Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Salariul minim ar putea fi majorat la 3.300 de lei de la 1 octombrie 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
21 Sep 2023


Propunerea Guvernului privind cresterea salariului minim la suma de 3.300 de lei lunar este discutata acum cu confederatiile patronale si sindicale. Aceasta initiativa a venit in contextul unei strategii de majorare treptata a salariului minim pe economie pana in 2025. Daca propunerea va fi adoptata, cresterea va interveni mai devreme cu aproape sase luni decat se anticipase initial.

Proiectul de Hotarare de Guvern stipuleaza ca salariul de baza minim brut pe tara "se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 de lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,33 ore pe luna, reprezentand 19,96 lei/ora". Aceasta discutie are loc in cadrul sedintei Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.

Reamintim ca, la inceputul anului 2023, salariul minim a crescut in toate domeniile de activitate, insa cel mai semnificativ avans l-a avut sectorul constructiilor. Momentan, salariul minim general este de 3.000 de lei, iar in constructii atinge suma de 4.000 de lei.

O noua majorare este asteptata pentru anul 2024, atunci cand se preconizeaza un salariu minim de 3.900 de lei. Surpriza acestui an vine din faptul ca se ia in considerare o crestere a salariului minim chiar in toamna acestui an, mult inainte de planificarile initiale.

Inainte de a deveni aplicabila, propunerea va trebui sa fie supusa dezbaterilor publice si adoptata de Guvern.
 
Reactii anticipate in functie de interesele si preocuparile fiecarei parti:

Salariatii:
- Receptie pozitiva: Majoritatea salariatilor ar primi cu entuziasm orice majorare a salariului minim, intrucat aceasta ar putea imbunatati nivelul lor de trai, capacitatea de economisire sau de a face fata datoriilor.
- Sperante si asteptari: Salariatii care castiga in jurul valorii salariului minim, spera sa beneficieze direct de pe urma acestei cresteri.
- Ingrijorari: Exista insa si temeri ca, in urma cresterii salariului minim, preturile produselor si serviciilor ar putea creste, anuland astfel beneficiile majorarii salariale. De asemenea, exista riscul ca unele companii sa reduca numarul de ore de lucru sau sa angajeze mai putin personal pentru a compensa cresterea costurilor salariale.

Angajatorii:
-  Preocupari privind costurile: Multi angajatori ar putea fi ingrijorati de impactul financiar al cresterii salariului minim, in special companiile mici si mijlocii sau cele cu marje de profit reduse. Acestea ar putea considera ca o crestere a salariului minim ar putea sa conduca la majorarea costurilor operationale.
-Posibile restructurari: Unele companii ar putea lua in considerare reducerea numarului de angajati, automatizarea unor procese sau restrangerea afacerii pentru a compensa cresterea cheltuielilor salariale.
-Beneficii pe termen lung: Pe de alta parte, o crestere a salariului minim poate avea si efecte pozitive pentru angajatori. Salariati bine remunerati pot fi mai motivati, mai productivi si mai putin predispusi sa paraseasca compania, reducand astfel costurile de angajare si formare pentru noii veniti. De asemenea, cu un salariu minim mai mare, puterea de cumparare a consumatorilor poate creste, beneficiind afacerile in sectoarele orientate catre consum.

Concluzie: Majorarile salariului minim sunt adesea subiecte controversate, cu argumente valide de ambele parti. Este important ca orice decizie luata in acest sens sa fie bine fundamentata, avand in vedere atat nevoile salariatilor, cat si sustenabilitatea afacerilor angajatorilor. De asemenea, un dialog constructiv intre sindicate, angajatori si guvern este esential pentru a ajunge la un consens care sa beneficieze societatea ca intreg.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...