Reducerile comerciale
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
24 Aug 2023
Reducerile comerciale sunt instrumente utilizate de catre vanzatori pentru a stimula vanzarile sau pentru a compensa anumite deficiente. Acestea pot fi acordate din diferite motive si sunt practicate frecvent in afaceri pentru a atrage si pastra clientii, dar si pentru a gestiona stocurile sau pentru a motiva clientii sa cumpere in volume mari.
Reducerile comerciale pot fi, de exemplu:
1. RABATURILE - Acestea sunt reduceri acordate pentru defecte de calitate ale produselor sau pentru alte neconformitati. In loc sa returneze produsul sau sa refuze livrarea, cumparatorul poate accepta produsul cu o reducere de pret. Rabaturile se practica, in general, asupra pretului de vanzare si sunt aplicate imediat pe factura respectiva, dar si ulterior;
2. REMIZELE - Acestea reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi partener, in decursul unei perioade determinate.
De exemplu, magazinul "ElectroTV" vinde televizoare. Pretul standard pentru un model specific de televizor este de 1.000 de lei.
"ElectroTV" doreste sa stimuleze vanzarile si sa recompenseze clientii care cumpara in volum mare si introduce o politica de remize in functie de cantitate.
- Pentru achizitia a 5 televizoare: 5%
- Pentru achizitia a 10 televizoare: 10%
- Pentru achizitia a 20 televizoare sau mai mult: 15%
Un hotel decide sa cumpere 20 de televizoare pentru camerele sale si se califica pentru remiza de 15%.
20 televizoare x 1.000 lei/televizor = 20.000 lei
Valoarea remizei: 20.000 lei x 15/100 = 3.000 lei
In loc sa plateasca 20.000 de lei, hotelul va plati doar 17.000 lei, beneficiind de o remiza de 3.000 lei datorita volumului mare de achizitie.
Acest exemplu ilustreaza cum o remiza poate fi oferita ca stimulent pentru cumparatori sa achizitioneze o cantitate mai mare de produse, generand astfel economii pentru cumparator si, in acelasi timp, volume mai mari de vanzari pentru vanzator.
c) RISTURNELE - Sunt reduceri de pret care se acorda retroactiv si se bazeaza pe volumul total al tranzactiilor efectuate intre doua parti, intr-o perioada determinata. Sunt reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi tert, in decursul unei perioade determinate.
Daca, de exemplu, un cumparator atinge un anumit volum de cumparaturi in decursul unui an, el poate primi la sfarsitul anului o reducere sub forma de risturn, calculata in functie de totalul achizitiilor.
Sa analizam un exemplu concret pentru a intelege mai bine conceptul de reducere comerciala:
O companie vinde un set de 50 masute de cafea la pretul de 200 lei fiecare. La data livrarii, clientul (o cafenea) observa ca 10 dintre aceste masute au mici defecte estetice la finisaj. Pentru a compensa aceste imperfectiuni, vanzatorul decide sa ofere un rabat pentru masutele afectate, de 20% pentru fiecare masuta cu defect, ca o compensatie pentru imperfectiunile respective.
Pentru fiecare masuta defecta: 200 lei x 20/100 = 40 lei rabat
Avand 10 mese defecte: 10 mese x 40 lei = 400 lei rabat total
Clientul (cafeneaua) va primi un rabat total de 400 lei, pentru cele 10 masute de cafea cu defecte estetice. Astfel, in loc sa plateasca 10.000 lei (50 masute x 200 lei) pentru intregul lot, clientul va plati doar 9.600 lei (10.000 lei - 400 lei rabat) intrucat rabatul a fost deja inscris pe factura de livrare, nota contabila fiind:
Acest exemplu ilustreaza modul in care un rabat comercial poate fi aplicat ca o compensatie pentru probleme sau defecte ale produselor livrate, iar achizitia de produse si primirea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, situatie in care reducerile comerciale ajusteaza costul de achizitie al masutelor de cafea.
In situatia in care rabatul nu se acorda la data facturarii, ci ulterior, iar mobilierul achizitionat (masutele de cafea) nu se mai regaseste in evidenta contabila a cafenelei (a fost vandut imediat cu ocazia redecorarii) rabatul se va inregistra creditul contului 609 (care, desi este un cont din clasa 6 de cheltuieli, are functie de pasiv):
In concluzie, conform punctului 76 (1) (2) si (6) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate (parte integranta din OMFP nr. 1802/2014) reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor. Atunci cand achizitia de produse si primirea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, reducerile comerciale primite ulterior facturarii ajusteaza, de asemenea, costul de achizitie al bunurilor.
Reducerile comerciale primite ulterior facturarii corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune. Daca stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt in gestiune, acestea se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite") pe seama conturilor de terti.
In cazul in care reducerile comerciale reprezinta evenimente ulterioare datei bilantului, care conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale, acestea se inregistreaza la data bilantului in contul 408 "Furnizori - facturi nesosite", respectiv contul 418 "Clienti - facturi de intocmit" si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea, pe baza documentelor justificative.
Reducerile care urmeaza a fi primite, inregistrate la data bilantului in contul 408 "Furnizori - facturi nesosite", corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune.
Reducerile comerciale pot fi, de exemplu:
1. RABATURILE - Acestea sunt reduceri acordate pentru defecte de calitate ale produselor sau pentru alte neconformitati. In loc sa returneze produsul sau sa refuze livrarea, cumparatorul poate accepta produsul cu o reducere de pret. Rabaturile se practica, in general, asupra pretului de vanzare si sunt aplicate imediat pe factura respectiva, dar si ulterior;
2. REMIZELE - Acestea reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi partener, in decursul unei perioade determinate.
De exemplu, magazinul "ElectroTV" vinde televizoare. Pretul standard pentru un model specific de televizor este de 1.000 de lei.
"ElectroTV" doreste sa stimuleze vanzarile si sa recompenseze clientii care cumpara in volum mare si introduce o politica de remize in functie de cantitate.
- Pentru achizitia a 5 televizoare: 5%
- Pentru achizitia a 10 televizoare: 10%
- Pentru achizitia a 20 televizoare sau mai mult: 15%
Un hotel decide sa cumpere 20 de televizoare pentru camerele sale si se califica pentru remiza de 15%.
20 televizoare x 1.000 lei/televizor = 20.000 lei
Valoarea remizei: 20.000 lei x 15/100 = 3.000 lei
In loc sa plateasca 20.000 de lei, hotelul va plati doar 17.000 lei, beneficiind de o remiza de 3.000 lei datorita volumului mare de achizitie.
Acest exemplu ilustreaza cum o remiza poate fi oferita ca stimulent pentru cumparatori sa achizitioneze o cantitate mai mare de produse, generand astfel economii pentru cumparator si, in acelasi timp, volume mai mari de vanzari pentru vanzator.
c) RISTURNELE - Sunt reduceri de pret care se acorda retroactiv si se bazeaza pe volumul total al tranzactiilor efectuate intre doua parti, intr-o perioada determinata. Sunt reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi tert, in decursul unei perioade determinate.
Daca, de exemplu, un cumparator atinge un anumit volum de cumparaturi in decursul unui an, el poate primi la sfarsitul anului o reducere sub forma de risturn, calculata in functie de totalul achizitiilor.
Sa analizam un exemplu concret pentru a intelege mai bine conceptul de reducere comerciala:
O companie vinde un set de 50 masute de cafea la pretul de 200 lei fiecare. La data livrarii, clientul (o cafenea) observa ca 10 dintre aceste masute au mici defecte estetice la finisaj. Pentru a compensa aceste imperfectiuni, vanzatorul decide sa ofere un rabat pentru masutele afectate, de 20% pentru fiecare masuta cu defect, ca o compensatie pentru imperfectiunile respective.
Pentru fiecare masuta defecta: 200 lei x 20/100 = 40 lei rabat
Avand 10 mese defecte: 10 mese x 40 lei = 400 lei rabat total
Clientul (cafeneaua) va primi un rabat total de 400 lei, pentru cele 10 masute de cafea cu defecte estetice. Astfel, in loc sa plateasca 10.000 lei (50 masute x 200 lei) pentru intregul lot, clientul va plati doar 9.600 lei (10.000 lei - 400 lei rabat) intrucat rabatul a fost deja inscris pe factura de livrare, nota contabila fiind:
Cont debit | = | Cont credit | Valoarea (lei) |
214 | 404 | 9.600 | |
Mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale | Furnizori de imobilizari |
Acest exemplu ilustreaza modul in care un rabat comercial poate fi aplicat ca o compensatie pentru probleme sau defecte ale produselor livrate, iar achizitia de produse si primirea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, situatie in care reducerile comerciale ajusteaza costul de achizitie al masutelor de cafea.
In situatia in care rabatul nu se acorda la data facturarii, ci ulterior, iar mobilierul achizitionat (masutele de cafea) nu se mai regaseste in evidenta contabila a cafenelei (a fost vandut imediat cu ocazia redecorarii) rabatul se va inregistra creditul contului 609 (care, desi este un cont din clasa 6 de cheltuieli, are functie de pasiv):
Cont debit | = | Cont credit | Valoarea (lei) |
404 | 609 | 400 | |
Furnizori de imobilizari | Reduceri comerciale primite |
In concluzie, conform punctului 76 (1) (2) si (6) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate (parte integranta din OMFP nr. 1802/2014) reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor. Atunci cand achizitia de produse si primirea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, reducerile comerciale primite ulterior facturarii ajusteaza, de asemenea, costul de achizitie al bunurilor.
Reducerile comerciale primite ulterior facturarii corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune. Daca stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt in gestiune, acestea se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite") pe seama conturilor de terti.
In cazul in care reducerile comerciale reprezinta evenimente ulterioare datei bilantului, care conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale, acestea se inregistreaza la data bilantului in contul 408 "Furnizori - facturi nesosite", respectiv contul 418 "Clienti - facturi de intocmit" si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea, pe baza documentelor justificative.
Reducerile care urmeaza a fi primite, inregistrate la data bilantului in contul 408 "Furnizori - facturi nesosite", corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...