Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Poprirea pe salariu. Cum se repartizeaza intre creditori, suma realizata din executare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
10 Aug 2023


Poprirea reprezinta o procedura de executare silita a datoriilor, iar in cazul in care exista mai multe popriri pe veniturile unui salariat, este esential sa stim cum sunt aplicate acestea si cum se distribuie sumele poprite.

Puncte-cheie:
  • Limita maxima: Oricate popriri ar fi, salariatului i se poate retine cel mult jumatate din venitul net lunar.
  • Poprirea infiintata de executorul judecatoresc: Acesta actioneaza in baza prevederilor art. 782 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila:
 Art. 782. (1) Poprirea se infiinteaza la cererea creditorului de catre un executor judecatoresc al carui birou se afla in circumscriptia curtii de apel unde isi are domiciliul sau sediul debitorul.
  • Notificarea popririi: Conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, tertul poprit si debitorul sunt instiintati despre infiintarea popririi.
Art. 230. – Somatia (1) Executarea silita incepe prin comunicarea somatiei. Daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul sau nu se notifica organul fiscal cu privire la intentia de a demara procedura de mediere, se continua masurile de executare silita. Somatia este insotita de un exemplar al titlului executoriu emis de organul de executare silita 
  • Sumele care pot fi poprite:
Art. 236. - Executarea silita a sumelor ce se cuvin debitorilor (Cod de procedura fiscala)
(1) Sunt supuse executarii silite prin poprire orice sume urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute si/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de catre terte persoane sau pe care acestia le vor datora si/sau detine in viitor in temeiul unor raporturi juridice existente
 - Limita in cazul popririlor fiscale: Organul fiscal poate retine pana la o treime din venitul net al debitorului. Daca exista mai multi creditori, suma retinuta nu poate depasi jumatate din venitul lunar net.
  • Momentul infiintarii popririi: Acesta este momentul primirii adresei de catre tertul poprit, care este obligat sa inregistreze atat ziua, cat si ora primirii adresei de infiintare a popririi.
  • Obligatiile tertului poprit: Acestea includ plata sumelor retinute, indisponibilizarea bunurilor poprite si anuntarea tuturor creditorilor.
  • Distribuirea sumelor: Daca un salariat are mai multe popriri, sumele vor fi distribuite proportional cu creanta fiecarui creditor, dar nu se va depasi jumatate din salariul net.
Art. 258. - Ordinea de distribuire
(2) Pentru plata creantelor care au aceeasi ordine de preferinta, daca legea nu prevede altfel, suma realizata din executare se repartizeaza intre creditori proportional cu creanta fiecaruia

Aceste reglementari sunt esentiale pentru a proteja drepturile debitorilor si pentru a asigura ca datoriile sunt achitate in mod corect si eficient.

Sa luam un exemplu pentru a ilustra cum se aplica aceste reguli:
Ion are un salariu net lunar de 3.000 RON. Are trei creditori care au initiat proceduri de poprire pe salariul sau. Creditorul A are o creanta de 2.000 RON, creditorul B are o creanta de 3.000 RON, iar creditorul C are o creanta de 1.000 RON.

Conform reglementarilor:
Oricate popriri ar fi, salariatului i se poate retine cel mult jumatate din venitul net lunar. Deci, maximul retinut din salariul lui Ion este de 1.500 RON (jumatate din 3.000 RON).
Daca fiecare creditor ar solicita o treime din salariul net, suma totala retinuta ar fi de 1.000 RON (o treime din 3.000 RON) pentru fiecare creditor, insa aceasta depaseste limita maxima de 1.500 RON.
Suma totala de 1.500 RON va fi distribuita proportional cu creanta fiecarui creditor.

Calcul:
Creanta totala: 2.000 RON + 3.000 RON + 1.000 RON = 6.000 RON
Creditorul A: (2.000 RON / 6.000 RON) * 1.500 RON = 500 RON
Creditorul B: (3.000 RON / 6.000 RON) * 1.500 RON = 750 RON
Creditorul C: (1.000 RON / 6.000 RON) * 1.500 RON = 250 RON

Rezultat: Din salariul lui Ion, creditorul A va primi 500 RON, creditorul B va primi 750 RON, iar creditorul C va primi 250 RON.
Ion va ramane cu 1.500 RON din salariul sau initial de 3.000 RON.

Acesta este un exemplu simplificat, dar arata cum se pot aplica reglementarile intr-o situatie concreta.
Restrangerea la jumatate din salariul net pentru retinerea datoriilor prin poprire, este o masura de protectie a salariatului. Exista cateva motive pentru aceasta limitare:
  • Dreptul la un trai decent: Fiecare individ are dreptul la un trai decent. Daca ar fi permisa retinerea unei proportii prea mari din salariul net, s-ar putea ca salariatul sa nu mai aiba suficiente resurse pentru a-si acoperi nevoile de baza, precum cheltuieli pentru alimentatie, adapost, imbracaminte, si alte necesitati esentiale.
  • Protectia familiei salariatului: Limitarea retinerilor asigura ca salariatul poate sa continue sa sustina membrii familiei sale. Daca prea mult din salariu ar fi luat pentru datorii, si familia salariatului ar putea suferi.
  • Incurajarea muncii: Daca o proportie prea mare din salariu ar fi retinuta pentru datorii, salariatul ar putea fi descurajat sa lucreze, sau ar putea fi tentat sa lucreze "la negru" pentru a evita retinerile. O limita de 50% asigura ca salariatul are un stimulent sa continue sa lucreze si sa primeasca un salariu.
  • Prevenirea abuzurilor: Limitarea retinerilor la jumatate din salariul net previne abuzurile potentiale din partea creditorilor care ar putea fi tentati sa retina prea mult din salariu pentru a-si recupera rapid datoriile.
  • Facilitarea unui compromis: Cand exista o limita de retinere, atat debitorul, cat si creditorul pot fi mai dispusi sa negocieze o restructurare a datoriei, ceea ce poate fi benefic pentru ambele parti.
 Aceste reguli si limitari sunt stabilite in legislatiile multor tari pentru a echilibra drepturile creditorilor cu protectia sociala si financiara a debitorilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...