Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari legislative privind decontarea navetei pentru angajatii primariilor din comunele din Romania

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
18 Nov 2023


Aceste modificari sunt cuprinse in Legea nr. 177/2023, care completeaza Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.

Legea nr. 177/2023, aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2024, are ca scop principal stimularea angajarii de personal in primariile din localitatile izolate. Aceasta masura a fost considerata necesara deoarece primariile din aceste zone intampina dificultati in recrutarea angajatilor, din cauza salariilor mici si distantei mari pana la locul de munca. Prin decontarea cheltuielilor de transport, se urmareste cresterea calitatii serviciilor publice oferite de primarii.

Legea stabileste ca functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale „Administratie”, care lucreaza in aparatul de specialitate al primarilor comunelor si in institutiile si serviciile publice de interes local, au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport intre localitatea de domiciliu/resedinta si localitatea unde isi desfasoara activitatea.

Recent, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei a pus in dezbatere publica normele metodologice pentru aplicarea acestei legi. Normele au scopul de a stabili procedurile si documentele justificative necesare pentru decontarea cheltuielilor de transport.

Puncte cheie din proiectul de hotarare a Guvernului:
1. Autoritatile administratiei publice locale pot aloca in bugetul local, prin hotarare, sume destinate decontarii cheltuielilor de transport;
2. Decontarea se va acorda angajatilor care nu locuiesc in localitatea unde isi desfasoara activitatea, si doar daca distanta parcursa zilnic depaseste limita teritoriala a localitatii in care se gaseste locul de munca;
3. Transportul beneficiarilor poate fi efectuat cu:
a) mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizati (transport in comun: microbuze, autobuze, ambarcatiuni, etc.);
b) mijloacele de transport in regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
c) autoturismul/ambarcatiunea proprietate personala sau detinut/a legal cu orice titlu.
Transportul cu mijloacele de transport ce apartin autoritatii administratiei publice locale, se va efectua gratuit.
4. Decontarea include valoarea abonamentelor sau biletelor de transport, si, in cazul utilizarii autoturismului personal, contravaloarea consumului de carburant necesar necesar pentru parcurgerea distantei celei mai scurte, la echivalentul a 7,5 litri la fiecare 100 km parcursi. Distanta cea mai scurta dintre localitati este distanta calculata pe drumuri publice; pentru stabilirea distantelor se va utiliza un calculator de rute.
5. Sumele destinate deplasarii salariatilor indreptatiti la decontarea cheltuielilor de transport se vor asigura din bugetul local.
6. Fundamentarea, dimensionarea si repartizarea sumelor necesare cheltuielilor de transport pe ordonatori de credite, se va efectua in concordanta cu atributiile ce revin autoritatilor administratiei publice locale, cu prioritatile stabilite de acestea, in vederea functionarii lor si in interesul colectivitatilor locale respective, prin hotarare a consiliului local, care va cuprinde cel putin urmatoarele:
a)suma maxima a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizati (transport in comun: microbuze, autobuze, ambarcatiuni, etc.);
b)suma maxima a cheltuielilor de transport decontate pentru transportul cu autoturismul/ambarcatiunea proprietate personala sau detinut/a legal cu orice titlu;
c)suma maxima a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloacele de transport in regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
d)suma acordata cu titlu de suma forfetara pentru plata cheltuielilor de transport, in cazul in care se opteaza pentru aceasta posibilitate.
7. Autoritatile administratiei publice locale, prin hotarare, vor putea stabili daca vor deconta sume aferente cheltuielilor de transport, sau vor aloca lunar o suma forfetara pentru asigurarea transportului salariatilor intre localitatea de domiciliu/resedinta si localitatea unde se afla locul de munca al acestora. In acest caz, nu va fi necesara prezentarea documentelor justificative aferente cheltuielilor de transport.
8. Decontarea cheltuielilor de transport (art. 7 alin. (9) din proiectul de hotarare):
a) se va realiza proportional cu perioada de activitate din cadrul unei luni calendaristice, pe baza pontajului lunar;
b) nu se va realiza pe perioada concediilor de odihna sau a suspendarii rapoartelor de serviciu/contractelor individuale de munca ale beneficiarilor;
c) va putea fi acordata si pentru naveta saptamanala intre localitatea in care se desfasoara activitatea si localitatea de domiciliu, daca salariatul are stabilita resedinta in localitatea unde isi desfasoara activitatea, cu scopul de a nu desfasura naveta la locul de munca in timpul zilelor lucratoare ale saptamanii.

Se estimeaza ca aceasta masura va avea un impact social semnificativ, contribuind la imbunatatirea calitatii serviciilor publice si facilitand accesul la forta de munca calificata in zonele rurale si izolate. De asemenea, aceasta initiativa ar putea avea un impact pozitiv asupra vietii cotidiene a angajatilor din administratia publica locala, prin reducerea poverii financiare reprezentate de costurile de transport.

Prin aceasta lege si normele metodologice asociate, guvernul demonstreaza o intelegere a provocarilor cu care se confrunta administratiile locale din zonele rurale si isi asuma un rol activ in sustinerea si dezvoltarea acestora.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...