Simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
04 Iul 2023
Legea nr. 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in vigoare de azi, 04 iulie 2023.
Aceasta lege prevede mai multe masuri de simplificare a procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala.
Iata principalele prevederi:
Aceasta lege are un impact semnificativ asupra vietii persoanelor fizice si juridice in relatia lor cu institutiile statului. Aspecte cheie privind impactul acestei legi:
Aceasta lege prevede mai multe masuri de simplificare a procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala.
Iata principalele prevederi:
- Obligatia institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si a persoanelor juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica, de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate in format electronic. Aceste informatii trebuie publicate atat pe pagina de internet a institutiilor respective, cat si pe punctul de contact unic electronic definit de Hotararea Guvernului nr. 922/2010.
- Acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate, transmisa prin e-mail, in locul documentului fizic. Institutiile publice trebuie sa asigure conditiile de protectie a datelor cu caracter personal prevazute de reglementarile legale.
- Publicarea unei adrese de e-mail pentru primirea in format electronic a copiilor dupa cartile de identitate pe punctul de contact unic electronic si pe pagina de internet a institutiilor.
- Eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente, la furnizarea serviciilor publice si inlocuirea acestora cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent.
- Interzicerea solicitarii dosarelor, dosarelor cu sina sau altor articole de birotica sau papetarie in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public.
- Asigurarea gratuita a fotocopierii actelor, cererilor sau formularelor fizice pentru institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si persoanele juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica.
Aceasta lege are un impact semnificativ asupra vietii persoanelor fizice si juridice in relatia lor cu institutiile statului. Aspecte cheie privind impactul acestei legi:
- Simplificarea procedurilor administrative: Legea are ca obiectiv principal simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala. Prin obligatia institutiilor publice de a publica informatii si modele de formulare in format electronic, cetatenii si firmele vor avea acces mai usor la informatiile necesare si vor putea completa si depune documentele in mod simplu si eficient.
- Reducerea birocratiei: Prin eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente si inlocuirea lor cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent, legea contribuie la reducerea birocratiei si eliminarea unor formalitati inutile;
- Eficientizarea comunicarii electronice: Prin acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate si publicarea adresei de e-mail pentru primirea documentelor in format electronic, se faciliteaza comunicarea electronica intre persoanele fizice si juridice si institutiile statului. Aceasta reduce necesitatea deplasarilor fizice si permite solutionarea rapida si eficienta a cererilor si documentelor;
- Reducerea costurilor si timpului: Eliminarea cerintei de a solicita dosare, dosare cu sina sau alte articole de birotica sau papetarie reduce costurile si timpul necesare pentru obtinerea serviciilor publice. Totodata, asigurarea gratuita a fotocopierii actelor sau formularelor fizice reduce cheltuielile suplimentare pentru cetateni.
- Transparenta si accesibilitatea informatiilor: Publicarea informatiilor in format electronic, atat pe pagina de internet a institutiilor, cat si pe punctul de contact unic electronic, asigura transparenta si accesibilitatea informatiilor legate de serviciile publice. Aceasta ofera persoanelor posibilitatea de a se informa in mod rapid si complet si de a avea acces facil la formulare si cereri.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr272024
Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii.
Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024
Stabilirea bazei de impozitare prin estimare
de
Profeanu Laura
28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024
Restituirea impozitului pe dividende
de
Profeanu Laura
28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite:
Optional ...
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...