Limitari noi in tranzactiile cu numerar pentru entitatile din Romania
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
30 Oct 2023
Autoritatile romane continua demersurile de consolidare a disciplinei financiare prin introducerea unor noi restrictii privind operatiunile de incasari si plati in numerar. In acest sens, Legea nr. 70/2015 a fost modificata si completata prin Legea nr. 296/2023 (Cap. IV, Art. LXIV). Publicata in M. Of. nr. 977 din 27 octombrie 2023, modificarile aduse vor intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.
In art. 1 alin. (1) al Legii 70/2015 se mentioneaza ca operatiunile de incasari si plati efectuate de diverse entitati (persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane) se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.
1. Modificari la Art. 3 - Limitari privind incasarile si platile in numerar
Limita generala:
Limita de Tranzactionare:
Limita Generala:
Restituirea sumelor pentru facturile stornate:
General:
Nerespectarea majoritatii prevederilor se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 6 (acordarea oricaror avantaje clientilor, pentru efectuarea de plati in numerar) si art. 11 alin. (1)-(4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei.
De la portofel la cont bancar: Contextualizarea noilor reglementari
In ultima perioada, Romania a adoptat o serie de masuri menite sa promoveze tranzactiile fara numerar si sa limiteze utilizarea monedei fizice in afaceri si in viata de zi cu zi.
De ce aceste modificari?
Unul dintre obiectivele principale ale acestei legi este de a incuraja utilizarea metodelor electronice de plata, iar limitarea sumelor ce pot fi tranzactionate in numerar poate ajuta la combaterea evaziunii fiscale. Totodata, ca membru UE, Romania se aliniaza la anumite standarde si practici in domeniul financiar. Promovarea tranzactiilor electronice este in concordanta cu tendintele europene in aceasta directie.
In art. 1 alin. (1) al Legii 70/2015 se mentioneaza ca operatiunile de incasari si plati efectuate de diverse entitati (persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane) se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.
1. Modificari la Art. 3 - Limitari privind incasarile si platile in numerar
Limita generala:
- Incasari de la diverse entitati: pana la 1.000 lei zilnic/persoana.
- Incasari: pana la 2.000 lei zilnic de la o persoana.
- Plati: pana la 2.000 lei zilnic in total.
- Plati catre entitati: 1.000 lei/persoana, dar nu mai mult de 2.000 lei in total pe zi.
- Limita zilnica de 1.000 lei pentru fiecare persoana are a primit avansuri spre decontare.
- Interzisa fragmentarea incasarilor si platilor care depasesc limitele stabilite.
Limita de Tranzactionare:
- 5.000 lei zilnic pana la 31 decembrie 2024, si 2.500 lei incepand cu 1 ianuarie 2025.
- Natura tranzactilor: Operatiuni cu numerar efectuate intre persoanele juridice si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari.
- Interzisa fragmentarea incasarilor si platilor care depasesc plafonul.
- Exceptii pentru tranzactii in rate pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, conform contractelor de vanzare-cumparare cu plata in rate.
- Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre entitati si persoane fizice, in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege, reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, pot fi efectuate numai prin instrumente de plata fara numerar.
Limita Generala:
- Maxim 50.000 lei la sfarsitul zilei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.
- Permisiunea de a depasi plafonul pentru plati salariale si alte drepturi de personal precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.
Restituirea sumelor pentru facturile stornate:
-
Entitatile pot restitui pentru bunuri returnate si/sau servicii neprestate:
- Pana la 1.000 lei in numerar sau 2.000 lei pentru magazinele "cash and carry"
- Sumele care depasesc aceste valori pot fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar
- In numerar pana la 5.000 lei pana la 31 decembrie 2024
- In numerar pana la 2.500 lei incepand cu 1 ianuarie 2025
- Sumele care depasesc aceste valori pot fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar
General:
-
Incasari si plati in numerar intre persoane fizice legate de transfer de proprietate, servicii sau imprumuturi sunt permise pana la:
- 10.000 lei/tranzactie pana la 31 decembrie 2024
- 5.000 lei/tranzactie incepand cu 1 ianuarie 2025
- Fragmentarea incasarilor si platilor care depasesc 10.000 lei (pana la 31 decembrie 2024) sau 5.000 lei (dupa 1 ianuarie 2025) este interzisa
- De asemenea, fragmentarea unei tranzactii care depaseste aceste limite este interzisa
Nerespectarea majoritatii prevederilor se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 6 (acordarea oricaror avantaje clientilor, pentru efectuarea de plati in numerar) si art. 11 alin. (1)-(4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei.
De la portofel la cont bancar: Contextualizarea noilor reglementari
In ultima perioada, Romania a adoptat o serie de masuri menite sa promoveze tranzactiile fara numerar si sa limiteze utilizarea monedei fizice in afaceri si in viata de zi cu zi.
De ce aceste modificari?
Unul dintre obiectivele principale ale acestei legi este de a incuraja utilizarea metodelor electronice de plata, iar limitarea sumelor ce pot fi tranzactionate in numerar poate ajuta la combaterea evaziunii fiscale. Totodata, ca membru UE, Romania se aliniaza la anumite standarde si practici in domeniul financiar. Promovarea tranzactiilor electronice este in concordanta cu tendintele europene in aceasta directie.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...