Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Februarie 2024

Solicitarea suspendarii actelor administrative privind taxele vamale, direct la AVR, cu garantie de 100%

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
17 Dec 2023


Romania se confrunta cu provocarea de a-si alinia legislatia vamala la standardele Uniunii Europene. Proiectul de OUG pentru modificarea Codului Vamal este un pas important in acest sens. Problema principala abordata este prevenirea deciziilor neconforme ale instantelor romanesti cu legislatia vamala a UE. Aceasta este vitala pentru protejarea resurselor financiare atat ale Romaniei, cat si ale UE.

Scopul proiectului este dublu: asigurarea conformitatii legislatiei nationale cu cea europeana si prevenirea pierderilor financiare prin erori judiciare. Modificarile propun un cadru mai clar pentru suspendarea actelor administrative fiscale in cazurile de import/export, conformandu-se astfel legislatiei UE. Impactul acestor schimbari se asteapta sa fie semnificativ, optimizand procedurile vamale si asigurand o gestionare eficienta a taxelor.

Schimbari propuse:

1. Completarea Codului vamal, cu 12 noi articole care sa reglementeze competenta de solutionare a cererilor de suspendare a executarii actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe in favoarea Autoritatii Vamale Romane.

2. Cadrul legal necesar aplicarii directe de catre AVR a art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 in sensul solutionarii cererilor de suspendare a executarii deciziilor pentru regularizarea situatiei de catre AVR, in sensul ca ”suspendarea executarii unei decizii contestate trebuie sa fie, ca regula generala, subordonata constituirii unei garantii”.  

3. A treia schimbare stabileste un cadru legal pentru aplicarea art. 90 alin. (1) si art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. In cazul cererilor de suspendare a executarii unui act administrativ fiscal, autoritatile vamale trebuie sa stabileasca garantia la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export. Deci, datoria vamala asociata cu cererile de suspendare a executarii actelor administrative trebuie garantata in intregime, nu doar partial.

4. Pentru aplicarea art. 90 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 s-au prevazut criterii necesare a fi analizate (criterii similare pentru toate tipurile de autorizatii emise de autoritatea vamala)

Cererea de suspendare a executarii actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe se formuleaza in scris si cuprinde:
a) datele de identificare a solicitantului;
b) obiectul cererii;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura solicitantului sau a imputernicitului acestuia. 

La cerere se anexeaza:
a) inscrisuri care atesta ca solicitantul se afla in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si are capacitate financiara de plata pe perioada de suspendare;
b) dovada constituirii garantiei la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe;
c) dovada exercitarii caii de atac prealabile;
d) dovada calitatii de imputernicit al solicitantului;
e) cazierele judiciare ale solicitantului si imputernicitului acestuia;
f) cazierul judiciar al administratorului solicitantului. 

5. A cincea schimbare stabileste autoritatile vamale competente teritorial pentru solutionarea cererilor de suspendare a executarii actelor administrative legate de taxele vamale. Aceasta include detalierea modului de constituire a garantiei necesare si stabilirea conditiilor in care dificultatile grave de ordin economic si social permit suspendarea executarii deciziilor vamale fara constituirea unei garantii.  

6. A sasea schimbare prevede retragerea cererilor de suspendare a actelor administrative care implica taxe vamale din sfera de aplicare a Legii contenciosului administrativ si a Codului de procedura fiscala. Aceasta va elimina posibilitatea ca debitorii sa obtina in instanta suspendarea executarii acestor acte fara a constitui o garantie de 100% a datoriei vamale.

7. A saptea schimbare prevede dispozitii tranzitorii pentru cererile de suspendare a actelor administrative aflate in curs la instantele de judecata. Acestea sunt menite sa asigure continuarea proceselor fara a genera pierderi financiare similare celor care au condus la interventia Comisiei Europene. In acest context, se aplica principiul ca regulile speciale deroga de la cele generale, astfel incat in cazuri de suspendare a executarii deciziilor vamale nu se aplica Legea contenciosului administrativ. Aceasta nu implica retroactivitate, ci necesitatea aplicarii reglementarilor UE in vigoare la momentul evenimentului legislativ nou.

8. A opta schimbare vizeaza crearea unui cadru normativ pentru completarea legislatiei nationale in domeniul suspendarii executarii deciziilor vamale. Aceasta se concentreaza pe deciziile care implica aplicarea taxelor, in conformitate cu prevederile art. 244 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/1992, inlocuit acum de art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Scopul este asigurarea conformitatii legislatiei nationale cu reglementarile europene in vigoare.

9. A noua schimbare subliniaza ca nu se restrange dreptul de acces liber la justitie. Deciziile emise ca urmare a caii de atac prealabile, precum si deciziile sau refuzul de solutionare a cererilor de suspendare a executarii actelor administrative fiscale pot fi contestate in instanta.

Implementarea acestui act normativ va necesita atentie si adaptare, dar beneficiile anticipate, atat din perspectiva conformitatii europene, cat si a eficientei fiscale, sunt evidente. Acest proiect legilativ marcheaza un pas important in alinierea Romaniei la standardele vamale europene, contribuind astfel la integrarea si coeziunea sa in cadrul UE.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb282024

Clarificari de la Ministerul Finantelor privind tratamentul contabil al garantiilor in sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje nereutilizabile

de Profeanu Laura 28 Feb 2024
In contextul implementarii sistemului de garantie-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile, Ministerul Finantelor a oferit clarificari privind tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti. Aceste prevederi se bazeaza pe Hotararea Guvernului nr. 1074/2021, care stabileste cadrul legal pentru SGR, si sunt disponibile pe pagina oficiala a Ministerului ...
Feb262024

Continutul dosarului preturilor de transfer

de Profeanu Laura 26 Feb 2024
Marii contribuabili, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate, cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie: - 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare; - 250.000 euro, in cazul ...
Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...