Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Modificari fiscale 01-06 ianuarie 2024

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
10 Ian 2024


1. O.M.F. nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind in indicatorii I si A prevazuti la art. 18^1 alin. (3) si art. 18^3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 6  din  04.01.2024
Ce prevede:  Potrivit ordinului, activele eligibile luate in calcul pentru determinarea indicatorilor I si A, prevazuti la art. 181 alin. (3) si art. 183 alin. (2) din Codul fiscal sunt urmatoarele:
a) activele corporale sunt cele prevazute in urmatoarele subgrupe din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotarare a Guvernului, astfel:
(i) subgrupa 1.1 "Constructii industriale";
(ii) subgrupa 1.2 "Constructii agricole";
(iii) subgrupa 1.3 "Constructii pentru transporturi posta si telecomunicatii";
(iv) subgrupa 1.4 "Constructii hidrotehnice";
(v) subgrupa 1.5 "Constructii pentru afaceri, comert, depozitare", cu exceptia claselor 1.5.1 "Centre de afaceri" si 1.5.2 "Cladiri comerciale pentru depozitare-comercializare si distributie. Magazine", 1.5.14 "Alte constructii pentru afaceri, comert, depozitare neregasite in cadrul subgrupei 1.5";
(vi) subgrupa 1.7 "Constructii pentru transportul energiei electrice";
(vii) subgrupa 1.8 "Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare";
(viii) subgrupa 1.9 "Constructii pentru transportul si distributia petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat si pentru termoficare";
(ix) subgrupa 2.1 "Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru) ";
(x) subgrupa 2.2 "Aparate si instalatii de masurare, control si reglare";
(xi) subgrupa 2.3 "Mijloace de transport";
(xii) subgrupa 2.4 "Animale si plantatii";
b) activele necorporale sunt imobilizarile necorporale recunoscute din punct de vedere contabil, cu exceptia cheltuielilor de constituire, a fondului comercial, a imobilizarilor necorporale cu durata de viata utila nedeterminata, incadrate astfel potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Activele eligibile trebuie sa fie utilizate in activitatea economica a contribuabilului si conexate obiectului de activitate al contribuabilului.
In cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, in valoarea indicatorului I se include doar valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia activelor respective inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. Aceasta valoare se va evidentia distinct pentru aplicarea prevederilor privind determinarea indicatorului A, respectiv pentru a nu se cuprinde in indicatorul A.
In cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv si puse in functiune incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea imobilizarilor in curs de executie inregistrate in evidenta contabila pana la data de 31 decembrie 2023 nu se cuprinde in indicatorul A.
In valoarea indicatorilor I si A, dupa caz, se includ si:
a) investitiile efectuate la activele prevazute la art. 1 care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea;
b) investitiile efectuate la activele prevazute la art. 1 sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii acestora.
In cazul achizitiei acestor active in valoarea indicatorului A se includ doar achizitiile de active noi, in sensul ca nu au mai fost utilizate anterior datei achizitiei.

2. Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni
Publicat in: M.Of. nr. 8  din  05.01.2024
Ce prevede: Legea stabileste masuri pentru impozitarea minima efectiva a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni sub forma:
a) unei reguli de includere a veniturilor, denumita in continuare IIR, potrivit careia o societate-mama a unui grup de intreprinderi multinationale sau a unui grup national de mari dimensiuni este obligata sa calculeze si sa plateasca partea sa alocabila din impozitul suplimentar pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus; si
b) unei reguli a profiturilor subimpozitate, denumita in continuare UTPR, potrivit careia o entitate constitutiva a unui grup de intreprinderi multinationale datoreaza un impozit care este inregistrat ca o cheltuiala suplimentara egala cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceputa in temeiul IIR la nivelul societatii-mama pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.
 
Pentru profitul excedentar al entitatilor constitutive care sunt impozitate la un nivel redus si care au sediul in Romania se datoreaza un impozit suplimentar national, in conformitate cu dispozitiile capitolului III.
Impozitele reglementate de aceasta lege sunt urmatoarele:
a) impozitul suplimentar;
b) impozitul suplimentar national.
 
Legea se aplica entitatilor constitutive care au sediul in Romania si care sunt membre ale unui grup de intreprinderi multinationale sau ale unui grup national de mari dimensiuni, grup care are un venit anual de cel putin echivalentul in lei al sumei de 750.000.000 euro, inclusiv veniturile entitatilor excluse, inregistrat in situatiile financiare consolidate ale societatii-mama finale, din cel putin 2 dintre cele 4 exercitii financiare imediat anterioare exercitiului financiar de referinta.
 
Legea nu se aplica urmatoarelor entitati, denumite in continuare entitati excluse:
a) o entitate guvernamentala, o organizatie internationala, o organizatie nonprofit, un fond de pensii, un fond de investitii care este o societate-mama finala sau un vehicul de investitii imobiliare care este o societate-mama finala. Entitatea guvernamentala include administratia centrala, de stat sau locala sau agentiile acestora care indeplinesc functii guvernamentale;
b) o entitate detinuta in proportie de cel putin 95% de una sau mai multe dintre entitatile prevazute la lit. a), direct sau prin intermediul uneia sau mai multor entitati excluse, cu exceptia entitatilor de servicii de pensii, si care:
(i) opereaza exclusiv sau aproape exclusiv in scopul de a detine active sau de a investi fonduri in beneficiul entitatii sau al entitatilor prevazute la lit. a); sau
(ii) desfasoara exclusiv activitati auxiliare celor desfasurate de entitatea sau de entitatile prevazute la lit. a);
c) o entitate detinuta in proportie de cel putin 85%, direct sau prin intermediul uneia sau mai multor entitati excluse, de una sau mai multe dintre entitatile prevazute la lit. a), cu exceptia entitatilor de servicii de pensii, cu conditia ca majoritatea profiturilor sale sa fie obtinute din dividende sau castiguri ori pierderi de capital care sunt excluse din calculul profitului sau al pierderii calificate.
 
3. O.A.N.A.F. nr. 5/2024 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri - RO e-Sigiliu, precum si a unor formulare
Publicat in: M.Of. nr. 10  din  05.01.2024
Ce prevede: Ordinul aproba Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri - RO e-Sigiliu si documentele conexe.
Sistemul national RO e-Sigiliu va fi utilizat in baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasarii bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export, care prezinta risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa;
e) aflate in tranzit intracomunitar, care prezinta risc de descarcare/comercializare pe teritoriul national;
f) bunuri de natura intracomunitara destinate unui contribuabil din Romania care prezinta risc fiscal;
g) bunuri avand ca destinatie o livrare intracomunitara care prezinta riscul de a nu parasi teritoriul national.
Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea in vedere urmatoarele criterii de risc:
a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restrictii/prohibitii la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizata;
g) informatii provenite de la alte institutii nationale si internationale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra in sfera de aplicabilitate a masurilor de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) existenta informatiilor cu privire la implicarea in activitati de frauda vamala/fiscala a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat in cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se afla in consemn din urmatoarele motive:
- operatorul economic nu a fost regasit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
- furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate in numele unui contribuabil, fara ca acesta sa aiba cunostinta de respectivele transporturi;
- istoric fiscal inadecvat (incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti, desfasurarea de actiuni ce au ca scop reducerea profitabilitatii din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declaratiilor fiscale);
- au fost emise decizii de masuri asiguratorii, iar creanta estimata nu a fost acoperita integral in ordinea prevazuta la pct. 5.8 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...