Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Septembrie 2025
  • CEA MAI ACCESATA SPETA
  • Depunere rectificativa D406

    Pentru luna mai 2025 am depus in termen declaratia SAF-T, dar dupa o verificare am constatat ca am inregistrat eronat plata unui furnizor. Pe luna iunie 2025 este depusa declaratia urmeaza si depunerea declaratiei pe luna iulie 2025. ...

    mai mult

Proiect de modificare a Codului fiscal - schimbari preconizate in domeniul impozitului pe venit


In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
 
Redam mai jos principalele modificari propuse in materie de impozit pe venit:

1. Clarificari privind data de la care o persoana fizica nerezidenta devine rezidenta in Romania, respectiv din prima zi a sosirii in Romania daca are o prezenta in tara noastra mai mare de 183 de zile sau prima zi in care declara ca centrul intereselor vitale se afla in Romania. 


Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
2. Venituri din activitati independente
  • Impunerea veniturilor din transferul activelor din patrimoniul afacerii. In prezent, Codul fiscal prevede ca se includ in venitul brut castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Proiectul propune sa fie excluse din venitul brut doar contravaloarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, ramase la incetarea definitiva a activitatii. Totodata, nu sunt cheltuieli deductibile, cheltuielile cu amortizarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, potrivit legii.
  • Noi reguli in cazul transformarii/schimbarii formei de exercitare a unei activitati cu aplicabilitate  pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2020.
In prezent, normele de aplicare a Codului fiscal prevad ca, in cazul schimbarii modalitatii de exercitare a unei activitati, precum si al transformarii formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, in conditiile continuarii activitatii, se include in venitul brut al afacerii care urmeaza sa se transforme/schimbe si contravaloarea bunurilor si drepturilor care trec in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat.

Prin Proiectul de ordonanta se propune modificarea acestor prevederi, pentru evitarea unei duble impozitari. Astfel, pentru veniturile din activitatii independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, in situatia transformarii/schimbarii formei de exercitare a unei activitatii potrivit legislatiei in materie, se propun urmatoarele reguli:

a. nu se include in venitul brut al activitatii care urmeaza sa se transforme/schimbe, si nu este supusa impozitarii contravaloarea bunurilor si drepturilor, inclusiv creantele neincasate care se transfera in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat;

b. pentru cheltuielile reprezentand sumele datorate de entitatea care se transforma/schimba, la data transformarii/schimbarii, se respecta regulile generale privind deducerea cheltuielilor la entitatea in care s-a transformat/schimbat;

c. in venitul brut al activitatii care urmeaza sa se transforme /schimbe se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec in patrimoniul personal al contribuabilului, la momentul transformarii/schimbarii activitatii, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.
 
       
3. Venituri din salarii si asimilate salariilor

In materie de ajutoare neimpozabile proiectul propune urmatoarele:
  • includerea in categoria ajutoarelor neimpozabile si a ajutoarelor pentru adoptie prevazute in contractul de munca. In prezent, pot fi acordate ajutoare neimpozabile doar pentru nastere, nu si pentru adoptia unui copil.
  • reformularea prevederilor privind cadourile neimpozabile astfel incat sa rezulte cu claritate persoanele care pot beneficia de aceste cadouri neimpozabile pentru fiecare dintre evenimentele mentionate la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal: in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos nu depaseste 150 lei:
  • cadouri oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase
  • cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie
  • cadouri oferite salariatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zile de 1 iunie.
  • plafonarea serviciilor turistice si/sau de tratament neimpozabile. Astfel, proiectul propune ca serviciile turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sa fie neimpozabile, in masura in care valoarea  totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.
  • includerea in categoria veniturilor neimpozabile a avantajelor sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. l) care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in patrimoniul persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati.
  • reglementarea obligatiei de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului in cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz. Proiectul propune ca:
  • in cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:
  1. angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
  2. platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, in situatia in care acestia sunt rezidenti fiscali romani.
  • pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, precum si persoanelor fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, se propune reglementarea distincta a obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si al contributiilor sociale in cazul avantajelor in bani si in natura primite de angajat de la terti, astfel:
    1. in cazul in care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, impozitul se calculeaza, se declara si se plateste de catre contribuabil.
    2. in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective;
    3. in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective.

4. Venituri din cedarea folosintei bunurilor
  • modificarea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din inchirierea in scop turistic, de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, incepand cu 1 ianuarie 2020.
Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata:
  • impunerea veniturilor din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere cuprins intre unu si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, pe baza normei anuale de venit iar in cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat, incepand cu anul fiscal urmator determinarea venitului net se realizeaza in sistem real.
In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, proiectul propune ca nivelul normelor anuale de venit sa se stabileasca pe categorii de localitati, in functie de amplasamentul locuintei si sa se ajusteze in functie de urmatoarele criterii:
  1. inexistenta mijloacelor de transport in comun rutiere sau feroviare;
  2. situarea locuintei in mediul rural;
  3. materialele de constructii din care sunt construite cladirile in care sunt situate camerele sunt altele decat beton sau caramida;
  4. lipsa cel putin a uneia dintre urmatoarele utilitati, de care beneficiaza imobilele din care fac parte camerele inchiriate prin racordare la reteaua publica: apa, canalizare, energie electrica, gaz;
  5. grupul sanitar aferent camerei inchiriate nu este pus in exclusivitate la dispozitia turistilor;
  6. suprafata camerei inchiriate in scop turistic nu depaseste 15 mp.
  • Reglementarea noilor reguli de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic, determinate pe baza normelor de venit precum si pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal
 
5. Venituri din investitii
  • redefinirea sursei pentru veniturile din operatiuni cu instrumente financiare derivate, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Codului fiscal. Veniturile sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite in Romania sau in strainatate, daca sunt realizate printr-un intermediar, rezident fiscal roman la care  persoana fizica are deschis contul.
  • modificarea prevederilor referitoare la titlurile dobandite in cadrul sistemului stock options plan, pentru corelare cu reglementarile ce vizeaza definirea notiunii respective in Codul fiscal.
  • modificarea termenului de depunere  a  declaratiei informative privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil cat si modificarea termenului de transmitere catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor, in forma scrisa, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul anterior de catre intermediari, societati de administrare a investitiilor sau societati de investitii autoadministrate. In anul 2019 termenul a fost 31 ianuarie inclusiv al anului urmator. Prin proiect se propune revenirea la termenul anterior – ultima zi a lunii februarie.

6. Venituri din premii
  • preluarea in categoria veniturilor neimpozabile a reducerilor comerciale de pret acordate persoanelor fizice, altele decat cele acordate contribuabililor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
 
7. Venituri din alte surse
  • includerea in categoria veniturilor din alte surse a indemnizatiilor lunare pentru limita de varsta acordate persoanelor care au exercitat calitatea de primar, viceprimar, presedinte al consiliului judetean si vicepresedinte al consiliului judetean, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ si stabilirea tratamentului fiscal al acestora de la 01 ianuarie 2020;
  • reglementarea  distincta a regimului fiscal aplicabil veniturilor obtinute de catre cesionari de la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor ca urmare a valorificarii dreptului de creanta dobandit in legatura cu masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania potrivit prevederilor Legii nr. 165/2013. Prin cesionar se intelege persoana, alta decat titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau mostenitorii legali, ori testamentari ai acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut si se retine la sursa, la fiecare plata, de catre Casa de Economii si Consemnatiuni. 
 
Alte propuneri in materie de impozit pe venit:
  • modificarea termenului de depunere a Declaratiei unice pentru contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, pentru care impunerea este finala -  in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti si respectiv pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an, pentru contractele in curs, in cazul celor care au incheiat contractele respective in anii anteriori.
  • reglementarea obligatiei de completare si depunere a declaratiei pentru persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente/activitati agricole determinate pe baza normelor de venit sau in sistem real, in termen de 30 zile de la obtinerea certificatului.
  • acordarea creditului fiscal pentru veniturile din strainatate si in situatia in care persoana fizica rezidenta dovedeste plata impozitului in strainatate cu documente justificative eliberate de platitorul de venit/agentul care retine la sursa impozitul sau copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depusa/depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia. In prezent creditul fiscal se acorda doar daca plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv.
  • modificarea termenului de depunere a Declaratiei nr. 205 – revenirea la ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. In anul 2019, pentru veniturile din anul 2018, termenul a fost 31 ianuarie.
 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect

11Sep2025

Zi libera pentru parinti in prima zi de scoala? O noua propunere legislativa

de Profeanu Laura 11 Sep 2025
O initiativa legislativa depusa recent la Senat aduce in discutie posibilitatea ca parintii sa beneficieze de o zi libera in prima zi a anului scolar, pentru a-si putea insoti copiii la festivitatea de deschidere. Proiectul de lege are in vedere parintii, si ar urma sa se aplice pentru inceputul anului scolar in invatamantul prescolar, primar si gimnazial. Practic, salariatii care au ...
11Sep2025

Sinteza Proiect de lege 09.09.2025

de Vera Constantin 11 Sep 2025
1) „Instrument de plata” si „cont de plati” - ancore pentru conformare si analiza de risc Legea introduce explicit definitii trimitere la Legea nr. 209/2019 instrumentele moderne de plata (carduri, wallet-uri/aplicatii ce initiaza plati). In practica: ANAF va putea corela mai bine comportamentul de plata cu profilul de risc. Companiile fara cont de plati in ...
08Sep2025

Consumatorii romani, mai bine protejati: informatii clare in limba romana si birouri fizice de asistenta pentru comerciantii non-UE

de Profeanu Laura 08 Sep 2025
O noua initiativa legislativa, aflata la inceputul parcursului parlamentar, urmareste sa consolideze protectia consumatorilor din Romania. Modificarile propuse la Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 ar aduce obligatii suplimentare pentru producatori si comercianti, atat din Uniunea Europeana, cat si din afara acesteia, punand accent pe informarea in limba romana si pe accesul facil la servicii de ...
01Sep2025

Noutati in fiscalitatea locala: al doilea pachet de masuri al Guvernului Bolojan

de Profeanu Laura 01 Sep 2025
La scurt timp dupa intrarea in vigoare a primului pachet fiscal-bugetar (Legea nr. 141/2025), Guvernul revine cu o noua etapa de reforma, de aceasta data sub coordonarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA). Proiectul de lege aflat in dezbatere publica urmareste consolidarea finantelor locale printr-o combinatie de majorari de venituri si optimizari ...
25Aug2025

Mirosurile intra din nou in atentia autoritatilor: metodologie si plan de gestionare in consultare publica

de Profeanu Laura 25 Aug 2025
Dupa ani de amanari, Ministerul Mediului a publicat in transparenta doua proiecte importante pentru aplicarea Legii nr. 123/2020, cunoscuta drept „Legea mirosurilor”: Metodologia de stabilire a nivelului de disconfort olfactiv si Planul de gestionare a disconfortului olfactiv. Desi legea prevedea ca aceste norme sa fie elaborate in cel mult sase luni de la intrarea sa in ...
25Aug2025

Proiect de OUG pentru modificarea Legii impozitului minim global: ce schimbari sunt pregatite?

de Profeanu Laura 25 Aug 2025
Guvernul a publicat in dezbatere un proiect de ordonanta care vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 431/2023 privind impozitul minim global. Actul normativ transpune Directiva (UE) 2022/2523 privind Pilonul 2 si se aplica grupurilor multinationale si grupurilor nationale de mari dimensiuni. Modificarile propuse deriva din observatiile formulate in procesul de autoevaluare la nivel ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect keyboard_double_arrow_right
x
In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.