Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Reforma procedurii de suspendare a actelor administrative vamale în Romania

08 Feb 2024

In contextul modernizarii sistemului vamal romanesc, o noua ordonanta de urgenta, OUG 118/2023, impreuna cu Ordinul Autoritatii Vamale Romane (AVR) nr. 461/2024, aduc modificari semnificative Codului Vamal, in privinta procedurii de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe. Aceasta schimbare, intrata in vigoare din 6 februarie 2024, reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele vamale europene si in asigurarea unei colectari eficiente a taxelor vamale.

Inainte de aceste modificari, contribuabilii care contestau taxele vamale se adresau instantelor de contencios administrativ, insa aceasta abordare nu asigura garantarea integrala a datoriei vamale. Astfel, exista riscul ca statul sa nu incaseze integral sumele datorate in cazul castigului de cauza, din cauza problemelor financiare ale contribuabililor (insolventa, faliment). Aceasta situatie a determinat necesitatea unei schimbari legislative.

Schimbarile introduse prin OUG 118/2023:

Noua procedura de suspendare a actelor administrative: Solicitarile de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export, vor fi acum depuse direct la AVR, nu la instantele de contencios administrativ. Conform Articolului 3 din Normele de aplicare ale Ordinului AVR nr. 461/2024, persoanele interesate trebuie sa depuna cererile la directiile regionale vamale, conform  modelului  din Anexa nr. 1 la norme, cuprinzand informatii detaliate si inscrisuri justificative. Pentru constatarea starii de fapt declarate in sustinerea cererii formulate, comisia de solutionare, poate  solicita titularului cererii, mijloace de proba care sa faca dovada faptului ca furnizarea garantiei ar fi de natura sa cauzeze debitorului dificultati grave de ordin economic sau social. Comisia procedeaza la determinarea starii de fapt fiscale, solicitand informatiile pe care le considera necesare din partea titularului cererii si a altor persoane. De asemenea poate solicita expertize si poate efectua constatari la fata locului, in conditiile legii.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Garantarea datoriei vamale: Este obligatoriu ca garantarea datoriei vamale sa fie de 100%, spre deosebire de vechea regula care permitea garantarea partiala. Asadar, la cererea de suspendare a executarii actului administrativ fiscal, se anexeaza si dovada constituirii garantiei la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si al altor taxe. Aceasta dovada, asigura ca statul va recupera sumele datorate in intregime, chiar daca cererea de suspendare este aprobata.

Codul Vamal din 2006 (Legea 86/2006)
Art. 30 ^5. -
(1) Garantia se constituie potrivit art. 90 alin. (1) si art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, intr-un cuantum care sa asigure incasarea integrala a taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe, in cadrul operatiunilor vamale, corespunzatoare actului administrativ fiscal a carui suspendare se solicita.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), garantia se constituie la biroul vamal unde a fost depusa declaratia vamala care face obiectul actului administrativ fiscal a carui suspendare se solicita.

Conditii stricte pentru cereri: Cererile de suspendare trebuie sa fie insotite de diverse documente justificative, inclusiv dovezi ale dificultatilor financiare temporare ale solicitantului, dovada constituirii garantiei complete, dovada exercitarii cailor de atac prealabile si cazierul judiciar al solicitantului si al imputernicitului acestuia.

Termene limita: Cererile de suspendare se pot depune intr-un termen de cinci zile de la comunicarea actului administrativ, cu o solutionare intr-un alt termen de cinci zile.
Potrivit art. 2 din Normele de aplicare ale Ordinului AVR nr. 461/2024, in vederea solutionarii cererilor privind suspendarea executarii actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe, in cadrul directiilor regionale vamale se constituie cate o comisie formata din:
a) presedinte - director executiv al directiei regionale vamale;
b) membru - sef serviciu proceduri vamale si in domeniul produselor accizabile;
c) membru - sef serviciu control ulterior;
d) membru - consilier juridic.
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de serviciul proceduri vamale si in domeniul produselor accizabile.

Implicatii si perspective:
Aceasta reforma prezinta avantaje multiple:
- Conformitate cu reglementarile UE: Asigura alinierea procedurilor vamale romanesti la standardele Uniunii Europene.
- Securitate financiara pentru Stat: Creste sansele ca datoriile vamale sa fie recuperate integral.
- Eficienta procesuala: Prin transferul responsabilitatii de la instantele de contencios administrativ la AVR se asteapta o gestionare mai eficienta a cererilor.

Concluzie: Reforma introdusa prin OUG 118/2023 si Ordinul AVR 461/2024 marcheaza un progres semnificativ in sistemul vamal romanesc. In timp ce acesta impune cerinte mai stricte asupra contribuabililor, beneficiile in termeni de conformitate, securitate financiara si eficienta procesuala sunt evidente. Ramane de vazut cum va fi implementata aceasta reforma in practica si care vor fi efectele pe termen lung asupra colectarii taxelor vamale in Romania.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
In contextul modernizarii sistemului vamal romanesc, o noua ordonanta de urgenta, OUG 118/2023, impreuna cu Ordinul Autoritatii Vamale Romane (AVR) nr. 461/2024, aduc modificari semnificative Codului Vamal, in privinta procedurii de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe. Aceasta schimbare, intrata in vigoare din 6 februarie 2024, reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele vamale europene si in asigurarea unei colectari eficiente a taxelor vamale.