Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

2024 marcheaza startul noilor Beneficii Extrasalariale: Tichete pentru Servicii Casnice

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
18 Dec 2023


Incepand cu 01 ianuarie 2024, peisajul beneficiilor extrasalariale se va imbogati semnificativ. O noutate legislativa, introdusa prin Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, permite angajatorilor sa ofere tichete pentru servicii casnice, alaturi de cele deja cunoscute, cum ar fi tichetele de masa sau cadou. Aceasta noutate este parte a unui efort mai larg de a recunoaste si formaliza munca de natura casnica in economia nationala.

Legea 111/2022, in vigoare de la 01 ianuarie 2024, defineste serviciile casnice ca activitati necalificate, desfasurate ocazional in gospodariile individuale:

”activitate casnica - activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti. Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent”.

Aceste servicii vor putea fi remunerate prin intermediul tichetelor de activitati casnice, cu o valoare fixa, transformabile ulterior in numerar de catre prestatori. Beneficiarul casnic va avea obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.

Conform noilor reglementari, o gama larga de entitati, prevazute la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, pot oferi aceste tichete:
  • institutiile publice centrale si locale; 
  • operatorii economici, definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013; 
  • regiile autonome, societatile si companiile nationale, societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate; 
  • institutiile financiare si institutiile de credit; 
  • organizatiile cooperatiste, societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica; 
  • organizatiile nonprofit, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane. 
Aceste entitati vor putea acorda tichetele ca parte a pachetului de beneficii extrasalariale, in afara salariului de baza.

Procesul de achizitie a tichetelor implica colaborarea cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM). Angajatorii vor plati 15 lei pentru fiecare tichet, care trebuie sa fie nominal si supus impozitarii (10%) fara insa a atrage insa contributii sociale, iar angajatorii nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca (art. 11 alin. 6, 7 si 11 din Legea nr. 111/2022).

Un aspect interesant al noii legi este beneficiul pentru angajatori:
”Angajatorii care achizitioneaza si acorda intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pentru acelasi angajat pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de un numar de 50 de tichete de activitati casnice inmultit cu numarul angajatilor pentru care au achizitionat si acordat cel putin 600 de tichete de activitati casnice in anul anterior”. (art. 11 alin. 8 din Legea 111/2022).

Respectivele tichete bonus vor putea fi acordate oricarui angajat sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic.

Aceasta prevedere reprezinta o incurajare pentru companii de a adopta aceasta noua forma de bonus.

Potrivit art. 3 din Legea nr. 111/2022, activitatea casnica poate avea loc fie in gospodaria beneficiarului, fie la domiciliul prestatorului, sau in orice alt loc agreat de ambele parti. Este important de mentionat ca prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului, aceasta fiind o regula clara pentru a distinge activitatea profesionala de obligatiile familiale.

Pentru a putea fi prestator casnic, o persoana trebuie sa aiba minim 16 ani. Raportul juridic dintre prestator si beneficiar se bazeaza pe un acord de vointa reciproca, fara a fi necesara o forma scrisa pentru validitatea acestuia. Acest acord va include detalii despre tipurile de activitati ce vor fi prestate, numarul de ore sau volumul de munca, iar plata pentru aceste servicii se va face cu tichete de activitati casnice.

Exista si limite legate de durata zilnica a muncii casnice; pentru un beneficiar, aceasta nu poate depasi 12 ore, iar pentru prestatorii care au intre 16 si 18 ani, limita este de 6 ore pe zi. De asemenea, legea prevede o valoare minima a contributiei lunare necesare pentru ca prestatorul sa fie asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat, aceasta fiind echivalenta cu contributia pentru cel putin 85 de tichete casnice. Valoarea minima a contributiei lunare, nu poate fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.

Pentru angajati, acest nou tip de beneficiu aduce flexibilitatea de a plati pentru servicii casnice variate, de la curatenie la ingrijirea copiilor, contribuind astfel la echilibrul dintre viata profesionala si cea personala.

In concluzie, Legea 111/2022 ofera o noua optiune de beneficiu extrasalarial si contribuie la o mai buna reglementare a muncii casnice. Este un pas important in recunoasterea si valorizarea acestui tip de munca, oferind in acelasi timp avantaje atat angajatilor cat si angajatorilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...