Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Retrospectiva fiscala 2020

Raspuns oferit de
Ionut Jinga

Ionut Jinga
consultant fiscal


 
Anul 2020, marcat de pandemia Covid 19, va ramane in istorie un an plin de modificari legislative, cele mai multe avand rolul de a atenua efectele crizei coronavirusului si de a crea premisele relansarii economice a companiilor grav afectate.
Un numar mare de societati au fost nevoite sa-si reduca activitatea, unele sa o suspende temporar, iar altele au luat hotararea sa o inchida definitiv. Din ce in ce mai multi salariati lucreaza de acasa, unii au fost concediati, pentru unii a fost redus programul de lucru, iar altii se afla in continuare in somaj tehnic intrucat domeniul de activitate al angajatorului se afla sub restrictiile impuse de autoritatile statului. Au fost afectate aproape toate sectoarele de activitate, domeniul HoReCa fiind de departe principala victima a actualei crize generate de pandemia Covid-19.

Cele mai importante masuri in domeniul fiscal, ale anului 2020

Primele masuri au vizat suspendarea platii obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat. Astfel, urmare aparitiei O.U.G. nr. 29/2020  privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data de 21 martie si neachitate pana la 25 decembrie 2020, nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala. Mai mult, aceste obligatii fiscale nu sunt considerate obligatii restante.

Tot pana la 25 decembrie 2020 se suspenda sau nu incepe executarea silita prin infiintarea popririi a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala.

Un alt act normativ la fel de important, emis in anul 2020, a fost Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, ultima modificare efectuandu-se prin O.U.G. nr. 211/2020.

Aceasta ordonanta a reglementat posibilitatea acordarii pentru salariati, a indemnizatiei de somaj tehnic de catre angajatorii care au redus sau intrerupt temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV 2. Initial, indemnizatia s-a acordat pe perioada starii de urgenta, ulterior extinzandu-se si pe perioada starii de alerta, pentru domeniile in care se mentin restrictiile prevazute de lege.

Nivelul indemnizatiei este de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 si se acorda salariatilor pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.

De indemnizatia prevazuta mai sus beneficiaza si avocatii a caror activitate este redusa ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta, daca in luna pentru care solicita indemnizatia au realizat incasari cu minimum 25% mai mici decat media lunara pe anul 2019, dar care nu depasesc castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020.

Alti profesionisti (PFA, II, IF), precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii  cooperatiei, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, beneficiaza, din bugetul de stat, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut .

De asemenea, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de activitate sportiva, din initiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020, urmatoarele persoane: sportivi, antrenori, medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti.

Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, beneficiaza din bugetul de stat, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020.

Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, inclusiv pe perioada vacantelor scolare, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant si a unitatilor de educatie anteprescolara, ca urmare a starii de urgenta decretate in conditiile legii, precum si pe perioada imediat urmatoare incetarii starii de urgenta, pana la incheierea anului scolar.

Beneficiarii acestei masuri sunt parintii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
   a) au copii cu varsta de pana la 12 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau au copii cu dizabilitati cu varsta de pana la 26 de ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant;
   b) locul de munca ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.

Indemnizatia pentru fiecare zi libera  este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Ordonanta de urgenta nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative a introdus sistemul de bonificatii pentru plata anticipata a impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, care au platit impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipata aferenta aceluiasi trimestru, pana la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, au beneficiat de o bonificatie calculata asupra impozitului pe profit datorat, astfel:
    a) 5% pentru contribuabilii mari;
    b) 10% pentru contribuabilii mijlocii;
    c) 10% pentru ceilalti contribuabili care nu se incadreaza la lit. a) si b).

De asemenea, contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, precum si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor, care au achitat impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, respectiv 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III, au beneficiat de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat trimestrial/platii anticipate trimestriale.

Prin Ordonanta de urgenta nr. 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic, au beneficiat pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020. Acesti angajatori au obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.

Ordonanta de urgenta nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca a oferit angajatorilor o serie de masuri fiscale printre care:
    a. In cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
Pe durata reducerii timpului de munca in conditiile prevazute mai sus, salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
    b. Pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat, un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.  Suma se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau a starii de alerta pentru cel putin 15 zile lucratoare.

O.U.G. nr. 181/2020 instituie posibilitatea acordarii esalonarilor simplificate la plata de catre organul fiscal central. Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central, se aproba esalonarea la plata pe o perioada de cel mult 12 luni, in baza unei simple cereri.

Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, se datoreaza si se calculeaza dobanzi. Nivelul dobanzii este de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.
 
 
Principalele modificari fiscale in 2021

Anul 2021 este primul an in care se aplica facilitatile fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, constand in reducerea impozitului pe profit sau a impozitului pe veniturile microintreprinderii, stabilite prin O.U.G. nr. 153/2020.

Principalele premise ale acestei ordonante de urgenta au fost cele referitoare la faptul ca neadoptarea acestor masuri ar conduce la mentinerea sau chiar agravarea situatiei operatorilor subcapitalizati, instabili financiar, in pragul iesirii din circuitul economic, precum si la posibile reduceri de locuri de munca create de acestia.

S-a considerat ca o lipsa brusca de lichiditate poate genera chiar insolvabilitatea unor operatori economici, cu efecte grave asupra mediului de afaceri si, implicit, asupra veniturilor statului, dar si faptul ca acest lucru, pe termen scurt si mediu, poate afecta grav situatia economica a operatorilor si situatia angajatilor acestora, cu posibile consecinte chiar si pe termen lung.

Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, precum si contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel:
    a) 2%, in cazul in care capitalul propriu contabil, prezentat in situatiile financiare anuale, este pozitiv. Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligatia constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie sa indeplineasca concomitent si conditia de a fi la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris;
    b) daca inregistreaza o crestere anuala a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent si indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a), reducerile au urmatoarele valori:
     
  Procentul de reducere a impozitului Intervalele de crestere anuala a capitalului propriu ajustat
  5% pana la 5% inclusiv
  6% peste 5% si pana la 10% inclusiv
  7% peste 10% si pana la 15% inclusiv
  8% peste 15% si pana la 20% inclusiv
  9% peste 20% si pana la 25% inclusiv
  10% peste 25%
 
 
Cele mai importante modificari ale Codului fiscal in anul 2021

1. Impozit pe profit

Cheltuielile suportate de angajator aferente activitatii in regim de telemunca pentru salariatii care desfasoara activitatea in acest regim, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal.

Sunt cheltuieli deductibile integral la calculul rezultatului fiscal, cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati de educatie timpurie.

Ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt integral deductibile la calculul rezultatului fiscal, daca creantele indeplinesc cumulativ conditiile prevazute de Codul fiscal. Conform vechilor reglementari, ajustarile pentru deprecierea creantelor erau deductibile in limita unui procent de 30% din valoarea acestora.
Consolidarea fiscala la nivel de grup va conduce la posibilitatea  societatilor din acelasi grup fiscal sa compenseze profiturile cu pierderile, urmand sa plateasca impozit doar pe diferenta rezultata.

Rezultatul fiscal consolidat al grupului fiscal se determina prin insumarea algebrica a rezultatelor fiscale determinate in mod individual de fiecare membru al grupului fiscal. Rezultatul fiscal consolidat pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal consolidat negativ este pierdere fiscala. Impozitul pe profit se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra rezultatului fiscal consolidat pozitiv al grupului.
2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor
Pentru determinarea bazei impozabile a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se scad dividendele primite de la o persoana juridica  romana.
 

Pentru incadrarea in conditiile privind plafonul de venituri (1.000.000 euro), se vor lua in calcul aceleasi elemente care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.Vechea reglementare prevede faptul ca se vor lua in calcul aceleasi venituri (ci nu elemente) care constituie baza impozabila. 

3. Impozit pe venit

Nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe venit:
  • cheltuielile cu amortizarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, potrivit legii;
  • cheltuielile cu costul de achizitie al aparatelor demarcat electronice fiscale,  puse in functiune in anul respectiv, potrivit legii.

Nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit, urmatoarele:
  • avantajele sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in proprietatea sau folosinta persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati;
  • sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Sumele vor fi acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative;
  • acoperirea costurilor cu testarea epidemiologica si/sau vaccinarea angajatilor pentru impiedicarea raspandirii bolilor care pun in pericol sanatatea angajatilor si cea publica.

Tichetele cadou acordate de o societate altor categorii de beneficiari (exemplu: persoane fizice care nu sunt salariati), sunt venituri din alte surse pentru care se datoreaza doar impozit pe venit (10%).


4. Contributii sociale

Nu se cuprind in baza de calcul a contributiilor sociale:
  • avantajele sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in proprietatea sau folosinta persoanelor juridice care aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati;
  • sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si echipamente de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara actrivitate in regim de telemunca. Sumele vor fi acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative;
  • acoperirea costurilor cu testarea epidemiologica si/sau vaccinarea angajatilor pentru impiedicarea raspandirii bolilor care pun in pericol sanatatea angajatilor si cea publica;
  • sumele platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor.
Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributii sociale se va depune pana la data de 25 mai inclusiv (vechiul termen era 15 martie).

5. Taxa pe valoarea adaugata

Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care au sediul activitatii economice in Romania, a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Vechiul plafon era de 2.250.000 lei.

Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza si in cazul in care contravaloarea totala sau partiala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu a fost incasata de la beneficiarii persoane fizice in termen de 12 luni de la termenul de plata stabilit de parti, ori in lipsa acestuia, de la data emiterii facturii, cu exceptia situatiei in care furnizorul/prestatorul si beneficiarul sunt parti affiliate.

Cota redusa de TVA (5%) se aplica pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 m2, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 140.000 de euro. Vechiul plafon era de 450.000 lei.
 
Principalele modicari ale Codului de procedura fiscala pentru anul 2021

1. In materia secretului fiscal
Organul fiscal poate transmite informatiile pe care le detine oricarui solicitant, cu consimtamantul expres si neechivoc al contribuabilului/platitorului despre care au fost solicitate informatii. Responsabilitatea privind modalitatea de utilizare a informatiilor astfel obtinute revine solicitantului.

2. In materia raspunderii personale pentru obligatiile fiscale neachitate
Persoana fizica care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, raspunde pentru obligatiile fiscale datorate ca urmare a exercitarii profesiei sau activitatii cu bunurile din patrimoniul de afectatiune. Daca acestea nu sunt suficiente pentru recuperarea creantelor fiscale, pot fi urmarite si celelalte bunuri ale debitorului.

3. Referitor la nulitatea actului administrativ fiscal
Alte si alte situatii care determina nulitatea actului administrativ fiscal:
  • organul fiscal nu prezinta argumentele pentru care nu ia in considerare opinia prealabila emisa in scris sau solutia adoptata de organul fiscal sau de instanta de judecata , in cazul in care contribuabilul/platitorul a prezentat organului fiscal anterior emiterii actului administrativ fiscal respectiva opinie/solutie;
  • organul fiscal nu respecta considerentele deciziei de solutionare a contestatiei in cazul emiterii noului act administrativ fiscal;
  • emiterea raportului de inspectie fiscala si a deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impunere de catre organul de inspectie fiscala dupa incetarea inspectiei fiscale, respectiv emiterea raportului de verificare si a deciziei de impunere de catre organul fiscal dupa incetarea verificarii situatiei fiscale personale;
  • organul fiscal emite raport de inspectie fiscala/de verificare a situatiei fiscale personale si decizie de impunere/decizie de modificare a bazelor de impozitare/decizie de nemodificare a bazelor de impozitare/decizie pentru regularizarea situatiei ori decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, in situatia in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare/valorii in vama care fac obiectul inspectiei fiscale/controlului vamal.

4. In domeniul inspectiei fiscale
In cazul in care inspectia fiscala a inceput si intervine incetarea persoanei juridice sau decesului persoanei fizice ca subiecte de drept fiscal, inspectia fiscala continua cu succesorii persoanei respective, daca acestia exista. In acest caz, creanta fiscala se stabileste pe numele succesorilor. In cazul in care nu exista succesori inspectia fiscala inceteaza.

Inspectia fiscala se suspenda si in situatia in care organul de inspectie fiscala este sesizat sau i se aduce la cunostinta, in timpul inspectiei fiscale ca impotriva contribuabilului/platitorului se afla in desfasurare o procedura judiciara in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspectiei fiscale sau in situatia in care documentele financiar-contabile ale contribuabilului au fost ridicate de organul de urmarire penala, fara a putea fi puse la dispozitia organului de inspectie fiscal.

Conducatorul organului de inspectie fiscala poate decide reverificarea unor tipuri de obligatii fiscale pentru o anumita perioada impozabila, la propunerea organului de inspectie fiscala desemnat cu efectuarea inspectiei sau la cererea contribuabilului, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:
     a) dupa incheierea inspectiei fiscale apar date suplimentare care erau necunoscute organului de inspectie fiscala sau, dupa caz, contribuabilului, la data efectuarii inspectiei fiscale;
     b) datele suplimentare influenteaza rezultatele inspectiei fiscale incheiate.

Contribuabilul poate solicita reverificarea in situatiile in care nu poate corecta declaratia de impunere.
Rezultatul inspectiei fiscale se consemneaza, in scris, intr-un raport de inspectie fiscala, in care se prezinta constatarile organului de inspectie fiscala din punctul de vedere faptic si legal si consecintele lor fiscale, cu exceptia cazurilor in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspectiei fiscale, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 132 (sesizarea organelor de urmarire penala).
 
5.
Cu privire la rezultatele controlului antifrauda
  • la finalizarea controlului operativ si inopinat se incheie proces-verbal de control/act de control, in conditiile legii. Un exemplar al procesului-verbal de control/actului de control se comunica contribuabilului/platitorului;
  • contribuabilul/platitorul isi poate exprima punctul de vedere fata de constatarile mentionate in procesul-verbal/actul de control in termen de 5 zile lucratoare de la comunicare.

6. Referitor la obligatiile accesorii
Nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii pentru suma platita in contul obligatiei fiscale principale daca, anterior stabilirii obligatiilor fiscale, debitorul a efectuat o plata, iar suma platita nu a stins alte obligatii, stabilite prin:
   a) declaratii de impunere depuse ulterior efectuarii platii;
   b) declaratii de impunere rectificative sau decizii de impunere, inclusiv cele emise ca urmare a refacerii inspectiei fiscale.

Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere. Vechea prevedere se refererea la obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

Nu mai este obligatorie cererea contribuabilului pentru ca penalitatea de nedeclarare stabilita mai sus sa se reduca cu 75%, daca sunt indeplinite anumite conditii. Ori de cate ori organul fiscal constata indeplinirea acestor conditii, acesta comunica decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare prin evidentierea reducerii de 75% aplicata.

Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.

7. Valorificarea prin licitatie a bunurilor sechestrate
In situatia in care nici la a treia licitatie nu se vinde bunul, se organizeaza o noua licitatie. In acest caz bunul va fi vandut la cel mai mare pret oferit, chiar daca acesta este inferior pretului de pornire a licitatiei, dar nu mai mic decat 25% din pretul de evaluare al acestuia. Vechea reglementare prevedea impunea conditia ca pretul de vanzare sa nu fie mai mic decat cuantumul taxei de participare la licitatie.

8. Modul de solutionare a contestatiilor
Contestatiile formulate impotriva titlurilor de creanta precum si impotriva altor acte administrativ fiscale emise de organul fiscal central nu se mai solutioneaza de catre structurile specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal contestatarii sau de catre

Directia generala de solutionare a contestatiilor din cadrul ANAF ci se solutioneaza numai de catre structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice.

Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de catre structura specializata din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice atat la nivel central, cat si la nivel teritorial.
____________________
Sa speram ca anul 2021 va fi anul de sfarsit al pandemiei Covid 19, astfel incat sa fie eliminate restrictiile impuse de autoritati pentru unele domenii de activitate, iar masurile de ordin fiscal si cele privind sprijinul financiar acordat de stat sa poata produce efectele mult asteptate de mediul de afaceri, cele ale relansarii economice. 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr152024

Teritorii terte

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ: Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei. Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...
Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...