Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024

Solicitarea suspendarii actelor administrative privind taxele vamale, direct la AVR, cu garantie de 100%

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
17 Dec 2023


Romania se confrunta cu provocarea de a-si alinia legislatia vamala la standardele Uniunii Europene. Proiectul de OUG pentru modificarea Codului Vamal este un pas important in acest sens. Problema principala abordata este prevenirea deciziilor neconforme ale instantelor romanesti cu legislatia vamala a UE. Aceasta este vitala pentru protejarea resurselor financiare atat ale Romaniei, cat si ale UE.

Scopul proiectului este dublu: asigurarea conformitatii legislatiei nationale cu cea europeana si prevenirea pierderilor financiare prin erori judiciare. Modificarile propun un cadru mai clar pentru suspendarea actelor administrative fiscale in cazurile de import/export, conformandu-se astfel legislatiei UE. Impactul acestor schimbari se asteapta sa fie semnificativ, optimizand procedurile vamale si asigurand o gestionare eficienta a taxelor.

Schimbari propuse:

1. Completarea Codului vamal, cu 12 noi articole care sa reglementeze competenta de solutionare a cererilor de suspendare a executarii actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe in favoarea Autoritatii Vamale Romane.

2. Cadrul legal necesar aplicarii directe de catre AVR a art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 in sensul solutionarii cererilor de suspendare a executarii deciziilor pentru regularizarea situatiei de catre AVR, in sensul ca ”suspendarea executarii unei decizii contestate trebuie sa fie, ca regula generala, subordonata constituirii unei garantii”.  

3. A treia schimbare stabileste un cadru legal pentru aplicarea art. 90 alin. (1) si art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. In cazul cererilor de suspendare a executarii unui act administrativ fiscal, autoritatile vamale trebuie sa stabileasca garantia la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export. Deci, datoria vamala asociata cu cererile de suspendare a executarii actelor administrative trebuie garantata in intregime, nu doar partial.

4. Pentru aplicarea art. 90 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 s-au prevazut criterii necesare a fi analizate (criterii similare pentru toate tipurile de autorizatii emise de autoritatea vamala)

Cererea de suspendare a executarii actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe se formuleaza in scris si cuprinde:
a) datele de identificare a solicitantului;
b) obiectul cererii;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura solicitantului sau a imputernicitului acestuia. 

La cerere se anexeaza:
a) inscrisuri care atesta ca solicitantul se afla in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si are capacitate financiara de plata pe perioada de suspendare;
b) dovada constituirii garantiei la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe;
c) dovada exercitarii caii de atac prealabile;
d) dovada calitatii de imputernicit al solicitantului;
e) cazierele judiciare ale solicitantului si imputernicitului acestuia;
f) cazierul judiciar al administratorului solicitantului. 

5. A cincea schimbare stabileste autoritatile vamale competente teritorial pentru solutionarea cererilor de suspendare a executarii actelor administrative legate de taxele vamale. Aceasta include detalierea modului de constituire a garantiei necesare si stabilirea conditiilor in care dificultatile grave de ordin economic si social permit suspendarea executarii deciziilor vamale fara constituirea unei garantii.  

6. A sasea schimbare prevede retragerea cererilor de suspendare a actelor administrative care implica taxe vamale din sfera de aplicare a Legii contenciosului administrativ si a Codului de procedura fiscala. Aceasta va elimina posibilitatea ca debitorii sa obtina in instanta suspendarea executarii acestor acte fara a constitui o garantie de 100% a datoriei vamale.

7. A saptea schimbare prevede dispozitii tranzitorii pentru cererile de suspendare a actelor administrative aflate in curs la instantele de judecata. Acestea sunt menite sa asigure continuarea proceselor fara a genera pierderi financiare similare celor care au condus la interventia Comisiei Europene. In acest context, se aplica principiul ca regulile speciale deroga de la cele generale, astfel incat in cazuri de suspendare a executarii deciziilor vamale nu se aplica Legea contenciosului administrativ. Aceasta nu implica retroactivitate, ci necesitatea aplicarii reglementarilor UE in vigoare la momentul evenimentului legislativ nou.

8. A opta schimbare vizeaza crearea unui cadru normativ pentru completarea legislatiei nationale in domeniul suspendarii executarii deciziilor vamale. Aceasta se concentreaza pe deciziile care implica aplicarea taxelor, in conformitate cu prevederile art. 244 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/1992, inlocuit acum de art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Scopul este asigurarea conformitatii legislatiei nationale cu reglementarile europene in vigoare.

9. A noua schimbare subliniaza ca nu se restrange dreptul de acces liber la justitie. Deciziile emise ca urmare a caii de atac prealabile, precum si deciziile sau refuzul de solutionare a cererilor de suspendare a executarii actelor administrative fiscale pot fi contestate in instanta.

Implementarea acestui act normativ va necesita atentie si adaptare, dar beneficiile anticipate, atat din perspectiva conformitatii europene, cat si a eficientei fiscale, sunt evidente. Acest proiect legilativ marcheaza un pas important in alinierea Romaniei la standardele vamale europene, contribuind astfel la integrarea si coeziunea sa in cadrul UE.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...