Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM): Informatii tehnice pentru importatori

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
18 Oct 2023


In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 228 din 15 septembrie 2023, a fost publicat Regulamentul Comisiei Europeane de punere in aplicare nr. 1773/2023 privind stabilirea normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste obligatiile de raportare in scopul mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera in perioada de tranzitie. 

Ce este CBAM

CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism / Mecanism de Ajustare a Carbonului la Frontiera) este parte a pachetului „Fit for 55” al UE, cu obiectivul de a reduce emisiile de carbon cu 55% fata de anul 1990, pana in anul 2030.
Pachetul „Fit for 55” reprezinta un set ambitios de propuneri legislative prezentat de Comisia Europeana in iulie 2021 pentru a pune in aplicare angajamentul UE de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de sera cu cel putin 55% pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Acest angajament face parte din traseul strategic al UE de a deveni prima regiune neutra din punct de vedere climatic pana in 2050, in conformitate cu Acordul de la Paris.

Obiective
CBAM propus in cadrul pachetului "Fit for 55" al UE are ca obiectiv principal sa asigure ca pretul carbonului reflecta corect externalitatile negative asociate emisiilor de CO2 si sa previna "scurgerea de carbon".

Detalierea acestor doua obiective:
- Reflectarea corecta a costurilor asociate emisiilor de CO2: Mecanismul CBAM impune taxe pe importurile de produse cu continut ridicat de carbon in UE, asigurandu-se ca preturile acestor produse reflecta costul real al emisiilor de carbon asociate cu productia lor. Acest lucru are ca scop crearea unui camp de joc echitabil pentru producatorii interni si cei externi, incurajand astfel investitiile in tehnologii mai curate si productia durabila.
- Prevenirea scurgerii de carbon: Unul dintre riscurile legate de aplicarea unor reglementari stricte privind emisiile de carbon este ca industriile ar putea fi tentate sa-si mute productia in afara UE, in tari cu reglementari mai putin stricte, pentru a evita costurile asociate cu conformarea. Acest fenomen, numit "scurgere de carbon", ar putea sa submineze eforturile UE de reducere a emisiilor de carbon, deoarece productia s-ar muta pur si simplu in alta parte, fara o reducere reala a emisiilor globale. CBAM vizeaza adresa acest risc, asigurandu-se ca importurile in UE reflecta costurile asociate emisiilor de carbon in mod similar cu produsele fabricate in interiorul blocului.
In esenta, obiectivul mecanismului CBAM este dublu: sa promoveze productia durabila si sa protejeze integritatea si eficacitatea politicii climatice a UE, asigurand in acelasi timp ca industria europeana ramane competitiva pe scena globala.

Cum este planificat sa functioneze:

- Identificarea produselor vizate: CBAM se va aplica anumitor produse importate cu continut ridicat de carbon.
- Calculul emisiilor: Importatorii vor trebui sa declare emisiile de gaze cu efect de sera asociate produselor lor. Aceasta include emisiile generate in procesul de productie si, eventual, in alte etape ale lantului de aprovizionare.
- Achizitionarea certificatelor CBAM: Importatorii vor fi obligati sa achizitioneze "certificari CBAM" corespunzatoare emisiilor de GHG declarate. Pretul acestor certificari va fi aliniat la pretul permiselor de emisii din cadrul Sistemului de Comert cu Emisii al UE (ETS).
- Compararea cu ETS: Daca tara de origine a produselor importate are deja un pret pe carbon (de exemplu, printr-un sistem de taxare a carbonului sau de comert cu emisii), aceasta poate fi luata in considerare. In acest caz, importatorii ar plati doar diferenta dintre pretul carbonului din tara de origine si pretul ETS al UE.
- Reciclatori: Veniturile obtinute din CBAM vor fi folosite pentru a finanta initiative legate de mediu si combaterea schimbarilor climatice in UE.
- Protectie impotriva dublei taxari: Pentru a evita dubla taxare (adica taxarea produselor importate si apoi din nou cand sunt vandute in UE), producatorii din UE care sunt deja acoperiti de ETS vor primi ajustari gratuite sau reduceri ale obligatiilor lor ETS.

Este important de mentionat ca mecanismul CBAM este conceput sa functioneze alaturi de Sistemul de Comert cu Emisii al UE (ETS), care stabileste un plafon pentru emisiile totale si permite companiilor sa cumpere si sa vanda permise pentru emisiile lor.

Lista marfurilor si a gazelor cu efect de sera:

Lista se regaseste in Anexa 1 la Regulament:

Marfuri Gaz cu efect de sera
Ciment Dioxid de carbon
Energie electrica
Fonta, fier si otel 
Produse chimice 
Ingrasaminte Dioxid de carbon si protoxid de azot
Aluminiu  Dioxid de carbon si perfluorocarburi

Calendar si obligatii CBAM:
Faza de tranzitie (oct. 2023 - dec. 2025):
- Obligatii de raportare, fara plata taxei;
- Pentru fiecare trimestru, de la 1 octombrie 2023 pana la 31 decembrie 2025, declarantul care raporteaza informatii depune rapoartele CBAM prin intermediul registrului tranzitoriu CBAM in termen de cel mult o luna de la incheierea trimestrului respectiv.  In registrul tranzitoriu CBAM, declarantul care raporteaza informatii, indica daca raportul este prezentat de un importator in nume propriu si pe cont propriu, sau de un reprezentant vamal indirect in numele unui importator (art. 8 din Regulament);
Post-2025:
- Achizitia certificatelor CBAM
- Verificarea emisiilor incorporate de un verificator acreditat
- Depunerea declaratiei anuale si restituirea certificatelor pana la 31 mai

Recomandari
Importatorii trebuie sa se pregateasca in mod corespunzator pentru a fi in conformitate cu regulamentul CBAM si sa se astepte la legislatie suplimentara care va clarifica si detalia procedurile si obligatiile lor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...