Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Reforma procedurii de suspendare a actelor administrative vamale în Romania

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
08 Feb 2024


In contextul modernizarii sistemului vamal romanesc, o noua ordonanta de urgenta, OUG 118/2023, impreuna cu Ordinul Autoritatii Vamale Romane (AVR) nr. 461/2024, aduc modificari semnificative Codului Vamal, in privinta procedurii de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe. Aceasta schimbare, intrata in vigoare din 6 februarie 2024, reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele vamale europene si in asigurarea unei colectari eficiente a taxelor vamale.

Inainte de aceste modificari, contribuabilii care contestau taxele vamale se adresau instantelor de contencios administrativ, insa aceasta abordare nu asigura garantarea integrala a datoriei vamale. Astfel, exista riscul ca statul sa nu incaseze integral sumele datorate in cazul castigului de cauza, din cauza problemelor financiare ale contribuabililor (insolventa, faliment). Aceasta situatie a determinat necesitatea unei schimbari legislative.

Schimbarile introduse prin OUG 118/2023:

Noua procedura de suspendare a actelor administrative: Solicitarile de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export, vor fi acum depuse direct la AVR, nu la instantele de contencios administrativ. Conform Articolului 3 din Normele de aplicare ale Ordinului AVR nr. 461/2024, persoanele interesate trebuie sa depuna cererile la directiile regionale vamale, conform  modelului  din Anexa nr. 1 la norme, cuprinzand informatii detaliate si inscrisuri justificative. Pentru constatarea starii de fapt declarate in sustinerea cererii formulate, comisia de solutionare, poate  solicita titularului cererii, mijloace de proba care sa faca dovada faptului ca furnizarea garantiei ar fi de natura sa cauzeze debitorului dificultati grave de ordin economic sau social. Comisia procedeaza la determinarea starii de fapt fiscale, solicitand informatiile pe care le considera necesare din partea titularului cererii si a altor persoane. De asemenea poate solicita expertize si poate efectua constatari la fata locului, in conditiile legii.

Garantarea datoriei vamale: Este obligatoriu ca garantarea datoriei vamale sa fie de 100%, spre deosebire de vechea regula care permitea garantarea partiala. Asadar, la cererea de suspendare a executarii actului administrativ fiscal, se anexeaza si dovada constituirii garantiei la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si al altor taxe. Aceasta dovada, asigura ca statul va recupera sumele datorate in intregime, chiar daca cererea de suspendare este aprobata.

Codul Vamal din 2006 (Legea 86/2006)
Art. 30 ^5. -
(1) Garantia se constituie potrivit art. 90 alin. (1) si art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, intr-un cuantum care sa asigure incasarea integrala a taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe, in cadrul operatiunilor vamale, corespunzatoare actului administrativ fiscal a carui suspendare se solicita.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), garantia se constituie la biroul vamal unde a fost depusa declaratia vamala care face obiectul actului administrativ fiscal a carui suspendare se solicita.

Conditii stricte pentru cereri: Cererile de suspendare trebuie sa fie insotite de diverse documente justificative, inclusiv dovezi ale dificultatilor financiare temporare ale solicitantului, dovada constituirii garantiei complete, dovada exercitarii cailor de atac prealabile si cazierul judiciar al solicitantului si al imputernicitului acestuia.

Termene limita: Cererile de suspendare se pot depune intr-un termen de cinci zile de la comunicarea actului administrativ, cu o solutionare intr-un alt termen de cinci zile.
Potrivit art. 2 din Normele de aplicare ale Ordinului AVR nr. 461/2024, in vederea solutionarii cererilor privind suspendarea executarii actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe, in cadrul directiilor regionale vamale se constituie cate o comisie formata din:
a) presedinte - director executiv al directiei regionale vamale;
b) membru - sef serviciu proceduri vamale si in domeniul produselor accizabile;
c) membru - sef serviciu control ulterior;
d) membru - consilier juridic.
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de serviciul proceduri vamale si in domeniul produselor accizabile.

Implicatii si perspective:
Aceasta reforma prezinta avantaje multiple:
- Conformitate cu reglementarile UE: Asigura alinierea procedurilor vamale romanesti la standardele Uniunii Europene.
- Securitate financiara pentru Stat: Creste sansele ca datoriile vamale sa fie recuperate integral.
- Eficienta procesuala: Prin transferul responsabilitatii de la instantele de contencios administrativ la AVR se asteapta o gestionare mai eficienta a cererilor.

Concluzie: Reforma introdusa prin OUG 118/2023 si Ordinul AVR 461/2024 marcheaza un progres semnificativ in sistemul vamal romanesc. In timp ce acesta impune cerinte mai stricte asupra contribuabililor, beneficiile in termeni de conformitate, securitate financiara si eficienta procesuala sunt evidente. Ramane de vazut cum va fi implementata aceasta reforma in practica si care vor fi efectele pe termen lung asupra colectarii taxelor vamale in Romania.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...