Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Mai 2024

Modificari fiscale 04 - 10 martie 2024

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
14 Mar 2024


1. Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 179  din  05.03.2024
Ce prevede:  Legea aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal, modificari ce au intrat in vigoare la data de 08 martie 2024 (3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei):
 
- reformularea prevederilor art. 287 lit. c) cu privire la ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru reduceri de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor – nu mai sunt enumerate reducerile – ajustarea se efectueaza pentru orice reducere. In aceste situatii, daca reducerile de pret nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.
 
- declaratia 398 se depune in ultima zi calendaristica a urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
 
- se abroga prevederile art. 316 alineatele (61) si (62) cu privire la posibilitatea persoanelor impozabile nestabilite si neinregistrate in scopuri de TVA in Romania care realizeaza in Romania operatiunile prevazute la art. 293 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal de a desemna un reprezentant fiscal autorizat care sa indeplineasca obligatiile din perspectiva TVA ce decurg din realizarea acestor operatiuni. 
 
- se introduc obligatii fiscale pentru prestatorii de servicii de plata
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care, in conformitate cu prevederile capitolului V din prezentul titlu, se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA.
Aceasta obligatie se aplica in urmatoarele condirii:
• numai serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere. Se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.
• doar in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor. –
• obligatia nu se aplica serviciilor de plata prestate de prestatorii de servicii de plata ai platitorului pentru orice plata atunci cand cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, astfel cum rezulta din codul BIC al prestatorului de servicii de plata sau din orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata si locatia acestuia. Totusi, prestatorii de servicii de plata ai platitorului includ respectivele servicii de plata in calculul numarului de tranzactii transfontaliere.
Evidentele:
a) sunt pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii;
b) sunt puse la dispozitie organului fiscal competent, in conformitate cu art. 24b din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda. Punerea la dispozitie a evidentelor se realizeaza prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile. Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Procedura privind punerea la dispozitie a evidentelor urmeaza sa se aprobe prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Evidentele pastrate de prestatorii de servicii de plata  contin urmatoarele informatii:
a) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata;
b) numele sau denumirea comerciala a beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
c) daca este disponibil, orice cod de inregistrare in scopuri de TVA sau alt cod fiscal national al beneficiarului platii;
d) codul IBAN sau, in absenta codului IBAN, orice alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii;
e) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii, in cazul in care beneficiarul primeste fonduri fara sa aiba un cont de plati;
f) daca este disponibila, adresa beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
g) detaliile privind orice plata transfrontaliera, astfel cum este prevazuta la alin. (3);
h) detaliile privind orice restituire a unei plati, astfel cum este identificata ca fiind legata de platile transfrontaliere prevazute la lit. g).
Informatiile prevazute la lit. g) si h) contin urmatoarele detalii:
a) data si ora efectuarii platii sau a restituirii platii;
b) valoarea si moneda platii sau a restituirii platii;
c) statul membru de origine al platii primite de sau in numele beneficiarului platii, statul membru de destinatie a restituirii, dupa caz, precum si informatiile utilizate pentru a stabili originea sau destinatia platii sau a restituirii platii in conformitate cu prevederile alin. (9) si (10);
d) orice referinta care identifica fara echivoc plata;
e) daca este cazul, informatia ca plata este initiata la sediul fizic al comerciantului."
- se introduce o exceptie pentru faptul generator de accize -  nu se considera ca fiind fapt generator de accize consumul de gaz natural utilizat pentru mentinerea capacitatii de a transporta si de a distribui gaz natural, in limitele stabilite de autoritatea de reglementare in domeniu.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai212024

S-a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit

de Profeanu Laura 21 Mai 2024
In contextul adaptarilor continue ale legislatiei fiscale la dinamica economica si la standardele internationale, Guvernul Romaniei a modificat Codul fiscal, prin OUG nr. 43/2024. Aceasta ordonanta, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024, printre altele, a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit, incepand cu ...
Mai142024

Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat - formularul 230

de Profeanu Laura 14 Mai 2024
Salariatii din Romania pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Depunerea formularului 230 este optionala, oferind fiecarui salariat libertatea de a alege daca doreste sau nu sa participe la acest proces. Termenul ...
Mai132024

Modificari fiscale 06 - 12 mai 2024

de Irina Dumitrescu 13 Mai 2024
O.M.F.P. nr. 874/2024 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic Publicat in: M.Of. nr. 422 din 09.05.2024 Ce prevede: Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic este adaptat unor schimbari ...
Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Mai122024

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...