Obligatiile caselor de schimb valutar conform Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
13 Sep 2023
Casele de schimb valutar sunt entitati raportoare si intra sub incidenta Legii 129/2019:
Art. 5. (1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
In sensul Legii 129/2019, art, 2 lit. g) institutie financiara inseamna:
1. intreprinderea, alta decat o institutie de credit (…) inclusiv furnizorii de servicii postale care presteaza servicii de plata, entitatile specializate care desfasoara activitati de schimb valutar pentru persoane fizice, organizate sub forma caselor de schimb valutar, si entitatile care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica si desfasoara operatiuni de cumparare de valute de la persoane fizice;
Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor Legii 129/2019.
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune
Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu, tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Operatiuni care au o legatura intre ele reprezinta operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro sau mai mult, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate.
Reguli privind raportarea
Entitatile raportoare transmit, de indata, Oficiului, raportul pentru tranzactii suspecte inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata, iar Oficiul confirma, de indata, in scris, prin alocarea numarului de inregistrare, inclusiv prin mijloace electronice, primirea raportului de tranzactii suspecte.
Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
Potrivit explicatiilor de la art. 5 punctul 47 din Legea 129/2019, remitere de bani este serviciu de plata prin care fondurile sunt primite de la platitor, fara crearea unui cont de plati pe numele platitorului sau al beneficiarului platii pentru realizarea respectivei operatiuni de plata, cu scopul unic de a transfera o suma echivalenta beneficiarului platii sau unui alt prestator de servicii de plata care actioneaza in numele si pe seama beneficiarului platii, inclusiv in situatia in care fondurile sunt primite in numele si pe seama beneficiarului platii si sunt puse la dispozitia acestuia;
Masuri de cunoastere a clientelei
Entitatile raportoare sunt obligate sa aplice masuri standard de cunoastere a clientelei care sa permita:
a) identificarea clientului si verificarea identitatii acestuia pe baza documentelor, datelor sau informatiilor obtinute din surse sigure si independente;
b) identificarea beneficiarului real si adoptarea de masuri rezonabile pentru a verifica identitatea acestuia, astfel incat entitatea raportoare sa se asigure ca a identificat beneficiarul real, inclusiv in ceea ce priveste persoanele juridice, fiduciile, societatile, asociatiile, fundatiile si entitatile fara personalitate juridica similare, precum si pentru a intelege structura de proprietate si de control a clientului;
c) evaluarea privind scopul si natura relatiei de afaceri;
d) realizarea monitorizarii continue a relatiei de afaceri.
Entitatile raportoare au responsabilitatea de a demonstra autoritatilor cu atributii de supraveghere si control sau organismelor de autoreglementare ca masurile de cunoastere a clientelei aplicate sunt corespunzatoare din punctul de vedere al riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului care au fost identificate.
Persoana desemnata si proceduri interne
Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, cu aprobarea conducerii entitatii. Documentele intocmite in acest sens se pastreaza la sediul entitatii raportoare.
Institutiile de credit si institutiile financiare au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate la nivelul conducerii, care coordoneaza implementarea politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea legii, fiind obligatorii stabilirea unor standarde adecvate in procesul de recrutare a personalului cu responsabilitati in aplicarea legii si participarea acestuia la programe de instruire ori de cate ori este nevoie, insa nu mai tarziu de un interval de 2 ani.
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) a introdus schimbari semnificative in lupta impotriva spalarii banilor. Prin adoptarea Ordinului presedintelui ONPCSB nr. 215/2023, a fost aprobat un nou regulament care detaliaza inregistrarea entitatilor raportoare in evidentele ONPCSB. Noua reglementare va intra in vigoare pe 7 noiembrie 2023, inlocuind Ordinul nr. 47/2021. Totodata, ONPCSB a lansat si un portal de raportare modernizat la adresa raportari.onpcsb.ro.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right