Din 6 Ianuarie 2024 este interzisa organizarea si desfasurarea de activitati si inchirierea sau cedarea in comodat a spatiilor cu destinatia de locuinta, din cladirile cu bulina rosie
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
07 Ian 2024
Legea nr. 212/2022 a fost modificata prin Legea nr. 426/2023 care a intrat in vigoare la 6 ianuarie 2024. Aceasta modificare aduce schimbari semnificative in ceea ce priveste gestionarea cladirilor cu risc seismic ridicat.
Printre altele, incepand cu 06 ianuarie 2024:
- Se interzic organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in spatiile prevazute la art. 2 lit. a) din Legea 212/2022* si altele asemenea care implica aglomerari de persoane**, incepand cu data incadrarii prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI a cladirii existente, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice.
- Se interzice inchirierea sau cedarea in comodat/folosinta a spatiilor cu destinatia de locuinta din cladirile incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI, incepand cu data incadrarii in clasa de risc seismic RsI, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice al cladirii existente.
Contractele pentru organizarea si desfasurarea activitatilor de mai sus, aflate in derulare la data incadrarii cladirii, prin raport de expertiza tehnica, in clasa de risc seismic RsI, inceteaza de drept la 30 de zile de la data incadrarii.
Incepand cu 02.02.2024, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei, organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in aceste spatii de catre proprietarii cladirilor (incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI) sau ai spatiilor din aceste cladiri, persoane fizice sau juridice, asociatiile de proprietari, respectiv de catre persoanele fizice sau juridice care au in administrare cladiri incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI sau spatii din aceste cladiri.
*Spatiile prevazute la art. 2 lit. a) din Legea 212/2022, sunt: spatii publice cu alta destinatie decat cea de locuinta - spatiile realizate in scopul desfasurarii de activitati care pot implica aglomerari de persoane, precum: sali de spectacol, de expozitii, de lectura, spatii pentru comert, structuri turistice de cazare si alimentatie publica si prestari de servicii, asistenta sociala si medicala, administratie publica si altele asemenea, indiferent daca aceste spatii sunt rezultatul conceptiei initiale a cladirii ori, dupa caz, al unor amenajari ulterioare
**Aglomerari de persoane reprezinta prezenta simultana a cel putin 50 de persoane intr-o incapere, respectiv 25 de persoane in cazul cladirilor avand destinatia de lacas de cult, fiecareia dintre acestea revenindu-i o arie de pardoseala mai mica de 4 metri patrati.
Potrivit art. 1 din Legea 212/2022 stabilirea riscului seismic pentru o anumita cladire se face prin incadrarea acesteia in una dintre urmatoarele patru clase de risc:
a) clasa de risc seismic RsI, din care fac parte cladirile cu susceptibilitate de prabusire, totala sau partiala, la actiunea cutremurului de proiectare corespunzator starii-limita ultime;
b) clasa de risc seismic RsII, din care fac parte cladirile susceptibile de avariere majora la actiunea cutremurului de proiectare corespunzator starii-limita ultime, care pune in pericol siguranta utilizatorilor, dar la care prabusirea totala sau partiala este putin probabila;
c) clasa de risc seismic RsIII, din care fac parte cladirile susceptibile de avariere moderata la actiunea cutremurului de proiectare corespunzator starii-limita ultime, care poate pune in pericol siguranta utilizatorilor;
d) clasa de risc seismic RsIV, din care fac parte cladirile la care raspunsul seismic asteptat sub efectul cutremurului de proiectare, corespunzator starii-limita ultime, este similar celui asteptat pentru cladirile proiectate pe baza reglementarilor tehnice in vigoare.
Implicatii pentru proprietari si locatari: Proprietarii de apartamente din aceste cladiri se confrunta acum cu restrictii semnificative, pierzand veniturile din inchiriere. Pe de alta parte, locatarii actuali sunt nevoiti sa-si gaseasca noi locuinte/spatii comerciale intr-un termen scurt.
Siguranta publica si reducerea riscului seismic: Aceasta lege reflecta eforturile guvernului de a gestiona riscul seismic in Romania, punand accent pe siguranta publica. Cladirile cu bulina rosie reprezinta un risc semnificativ in cazul unui seism major, iar aceasta lege vizeaza minimizarea potentialelor pierderi de vieti omenesti.
Printre altele, incepand cu 06 ianuarie 2024:
- Se interzic organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in spatiile prevazute la art. 2 lit. a) din Legea 212/2022* si altele asemenea care implica aglomerari de persoane**, incepand cu data incadrarii prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI a cladirii existente, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice.
- Se interzice inchirierea sau cedarea in comodat/folosinta a spatiilor cu destinatia de locuinta din cladirile incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI, incepand cu data incadrarii in clasa de risc seismic RsI, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice al cladirii existente.
Contractele pentru organizarea si desfasurarea activitatilor de mai sus, aflate in derulare la data incadrarii cladirii, prin raport de expertiza tehnica, in clasa de risc seismic RsI, inceteaza de drept la 30 de zile de la data incadrarii.
Incepand cu 02.02.2024, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei, organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in aceste spatii de catre proprietarii cladirilor (incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI) sau ai spatiilor din aceste cladiri, persoane fizice sau juridice, asociatiile de proprietari, respectiv de catre persoanele fizice sau juridice care au in administrare cladiri incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI sau spatii din aceste cladiri.
*Spatiile prevazute la art. 2 lit. a) din Legea 212/2022, sunt: spatii publice cu alta destinatie decat cea de locuinta - spatiile realizate in scopul desfasurarii de activitati care pot implica aglomerari de persoane, precum: sali de spectacol, de expozitii, de lectura, spatii pentru comert, structuri turistice de cazare si alimentatie publica si prestari de servicii, asistenta sociala si medicala, administratie publica si altele asemenea, indiferent daca aceste spatii sunt rezultatul conceptiei initiale a cladirii ori, dupa caz, al unor amenajari ulterioare
**Aglomerari de persoane reprezinta prezenta simultana a cel putin 50 de persoane intr-o incapere, respectiv 25 de persoane in cazul cladirilor avand destinatia de lacas de cult, fiecareia dintre acestea revenindu-i o arie de pardoseala mai mica de 4 metri patrati.
Potrivit art. 1 din Legea 212/2022 stabilirea riscului seismic pentru o anumita cladire se face prin incadrarea acesteia in una dintre urmatoarele patru clase de risc:
a) clasa de risc seismic RsI, din care fac parte cladirile cu susceptibilitate de prabusire, totala sau partiala, la actiunea cutremurului de proiectare corespunzator starii-limita ultime;
b) clasa de risc seismic RsII, din care fac parte cladirile susceptibile de avariere majora la actiunea cutremurului de proiectare corespunzator starii-limita ultime, care pune in pericol siguranta utilizatorilor, dar la care prabusirea totala sau partiala este putin probabila;
c) clasa de risc seismic RsIII, din care fac parte cladirile susceptibile de avariere moderata la actiunea cutremurului de proiectare corespunzator starii-limita ultime, care poate pune in pericol siguranta utilizatorilor;
d) clasa de risc seismic RsIV, din care fac parte cladirile la care raspunsul seismic asteptat sub efectul cutremurului de proiectare, corespunzator starii-limita ultime, este similar celui asteptat pentru cladirile proiectate pe baza reglementarilor tehnice in vigoare.
Implicatii pentru proprietari si locatari: Proprietarii de apartamente din aceste cladiri se confrunta acum cu restrictii semnificative, pierzand veniturile din inchiriere. Pe de alta parte, locatarii actuali sunt nevoiti sa-si gaseasca noi locuinte/spatii comerciale intr-un termen scurt.
Siguranta publica si reducerea riscului seismic: Aceasta lege reflecta eforturile guvernului de a gestiona riscul seismic in Romania, punand accent pe siguranta publica. Cladirile cu bulina rosie reprezinta un risc semnificativ in cazul unui seism major, iar aceasta lege vizeaza minimizarea potentialelor pierderi de vieti omenesti.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...