Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Implementarea IMCA ar putea duce la cresterea numarului de litigii

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
18 Oct 2023


Cu planurile de a institui, incepand din 2024, Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) de 1% pentru companiile cu venituri de peste 50 de milioane de euro, analistii prevad o crestere a litigiilor judiciare.

Este posibil ca aceste litigii sa provina in principal din doua directii:
1. Companiile vor contesta formula de calcul al IMCA. Va fi inevitabil sa observam litigii privind interpretarea si aplicarea cotei de 1%.
2. Exista, de asemenea, posibilitatea de a vedea conflicte legate de strategiile adoptate de companii pentru a evita plata IMCA. Daca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va suspecta ca schimbarile strategice sunt facute fara o baza economica autentica si sunt menite doar pentru a evita impozitul, aceasta ar putea interveni. Legislatia actuala le ofera inspectorilor ANAF autoritatea de a contesta si reevalua astfel de schimbari.
 
Formula pentru IMCA:
Formula pentru calculul Impozitului Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) poate fi inteleasa mai bine daca o descompunem si analizam fiecare componenta in parte.
IMCA=1%×(VTVsIA)

Unde:
1.”IMCA” - reprezinta impozitul minim pe cifra de afaceri care se determina cumulat pentru fiecare trimestru sau an fiscal. Este suma pe care o companie o datoreaza ca impozit, bazata pe cifra de afaceri.
2.”VT” - reprezinta veniturile totale (cumulate) ale companiei pentru un anumit interval de timp (trimestru sau an fiscal). Este suma bruta pe care o companie o castiga inainte de deducerea oricaror costuri sau cheltuieli.
3.”Vs” - sunt veniturile care se scad din veniturile totale. Acestea includ o serie de venituri care nu sunt impozabile sau care reprezinta venituri specifice, cum ar fi:
  • Veniturile neimpozabile prevazute de Codul fiscal (art. 23 si art. 24 (cu privire la regimul fiscal al dividendelor primite din  UE);
  • Veniturile care corespund costurilor stocurilor de produse;
  • Veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
  • Veniturile din productia de active corporale si necorporale care nu sunt incluse in ”I”;
  • Veniturile din subventii;
  • Veniturile din despagubiri pentru pagube produse stocurilor activelor corpotale propria;
  • Veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli
4.”I” - reprezinta valoarea imobilizarilor in curs de executie incepand cu 1 ianuarie 2024. Aceasta se refera la valoarea bunurilor pe care o companie le-a cumparat sau produs, dar care inca nu sunt gata de utilizare.
5.”A” - este amortizarea contabila la nivelul costului istoric pentru activele achizitionate/produse dupa 1 ianuarie 2024. Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului ”I”.
In cazul in care din aplicarea formulei de calcul pentru determinarea IMCA, va rezulta o valoare negativa, impozitul minim va fi zero.
Activele luate in calcul, pentru determinarea indicatorilor ”I” si” A” vor fi cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor, iar selectia categoriilor de active eligibile se va realiza pe baza unor criterii legate de natura activitatii desfasurate.

Nu vor intra sub incidenta acestor prevederi, operatorii economici care desfasoara exclusiv activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.

Pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si impozitul minim pe cifra de afaceri, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii.

Din acest impozit pe profit:
- se vor scadea sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit,  precum si reducerea impozitului pe profit conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;
- nu se vor scadea sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004.

Interpretare:
Prin aceasta formula se va calcula un impozit pe cifra de afaceri care sa reflecte veniturile reale ale unei companii, excluzand veniturile neimpozabile (Vs), valoarea bunurilor in curs de executie (I) si amortizarea contabila (A). Astfel, guvernul incearca sa perceapa un impozit care reflecta cat mai exact situatia financiara reala a companiei. Prin deducerea acestor componente din veniturile totale (VT) formula ajuta la asigurarea faptului ca impozitul perceput va fi  echitabil si va reflecta corect situatia financiara a companiei.
Se anticipeaza ca multe corporatii vor reactiona la introducerea acestui impozit, in special cele care au prevazut planuri de investitii pe termen lung. Impozitul IMCA poate pune presiune pe companiile in faza de investitii masive, care, in lipsa acestei prevederi, nu ar fi trebuit sa plateasca un impozit pe profit, dar acum vor fi nevoite sa acopere acest cost neasteptat.
Pentru a contracara efectele acestei noi impozitari, este posibil ca multe companii sa isi reevalueze planurile de afaceri. Cu toate acestea, astfel de restructurari, chiar daca sunt justificate din punct de vedere economic, ar putea fi vazute ca strategii pentru a ocoli impozitul. In cazul in care ANAF considera ca aceste schimbari sunt artificiale si nu au o justificare economica valida, acestea vor fi cu siguranta contestate.

Important:
Proiectul privind introducerea IMCA pentru companiile cu venituri mari este inclus in propunerea de reforma fiscala a Guvernului, asteptand in prezent o decizie privind constitutionalitatea acestei masuri din partea Curtii Constitutionale. Daca va fi aprobat, companiile cu venituri anuale de peste 50 de milioane de euro vor fi obligate sa plateasca un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri, incepand din anul 2024.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...