Salariul minim ar putea fi majorat la 3.300 de lei de la 1 octombrie 2023
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
21 Sep 2023
Propunerea Guvernului privind cresterea salariului minim la suma de 3.300 de lei lunar este discutata acum cu confederatiile patronale si sindicale. Aceasta initiativa a venit in contextul unei strategii de majorare treptata a salariului minim pe economie pana in 2025. Daca propunerea va fi adoptata, cresterea va interveni mai devreme cu aproape sase luni decat se anticipase initial.
Proiectul de Hotarare de Guvern stipuleaza ca salariul de baza minim brut pe tara "se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 de lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,33 ore pe luna, reprezentand 19,96 lei/ora". Aceasta discutie are loc in cadrul sedintei Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.
Reamintim ca, la inceputul anului 2023, salariul minim a crescut in toate domeniile de activitate, insa cel mai semnificativ avans l-a avut sectorul constructiilor. Momentan, salariul minim general este de 3.000 de lei, iar in constructii atinge suma de 4.000 de lei.
O noua majorare este asteptata pentru anul 2024, atunci cand se preconizeaza un salariu minim de 3.900 de lei. Surpriza acestui an vine din faptul ca se ia in considerare o crestere a salariului minim chiar in toamna acestui an, mult inainte de planificarile initiale.
Inainte de a deveni aplicabila, propunerea va trebui sa fie supusa dezbaterilor publice si adoptata de Guvern.
Reactii anticipate in functie de interesele si preocuparile fiecarei parti:
Salariatii:
- Receptie pozitiva: Majoritatea salariatilor ar primi cu entuziasm orice majorare a salariului minim, intrucat aceasta ar putea imbunatati nivelul lor de trai, capacitatea de economisire sau de a face fata datoriilor.
- Sperante si asteptari: Salariatii care castiga in jurul valorii salariului minim, spera sa beneficieze direct de pe urma acestei cresteri.
- Ingrijorari: Exista insa si temeri ca, in urma cresterii salariului minim, preturile produselor si serviciilor ar putea creste, anuland astfel beneficiile majorarii salariale. De asemenea, exista riscul ca unele companii sa reduca numarul de ore de lucru sau sa angajeze mai putin personal pentru a compensa cresterea costurilor salariale.
Angajatorii:
- Preocupari privind costurile: Multi angajatori ar putea fi ingrijorati de impactul financiar al cresterii salariului minim, in special companiile mici si mijlocii sau cele cu marje de profit reduse. Acestea ar putea considera ca o crestere a salariului minim ar putea sa conduca la majorarea costurilor operationale.
-Posibile restructurari: Unele companii ar putea lua in considerare reducerea numarului de angajati, automatizarea unor procese sau restrangerea afacerii pentru a compensa cresterea cheltuielilor salariale.
-Beneficii pe termen lung: Pe de alta parte, o crestere a salariului minim poate avea si efecte pozitive pentru angajatori. Salariati bine remunerati pot fi mai motivati, mai productivi si mai putin predispusi sa paraseasca compania, reducand astfel costurile de angajare si formare pentru noii veniti. De asemenea, cu un salariu minim mai mare, puterea de cumparare a consumatorilor poate creste, beneficiind afacerile in sectoarele orientate catre consum.
Concluzie: Majorarile salariului minim sunt adesea subiecte controversate, cu argumente valide de ambele parti. Este important ca orice decizie luata in acest sens sa fie bine fundamentata, avand in vedere atat nevoile salariatilor, cat si sustenabilitatea afacerilor angajatorilor. De asemenea, un dialog constructiv intre sindicate, angajatori si guvern este esential pentru a ajunge la un consens care sa beneficieze societatea ca intreg.
Proiectul de Hotarare de Guvern stipuleaza ca salariul de baza minim brut pe tara "se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 de lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,33 ore pe luna, reprezentand 19,96 lei/ora". Aceasta discutie are loc in cadrul sedintei Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.
Reamintim ca, la inceputul anului 2023, salariul minim a crescut in toate domeniile de activitate, insa cel mai semnificativ avans l-a avut sectorul constructiilor. Momentan, salariul minim general este de 3.000 de lei, iar in constructii atinge suma de 4.000 de lei.
O noua majorare este asteptata pentru anul 2024, atunci cand se preconizeaza un salariu minim de 3.900 de lei. Surpriza acestui an vine din faptul ca se ia in considerare o crestere a salariului minim chiar in toamna acestui an, mult inainte de planificarile initiale.
Inainte de a deveni aplicabila, propunerea va trebui sa fie supusa dezbaterilor publice si adoptata de Guvern.
Reactii anticipate in functie de interesele si preocuparile fiecarei parti:
Salariatii:
- Receptie pozitiva: Majoritatea salariatilor ar primi cu entuziasm orice majorare a salariului minim, intrucat aceasta ar putea imbunatati nivelul lor de trai, capacitatea de economisire sau de a face fata datoriilor.
- Sperante si asteptari: Salariatii care castiga in jurul valorii salariului minim, spera sa beneficieze direct de pe urma acestei cresteri.
- Ingrijorari: Exista insa si temeri ca, in urma cresterii salariului minim, preturile produselor si serviciilor ar putea creste, anuland astfel beneficiile majorarii salariale. De asemenea, exista riscul ca unele companii sa reduca numarul de ore de lucru sau sa angajeze mai putin personal pentru a compensa cresterea costurilor salariale.
Angajatorii:
- Preocupari privind costurile: Multi angajatori ar putea fi ingrijorati de impactul financiar al cresterii salariului minim, in special companiile mici si mijlocii sau cele cu marje de profit reduse. Acestea ar putea considera ca o crestere a salariului minim ar putea sa conduca la majorarea costurilor operationale.
-Posibile restructurari: Unele companii ar putea lua in considerare reducerea numarului de angajati, automatizarea unor procese sau restrangerea afacerii pentru a compensa cresterea cheltuielilor salariale.
-Beneficii pe termen lung: Pe de alta parte, o crestere a salariului minim poate avea si efecte pozitive pentru angajatori. Salariati bine remunerati pot fi mai motivati, mai productivi si mai putin predispusi sa paraseasca compania, reducand astfel costurile de angajare si formare pentru noii veniti. De asemenea, cu un salariu minim mai mare, puterea de cumparare a consumatorilor poate creste, beneficiind afacerile in sectoarele orientate catre consum.
Concluzie: Majorarile salariului minim sunt adesea subiecte controversate, cu argumente valide de ambele parti. Este important ca orice decizie luata in acest sens sa fie bine fundamentata, avand in vedere atat nevoile salariatilor, cat si sustenabilitatea afacerilor angajatorilor. De asemenea, un dialog constructiv intre sindicate, angajatori si guvern este esential pentru a ajunge la un consens care sa beneficieze societatea ca intreg.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...