderi multinationale datoreaza un impozit care este inregistrat ca o cheltuiala suplimentara egala cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceputa in temeiul IIR la nivelul societatii mama pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.

Legea se va aplica entitatilor constitutive care au sediul in Romania care sunt membre ale unui grup de intreprinderi multinationale sau ale unui grup national de mari dimensiuni, grup care are un venit anual de cel putin echivalentul in lei al sumei de 750.000.000 EUR,  inregistrat in situatiile financiare consolidate ale societatii-mama finale, din cel putin doua dintre cele patru exercitii financiare imediat anterioare exercitiului financiar de referinta.

In cazul in care unul sau mai multe dintre cele patru exercitii financiare, cuprinde perioade mai lungi sau mai scurte de 12 luni, nivelul veniturilor se va ajusta proportional pentru fiecare dintre exercitiile financiare respective prin inmultirea pragului de 750.000.000 EUR cu rezultatul impartirii numarului de zile al exercitiului financiar la 365 zile, rotunjita la 4 zecimale.

Cadrul legal de administrare a impozitelor reglementate prin aceasta lege va fi stabilit prin Codul de procedura fiscala. 
Implementarea acestei directive in Romania va aduce nemultumiri, dar si oportunitati. Este de asteptat ca impactul asupra mediului de afaceri si sistemului fiscal sa fie semnificativ, contribuind la un mediu economic mai stabil si predictibil. Acest nou cadru fiscal reprezinta un pas esential catre o economie globala mai echitabila si transparenta.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
Intr-un climat economic global in continua schimbare, initiativele de reforma fiscala internationala castiga teren. Una dintre cele mai semnificative evolutii recente este Directiva europeana 2.523/2022, care stabileste un impozit minim global de 15% pentru companiile multinationale. Aceasta initiativa va avea un impact substantial si in Romania, unde se preconizeaza transpunerea ei in legislatia nationala pana la finalul anului 2023, pentru a fi aplicata efectiv incepand din 2024.