Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

O noua etapa in Reciclarea Ambalajelor: SGR, in vigoare din 30 Noiembrie 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Nov 2023


Incepand cu 30 noiembrie 2023, Romania adopta Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), un mecanism menit sa imbunatateasca gestionarea deseurilor de ambalaje si reciclarea. SGR se aplica tuturor comerciantilor care vand produse in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume intre 0,1 si 3 litri, incluzand bauturi racoritoare, bere, cidru, vin si alte bauturi. Comerciantii sunt obligati sa se inregistreze in sistem si sa respecte anumite cerinte legale.

Principala obligatie a comerciantilor este colectarea unei garantii de 50 de bani pentru fiecare ambalaj SGR vandut si restituirea acestei sume la returnarea ambalajului de catre consumatori. Acest lucru incurajeaza reciclarea, deoarece consumatorii pot returna ambalajele in orice locatie, nu neaparat acolo unde au fost achizitionate.  

Potrivit art. 14 din HG 1074/2021, consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionati de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei.
Rambursarea garantiei se poate face in numerar, prin voucher sau transfer bancar, in functie de modalitatea de preluare a ambalajelor la punctul de returnare (preluate manual sau prin echipament automat de preluare). 

Este important de mentionat ca garantia nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora, daca ambalajul returnat:  
a) nu are aplicat marcajul care indica apartenenta la SGR (simbolul reprezentativ si codul de bare prevazute) sau daca acesta nu este vizibil ori lizibil;
b) nu este returnat intreg ori este degradat sau deformat astfel incat nu se poate stabili apartenenta la SGR;
c) nu este golit in intregime de continut; sau
d) nu este returnat in termen de maximum 24 de luni de la data publicarii pe pagina de internet a administratorului SGR a anuntului privind incetarea introducerii pe piata de catre producator a produsului respectiv.
 
Aceste reguli asigura integritatea si eficienta sistemului SGR, contribuind astfel la obiectivele de reciclare si sustenabilitate. SGR nu doar ca stimuleaza responsabilitatea mediului, dar si faciliteaza urmarirea ambalajelor nereciclabile, contribuind astfel la o economie circulara mai eficienta. 

Comerciantii cu spatii de vanzare de peste 200 metri patrati sunt obligati sa organizeze propriile puncte de returnare a ambalajelor. In cazul spatiilor mai mici, comerciantii pot opta pentru solutii alternative, cum ar fi asocierea cu alti comercianti sau parteneriate cu unitatile administrativ teritoriale. Este esential ca acestia sa respecte regulile stabilite pentru organizarea acestor puncte, pentru a evita amestecarea ambalajelor returnate cu alte deseuri. 

De asemenea, comerciantii sunt responsabili pentru informarea consumatorilor despre acest sistem, inclusiv prin afisarea distincta a valorii garantiei la raft si pe bonurile fiscale. Aceasta transparenta ajuta  consumatorii sa fie constienti de drepturile si obligatiile lor in cadrul SGR. 

Pentru a se conforma noilor reglementari, comerciantii trebuie sa achizitioneze produse ambalate in ambalaje SGR doar de la producatorii sau distribuitorii inregistrati in sistem. In plus, exista o perioada de tranzitie pana pe 31 iunie 2024, in care produsele care nu sunt marcate corespunzator la data de 30 noiembrie 2023 mai pot fi comercializate. 

Tariful de administrare 
Pentru acoperirea costurilor financiare aferente ducerii la indeplinire a obligatiilor ce ii revin conform art. 23 din HG nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, administratorul SGR stabileste si percepe de la producatori tariful de administrare al SGR.

Pentru perioada 30 nov. 2023 - 31 dec. 2024 valoarea tarifului de administrare este cea stabilita prin anexa nr. 2 la HG 1074/2021:
 
     
  Tipul ambalajului
SGR
Tariful de administrare
  Sticla mica (≤ 500 ml) 0,1472 RON
  Sticla mare (> 500 ml) 0,2304 RON
  Plastic transparent 0,0590 RON
  Plastic albastru sau verde 0,0773 RON
  Plastic culoare mixta 0,1029 RON
  Plastic cu bariera 0,1233 RON
  Metal 0,0077 RON
 
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de administrare se va stabili de catre administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut. 

Tariful de gestionare 
Tariful de gestionare se achita prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare, comerciantilor HoReCa, precum si operatorilor statiilor de sortare, dupa caz, pentru ambalajele preluate de catre administratorul SGR.

Pentru perioada 30 nov. 2023 - 31 dec. 2024, valoarea tarifului de gestionare este cea stabilita prin anexa nr. 2 la HG 1074/2021:
 
  Tipul ambalajului
SGR
Tariful de gestionare
  Preluare automata (RVM) Preluare manuala HoReCa
  Sticla mica (≤ 500 ml) 0,1820 RON 0,1005 RON 0,0544 RON
  Sticla mare (> 500 ml) 0,1889 RON 0,1645 RON 0,1089 RON
  Plastic mic 0,1970 RON 0,0596 RON 0,0136 RON
  Plastic mare 0,2486 RON 0,0989 RON 0,0432 RON
  Metal 0,1773 RON 0,0482 RON 0,0097 RON

Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de gestionare se va stabili de catre administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut. 

Implementarea SGR reprezinta un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si a responsabilitatii ecologice in Romania, cu un impact semnificativ atat asupra comerciantilor, cat si a consumatorilor. Aceasta initiativa aliniaza Romania cu practicile europene de gestionare a deseurilor si reciclare, contribuind la obiectivele de mediu pe termen lung.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...