Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 Decembrie 2023

Modificari privind regimul accizelor nearmonizate

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
29 Oct 2023


In ultimii ani, la nivel global si regional, s-a inregistrat o crestere semnificativa a preocuparii pentru sanatatea publica si a necesitatii de a genera venituri bugetare sustenabile. Acest lucru s-a tradus prin politici fiscale revizuite, care vizeaza produse cu potential daunator pentru sanatate, precum tutunul si bauturile zaharoase.

Reglementarile stricte privind produsele din tutun si tigarile electronice, sunt raspunsuri la dovezi stiintifice crescande, legate de riscurile lor pentru sanatate. De asemenea, bauturile zaharoase au intrat in atentia autoritatilor din cauza legaturii lor cu cresterea cazurilor de obezitate, diabet si alte boli cronice. In acest context, multe tari din regiunea europeana au revizuit sau sunt in proces de revizuire a legislatiei privind accizele, pentru a descuraja consumul acestor produse si a creste veniturile bugetare.

Romania, aliniindu-se acestei tendinte, a introdus modificari recente in regimul accizelor nearmonizate, reflectand angajamentul tarii de a proteja sanatatea publica si de a asigura sustenabilitatea financiara. Cea mai recenta modificare in acest sens, este Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, care a fost publicata in M. Of. nr. 977 din 27.10.2023.

Prevederile referitoare la Regimul accizelor nearmonizate se regasesc in Cap. II Masuri fiscale, art. III, Sectiunea a 10-a si intra in vigoare la 01.01.2024, conform art. VII alin. 1 din Lege.

Conform pct. 55 din Legea 296/2023, la art. 439 din Codul fiscal, a fost modificata lista produselor cu potential de risc redus, asupra carora se vor percepe accizele nearmonizate:
a) produse care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
c) produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
d) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml;
e) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml.

Comparand actualele pevederi ale art. 439 din Codul fiscal (aplicabile pana la 31.12. 2023) cu noile prevederi aplicabile cu 01.01.2024, putem observa urmatoarele diferente si noutati:

1. Extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate:
Actuala prevedere se concentreaza doar pe doua categorii principale de produse:
a) produse din tutun incalzit care, prin incalzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fara a avea loc combustia amestecului de tutun, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00;
b) lichidele cu continut de nicotina destinate inhalarii cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip «Tigareta electronica», cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00.

2. Definirea detaliata a zaharului adaugat: Noua prevedere specifica in detaliu tipurile de zaharuri considerate ca fiind "zahar adaugat" pentru bauturile nealcoolice, inclusiv diverse tipuri de siropuri si zaharuri naturale.

3. Actualizarea datei de intrare in vigoare a nomenclaturii tarifare: Actuala prevedere face referire la nomenclatura tarifara in vigoare de la 01.01.2022, in timp ce noua prevedere se refera la cea in vigoare de la 01.01.2023.

4. Detalii suplimentare privind codurile NC: Noua prevedere ofera mai multe detalii despre produsele care sunt incluse in categoriile respective, oferind coduri tarifare specifice.

Implicatii ale modificarilor reglementarilor privind accizele nearmonizate

Introducerea si extinderea listei de produse asupra carora se percep accize nearmonizate are potentialul de a afecta intreg lantul valoric, de la producatori pana la consumatori:
- Producatorii: Extinderea listei de produse poate genera cresterea costurilor de productie pentru firmele care produc aceste bunuri. Aceste companii ar putea fi nevoite sa reevalueze strategiile de preturi si sa caute metode de a optimiza costurile pentru a compensa cresterea accizelor.
- Distribuitorii: Majorarea accizelor ar putea reduce marjele de profit pentru distribuitori, ceea ce ii poate determina sa regandeasca strategiile  de achizitie si sa negocieze termeni mai favorabili cu producatorii sau sa caute alternative mai cost-eficiente.
- Consumatorii: In functie de modul in care producatorii si distribuitorii decid sa treaca aceste costuri suplimentare catre consumatori, preturile produselor vizate ar putea creste, generand o reducere a cererii pentru aceste produse. Pe termen lung, acest lucru ar putea avea beneficii pentru sanatatea publica, prin descurajarea consumului de bauturi si produse cu un continut ridicat de zahar sau de tutun.
- Bugetul statului: Extinderea listei de produse asupra carora se aplica accizele, ar putea genera o crestere a veniturilor bugetare, ceea ce ar putea ajuta la finantarea altor initiative publice sau la acoperirea unor deficite bugetare existente.
- Trenduri de consum: Pe termen lung, aceste schimbari ar putea influenta comportamentul consumatorilor, incurajandu-i sa se orienteze catre produse sanatoase. Aceasta ar putea avea un impact pozitiv asupra sanatatii publice si a tendintelor de consum in societate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...