Romania si drumul catre OCDE: intre reforme fiscale, credibilitate internationala si realismul calendarului

Romania se afla, de mai bine de trei ani, intr-un proces complex de aderare la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) – clubul celor mai dezvoltate economii din lume. Cu un roadmap aprobat inca din 2022 si cu opinii favorabile din partea majoritatii comitetelor tehnice care evalueaza conformitatea, tara noastra se afla intr-o pozitie avansata in procesul de admitere. Totusi, termenul ambitios anuntat initial, anul 2026, pare din ce in ce mai putin realist.
Ce inseamna, de fapt, sa fii membru OCDE
Creata in 1961, OCDE este urmasa Organizatiei pentru Cooperare Economica Europeana, care coordona reconstructia Europei postbelice. In prezent, 38 de state membre – printre care SUA, Japonia, Canada, Coreea de Sud, majoritatea tarilor din Uniunea Europeana, dar si economii emergente – colaboreaza in cadrul OCDE pentru a promova politici publice eficiente si sustenabile.
- Acces la date si analize economice detaliate, care sprijina elaborarea politicilor nationale;
- Platforme de dialog si schimb de bune practici intre guverne;
- Alinierea rapida la standarde internationale in domenii precum educatia, sanatatea, protectia mediului sau fiscalitatea;
- Si, poate cel mai important, cresterea credibilitatii internationale, un factor care poate influenta decisiv apetitul investitorilor straini.
Desigur, calitatea de membru nu vine fara costuri – atat financiare, cat si administrative. Tarile membre contribuie anual la bugetul organizatiei in functie de PIB, sumele variind de la cateva sute de mii pana la cateva milioane de dolari. In plus, respectarea standardelor OCDE presupune disciplina fiscal-bugetara si reforme structurale care, desi benefice pe termen lung, pot genera tensiuni interne pe termen scurt.
Stadiul actual al Romaniei in procesul de aderare
Romania a deschis oficial negocierile in ianuarie 2022, iar in iunie acelasi an, Consiliul OCDE a aprobat planul de aderare. Din cele 25 de comitete tehnice, 14 au emis deja opinii favorabile, ceea ce arata o evolutie consistenta. Tarile cu care concuram pentru aderare sunt Argentina, Brazilia, Bulgaria, Croatia, Peru, Indonezia si Thailanda, ultimele doua adaugate recent pe lista candidatilor.
Totusi, pe langa progresele evidente, Romania se confrunta cu obstacole mari, in special in zona fiscal-bugetara, unde deficitul bugetar ramane departe de standardele cerute de OCDE. Raportul Economic Surveys: Romania 2024 arata un deficit de 8,7% din PIB in 2024, cu perspective de scadere insuficiente pentru a atinge pragul de 3%, considerat sustenabil in Europa.
Conditii si criterii de indeplinit
Procesul de aderare la OCDE presupune o evaluare ampla, care acopera nu doar zona economica, ci si pe cea institutionala si sociala. Dintre criteriile cu relevanta fiscala, cele mai importante sunt:
- Transparenta fiscala si schimb automat de informatii (AEOI/EOIR) - Romania este deja membra a Global Forum pentru Transparency & Exchange of Information, dar sunt necesare progrese privind schimbul de informatii privind conturile financiare si criptoactivele.
- Combaterea evaziunii si aplicarea pachetului BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) - inclusiv implementarea Pilonului II privind impozitul minim global pentru multinationale.
- Responsabilitate bugetara si deficit controlat - conditie pentru stabilitate fiscala.
- Reforme in sistemul de pensii, in special in directia sustenabilitatii fondurilor si limitarii retragerilor anticipate.
- Eficienta administrativa si digitalizare - consolidarea capacitatii ANAF de a detecta nereguli si de a creste conformarea voluntara.
- Politici fiscale echilibrate si predictibile, menite sa reduca distorsiunile si sa asigure echitate intre contribuabili.
- Alinierea regimului microintreprinderilor la standardele europene si internationale, un capitol unde Romania a facut deja pasi importanti.
Posibile efecte ale aderarii
Aderarea la OCDE ar marca un pas decisiv in consolidarea credibilitatii economiei romanesti. Printre efectele directe se numara:
- Scaderea costurilor de finantare externa, datorita cresterii increderii investitorilor internationali;
- Acces la expertiza globala in elaborarea politicilor publice;
- Cresterea competitivitatii economiei si a stabilitatii fiscale;
- Evitatea unor erori de politici deja testate si depasite de alte state membre.
Cu alte cuvinte, aderarea este atat un simbol de prestigiu, cat si un catalizator pentru reforme sustenabile.
Ce urmeaza?
In ciuda eforturilor vizibile si a progreselor administrative, 2026 pare un termen optimist pentru finalizarea procesului. Totusi, daca ritmul actual se mentine, 2027 ar putea fi un orizont realist pentru obtinerea statutului de membru deplin. Romania are deja o directie clara si un angajament ferm fata de principiile OCDE. Ceea ce ramane de facut in perioada urmatoare este consolidarea disciplinei fiscale, reducerea deficitului si continuarea reformelor din domeniul pensiilor, administratiei publice si combaterii evaziunii, aderarea la OCDE nefiind doar o chestiune de imagine, ci o confirmare a maturitatii institutionale si economice. Desi drumul este inca lung, progresele inregistrate arata ca Romania se apropie de momentul in care poate fi considerata pe deplin compatibila cu standardele acestei organizatii.
Daca reformele incepute vor fi duse pana la capat, Romania ar putea deveni membru OCDE cel mai devreme in 2027, cu beneficii importante pentru economie, mediul de afaceri si, implicit, pentru contribuabili.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!