Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari fiscale 04 - 10 martie 2024

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
14 Mar 2024


1. Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 179  din  05.03.2024
Ce prevede:  Legea aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal, modificari ce au intrat in vigoare la data de 08 martie 2024 (3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei):
 
- reformularea prevederilor art. 287 lit. c) cu privire la ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru reduceri de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor – nu mai sunt enumerate reducerile – ajustarea se efectueaza pentru orice reducere. In aceste situatii, daca reducerile de pret nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.
 
- declaratia 398 se depune in ultima zi calendaristica a urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
 
- se abroga prevederile art. 316 alineatele (61) si (62) cu privire la posibilitatea persoanelor impozabile nestabilite si neinregistrate in scopuri de TVA in Romania care realizeaza in Romania operatiunile prevazute la art. 293 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal de a desemna un reprezentant fiscal autorizat care sa indeplineasca obligatiile din perspectiva TVA ce decurg din realizarea acestor operatiuni. 
 
- se introduc obligatii fiscale pentru prestatorii de servicii de plata
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care, in conformitate cu prevederile capitolului V din prezentul titlu, se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA.
Aceasta obligatie se aplica in urmatoarele condirii:
• numai serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere. Se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.
• doar in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor. –
• obligatia nu se aplica serviciilor de plata prestate de prestatorii de servicii de plata ai platitorului pentru orice plata atunci cand cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, astfel cum rezulta din codul BIC al prestatorului de servicii de plata sau din orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata si locatia acestuia. Totusi, prestatorii de servicii de plata ai platitorului includ respectivele servicii de plata in calculul numarului de tranzactii transfontaliere.
Evidentele:
a) sunt pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii;
b) sunt puse la dispozitie organului fiscal competent, in conformitate cu art. 24b din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda. Punerea la dispozitie a evidentelor se realizeaza prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile. Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Procedura privind punerea la dispozitie a evidentelor urmeaza sa se aprobe prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Evidentele pastrate de prestatorii de servicii de plata  contin urmatoarele informatii:
a) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata;
b) numele sau denumirea comerciala a beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
c) daca este disponibil, orice cod de inregistrare in scopuri de TVA sau alt cod fiscal national al beneficiarului platii;
d) codul IBAN sau, in absenta codului IBAN, orice alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii;
e) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii, in cazul in care beneficiarul primeste fonduri fara sa aiba un cont de plati;
f) daca este disponibila, adresa beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
g) detaliile privind orice plata transfrontaliera, astfel cum este prevazuta la alin. (3);
h) detaliile privind orice restituire a unei plati, astfel cum este identificata ca fiind legata de platile transfrontaliere prevazute la lit. g).
Informatiile prevazute la lit. g) si h) contin urmatoarele detalii:
a) data si ora efectuarii platii sau a restituirii platii;
b) valoarea si moneda platii sau a restituirii platii;
c) statul membru de origine al platii primite de sau in numele beneficiarului platii, statul membru de destinatie a restituirii, dupa caz, precum si informatiile utilizate pentru a stabili originea sau destinatia platii sau a restituirii platii in conformitate cu prevederile alin. (9) si (10);
d) orice referinta care identifica fara echivoc plata;
e) daca este cazul, informatia ca plata este initiata la sediul fizic al comerciantului."
- se introduce o exceptie pentru faptul generator de accize -  nu se considera ca fiind fapt generator de accize consumul de gaz natural utilizat pentru mentinerea capacitatii de a transporta si de a distribui gaz natural, in limitele stabilite de autoritatea de reglementare in domeniu.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...