Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Minivacanta in august 2023 pentru bugetari: Guvernul a anuntat zi libera pe 14 august

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
14 Aug 2023


Bugetarii din Romania si-au facut planuri pentru mijlocul lunii august 2023. Conform Hotararii nr. 1555/2022, Guvernul a decis ca si ziua de 14 august 2023 sa fie libera pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice.

Aceasta decizie vine ca o completare a zilei libere traditionale de 15 august, cand se sarbatoreste Adormirea Maicii Domnului. Astfel, cu weekend-ul de dinainte, bugetarii se pot bucura de o minivacanta de patru zile, de la 12 la 15 august.

Totusi, exista unele clarificari in ceea ce priveste aplicabilitatea acestei zile libere.
Magistratii si anumite categorii de personal din instantele judecatoresti nu vor beneficia de aceasta zi libera in cazul in care au programate audiente pentru 14 august. Acest lucru se aplica si participantilor la respectivele procese.

Locurile de munca unde activitatea nu poate fi intrerupta, cum sunt unitatile sanitare si cele de alimentatie publica, nu vor suspenda activitatea. In astfel de cazuri, angajatii care vor fi prezenti la locul de munca in aceasta zi speciala vor fi recompensati cu un spor la salariul de baza, spor care nu poate fi mai mic de 100%.

Totodata, exista si o serie de reguli si proceduri legate de operatiunile financiare care trebuie urmate de Trezoreria Statului si Ministerul Finantelor:
- In ziua de 14 august 2023, prin centrala Ministerului Finantelor se vor efectua operatiuni de incasari si plati, operatiuni de plati privind serviciul datoriei publice, precum si eventualele operatiuni de debitare dispuse de Comisia Europeana din contul de resurse proprii in lei deschis la Trezoreria Statului;
- Operatiunile de incasari prin virament transmise prin sistemul electronic de plati unitatilor Trezoreriei Statului in data de 11 august 2023, se vor inregistra in contabilitatea acestor unitati cu data de 14 august 2023;
- Operatiunile de incasari prin virament transmise prin sistemul electronic de plati unitatilor Trezoreriei Statului in data de 14 august 2023, se vor inregistra in contabilitatea structurilor cu atributii in domeniul decontarii din centrala Ministerului Finantelor, in data de 14 august 2023, iar in contabilitatea unitatilor teritoriale ale trezoreriei cu ziua lucratoare urmatoare;
- Eventualele retururi la incasare aferente operatiunilor inregistrate la nivelul unitatilor Trezoreriei Statului din data de 11 august 2023, se vor intocmi de unitatile teritoriale ale trezoreriei cu data de 14 august 2023;
- Eventualele retururi la incasare aferente operatiunilor inregistrate la nivelul unitatilor Trezoreriei Statului din data de 14 august 2023, se vor intocmi de unitatile teritoriale ale trezoreriei cu ziua lucratoare urmatoare;
- Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, care in data de 14 august 2023 au scadenta la obligatiile de plata aferente conventiilor de imprumuturi din venituri din privatizare, potrivit scadentarelor de plata anexate acestora la conventiile de imprumut, vor efectua plata sumelor scadente inaintea acestei date.

Hotararea a starnit reactii diverse in randul populatiei, dar majoritatea bugetarilor vad aceasta decizie ca o oportunitate de a petrece mai mult timp alaturi de familie sau de a se bucura de o scurta vacanta.

Ca multe decizii luate la nivelul administratiei publice sau in orice organizatie, acordarea unei minivacante sau a oricarei alte forme de intrerupere temporara a activitatii vine atat cu avantaje, cat si cu dezavantaje:

Avantaje:

1. Recreere si odihna pentru bugetari:
• O pauza de la munca poate creste moralul angajatilor si poate reduce nivelul de stres.
• Poate fi reflectata  intr-o crestere a productivitatii la revenirea la munca.

2. Stimularea turismului intern:
• O crestere potentiala a numarului de vizitatori in destinatiile turistice din Romania.
• Beneficii economice pentru afacerile legate de turism, precum hoteluri, restaurante si alte atractii.

3. Cresterea cheltuielilor de consum:
• Bugetarii pot profita de aceasta perioada pentru a face achizitii sau pentru a participa la diverse activitati recreative, beneficiind astfel economia locala.

4. Economii temporare pentru institutii:
• Costuri mai mici cu utilitatile si alte cheltuieli operationale in timpul inchiderii.

Dezavantaje:

1. Intreruperea serviciilor publice:
• Posibile intarzieri in procesarea si rezolvarea anumitor solicitari, cereri sau acte administrative.

2. Impact negativ asupra unor afaceri private:
• Afaceri care depind de interactiunile cu institutiile publice pot fi afectate negativ din cauza inchiderii temporare.

3.Acumularea de sarcini:
• Dupa incheierea minivacantei, institutiile publice s-ar putea confrunta cu un volum mare de munca acumulata, ceea ce ar putea genera intarzieri suplimentare.

4.Posibile costuri suplimentare ulterioare:
• Desi ar putea exista economii pe termen scurt, institutiile ar putea avea costuri suplimentare ulterioare legate de orele suplimentare lucrate de angajati pentru a recupera intarzierile.

5. Risc de aglomerare:
• Dupa minivacanta, anumite institutii s-ar putea confrunta cu aglomeratie, ceea ce ar putea genera inconveniente pentru cetateni.

In concluzie, in cazul minivacantei pentru bugetari, avantajele sunt clare: odihna si recreere pentru angajati, potentiale beneficii pentru sectorul turistic si o crestere a cheltuielilor de consum. Pe de alta parte, dezavantajele sunt legate in principal de intreruperea serviciilor publice si de posibilele repercusiuni pentru cei care depind de aceste servicii.
Echilibrul dintre aceste doua laturi depinde de capacitatea organizatiilor si institutiilor publice de a gestiona aceasta intrerupere intr-un mod eficient si de a comunica adecvat cu publicul despre schimbarile temporare in furnizarea serviciilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...