Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari aduse de Ordinul nr. 1760/2023 privind inregistrarea in scopuri vamale a operatorilor economici si a altor persoane

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
24 Aug 2023


Numar EORI este un numar de inregistrare si identificare a operatorilor economici si a altor persoane, definit la art. 1 pct. 18 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare:

18. "numarul de inregistrare si de identificare a operatorilor economici" (numar EORI) inseamna un numar de identificare unic in teritoriul vamal al Uniunii, atribuit de o autoritate vamala unui operator economic sau unei alte persoane pentru inregistrare in scopuri vamale”. 

Ordinul Presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1760/2023 (valabil din 23 august 2023) simplifica regulile anterioare din Ordinul presedintelui ANAF nr. 1886/2016, astfel:

1. Nu mai este nevoie sa se anexeze la cerere documente precum certificatul de inregistrare in scopuri de TVA si actul constitutiv, intrucat pot fi verificate online prin bazele de date la care Autoritatea Vamala Romana are acces:
- baza de date RECOM - baza de date online gestionata de Oficiul National al Registrului Comertului;
- VIES - sistemul de schimb de informatii cu privire la TVA (VAT Information Exchange System), implementat si gestionat de Comisia Europeana;
- baza de date ANAF - Registru TVA - baza de date online gestionata de ANAF cu privire la TVA;
- baza de date Registrul National ONG - baza de date online gestionata de Ministerul Justitiei.
 
2. Transmiterea documentelor: Se poate trimite documentatia justificativa prin aplicatia EORI-RO.
Conform art. 2 lit. e) din Ordinul 1760/2023, aplicatia "EORI-RO" este o aplicatie informatica ce permite atribuirea numerelor EORI si a numerelor de inregistrare in sistemul informatic.

Aceste prevederi cu privire la transmiterea documentelor se regasesc in art. 9 ale Ordinului 1760/2023 (prevederi care lipseau din Ordinul 1886/2016):
Art. 9 Dupa primirea cererii de atribuire a numarului EORI, autoritatea vamala competenta acceseaza urmatoarele baze de date, in vederea extragerii de documente/informatii din care vor prelua datele necesare analizarii cererii de atribuire a numarului EORI:
a) baza de date online RECOM, in vederea generarii raportului de interogare a persoanelor prevazute la art. 3 lit. a), pentru verificarea informatiilor de identificare prevazute intr-un certificat de inregistrare si a altor informatii prevazute intr-un act constitutiv;
b) VIES/baza de date ANAF - Registru TVA, pentru stabilirea valabilitatii numarului de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz;
c) baza de date online Registrul National ONG, pentru verificarea adresei sediului social pentru persoanele prevazute la art. 3 lit. b).
 
3. O alta modificare se refera la notificarea privind atribuirea numarului EORI
Actuala reglementare specifica faptul ca notificarea se face la adresa de posta electronica mentionata in cerere sau, daca aceasta nu este disponibila, prin intermediul serviciilor postale, in timp ce, pe vechea procedura solicitantul era notificat "in scris" despre neconcordante.

4. In legatura cu rezilierea cererii, aceasta este respinsa si eliminata din aplicatia "EORI-RO" daca neconcordantele nu sunt remediate in termen de 30 de zile. "daca solicitantul nu a remediat in termen de 30 de zile calendaristice de la data notificarii neconcordantele constatate de autoritatea vamala competenta".

5. Procedura alternativa, prevazuta de art. 14 din Ordinul nr. 1760/2023:
In situatia in care aplicatia "EORI-RO" nu functioneaza, solicitantul completeaza cererea prevazuta la anexa nr. 1 la norme si o transmite la autoritatea vamala competenta, impreuna cu documentele.

Dupa verificarea concordantei dintre datele cuprinse in cerere, informatiile obtinute din RECOM, VIES/ANAF - Registru TVA si/sau Registrul National ONG si cele din documentele atasate cererii, autoritatea vamala competenta introduce datele din cerere in aplicatia "EORI-RO" in maximum 24 de ore de la restabilirea functionarii aplicatiei. Dupa atribuirea numarului EORI se transmite solicitantului notificarea de atribuire a acestuia, conform procedurii prevazute la art. 10 (la adresa de posta electronica indicata de acesta in cerere. In situatia in care in cerere nu este indicata o adresa de posta electronica, notificarea de atribuire a numarului EORI se transmite prin posta solicitantului sau se inmaneaza acestuia la sediul autoritatii vamale competente.).

In situatia in care una dintre bazele de date RECOM, VIES/ANAF - Registru TVA sau Registrul National ONG nu functioneaza, autoritatea vamala competenta solicita documentul/documentele care trebuie sa insoteasca cererea de la persoana care a depus cererea, prin intermediul postei electronice sau a altor mijloace de comunicare.
 
Aceste schimbari reprezinta o incercare de modernizare si digitalizare a formalitatilor vamale, reducand birocratia si accelerand procedurile pentru beneficiul operatorilor economici.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...