Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii pentru microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
08 Ian 2024
Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, care a modificat Codul fiscal, persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
Prin exceptie de la prevederile Codului fiscal (art. 52, respectiv de la art. 47 alin. (1) si alin. (4)), microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute de Codul fiscal la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului.
Conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), g) sunt:
Art. 47.
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. i) se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv.
Inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului
Potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala, o persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica, este declarata inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, daca se afla in inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului.
Intreruperea temporara a activitatii unei societati nu poate depasi 3 ani de la data inregistrarii mentiunii in registrul comertului, potrivit prevederilor art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile.
In cazul in care, dupa expirarea acestei perioade, activitatea societatii nu este reluata, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului.
Obligatia depunerii declaratiilor fiscale
Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului (art. 101 din Codul de procedura fiscala).
Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Prin exceptie de la prevederile Codului fiscal (art. 52, respectiv de la art. 47 alin. (1) si alin. (4)), microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute de Codul fiscal la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului.
Conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), g) sunt:
Art. 47.
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. i) se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv.
Inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului
Potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala, o persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica, este declarata inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, daca se afla in inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului.
Intreruperea temporara a activitatii unei societati nu poate depasi 3 ani de la data inregistrarii mentiunii in registrul comertului, potrivit prevederilor art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile.
In cazul in care, dupa expirarea acestei perioade, activitatea societatii nu este reluata, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului.
Obligatia depunerii declaratiilor fiscale
Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului (art. 101 din Codul de procedura fiscala).
Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...