Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 Decembrie 2023

Obligatiile caselor de schimb valutar conform Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
13 Sep 2023


Casele de schimb valutar sunt entitati raportoare si intra sub incidenta Legii 129/2019:
 Art. 5. (1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;

In sensul Legii 129/2019, art, 2 lit. g) institutie financiara inseamna:
 1. intreprinderea, alta decat o institutie de credit (…) inclusiv furnizorii de servicii postale care presteaza servicii de plata, entitatile specializate care desfasoara activitati de schimb valutar pentru persoane fizice, organizate sub forma caselor de schimb valutar, si entitatile care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica si desfasoara operatiuni de cumparare de valute de la persoane fizice;

Obligatii de raportare. Raportul pentru tranzactii suspecte

Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor Legii 129/2019.
 
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune


Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu, tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.

Operatiuni care au o legatura intre ele reprezinta operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro sau mai mult, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate.

Reguli privind raportarea

Entitatile raportoare transmit, de indata, Oficiului, raportul pentru tranzactii suspecte inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata, iar  Oficiul confirma, de indata, in scris, prin alocarea numarului de inregistrare, inclusiv prin mijloace electronice, primirea raportului de tranzactii suspecte.
Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro. 
Potrivit explicatiilor de la art. 5 punctul 47 din Legea 129/2019, remitere de bani este serviciu de plata prin care fondurile sunt primite de la platitor, fara crearea unui cont de plati pe numele platitorului sau al beneficiarului platii pentru realizarea respectivei operatiuni de plata, cu scopul unic de a transfera o suma echivalenta beneficiarului platii sau unui alt prestator de servicii de plata care actioneaza in numele si pe seama beneficiarului platii, inclusiv in situatia in care fondurile sunt primite in numele si pe seama beneficiarului platii si sunt puse la dispozitia acestuia; 

Masuri de cunoastere a clientelei

Entitatile raportoare sunt obligate sa aplice masuri standard de cunoastere a clientelei care sa permita:
a) identificarea clientului si verificarea identitatii acestuia pe baza documentelor, datelor sau informatiilor obtinute din surse sigure si independente;
b) identificarea beneficiarului real si adoptarea de masuri rezonabile pentru a verifica identitatea acestuia, astfel incat entitatea raportoare sa se asigure ca a identificat beneficiarul real, inclusiv in ceea ce priveste persoanele juridice, fiduciile, societatile, asociatiile, fundatiile si entitatile fara personalitate juridica similare, precum si pentru a intelege structura de proprietate si de control a clientului;
c) evaluarea privind scopul si natura relatiei de afaceri;
d) realizarea monitorizarii continue a relatiei de afaceri.

Entitatile raportoare au responsabilitatea de a demonstra autoritatilor cu atributii de supraveghere si control sau organismelor de autoreglementare ca masurile de cunoastere a clientelei aplicate sunt corespunzatoare din punctul de vedere al riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului care au fost identificate.

Persoana desemnata si proceduri interne
Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, cu aprobarea conducerii entitatii. Documentele intocmite in acest sens se pastreaza la sediul entitatii raportoare.

Institutiile de credit si institutiile financiare au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate la nivelul conducerii, care coordoneaza implementarea politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea legii, fiind obligatorii stabilirea unor standarde adecvate in procesul de recrutare a personalului cu responsabilitati in aplicarea legii si participarea acestuia la programe de instruire ori de cate ori este nevoie, insa nu mai tarziu de un interval de 2 ani.

Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) a introdus schimbari semnificative in lupta impotriva spalarii banilor. Prin adoptarea Ordinului presedintelui ONPCSB nr. 215/2023, a fost aprobat un nou regulament care detaliaza inregistrarea entitatilor raportoare in evidentele ONPCSB. Noua reglementare va intra in vigoare pe 7 noiembrie 2023, inlocuind Ordinul nr. 47/2021. Totodata, ONPCSB a lansat si un portal de raportare modernizat la adresa raportari.onpcsb.ro.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...