Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
29 Oct 2023
Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, a fost publicata in M. Of. nr. 977 din 27.10.2023.
Prevederile referitoare Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se regasesc la CAPITOLUL II Masuri fiscale, Art. III, SECTIUNEA a 10-a, si intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024.
Acest nou impozit vizeaza persoanele fizice care detin in proprietate cladiri rezidentiale cu o valoare impozabila care depaseste 2.500.000 lei. In plus, impozitul se aplica si persoanelor fizice sau juridice care detin autoturisme inregistrate in Romania cu o valoare de achizitie individuala care depaseste 375.000 lei.
Art. 500 indice 1. - Contribuabili
a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale potrivit definitiei de la art. 453 lit. f), situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii, calculata potrivit art. 457, depaseste 2.500.000 lei;
b) persoanele fizice si persoanele juridice care au in proprietate autoturisme inmatriculate/inregistrate in Romania a caror valoare de achizitie individuala depaseste 375.000 lei. Impozitul se datoreaza pe o perioada de 5 ani incepand cu anul fiscal in care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fractiunea de ani ramasa pana la implinirea perioadei de 5 ani de la aceasta data pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
O cladire rezidentiala (potrivit definitiei din Codul fiscal, art. 453 lit. f) este o constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii;
Potrivit informatiilor din normele de aplicare ale art. 453 lit. f) din Codul fiscal:
(1) Cladirile rezidentiale sunt cladiri folosite pentru locuit, alcatuite din una sau mai multe camere, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisfac cerintele de locuit ale unei persoane sau familii si care nu sunt folosite pentru desfasurarea unor activitati economice.
(2) Cladirile in care nu se desfasoara nicio activitate sunt considerate rezidentiale daca aceasta este destinatia care reiese din autorizatia de construire.
Pentru incadrarea in una dintre categoriile de la art. 453 lit. d) – f) din Codul fiscal:
d) cladire cu destinatie mixta - cladire folosita atat in scop rezidential, cat si nerezidential;
e) cladire nerezidentiala - orice cladire care nu este rezidentiala;
f) cladire rezidentiala - constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii;
se are in vedere destinatia finala a cladirilor, inclusiv in cazul in care acestea sunt utilizate de alte persoane decat proprietarii lor, precum si modul de inregistrare a cheltuielilor cu utilitatile. Proprietarii cladirilor vor anexa la declaratiile fiscale orice document din care sa rezulte destinatia cladirii, precum: contracte de inchiriere, contracte de comodat, autorizatii de construire si orice altele documente justificative.
In ceea ce priveste cota de impozitare, pentru cladirile rezidentiale, aceasta va fi de 0,3% aplicata asupra diferentei dintre valoarea impozabila si plafonul de 2.500.000 lei. Pentru autoturisme, cota va fi de asemenea de 0,3%, aplicata diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei:
Art. 500 indice 2. - Cota de impozitare
Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se calculeaza in functie de incadrarea intr-una dintre situatiile prevazute la art. 5001, dupa cum urmeaza:
a) in cazul proprietatilor reprezentand cladiri rezidentiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii comunicata de catre organul fiscal local prin decizia de impunere si plafonul de 2.500.000 lei;
b) in cazul proprietatilor reprezentand autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei.
Conform noilor prevederi, contribuabilii vor fi obligati sa declare si sa plateasca acest impozit special pana la data de 30 aprilie, respectiv 31 decembrie, in functie de tipul bunului impozitat, fie ca este vorba de imobile sau autoturisme.
Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, este datorat pentru intregul an fiscal si trebuie sa se calculeze, declare si plateasca, la bugetul de stat, dupa cum urmeaza:
a) pana la data de 30 aprilie inclusiv a anului fiscal curent, de catre persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate sau in proprietate comuna, cladiri rezidentiale situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii depaseste 2.500.000 lei;
b) pana la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, de catre persoanele fizice si persoanele juridice care au in proprietate autoturisme inmatriculate sau inregistrate in Romania, a caror valoare de achizitie individuala depaseste 375.000 lei.
Modelul si continutul declaratiei privind impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se vor stabili prin ordin al presedintelui ANAF, care se va emite in termen de 60 de zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Aceasta masura vine in contextul eforturilor guvernamentale de a genera venituri suplimentare si de a asigura stabilitatea bugetara a tarii pe termen lung. Cu toate acestea, este de asteptat ca aceasta noua prevedere sa genereze nemultumiri in randul contribuabililor vizati si sa determine reactii din partea sectorului imobiliar si auto din Romania.
Prevederile referitoare Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se regasesc la CAPITOLUL II Masuri fiscale, Art. III, SECTIUNEA a 10-a, si intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024.
Acest nou impozit vizeaza persoanele fizice care detin in proprietate cladiri rezidentiale cu o valoare impozabila care depaseste 2.500.000 lei. In plus, impozitul se aplica si persoanelor fizice sau juridice care detin autoturisme inregistrate in Romania cu o valoare de achizitie individuala care depaseste 375.000 lei.
Art. 500 indice 1. - Contribuabili
a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale potrivit definitiei de la art. 453 lit. f), situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii, calculata potrivit art. 457, depaseste 2.500.000 lei;
b) persoanele fizice si persoanele juridice care au in proprietate autoturisme inmatriculate/inregistrate in Romania a caror valoare de achizitie individuala depaseste 375.000 lei. Impozitul se datoreaza pe o perioada de 5 ani incepand cu anul fiscal in care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fractiunea de ani ramasa pana la implinirea perioadei de 5 ani de la aceasta data pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
O cladire rezidentiala (potrivit definitiei din Codul fiscal, art. 453 lit. f) este o constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii;
Potrivit informatiilor din normele de aplicare ale art. 453 lit. f) din Codul fiscal:
(1) Cladirile rezidentiale sunt cladiri folosite pentru locuit, alcatuite din una sau mai multe camere, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisfac cerintele de locuit ale unei persoane sau familii si care nu sunt folosite pentru desfasurarea unor activitati economice.
(2) Cladirile in care nu se desfasoara nicio activitate sunt considerate rezidentiale daca aceasta este destinatia care reiese din autorizatia de construire.
Pentru incadrarea in una dintre categoriile de la art. 453 lit. d) – f) din Codul fiscal:
d) cladire cu destinatie mixta - cladire folosita atat in scop rezidential, cat si nerezidential;
e) cladire nerezidentiala - orice cladire care nu este rezidentiala;
f) cladire rezidentiala - constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii;
se are in vedere destinatia finala a cladirilor, inclusiv in cazul in care acestea sunt utilizate de alte persoane decat proprietarii lor, precum si modul de inregistrare a cheltuielilor cu utilitatile. Proprietarii cladirilor vor anexa la declaratiile fiscale orice document din care sa rezulte destinatia cladirii, precum: contracte de inchiriere, contracte de comodat, autorizatii de construire si orice altele documente justificative.
In ceea ce priveste cota de impozitare, pentru cladirile rezidentiale, aceasta va fi de 0,3% aplicata asupra diferentei dintre valoarea impozabila si plafonul de 2.500.000 lei. Pentru autoturisme, cota va fi de asemenea de 0,3%, aplicata diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei:
Art. 500 indice 2. - Cota de impozitare
Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se calculeaza in functie de incadrarea intr-una dintre situatiile prevazute la art. 5001, dupa cum urmeaza:
a) in cazul proprietatilor reprezentand cladiri rezidentiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii comunicata de catre organul fiscal local prin decizia de impunere si plafonul de 2.500.000 lei;
b) in cazul proprietatilor reprezentand autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei.
Conform noilor prevederi, contribuabilii vor fi obligati sa declare si sa plateasca acest impozit special pana la data de 30 aprilie, respectiv 31 decembrie, in functie de tipul bunului impozitat, fie ca este vorba de imobile sau autoturisme.
Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, este datorat pentru intregul an fiscal si trebuie sa se calculeze, declare si plateasca, la bugetul de stat, dupa cum urmeaza:
a) pana la data de 30 aprilie inclusiv a anului fiscal curent, de catre persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate sau in proprietate comuna, cladiri rezidentiale situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii depaseste 2.500.000 lei;
b) pana la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, de catre persoanele fizice si persoanele juridice care au in proprietate autoturisme inmatriculate sau inregistrate in Romania, a caror valoare de achizitie individuala depaseste 375.000 lei.
Modelul si continutul declaratiei privind impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se vor stabili prin ordin al presedintelui ANAF, care se va emite in termen de 60 de zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Aceasta masura vine in contextul eforturilor guvernamentale de a genera venituri suplimentare si de a asigura stabilitatea bugetara a tarii pe termen lung. Cu toate acestea, este de asteptat ca aceasta noua prevedere sa genereze nemultumiri in randul contribuabililor vizati si sa determine reactii din partea sectorului imobiliar si auto din Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...