Modificari privind regimul accizelor nearmonizate
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
29 Oct 2023
In ultimii ani, la nivel global si regional, s-a inregistrat o crestere semnificativa a preocuparii pentru sanatatea publica si a necesitatii de a genera venituri bugetare sustenabile. Acest lucru s-a tradus prin politici fiscale revizuite, care vizeaza produse cu potential daunator pentru sanatate, precum tutunul si bauturile zaharoase.
Reglementarile stricte privind produsele din tutun si tigarile electronice, sunt raspunsuri la dovezi stiintifice crescande, legate de riscurile lor pentru sanatate. De asemenea, bauturile zaharoase au intrat in atentia autoritatilor din cauza legaturii lor cu cresterea cazurilor de obezitate, diabet si alte boli cronice. In acest context, multe tari din regiunea europeana au revizuit sau sunt in proces de revizuire a legislatiei privind accizele, pentru a descuraja consumul acestor produse si a creste veniturile bugetare.
Romania, aliniindu-se acestei tendinte, a introdus modificari recente in regimul accizelor nearmonizate, reflectand angajamentul tarii de a proteja sanatatea publica si de a asigura sustenabilitatea financiara. Cea mai recenta modificare in acest sens, este Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, care a fost publicata in M. Of. nr. 977 din 27.10.2023.
Prevederile referitoare la Regimul accizelor nearmonizate se regasesc in Cap. II Masuri fiscale, art. III, Sectiunea a 10-a si intra in vigoare la 01.01.2024, conform art. VII alin. 1 din Lege.
Conform pct. 55 din Legea 296/2023, la art. 439 din Codul fiscal, a fost modificata lista produselor cu potential de risc redus, asupra carora se vor percepe accizele nearmonizate:
a) produse care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
c) produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
d) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml;
e) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml.
Comparand actualele pevederi ale art. 439 din Codul fiscal (aplicabile pana la 31.12. 2023) cu noile prevederi aplicabile cu 01.01.2024, putem observa urmatoarele diferente si noutati:
1. Extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate:
Actuala prevedere se concentreaza doar pe doua categorii principale de produse:
a) produse din tutun incalzit care, prin incalzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fara a avea loc combustia amestecului de tutun, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00;
b) lichidele cu continut de nicotina destinate inhalarii cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip «Tigareta electronica», cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00.
2. Definirea detaliata a zaharului adaugat: Noua prevedere specifica in detaliu tipurile de zaharuri considerate ca fiind "zahar adaugat" pentru bauturile nealcoolice, inclusiv diverse tipuri de siropuri si zaharuri naturale.
3. Actualizarea datei de intrare in vigoare a nomenclaturii tarifare: Actuala prevedere face referire la nomenclatura tarifara in vigoare de la 01.01.2022, in timp ce noua prevedere se refera la cea in vigoare de la 01.01.2023.
4. Detalii suplimentare privind codurile NC: Noua prevedere ofera mai multe detalii despre produsele care sunt incluse in categoriile respective, oferind coduri tarifare specifice.
Implicatii ale modificarilor reglementarilor privind accizele nearmonizate
Introducerea si extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate are potentialul de a afecta intreg lantul valoric, de la producatori pana la consumatori:
- Producatorii: Extinderea listei de produse poate genera cresterea costurilor de productie pentru firmele care produc aceste bunuri. Aceste companii ar putea fi nevoite sa reevalueze strategiile de preturi si sa caute metode de a optimiza costurile pentru a compensa cresterea accizelor.
- Distribuitorii: Majorarea accizelor ar putea reduce marjele de profit pentru distribuitori, ceea ce ii poate determina sa regandeasca strategiile de achizitie si sa negocieze termeni mai favorabili cu producatorii sau sa caute alternative mai cost-eficiente.
- Consumatorii: In functie de modul in care producatorii si distribuitorii decid sa treaca aceste costuri suplimentare catre consumatori, preturile produselor vizate ar putea creste, generand o reducere a cererii pentru aceste produse. Pe termen lung, acest lucru ar putea avea beneficii pentru sanatatea publica, prin descurajarea consumului de bauturi si produse cu un continut ridicat de zahar sau de tutun.
- Bugetul statului: Extinderea listei de produse asupra carora se aplica accizele, ar putea genera o crestere a veniturilor bugetare, ceea ce ar putea ajuta la finantarea altor initiative publice sau la acoperirea unor deficite bugetare existente.
- Trenduri de consum: Pe termen lung, aceste schimbari ar putea influenta comportamentul consumatorilor, incurajandu-i sa se orienteze catre produse sanatoase. Aceasta ar putea avea un impact pozitiv asupra sanatatii publice si a tendintelor de consum in societate.
Reglementarile stricte privind produsele din tutun si tigarile electronice, sunt raspunsuri la dovezi stiintifice crescande, legate de riscurile lor pentru sanatate. De asemenea, bauturile zaharoase au intrat in atentia autoritatilor din cauza legaturii lor cu cresterea cazurilor de obezitate, diabet si alte boli cronice. In acest context, multe tari din regiunea europeana au revizuit sau sunt in proces de revizuire a legislatiei privind accizele, pentru a descuraja consumul acestor produse si a creste veniturile bugetare.
Romania, aliniindu-se acestei tendinte, a introdus modificari recente in regimul accizelor nearmonizate, reflectand angajamentul tarii de a proteja sanatatea publica si de a asigura sustenabilitatea financiara. Cea mai recenta modificare in acest sens, este Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, care a fost publicata in M. Of. nr. 977 din 27.10.2023.
Prevederile referitoare la Regimul accizelor nearmonizate se regasesc in Cap. II Masuri fiscale, art. III, Sectiunea a 10-a si intra in vigoare la 01.01.2024, conform art. VII alin. 1 din Lege.
Conform pct. 55 din Legea 296/2023, la art. 439 din Codul fiscal, a fost modificata lista produselor cu potential de risc redus, asupra carora se vor percepe accizele nearmonizate:
a) produse care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
c) produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
d) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml;
e) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml.
Comparand actualele pevederi ale art. 439 din Codul fiscal (aplicabile pana la 31.12. 2023) cu noile prevederi aplicabile cu 01.01.2024, putem observa urmatoarele diferente si noutati:
1. Extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate:
Actuala prevedere se concentreaza doar pe doua categorii principale de produse:
a) produse din tutun incalzit care, prin incalzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fara a avea loc combustia amestecului de tutun, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00;
b) lichidele cu continut de nicotina destinate inhalarii cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip «Tigareta electronica», cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00.
2. Definirea detaliata a zaharului adaugat: Noua prevedere specifica in detaliu tipurile de zaharuri considerate ca fiind "zahar adaugat" pentru bauturile nealcoolice, inclusiv diverse tipuri de siropuri si zaharuri naturale.
3. Actualizarea datei de intrare in vigoare a nomenclaturii tarifare: Actuala prevedere face referire la nomenclatura tarifara in vigoare de la 01.01.2022, in timp ce noua prevedere se refera la cea in vigoare de la 01.01.2023.
4. Detalii suplimentare privind codurile NC: Noua prevedere ofera mai multe detalii despre produsele care sunt incluse in categoriile respective, oferind coduri tarifare specifice.
Implicatii ale modificarilor reglementarilor privind accizele nearmonizate
Introducerea si extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate are potentialul de a afecta intreg lantul valoric, de la producatori pana la consumatori:
- Producatorii: Extinderea listei de produse poate genera cresterea costurilor de productie pentru firmele care produc aceste bunuri. Aceste companii ar putea fi nevoite sa reevalueze strategiile de preturi si sa caute metode de a optimiza costurile pentru a compensa cresterea accizelor.
- Distribuitorii: Majorarea accizelor ar putea reduce marjele de profit pentru distribuitori, ceea ce ii poate determina sa regandeasca strategiile de achizitie si sa negocieze termeni mai favorabili cu producatorii sau sa caute alternative mai cost-eficiente.
- Consumatorii: In functie de modul in care producatorii si distribuitorii decid sa treaca aceste costuri suplimentare catre consumatori, preturile produselor vizate ar putea creste, generand o reducere a cererii pentru aceste produse. Pe termen lung, acest lucru ar putea avea beneficii pentru sanatatea publica, prin descurajarea consumului de bauturi si produse cu un continut ridicat de zahar sau de tutun.
- Bugetul statului: Extinderea listei de produse asupra carora se aplica accizele, ar putea genera o crestere a veniturilor bugetare, ceea ce ar putea ajuta la finantarea altor initiative publice sau la acoperirea unor deficite bugetare existente.
- Trenduri de consum: Pe termen lung, aceste schimbari ar putea influenta comportamentul consumatorilor, incurajandu-i sa se orienteze catre produse sanatoase. Aceasta ar putea avea un impact pozitiv asupra sanatatii publice si a tendintelor de consum in societate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...