Obligatiile caselor de schimb valutar conform Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
13 Sep 2023
Casele de schimb valutar sunt entitati raportoare si intra sub incidenta Legii 129/2019:
Art. 5. (1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
In sensul Legii 129/2019, art, 2 lit. g) institutie financiara inseamna:
1. intreprinderea, alta decat o institutie de credit (…) inclusiv furnizorii de servicii postale care presteaza servicii de plata, entitatile specializate care desfasoara activitati de schimb valutar pentru persoane fizice, organizate sub forma caselor de schimb valutar, si entitatile care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica si desfasoara operatiuni de cumparare de valute de la persoane fizice;
Obligatii de raportare. Raportul pentru tranzactii suspecte
Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor Legii 129/2019.
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune
Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu, tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Operatiuni care au o legatura intre ele reprezinta operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro sau mai mult, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate.
Reguli privind raportarea
Entitatile raportoare transmit, de indata, Oficiului, raportul pentru tranzactii suspecte inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata, iar Oficiul confirma, de indata, in scris, prin alocarea numarului de inregistrare, inclusiv prin mijloace electronice, primirea raportului de tranzactii suspecte.
Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
Potrivit explicatiilor de la art. 5 punctul 47 din Legea 129/2019, remitere de bani este serviciu de plata prin care fondurile sunt primite de la platitor, fara crearea unui cont de plati pe numele platitorului sau al beneficiarului platii pentru realizarea respectivei operatiuni de plata, cu scopul unic de a transfera o suma echivalenta beneficiarului platii sau unui alt prestator de servicii de plata care actioneaza in numele si pe seama beneficiarului platii, inclusiv in situatia in care fondurile sunt primite in numele si pe seama beneficiarului platii si sunt puse la dispozitia acestuia;
Masuri de cunoastere a clientelei
Entitatile raportoare sunt obligate sa aplice masuri standard de cunoastere a clientelei care sa permita:
a) identificarea clientului si verificarea identitatii acestuia pe baza documentelor, datelor sau informatiilor obtinute din surse sigure si independente;
b) identificarea beneficiarului real si adoptarea de masuri rezonabile pentru a verifica identitatea acestuia, astfel incat entitatea raportoare sa se asigure ca a identificat beneficiarul real, inclusiv in ceea ce priveste persoanele juridice, fiduciile, societatile, asociatiile, fundatiile si entitatile fara personalitate juridica similare, precum si pentru a intelege structura de proprietate si de control a clientului;
c) evaluarea privind scopul si natura relatiei de afaceri;
d) realizarea monitorizarii continue a relatiei de afaceri.
Entitatile raportoare au responsabilitatea de a demonstra autoritatilor cu atributii de supraveghere si control sau organismelor de autoreglementare ca masurile de cunoastere a clientelei aplicate sunt corespunzatoare din punctul de vedere al riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului care au fost identificate.
Persoana desemnata si proceduri interne
Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, cu aprobarea conducerii entitatii. Documentele intocmite in acest sens se pastreaza la sediul entitatii raportoare.
Institutiile de credit si institutiile financiare au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate la nivelul conducerii, care coordoneaza implementarea politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea legii, fiind obligatorii stabilirea unor standarde adecvate in procesul de recrutare a personalului cu responsabilitati in aplicarea legii si participarea acestuia la programe de instruire ori de cate ori este nevoie, insa nu mai tarziu de un interval de 2 ani.
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) a introdus schimbari semnificative in lupta impotriva spalarii banilor. Prin adoptarea Ordinului presedintelui ONPCSB nr. 215/2023, a fost aprobat un nou regulament care detaliaza inregistrarea entitatilor raportoare in evidentele ONPCSB. Noua reglementare va intra in vigoare pe 7 noiembrie 2023, inlocuind Ordinul nr. 47/2021. Totodata, ONPCSB a lansat si un portal de raportare modernizat la adresa raportari.onpcsb.ro.
Art. 5. (1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
In sensul Legii 129/2019, art, 2 lit. g) institutie financiara inseamna:
1. intreprinderea, alta decat o institutie de credit (…) inclusiv furnizorii de servicii postale care presteaza servicii de plata, entitatile specializate care desfasoara activitati de schimb valutar pentru persoane fizice, organizate sub forma caselor de schimb valutar, si entitatile care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica si desfasoara operatiuni de cumparare de valute de la persoane fizice;
Obligatii de raportare. Raportul pentru tranzactii suspecte
Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor Legii 129/2019.
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune
Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu, tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Operatiuni care au o legatura intre ele reprezinta operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro sau mai mult, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate.
Reguli privind raportarea
Entitatile raportoare transmit, de indata, Oficiului, raportul pentru tranzactii suspecte inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata, iar Oficiul confirma, de indata, in scris, prin alocarea numarului de inregistrare, inclusiv prin mijloace electronice, primirea raportului de tranzactii suspecte.
Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
Potrivit explicatiilor de la art. 5 punctul 47 din Legea 129/2019, remitere de bani este serviciu de plata prin care fondurile sunt primite de la platitor, fara crearea unui cont de plati pe numele platitorului sau al beneficiarului platii pentru realizarea respectivei operatiuni de plata, cu scopul unic de a transfera o suma echivalenta beneficiarului platii sau unui alt prestator de servicii de plata care actioneaza in numele si pe seama beneficiarului platii, inclusiv in situatia in care fondurile sunt primite in numele si pe seama beneficiarului platii si sunt puse la dispozitia acestuia;
Masuri de cunoastere a clientelei
Entitatile raportoare sunt obligate sa aplice masuri standard de cunoastere a clientelei care sa permita:
a) identificarea clientului si verificarea identitatii acestuia pe baza documentelor, datelor sau informatiilor obtinute din surse sigure si independente;
b) identificarea beneficiarului real si adoptarea de masuri rezonabile pentru a verifica identitatea acestuia, astfel incat entitatea raportoare sa se asigure ca a identificat beneficiarul real, inclusiv in ceea ce priveste persoanele juridice, fiduciile, societatile, asociatiile, fundatiile si entitatile fara personalitate juridica similare, precum si pentru a intelege structura de proprietate si de control a clientului;
c) evaluarea privind scopul si natura relatiei de afaceri;
d) realizarea monitorizarii continue a relatiei de afaceri.
Entitatile raportoare au responsabilitatea de a demonstra autoritatilor cu atributii de supraveghere si control sau organismelor de autoreglementare ca masurile de cunoastere a clientelei aplicate sunt corespunzatoare din punctul de vedere al riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului care au fost identificate.
Persoana desemnata si proceduri interne
Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, cu aprobarea conducerii entitatii. Documentele intocmite in acest sens se pastreaza la sediul entitatii raportoare.
Institutiile de credit si institutiile financiare au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate la nivelul conducerii, care coordoneaza implementarea politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea legii, fiind obligatorii stabilirea unor standarde adecvate in procesul de recrutare a personalului cu responsabilitati in aplicarea legii si participarea acestuia la programe de instruire ori de cate ori este nevoie, insa nu mai tarziu de un interval de 2 ani.
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) a introdus schimbari semnificative in lupta impotriva spalarii banilor. Prin adoptarea Ordinului presedintelui ONPCSB nr. 215/2023, a fost aprobat un nou regulament care detaliaza inregistrarea entitatilor raportoare in evidentele ONPCSB. Noua reglementare va intra in vigoare pe 7 noiembrie 2023, inlocuind Ordinul nr. 47/2021. Totodata, ONPCSB a lansat si un portal de raportare modernizat la adresa raportari.onpcsb.ro.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...