Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Octombrie 2025

Romania si drumul catre OCDE: intre reforme fiscale, credibilitate internationala si realismul calendarului

23 Oct 2025

Romania se afla, de mai bine de trei ani, intr-un proces complex de aderare la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) – clubul celor mai dezvoltate economii din lume. Cu un roadmap aprobat inca din 2022 si cu opinii favorabile din partea majoritatii comitetelor tehnice care evalueaza conformitatea, tara noastra se afla intr-o pozitie avansata in procesul de admitere. Totusi, termenul ambitios anuntat initial, anul 2026, pare din ce in ce mai putin realist.

Ce inseamna, de fapt, sa fii membru OCDE

Creata in 1961, OCDE este urmasa Organizatiei pentru Cooperare Economica Europeana, care coordona reconstructia Europei postbelice. In prezent, 38 de state membre – printre care SUA, Japonia, Canada, Coreea de Sud, majoritatea tarilor din Uniunea Europeana, dar si economii emergente – colaboreaza in cadrul OCDE pentru a promova politici publice eficiente si sustenabile.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Beneficiile apartenentei nu sunt deloc minore:

Acces la date si analize economice detaliate, care sprijina elaborarea politicilor nationale;

Platforme de dialog si schimb de bune practici intre guverne;

Alinierea rapida la standarde internationale in domenii precum educatia, sanatatea, protectia mediului sau fiscalitatea;

- Si, poate cel mai important, cresterea credibilitatii internationale, un factor care poate influenta decisiv apetitul investitorilor straini.

Desigur, calitatea de membru nu vine fara costuri – atat financiare, cat si administrative. Tarile membre contribuie anual la bugetul organizatiei in functie de PIB, sumele variind de la cateva sute de mii pana la cateva milioane de dolari. In plus, respectarea standardelor OCDE presupune disciplina fiscal-bugetara si reforme structurale care, desi benefice pe termen lung, pot genera tensiuni interne pe termen scurt.

Stadiul actual al Romaniei in procesul de aderare

Romania a deschis oficial negocierile in ianuarie 2022, iar in iunie acelasi an, Consiliul OCDE a aprobat planul de aderare. Din cele 25 de comitete tehnice, 14 au emis deja opinii favorabile, ceea ce arata o evolutie consistenta. Tarile cu care concuram pentru aderare sunt Argentina, Brazilia, Bulgaria, Croatia, Peru, Indonezia si Thailanda, ultimele doua adaugate recent pe lista candidatilor.

Totusi, pe langa progresele evidente, Romania se confrunta cu obstacole mari, in special in zona fiscal-bugetara, unde deficitul bugetar ramane departe de standardele cerute de OCDE. Raportul Economic Surveys: Romania 2024 arata un deficit de 8,7% din PIB in 2024, cu perspective de scadere insuficiente pentru a atinge pragul de 3%, considerat sustenabil in Europa.

Conditii si criterii de indeplinit

Procesul de aderare la OCDE presupune o evaluare ampla, care acopera nu doar zona economica, ci si pe cea institutionala si sociala. Dintre criteriile cu relevanta fiscala, cele mai importante sunt:

Transparenta fiscala si schimb automat de informatii (AEOI/EOIR) - Romania este deja membra a Global Forum pentru Transparency & Exchange of Information, dar sunt necesare progrese privind schimbul de informatii privind conturile financiare si criptoactivele.

Combaterea evaziunii si aplicarea pachetului BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) - inclusiv implementarea Pilonului II privind impozitul minim global pentru multinationale.

Responsabilitate bugetara si deficit controlat - conditie pentru stabilitate fiscala.

Reforme in sistemul de pensii, in special in directia sustenabilitatii fondurilor si limitarii retragerilor anticipate.

Eficienta administrativa si digitalizare - consolidarea capacitatii ANAF de a detecta nereguli si de a creste conformarea voluntara.

Politici fiscale echilibrate si predictibile, menite sa reduca distorsiunile si sa asigure echitate intre contribuabili.

Alinierea regimului microintreprinderilor la standardele europene si internationale, un capitol unde Romania a facut deja pasi importanti.

Posibile efecte ale aderarii

Aderarea la OCDE ar marca un pas decisiv in consolidarea credibilitatii economiei romanesti. Printre efectele directe se numara:

Scaderea costurilor de finantare externa, datorita cresterii increderii investitorilor internationali;

Acces la expertiza globala in elaborarea politicilor publice;

Cresterea competitivitatii economiei si a stabilitatii fiscale;

Evitatea unor erori de politici deja testate si depasite de alte state membre.

Cu alte cuvinte, aderarea este atat un simbol de prestigiu, cat si un catalizator pentru reforme sustenabile.

Ce urmeaza?

In ciuda eforturilor vizibile si a progreselor administrative, 2026 pare un termen optimist pentru finalizarea procesului. Totusi, daca ritmul actual se mentine, 2027 ar putea fi un orizont realist pentru obtinerea statutului de membru deplin. Romania are deja o directie clara si un angajament ferm fata de principiile OCDE. Ceea ce ramane de facut in perioada urmatoare este consolidarea disciplinei fiscale, reducerea deficitului si continuarea reformelor din domeniul pensiilor, administratiei publice si combaterii evaziunii, aderarea la OCDE nefiind doar o chestiune de imagine, ci o confirmare a maturitatii institutionale si economice. Desi drumul este inca lung, progresele inregistrate arata ca Romania se apropie de momentul in care poate fi considerata pe deplin compatibila cu standardele acestei organizatii.
Daca reformele incepute vor fi duse pana la capat, Romania ar putea deveni membru OCDE cel mai devreme in 2027, cu beneficii importante pentru economie, mediul de afaceri si, implicit, pentru contribuabili.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre reforma fiscala

22Oct2025

Doua dintre legile din al doilea pachet de reforme fiscal-bugetare, declarate partial neconstitutionale de CCR

de Profeanu Laura 22 Oct 2025
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis, la inceputul acestei saptamani, ca doua dintre legile incluse in al doilea pachet de reforme fiscal-bugetare al Guvernului nu respecta prevederile Constitutiei. Este vorba despre legea privind reforma pensiilor magistratilor si cea referitoare la noile masuri fiscal-financiare si de insolventa. Decizia Curtii: probleme procedurale si aspecte ...
07Iul2025

Reforma fiscal-bugetara 2025: Ce se schimba in privinta concediilor medicale si asigurarii la sanatate?

de Profeanu Laura 07 Iul 2025
Guvernul si-a asumat luni, 7 iulie 2025, raspunderea in fata Parlamentului pentru un amplu proiect de lege privind reforma fiscal-bugetara. Daca nu se va depune o motiune de cenzura pana la 10 iulie, legea va fi considerata adoptata incepand cu 11 iulie si se estimeaza ca va intra in vigoare la 1 august 2025. Printre cele mai importante modificari incluse in acest proiect se numara revizuirea ...
10Iun2025

Reforma fiscala 2025: Ce ne recomanda FMI pentru un sistem echitabil si sustenabil

de Profeanu Laura 10 Iun 2025
Romania se confrunta cu presiuni fiscale tot mai mari, iar o reforma fiscala profunda devine inevitabila. Recent, autoritatile romane au solicitat sprijin tehnic din partea Fondului Monetar International (FMI) pentru a contura reforma fiscala a anului 2025. Rezultatul? Un raport publicat in mai 2025 care ofera o analiza critica a sistemului actual si un set de recomandari concrete pentru ...
19Mar2025

ViDA - Reforma TVA in era digitala. Eliminarea declaratiilor recapitulative

de Profeanu Laura 19 Mar 2025
Uniunea Europeana a finalizat procesul de adoptare a Directivei „TVA in Era Digitala” (VAT in the Digital Age – ViDA), un set de masuri ambitioase care urmaresc modernizarea sistemului de TVA si reducerea decalajului fiscal la nivel comunitar. Reforma a fost adoptata dupa indelungi negocieri si urmeaza sa fie implementata treptat, primele prevederi intrand in vigoare la 20 de ...
03Nov2024

Reforma Fiscala 2025-2031: Masuri pentru modernizarea sistemului de impozitare in Romania

de Profeanu Laura 03 Nov 2024
Recent, Ministerul Finantelor a publicat un document strategic privind Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu 2025-2031, oferind o imagine clara asupra reformelor fiscale planificate. Reformele sunt dezvoltate cu sprijinul Bancii Mondiale si au drept scop principal consolidarea sustenabilitatii financiare a Romaniei si respectarea obligatiilor bugetare conform Pactului de Stabilitate si ...
29Oct2024

Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat

de Profeanu Laura 29 Oct 2024
In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea ...
Vezi toate studiile de caz despre reforma fiscala keyboard_double_arrow_right
x