Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Facilitate fiscala pentru angajatori in contextul majorarii salariului minim brut pe tara in 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
30 Sep 2023


Incepand cu 01 octombrie 2023, salariul minim brut pe tara a fost stabilit la suma de 3.300 de lei, conform HG nr. 900 din 28.09.2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata:

Articolul 1
Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 19,960 lei/ora.

Totusi, pentru angajatori, situatia ramane favorabila din punct de vedere fiscal: ei vor plati taxe salariale ca si cum ar avea un salariu brut de 3.100 de lei, datorita facilitatii de 200 de lei netaxabili. Aceasta masura este prevazuta in OUG 168/2022 si este obligatoriu ca angajatorii sa o aplice in 2023 pentru salariatii cu salariu minim brut.

Facilitatea fiscala de 200 de lei netaxabili nu este noua, fiind aplicata si in 2022, conform OUG nr. 168 din 8 decembrie 2022, articolul XXXVII, care prevede:
(1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. 1) art. 140, art. 157 alin. 1)  si ale  art. 220 indice 4 alin. 1 din Legea nr. 227/2015, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. 1-3 din Legea 227/2015, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

Cat priveste viitorul acestei facilitati, este neclar daca va fi prelungita si in 2024 sau va fi eliminata.

Salariile minime diferentiate pentru domeniul agroalimentar si constructii raman la 3.000 de lei, respectiv 4.000 de lei, cu promisiunea clarificarilor ulterioare de catre Guvern.

Evolutia salariului minim brut pe tara in Romania:
 
Actul normativ Perioada Salariul minum brut pe tara Detalii
H.G. nr. 871/14.11.2013 01.01.2014 - 30.06.2014 850 lei  
  01.07.2014 - 31.12.2014 900 lei  
H.G. nr. 1091/10.12.2014 01.01.2015 - 30.06.2015 975 lei  
01.07.2015 - 30.04.2016 1.050 lei  
H.G. nr. 1017/30.12.2015 01.05.2016 - 31.01.2017 1.250 lei  
H.G. nr. 1/06.01.2017 01.02.2017 - 31.12.2017 1.450 lei  
H.G. nr. 846/29.11.2017 01.01.2018 - 31.12.2018 1.900 lei  
H.G. nr. 937/07.12.2018 01.01.2019 - 31.12.2019 2.0801 lei*
2.3502 lei**
* pentru toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii.
** doar pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare.
H.G. nr. 935/13.12.2019 01.01.2020 - 12.01.2021 2.2301 lei*
 
2.3502 lei**
H.G. nr. 4/13.01.2021 13.01.2021 - 31.12.2021 2.3001 lei*
2.3502 lei**
H.G. nr. 1071/04.10.2021 01.01.2022 - 31.12.2022 2.550 lei  
H.G. nr. 1447/08.12.2022 01.01.2023 -
30.09.2023
3.000 lei  
H G. nr. 900 / 28.09.2023 01.10.2023 - 3.300 lei  
art.XLI din O.U.G. nr.168/08.12.2022 01.01.2023 - 31.12.2028 4.000 lei Pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct.5 din Codul fiscal, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 24,194 lei/ora.
Legea nr. 135/2022 01.06.2022 - 31.12.2028 3.000 lei In domeniile de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, pentru sectorul agricol si in industria alimentara
 
Sa analizam aceasta evolutie:
  1. 2014: Salariul minim a inceput cu 850 lei si a crescut cu 50 de lei la jumatatea anului, ajungand la 900 lei. Acest lucru reprezinta o crestere de aproximativ 5.9%.
  2. 2015-2016: Salariul minim a continuat sa creasca, ajungand la 1.050 lei pana in aprilie 2016. Daca ne uitam la intervalul ianuarie 2015 - aprilie 2016, avem o crestere totala de 75 de lei, adica aproximativ 7.7%.
  3. 2016-2017: O noua majorare s-a produs in mai 2016, (1.250 lei) reprezentand o crestere de aproape 19% fata de valoarea anterioara. Pana la sfarsitul anului 2017, salariul a ajuns la 1.450 lei (crestere de 16%).
  4. 2018: Salariul minim a crescut la  1.900 lei, o crestere de 31% fata de 2017.
  5. 2019: S-a introdus un sistem diferentiat, dar salariul de baza a fost stabilit la 2.080 lei, in crestere cu 9.5% fata de 2018. Pentru anumite categorii de angajati cu studii superioare, valoarea a fost de 2.350 lei.
  6. 2020-2021: Salariul minim a continuat sa creasca, dar intr-un ritm mai lent, ajungand la 2.230 lei si 2.350 lei pentru cei cu studii superioare.
  7. 2022: Salariul a crescut, ajungand la 2.550 lei, ceea ce reprezinta o crestere de aproximativ 14.3% fata de valoarea de baza a anului anterior.
  8. 2023: Salariul minim a ajuns la 3.000 lei in primele noua luni si 3.300 lei incepand cu octombrie, reprezentand o crestere totala de 29.4% in comparatie cu anul  2022.
In concluzie, evolutia salariului minim brut pe tara in Romania arata o tendinta pozitiva si constanta de crestere, reflectand eforturile guvernamentale de a imbunatati nivelul de trai al angajatilor si de a adapta salariile la inflatie si la conditiile pietei muncii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...