Guvernul aproba limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
04 Iul 2023
Ordonanta de urgenta nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare va intra in vigoare la 30 iulie 2023.
Conform acestei ordonante, pentru o perioada de 3 luni, adaosurile comerciale practicate in procesarea si comercializarea anumitor produse alimentare vor fi limitate conform urmatoarelor criterii:
1. Procesatorii vor putea aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat conform reglementarilor contabile in vigoare, care includ cheltuielile directe si indirecte.
2. Intregul lant de distributie, indiferent de numarul de distribuitori implicati, va putea aplica un adaos comercial cumulat de maximum 5% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile operationale.
3. Comerciantii care vand produsele direct catre consumatori (vanzare cu amanuntul si cash&carry) pot aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In acest adaos comercial de maximum 20% sunt incluse si remizele si risturnele prevazute in Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.
Lista produselor alimentare care vor beneficia de aceste limitari ale adaosurilor comerciale este inclusa in anexa ordonantei de urgenta si include urmatoarele produse:
Ordonanta de urgenta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Aceste masuri au fost luate pentru a stopa cresterea excesiva a preturilor la produsele alimentare esentiale si pentru a sprijini puterea de cumparare a cetatenilor.
Limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale poate fi vazuta ca o masura menita sa protejeze consumatorii impotriva cresterii excesive a preturilor si sa asigure accesibilitatea acestor produse pentru toti cetatenii. Scopul principal al acestei ordonante de urgenta pare a fi acela de a reduce povara financiara asupra consumatorilor si de a-i sprijini in fata inflatiei si a fluctuatiilor de pret.
Aceasta poate fi considerata o masura binevenita pentru persoanele cu venituri mai mici sau pentru familiile cu bugete limitate, deoarece limiteaza cresterea preturilor la produsele alimentare esentiale. De asemenea, poate contribui la reducerea inegalitatii sociale si la cresterea puterii de cumparare a cetatenilor.
Cu toate acestea, este important sa se ia in considerare si posibilele efecte secundare ale acestei masuri. Limitarea adaosurilor comerciale poate avea un impact asupra producatorilor si comerciantilor, limitandu-le capacitatea de a-si gestiona eficient costurile si de a obtine un profit adecvat. In plus, poate fi necesara o monitorizare atenta a implementarii acestei ordonante pentru a evita practicile comerciale neloiale sau perturbarile in lantul de aprovizionare.
Conform acestei ordonante, pentru o perioada de 3 luni, adaosurile comerciale practicate in procesarea si comercializarea anumitor produse alimentare vor fi limitate conform urmatoarelor criterii:
1. Procesatorii vor putea aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat conform reglementarilor contabile in vigoare, care includ cheltuielile directe si indirecte.
2. Intregul lant de distributie, indiferent de numarul de distribuitori implicati, va putea aplica un adaos comercial cumulat de maximum 5% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile operationale.
3. Comerciantii care vand produsele direct catre consumatori (vanzare cu amanuntul si cash&carry) pot aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In acest adaos comercial de maximum 20% sunt incluse si remizele si risturnele prevazute in Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.
Lista produselor alimentare care vor beneficia de aceste limitari ale adaosurilor comerciale este inclusa in anexa ordonantei de urgenta si include urmatoarele produse:
- Paine alba simpla de 300-500 grame, fara specialitati
- Lapte de vaca proaspat cu 1,5% grasime, 1 litru
- Branza telemea de vaca vrac
- Iaurt simplu din lapte de vaca cu 3,5% grasime, maxim 200 grame
- Faina alba de grau "000" de 1 kilogram
- Malai de 1 kilogram
- Oua de gaina calibru M, 10 bucati
- Ulei de floarea soarelui, 1 litru
- Carne proaspata de pui: pui intreg, tacamuri de pui, pulpe de pui intregi cu os, aripioare de pui
- Carne proaspata de porc: carne de lucru, pulpa de porc cu os si fara os, spata de porc
- Legume proaspete vrac: rosii (tomate), castraveti, ceapa galbena, fasole uscata, morcovi, ardei gras, ardei capia
- Fructe proaspete vrac: mere rosii si mere golden, prune, pepene rosu, struguri de masa
- Cartofi proaspeti albi vrac
- Zahar alb tos de 1 kilogram
Ordonanta de urgenta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Aceste masuri au fost luate pentru a stopa cresterea excesiva a preturilor la produsele alimentare esentiale si pentru a sprijini puterea de cumparare a cetatenilor.
Limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale poate fi vazuta ca o masura menita sa protejeze consumatorii impotriva cresterii excesive a preturilor si sa asigure accesibilitatea acestor produse pentru toti cetatenii. Scopul principal al acestei ordonante de urgenta pare a fi acela de a reduce povara financiara asupra consumatorilor si de a-i sprijini in fata inflatiei si a fluctuatiilor de pret.
Aceasta poate fi considerata o masura binevenita pentru persoanele cu venituri mai mici sau pentru familiile cu bugete limitate, deoarece limiteaza cresterea preturilor la produsele alimentare esentiale. De asemenea, poate contribui la reducerea inegalitatii sociale si la cresterea puterii de cumparare a cetatenilor.
Cu toate acestea, este important sa se ia in considerare si posibilele efecte secundare ale acestei masuri. Limitarea adaosurilor comerciale poate avea un impact asupra producatorilor si comerciantilor, limitandu-le capacitatea de a-si gestiona eficient costurile si de a obtine un profit adecvat. In plus, poate fi necesara o monitorizare atenta a implementarii acestei ordonante pentru a evita practicile comerciale neloiale sau perturbarile in lantul de aprovizionare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...