Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Februarie 2024

O noua etapa in Reciclarea Ambalajelor: SGR, in vigoare din 30 Noiembrie 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Nov 2023


Incepand cu 30 noiembrie 2023, Romania adopta Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), un mecanism menit sa imbunatateasca gestionarea deseurilor de ambalaje si reciclarea. SGR se aplica tuturor comerciantilor care vand produse in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume intre 0,1 si 3 litri, incluzand bauturi racoritoare, bere, cidru, vin si alte bauturi. Comerciantii sunt obligati sa se inregistreze in sistem si sa respecte anumite cerinte legale.

Principala obligatie a comerciantilor este colectarea unei garantii de 50 de bani pentru fiecare ambalaj SGR vandut si restituirea acestei sume la returnarea ambalajului de catre consumatori. Acest lucru incurajeaza reciclarea, deoarece consumatorii pot returna ambalajele in orice locatie, nu neaparat acolo unde au fost achizitionate.  

Potrivit art. 14 din HG 1074/2021, consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionati de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei.
Rambursarea garantiei se poate face in numerar, prin voucher sau transfer bancar, in functie de modalitatea de preluare a ambalajelor la punctul de returnare (preluate manual sau prin echipament automat de preluare). 

Este important de mentionat ca garantia nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora, daca ambalajul returnat:  
a) nu are aplicat marcajul care indica apartenenta la SGR (simbolul reprezentativ si codul de bare prevazute) sau daca acesta nu este vizibil ori lizibil;
b) nu este returnat intreg ori este degradat sau deformat astfel incat nu se poate stabili apartenenta la SGR;
c) nu este golit in intregime de continut; sau
d) nu este returnat in termen de maximum 24 de luni de la data publicarii pe pagina de internet a administratorului SGR a anuntului privind incetarea introducerii pe piata de catre producator a produsului respectiv.
 
Aceste reguli asigura integritatea si eficienta sistemului SGR, contribuind astfel la obiectivele de reciclare si sustenabilitate. SGR nu doar ca stimuleaza responsabilitatea mediului, dar si faciliteaza urmarirea ambalajelor nereciclabile, contribuind astfel la o economie circulara mai eficienta. 

Comerciantii cu spatii de vanzare de peste 200 metri patrati sunt obligati sa organizeze propriile puncte de returnare a ambalajelor. In cazul spatiilor mai mici, comerciantii pot opta pentru solutii alternative, cum ar fi asocierea cu alti comercianti sau parteneriate cu unitatile administrativ teritoriale. Este esential ca acestia sa respecte regulile stabilite pentru organizarea acestor puncte, pentru a evita amestecarea ambalajelor returnate cu alte deseuri. 

De asemenea, comerciantii sunt responsabili pentru informarea consumatorilor despre acest sistem, inclusiv prin afisarea distincta a valorii garantiei la raft si pe bonurile fiscale. Aceasta transparenta ajuta  consumatorii sa fie constienti de drepturile si obligatiile lor in cadrul SGR. 

Pentru a se conforma noilor reglementari, comerciantii trebuie sa achizitioneze produse ambalate in ambalaje SGR doar de la producatorii sau distribuitorii inregistrati in sistem. In plus, exista o perioada de tranzitie pana pe 31 iunie 2024, in care produsele care nu sunt marcate corespunzator la data de 30 noiembrie 2023 mai pot fi comercializate. 

Tariful de administrare 
Pentru acoperirea costurilor financiare aferente ducerii la indeplinire a obligatiilor ce ii revin conform art. 23 din HG nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, administratorul SGR stabileste si percepe de la producatori tariful de administrare al SGR.

Pentru perioada 30 nov. 2023 - 31 dec. 2024 valoarea tarifului de administrare este cea stabilita prin anexa nr. 2 la HG 1074/2021:
 
     
  Tipul ambalajului
SGR
Tariful de administrare
  Sticla mica (≤ 500 ml) 0,1472 RON
  Sticla mare (> 500 ml) 0,2304 RON
  Plastic transparent 0,0590 RON
  Plastic albastru sau verde 0,0773 RON
  Plastic culoare mixta 0,1029 RON
  Plastic cu bariera 0,1233 RON
  Metal 0,0077 RON
 
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de administrare se va stabili de catre administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut. 

Tariful de gestionare 
Tariful de gestionare se achita prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare, comerciantilor HoReCa, precum si operatorilor statiilor de sortare, dupa caz, pentru ambalajele preluate de catre administratorul SGR.

Pentru perioada 30 nov. 2023 - 31 dec. 2024, valoarea tarifului de gestionare este cea stabilita prin anexa nr. 2 la HG 1074/2021:
 
  Tipul ambalajului
SGR
Tariful de gestionare
  Preluare automata (RVM) Preluare manuala HoReCa
  Sticla mica (≤ 500 ml) 0,1820 RON 0,1005 RON 0,0544 RON
  Sticla mare (> 500 ml) 0,1889 RON 0,1645 RON 0,1089 RON
  Plastic mic 0,1970 RON 0,0596 RON 0,0136 RON
  Plastic mare 0,2486 RON 0,0989 RON 0,0432 RON
  Metal 0,1773 RON 0,0482 RON 0,0097 RON

Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de gestionare se va stabili de catre administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut. 

Implementarea SGR reprezinta un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si a responsabilitatii ecologice in Romania, cu un impact semnificativ atat asupra comerciantilor, cat si a consumatorilor. Aceasta initiativa aliniaza Romania cu practicile europene de gestionare a deseurilor si reciclare, contribuind la obiectivele de mediu pe termen lung.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...