Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 Decembrie 2023

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM): Informatii tehnice pentru importatori

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
18 Oct 2023


In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 228 din 15 septembrie 2023, a fost publicat Regulamentul Comisiei Europeane de punere in aplicare nr. 1773/2023 privind stabilirea normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste obligatiile de raportare in scopul mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera in perioada de tranzitie. 

Ce este CBAM

CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism / Mecanism de Ajustare a Carbonului la Frontiera) este parte a pachetului „Fit for 55” al UE, cu obiectivul de a reduce emisiile de carbon cu 55% fata de anul 1990, pana in anul 2030.
Pachetul „Fit for 55” reprezinta un set ambitios de propuneri legislative prezentat de Comisia Europeana in iulie 2021 pentru a pune in aplicare angajamentul UE de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de sera cu cel putin 55% pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Acest angajament face parte din traseul strategic al UE de a deveni prima regiune neutra din punct de vedere climatic pana in 2050, in conformitate cu Acordul de la Paris.

Obiective
CBAM propus in cadrul pachetului "Fit for 55" al UE are ca obiectiv principal sa asigure ca pretul carbonului reflecta corect externalitatile negative asociate emisiilor de CO2 si sa previna "scurgerea de carbon".

Detalierea acestor doua obiective:
- Reflectarea corecta a costurilor asociate emisiilor de CO2: Mecanismul CBAM impune taxe pe importurile de produse cu continut ridicat de carbon in UE, asigurandu-se ca preturile acestor produse reflecta costul real al emisiilor de carbon asociate cu productia lor. Acest lucru are ca scop crearea unui camp de joc echitabil pentru producatorii interni si cei externi, incurajand astfel investitiile in tehnologii mai curate si productia durabila.
- Prevenirea scurgerii de carbon: Unul dintre riscurile legate de aplicarea unor reglementari stricte privind emisiile de carbon este ca industriile ar putea fi tentate sa-si mute productia in afara UE, in tari cu reglementari mai putin stricte, pentru a evita costurile asociate cu conformarea. Acest fenomen, numit "scurgere de carbon", ar putea sa submineze eforturile UE de reducere a emisiilor de carbon, deoarece productia s-ar muta pur si simplu in alta parte, fara o reducere reala a emisiilor globale. CBAM vizeaza adresa acest risc, asigurandu-se ca importurile in UE reflecta costurile asociate emisiilor de carbon in mod similar cu produsele fabricate in interiorul blocului.
In esenta, obiectivul mecanismului CBAM este dublu: sa promoveze productia durabila si sa protejeze integritatea si eficacitatea politicii climatice a UE, asigurand in acelasi timp ca industria europeana ramane competitiva pe scena globala.

Cum este planificat sa functioneze:

- Identificarea produselor vizate: CBAM se va aplica anumitor produse importate cu continut ridicat de carbon.
- Calculul emisiilor: Importatorii vor trebui sa declare emisiile de gaze cu efect de sera asociate produselor lor. Aceasta include emisiile generate in procesul de productie si, eventual, in alte etape ale lantului de aprovizionare.
- Achizitionarea certificatelor CBAM: Importatorii vor fi obligati sa achizitioneze "certificari CBAM" corespunzatoare emisiilor de GHG declarate. Pretul acestor certificari va fi aliniat la pretul permiselor de emisii din cadrul Sistemului de Comert cu Emisii al UE (ETS).
- Compararea cu ETS: Daca tara de origine a produselor importate are deja un pret pe carbon (de exemplu, printr-un sistem de taxare a carbonului sau de comert cu emisii), aceasta poate fi luata in considerare. In acest caz, importatorii ar plati doar diferenta dintre pretul carbonului din tara de origine si pretul ETS al UE.
- Reciclatori: Veniturile obtinute din CBAM vor fi folosite pentru a finanta initiative legate de mediu si combaterea schimbarilor climatice in UE.
- Protectie impotriva dublei taxari: Pentru a evita dubla taxare (adica taxarea produselor importate si apoi din nou cand sunt vandute in UE), producatorii din UE care sunt deja acoperiti de ETS vor primi ajustari gratuite sau reduceri ale obligatiilor lor ETS.

Este important de mentionat ca mecanismul CBAM este conceput sa functioneze alaturi de Sistemul de Comert cu Emisii al UE (ETS), care stabileste un plafon pentru emisiile totale si permite companiilor sa cumpere si sa vanda permise pentru emisiile lor.

Lista marfurilor si a gazelor cu efect de sera:

Lista se regaseste in Anexa 1 la Regulament:

Marfuri Gaz cu efect de sera
Ciment Dioxid de carbon
Energie electrica
Fonta, fier si otel 
Produse chimice 
Ingrasaminte Dioxid de carbon si protoxid de azot
Aluminiu  Dioxid de carbon si perfluorocarburi

Calendar si obligatii CBAM:
Faza de tranzitie (oct. 2023 - dec. 2025):
- Obligatii de raportare, fara plata taxei;
- Pentru fiecare trimestru, de la 1 octombrie 2023 pana la 31 decembrie 2025, declarantul care raporteaza informatii depune rapoartele CBAM prin intermediul registrului tranzitoriu CBAM in termen de cel mult o luna de la incheierea trimestrului respectiv.  In registrul tranzitoriu CBAM, declarantul care raporteaza informatii, indica daca raportul este prezentat de un importator in nume propriu si pe cont propriu, sau de un reprezentant vamal indirect in numele unui importator (art. 8 din Regulament);
Post-2025:
- Achizitia certificatelor CBAM
- Verificarea emisiilor incorporate de un verificator acreditat
- Depunerea declaratiei anuale si restituirea certificatelor pana la 31 mai

Recomandari
Importatorii trebuie sa se pregateasca in mod corespunzator pentru a fi in conformitate cu regulamentul CBAM si sa se astepte la legislatie suplimentara care va clarifica si detalia procedurile si obligatiile lor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...