Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 4 Decembrie 2023

Facilitate fiscala pentru angajatori in contextul majorarii salariului minim brut pe tara in 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
30 Sep 2023


Incepand cu 01 octombrie 2023, salariul minim brut pe tara a fost stabilit la suma de 3.300 de lei, conform HG nr. 900 din 28.09.2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata:

Articolul 1
Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 19,960 lei/ora.

Totusi, pentru angajatori, situatia ramane favorabila din punct de vedere fiscal: ei vor plati taxe salariale ca si cum ar avea un salariu brut de 3.100 de lei, datorita facilitatii de 200 de lei netaxabili. Aceasta masura este prevazuta in OUG 168/2022 si este obligatoriu ca angajatorii sa o aplice in 2023 pentru salariatii cu salariu minim brut.

Facilitatea fiscala de 200 de lei netaxabili nu este noua, fiind aplicata si in 2022, conform OUG nr. 168 din 8 decembrie 2022, articolul XXXVII, care prevede:
(1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. 1) art. 140, art. 157 alin. 1)  si ale  art. 220 indice 4 alin. 1 din Legea nr. 227/2015, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. 1-3 din Legea 227/2015, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

Cat priveste viitorul acestei facilitati, este neclar daca va fi prelungita si in 2024 sau va fi eliminata.

Salariile minime diferentiate pentru domeniul agroalimentar si constructii raman la 3.000 de lei, respectiv 4.000 de lei, cu promisiunea clarificarilor ulterioare de catre Guvern.

Evolutia salariului minim brut pe tara in Romania:
 
Actul normativ Perioada Salariul minum brut pe tara Detalii
H.G. nr. 871/14.11.2013 01.01.2014 - 30.06.2014 850 lei  
  01.07.2014 - 31.12.2014 900 lei  
H.G. nr. 1091/10.12.2014 01.01.2015 - 30.06.2015 975 lei  
01.07.2015 - 30.04.2016 1.050 lei  
H.G. nr. 1017/30.12.2015 01.05.2016 - 31.01.2017 1.250 lei  
H.G. nr. 1/06.01.2017 01.02.2017 - 31.12.2017 1.450 lei  
H.G. nr. 846/29.11.2017 01.01.2018 - 31.12.2018 1.900 lei  
H.G. nr. 937/07.12.2018 01.01.2019 - 31.12.2019 2.0801 lei*
2.3502 lei**
* pentru toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii.
** doar pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare.
H.G. nr. 935/13.12.2019 01.01.2020 - 12.01.2021 2.2301 lei*
 
2.3502 lei**
H.G. nr. 4/13.01.2021 13.01.2021 - 31.12.2021 2.3001 lei*
2.3502 lei**
H.G. nr. 1071/04.10.2021 01.01.2022 - 31.12.2022 2.550 lei  
H.G. nr. 1447/08.12.2022 01.01.2023 -
30.09.2023
3.000 lei  
H G. nr. 900 / 28.09.2023 01.10.2023 - 3.300 lei  
art.XLI din O.U.G. nr.168/08.12.2022 01.01.2023 - 31.12.2028 4.000 lei Pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct.5 din Codul fiscal, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 24,194 lei/ora.
Legea nr. 135/2022 01.06.2022 - 31.12.2028 3.000 lei In domeniile de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, pentru sectorul agricol si in industria alimentara
 
Sa analizam aceasta evolutie:
  1. 2014: Salariul minim a inceput cu 850 lei si a crescut cu 50 de lei la jumatatea anului, ajungand la 900 lei. Acest lucru reprezinta o crestere de aproximativ 5.9%.
  2. 2015-2016: Salariul minim a continuat sa creasca, ajungand la 1.050 lei pana in aprilie 2016. Daca ne uitam la intervalul ianuarie 2015 - aprilie 2016, avem o crestere totala de 75 de lei, adica aproximativ 7.7%.
  3. 2016-2017: O noua majorare s-a produs in mai 2016, (1.250 lei) reprezentand o crestere de aproape 19% fata de valoarea anterioara. Pana la sfarsitul anului 2017, salariul a ajuns la 1.450 lei (crestere de 16%).
  4. 2018: Salariul minim a crescut la  1.900 lei, o crestere de 31% fata de 2017.
  5. 2019: S-a introdus un sistem diferentiat, dar salariul de baza a fost stabilit la 2.080 lei, in crestere cu 9.5% fata de 2018. Pentru anumite categorii de angajati cu studii superioare, valoarea a fost de 2.350 lei.
  6. 2020-2021: Salariul minim a continuat sa creasca, dar intr-un ritm mai lent, ajungand la 2.230 lei si 2.350 lei pentru cei cu studii superioare.
  7. 2022: Salariul a crescut, ajungand la 2.550 lei, ceea ce reprezinta o crestere de aproximativ 14.3% fata de valoarea de baza a anului anterior.
  8. 2023: Salariul minim a ajuns la 3.000 lei in primele noua luni si 3.300 lei incepand cu octombrie, reprezentand o crestere totala de 29.4% in comparatie cu anul  2022.
In concluzie, evolutia salariului minim brut pe tara in Romania arata o tendinta pozitiva si constanta de crestere, reflectand eforturile guvernamentale de a imbunatati nivelul de trai al angajatilor si de a adapta salariile la inflatie si la conditiile pietei muncii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Dec032023

Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%

de Profeanu Laura 03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat. Cuantumul penalitatii de nedeclarare: Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre  contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...