Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 14 Decembrie 2024

Modificari privind regimul accizelor nearmonizate

29 Oct 2023

In ultimii ani, la nivel global si regional, s-a inregistrat o crestere semnificativa a preocuparii pentru sanatatea publica si a necesitatii de a genera venituri bugetare sustenabile. Acest lucru s-a tradus prin politici fiscale revizuite, care vizeaza produse cu potential daunator pentru sanatate, precum tutunul si bauturile zaharoase.

Reglementarile stricte privind produsele din tutun si tigarile electronice, sunt raspunsuri la dovezi stiintifice crescande, legate de riscurile lor pentru sanatate. De asemenea, bauturile zaharoase au intrat in atentia autoritatilor din cauza legaturii lor cu cresterea cazurilor de obezitate, diabet si alte boli cronice. In acest context, multe tari din regiunea europeana au revizuit sau sunt in proces de revizuire a legislatiei privind accizele, pentru a descuraja consumul acestor produse si a creste veniturile bugetare.

Romania, aliniindu-se acestei tendinte, a introdus modificari recente in regimul accizelor nearmonizate, reflectand angajamentul tarii de a proteja sanatatea publica si de a asigura sustenabilitatea financiara. Cea mai recenta modificare in acest sens, este Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, care a fost publicata in M. Of. nr. 977 din 27.10.2023.

Prevederile referitoare la Regimul accizelor nearmonizate se regasesc in Cap. II Masuri fiscale, art. III, Sectiunea a 10-a si intra in vigoare la 01.01.2024, conform art. VII alin. 1 din Lege.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Conform pct. 55 din Legea 296/2023, la art. 439 din Codul fiscal, a fost modificata lista produselor cu potential de risc redus, asupra carora se vor percepe accizele nearmonizate:
a) produse care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
c) produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
d) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml;
e) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml.

Comparand actualele pevederi ale art. 439 din Codul fiscal (aplicabile pana la 31.12. 2023) cu noile prevederi aplicabile cu 01.01.2024, putem observa urmatoarele diferente si noutati:

1. Extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate:
Actuala prevedere se concentreaza doar pe doua categorii principale de produse:
a) produse din tutun incalzit care, prin incalzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fara a avea loc combustia amestecului de tutun, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00;
b) lichidele cu continut de nicotina destinate inhalarii cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip «Tigareta electronica», cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00.

2. Definirea detaliata a zaharului adaugat: Noua prevedere specifica in detaliu tipurile de zaharuri considerate ca fiind "zahar adaugat" pentru bauturile nealcoolice, inclusiv diverse tipuri de siropuri si zaharuri naturale.

3. Actualizarea datei de intrare in vigoare a nomenclaturii tarifare: Actuala prevedere face referire la nomenclatura tarifara in vigoare de la 01.01.2022, in timp ce noua prevedere se refera la cea in vigoare de la 01.01.2023.

4. Detalii suplimentare privind codurile NC: Noua prevedere ofera mai multe detalii despre produsele care sunt incluse in categoriile respective, oferind coduri tarifare specifice.

Implicatii ale modificarilor reglementarilor privind accizele nearmonizate

Introducerea si extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate are potentialul de a afecta intreg lantul valoric, de la producatori pana la consumatori:
- Producatorii: Extinderea listei de produse poate genera cresterea costurilor de productie pentru firmele care produc aceste bunuri. Aceste companii ar putea fi nevoite sa reevalueze strategiile de preturi si sa caute metode de a optimiza costurile pentru a compensa cresterea accizelor.
- Distribuitorii: Majorarea accizelor ar putea reduce marjele de profit pentru distribuitori, ceea ce ii poate determina sa regandeasca strategiile  de achizitie si sa negocieze termeni mai favorabili cu producatorii sau sa caute alternative mai cost-eficiente.
- Consumatorii: In functie de modul in care producatorii si distribuitorii decid sa treaca aceste costuri suplimentare catre consumatori, preturile produselor vizate ar putea creste, generand o reducere a cererii pentru aceste produse. Pe termen lung, acest lucru ar putea avea beneficii pentru sanatatea publica, prin descurajarea consumului de bauturi si produse cu un continut ridicat de zahar sau de tutun.
- Bugetul statului: Extinderea listei de produse asupra carora se aplica accizele, ar putea genera o crestere a veniturilor bugetare, ceea ce ar putea ajuta la finantarea altor initiative publice sau la acoperirea unor deficite bugetare existente.
- Trenduri de consum: Pe termen lung, aceste schimbari ar putea influenta comportamentul consumatorilor, incurajandu-i sa se orienteze catre produse sanatoase. Aceasta ar putea avea un impact pozitiv asupra sanatatii publice si a tendintelor de consum in societate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
In ultimii ani, la nivel global si regional, s-a inregistrat o crestere semnificativa a preocuparii pentru sanatatea publica si a necesitatii de a genera venituri bugetare sustenabile. Acest lucru s-a tradus prin politici fiscale revizuite, care vizeaza produse cu potential daunator pentru sanatate, precum tutunul si bauturile zaharoase.