Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Limitari noi in tranzactiile cu numerar pentru entitatile din Romania

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
30 Oct 2023


Autoritatile romane continua demersurile de consolidare a disciplinei financiare prin introducerea unor noi restrictii privind operatiunile de incasari si plati in numerar. In acest sens, Legea nr. 70/2015 a fost modificata si completata prin Legea nr. 296/2023 (Cap. IV,  Art. LXIV). Publicata in M. Of. nr. 977 din 27 octombrie 2023, modificarile aduse vor intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.

In art. 1 alin. (1) al Legii 70/2015 se mentioneaza ca operatiunile de incasari si plati efectuate de  diverse entitati (persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane) se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.

1. Modificari la Art. 3 - Limitari privind incasarile si platile in numerar

Limita generala:
  • Incasari de la diverse entitati: pana la 1.000 lei zilnic/persoana.
Magazinele "Cash and Carry":
  • Incasari: pana la 2.000 lei zilnic de la o persoana.
  • Plati: pana la 2.000 lei zilnic in total.
Plafonul zilnic pentru Plati:
  • Plati catre entitati: 1.000 lei/persoana, dar nu mai mult de 2.000 lei in total pe zi.
Avansuri pentru Decontare:
  • Limita zilnica de 1.000 lei pentru fiecare persoana are a primit avansuri spre decontare.
Interdictii:
  • Interzisa fragmentarea incasarilor si platilor care depasesc limitele stabilite.
2. Modificari la Art. 4 - Plafonul pentru operatiuni intre Entitati si Persoane Fizice

Limita de Tranzactionare:
  • 5.000 lei zilnic pana la 31 decembrie 2024, si 2.500 lei incepand cu 1 ianuarie 2025.
  • Natura tranzactilor: Operatiuni cu numerar efectuate intre persoanele juridice si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari.
Interdictii:
  • Interzisa fragmentarea incasarilor si platilor care depasesc plafonul.
  • Exceptii pentru tranzactii in rate pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, conform contractelor de vanzare-cumparare cu plata in rate.
Reglementari pentru Imprumuturi:
  • Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre entitati  si persoane fizice, in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege, reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, pot fi efectuate numai prin instrumente de plata fara numerar.
3. Art. 4 indice 2 - Nou introdus - Limita pentru sumele in numerar in casierie
Limita Generala:
  • Maxim 50.000 lei la sfarsitul zilei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.
Exceptii:
  • Permisiunea de a depasi plafonul pentru plati salariale si alte drepturi de personal precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.
4. Modificari la Art. 9 - Reglementari privind restituirea sumei pentru bunurile returnate si serviciile neprestate

Restituirea sumelor pentru facturile stornate:
  • Entitatile pot restitui pentru bunuri returnate si/sau servicii neprestate:
    • Pana la 1.000 lei in numerar sau 2.000 lei pentru magazinele "cash and carry"
    • Sumele care depasesc aceste valori pot fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar
Restituirea sumelor pentru returnarea de bunuri sau neprestarea de servicii catre Persoanele Fizice:
  • In numerar pana la 5.000 lei pana la 31 decembrie 2024
  • In numerar pana la 2.500 lei incepand cu 1 ianuarie 2025
  • Sumele care depasesc aceste valori pot fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar
5. Modificari la Art. 10 - Limitari pentru Incasari si Plati in numerar intre Persoanele Fizice

General:
  • Incasari si plati in numerar intre persoane fizice legate de transfer de proprietate, servicii sau imprumuturi sunt permise pana la:
    • 10.000 lei/tranzactie pana la 31 decembrie 2024
    • 5.000 lei/tranzactie incepand cu 1 ianuarie 2025
Interdictii:
  • Fragmentarea incasarilor si platilor care depasesc 10.000 lei (pana la 31 decembrie 2024) sau 5.000 lei (dupa 1 ianuarie 2025) este interzisa
  • De asemenea, fragmentarea unei tranzactii care depaseste aceste limite este interzisa
6. Modificari la Art. 12 - Sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor

Nerespectarea majoritatii prevederilor se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

Nerespectarea prevederilor art. 6 (acordarea oricaror avantaje clientilor, pentru efectuarea de plati in numerar) si art. 11 alin. (1)-(4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei.

De la portofel la cont bancar: Contextualizarea noilor reglementari

In ultima perioada, Romania a adoptat o serie de masuri menite sa promoveze tranzactiile fara numerar si sa limiteze utilizarea monedei fizice in afaceri si in viata de zi cu zi.

De ce aceste modificari?
Unul dintre obiectivele principale ale acestei legi este de a incuraja utilizarea metodelor electronice de plata, iar limitarea sumelor ce pot fi tranzactionate in numerar poate ajuta la combaterea evaziunii fiscale. Totodata, ca membru UE, Romania se aliniaza la anumite standarde si practici in domeniul financiar. Promovarea tranzactiilor electronice este in concordanta cu tendintele europene in aceasta directie.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...