Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Solicitarea suspendarii actelor administrative privind taxele vamale, direct la AVR, cu garantie de 100%

17 Dec 2023

Romania se confrunta cu provocarea de a-si alinia legislatia vamala la standardele Uniunii Europene. Proiectul de OUG pentru modificarea Codului Vamal este un pas important in acest sens. Problema principala abordata este prevenirea deciziilor neconforme ale instantelor romanesti cu legislatia vamala a UE. Aceasta este vitala pentru protejarea resurselor financiare atat ale Romaniei, cat si ale UE.

Scopul proiectului este dublu: asigurarea conformitatii legislatiei nationale cu cea europeana si prevenirea pierderilor financiare prin erori judiciare. Modificarile propun un cadru mai clar pentru suspendarea actelor administrative fiscale in cazurile de import/export, conformandu-se astfel legislatiei UE. Impactul acestor schimbari se asteapta sa fie semnificativ, optimizand procedurile vamale si asigurand o gestionare eficienta a taxelor.

Schimbari propuse:

1. Completarea Codului vamal, cu 12 noi articole care sa reglementeze competenta de solutionare a cererilor de suspendare a executarii actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe in favoarea Autoritatii Vamale Romane.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

2. Cadrul legal necesar aplicarii directe de catre AVR a art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 in sensul solutionarii cererilor de suspendare a executarii deciziilor pentru regularizarea situatiei de catre AVR, in sensul ca ”suspendarea executarii unei decizii contestate trebuie sa fie, ca regula generala, subordonata constituirii unei garantii”.  

3. A treia schimbare stabileste un cadru legal pentru aplicarea art. 90 alin. (1) si art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. In cazul cererilor de suspendare a executarii unui act administrativ fiscal, autoritatile vamale trebuie sa stabileasca garantia la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export. Deci, datoria vamala asociata cu cererile de suspendare a executarii actelor administrative trebuie garantata in intregime, nu doar partial.

4. Pentru aplicarea art. 90 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 s-au prevazut criterii necesare a fi analizate (criterii similare pentru toate tipurile de autorizatii emise de autoritatea vamala)

Cererea de suspendare a executarii actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe se formuleaza in scris si cuprinde:
a) datele de identificare a solicitantului;
b) obiectul cererii;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura solicitantului sau a imputernicitului acestuia. 

La cerere se anexeaza:
a) inscrisuri care atesta ca solicitantul se afla in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si are capacitate financiara de plata pe perioada de suspendare;
b) dovada constituirii garantiei la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe;
c) dovada exercitarii caii de atac prealabile;
d) dovada calitatii de imputernicit al solicitantului;
e) cazierele judiciare ale solicitantului si imputernicitului acestuia;
f) cazierul judiciar al administratorului solicitantului. 

5. A cincea schimbare stabileste autoritatile vamale competente teritorial pentru solutionarea cererilor de suspendare a executarii actelor administrative legate de taxele vamale. Aceasta include detalierea modului de constituire a garantiei necesare si stabilirea conditiilor in care dificultatile grave de ordin economic si social permit suspendarea executarii deciziilor vamale fara constituirea unei garantii.  

6. A sasea schimbare prevede retragerea cererilor de suspendare a actelor administrative care implica taxe vamale din sfera de aplicare a Legii contenciosului administrativ si a Codului de procedura fiscala. Aceasta va elimina posibilitatea ca debitorii sa obtina in instanta suspendarea executarii acestor acte fara a constitui o garantie de 100% a datoriei vamale.

7. A saptea schimbare prevede dispozitii tranzitorii pentru cererile de suspendare a actelor administrative aflate in curs la instantele de judecata. Acestea sunt menite sa asigure continuarea proceselor fara a genera pierderi financiare similare celor care au condus la interventia Comisiei Europene. In acest context, se aplica principiul ca regulile speciale deroga de la cele generale, astfel incat in cazuri de suspendare a executarii deciziilor vamale nu se aplica Legea contenciosului administrativ. Aceasta nu implica retroactivitate, ci necesitatea aplicarii reglementarilor UE in vigoare la momentul evenimentului legislativ nou.

8. A opta schimbare vizeaza crearea unui cadru normativ pentru completarea legislatiei nationale in domeniul suspendarii executarii deciziilor vamale. Aceasta se concentreaza pe deciziile care implica aplicarea taxelor, in conformitate cu prevederile art. 244 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/1992, inlocuit acum de art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Scopul este asigurarea conformitatii legislatiei nationale cu reglementarile europene in vigoare.

9. A noua schimbare subliniaza ca nu se restrange dreptul de acces liber la justitie. Deciziile emise ca urmare a caii de atac prealabile, precum si deciziile sau refuzul de solutionare a cererilor de suspendare a executarii actelor administrative fiscale pot fi contestate in instanta.

Implementarea acestui act normativ va necesita atentie si adaptare, dar beneficiile anticipate, atat din perspectiva conformitatii europene, cat si a eficientei fiscale, sunt evidente. Acest proiect legilativ marcheaza un pas important in alinierea Romaniei la standardele vamale europene, contribuind astfel la integrarea si coeziunea sa in cadrul UE.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
Romania se confrunta cu provocarea de a-si alinia legislatia vamala la standardele Uniunii Europene. Proiectul de OUG pentru modificarea Codului Vamal este un pas important in acest sens. Problema principala abordata este prevenirea deciziilor neconforme ale instantelor romanesti cu legislatia vamala a UE. Aceasta este vitala pentru protejarea resurselor financiare atat ale Romaniei, cat si ale UE.