Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Octombrie 2023

Actualizarea rapoartelor pentru combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului: Schimbari semnificative in modelul de raportare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
11 Iul 2023


Ordinul presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) nr. 191/2023 privind aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 625 din 10 iulie 2023, dar va intra in vigoare la 07 noiembrie 2023.

In baza noii reglementari, anumite modele ale rapoartelor de tranzactii suspecte si rapoartelor referitoare la tranzactii financiare vor fi inlocuite incepand din 7 noiembrie 2023. Aceste rapoarte sunt utilizate in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.

Conform noilor reglementari, modelele de rapoarte care vor fi inlocuite, includ:
  1. Raportul de tranzactii suspecte pentru entitatile raportoare bancare si nonbancare:
    Aceste entitati sunt obligate sa transmita un raport catre ONPCSB in situatia in care cunosc sau suspecteaza ca bunurile provenite dintr-o tranzactie sunt rezultatul savarsirii de infractiuni sau sunt legate de finantarea terorismului. Scopul acestui raport este de a furniza informatii relevante pentru aplicarea legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului;
  2. Raportul de tranzactii cu numerar:
    Acest raport trebuie completat de entitatile bancare si nonbancare pentru tranzactiile in numerar in lei sau in valuta care depasesc echivalentul in lei a 10.000 euro. El include si tranzactiile care sunt legate intre ele;
  3. Raportul de transferuri externe:
    Institutiile de credit si institutiile financiare trebuie sa completeze acest raport pentru transferurile externe in si din conturi in lei sau in valuta, care depasesc echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent de numarul de operatiuni efectuate si de legatura dintre ele;
  4. Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani:
    Acest raport trebuie intocmit pentru transferurile de fonduri legate de activitatea de remitere de bani care depasesc echivalentul in lei a 2.000 euro.
Astfel, raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata, inainte de a efectua orice tranzactie legata de un client pentru care exista suspiciuni. Celelalte rapoarte trebuie transmise catre ONPCSB in termen de trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
Pentru a realiza aceste raportari, entitatile raportoare vor utiliza sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa raportari.onpcsb.ro.

Entitatile raportoare (conform art. 5 din Legea nr. 129/2019) sunt:

- institutiile de credit/financiare  romane si straine;
- administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza;
- furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
- auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali / financiari / de afaceri, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
- notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea /perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea / vanzarea de bunuri imobile, actiuni / parti sociale / elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea / administrarea de conturi bancare / economii / instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii / functionarii / administrarii unei societati; constituirea / administrarea / conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
- furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii;
- furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
- furnizorii de portofele digitale.
- agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv intermediari in inchirierea de bunuri imobile (tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta  minim 10.000 euro);
- alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri (tranzactii in numerar minim 10.000 euro) indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
- persoanele care comercializeaza/intermediaza opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii (valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta  minim 10.000 euro);
- persoanele care depoziteaza / comercializeaza opere de arta sau care intermediaza comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere (valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta minim 10.000 euro).
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Sep282023

Clarificarea veniturilor in avans si a clientilor creditori

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
(modificari aduse OMPF nr. 1802/2014 prin ordinul nr. 4291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile) 419 ”CLIENTI – CREDITORI”  311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte. (2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de ...
Sep292023

Firmele bune platnice ar putea beneficia de bonificatii de 3% din 2024

de Profeanu Laura 29 Sep 2023
In incercarea de a stimula contribuabilii sa isi achite impozitele la timp, un proiect de lege a fost depus la Senat care prevede ca, din 2024, companiile care isi achita in termen impozitul micro si impozitul pe profit sa primeasca o bonificatie de 3%. Aceasta masura are drept scop cresterea conformarii fiscale si asigurarea unui flux constant de venituri pentru bugetul de stat. Potrivit ...
Sep302023

Facilitate fiscala pentru angajatori in contextul majorarii salariului minim brut pe tara in 2023

de Profeanu Laura 30 Sep 2023
Incepand cu 01 octombrie 2023, salariul minim brut pe tara a fost stabilit la suma de 3.300 de lei, conform HG nr. 900 din 28.09.2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata: Articolul 1 Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, se ...
Oct022023

Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia B2G

de Profeanu Laura 02 Oct 2023
Sistemul RO e-Factura este creat, dezvoltat si administrat de catre Ministerul Finantelor, prin Centrul National de Informatii Financiare. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV). Pregatirea si transmiterea facturii electronice In vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizeaza ...
Sep282023

Plafonarea adaosurilor comerciale pentru produse alimentare: termenul se prelungeste pana la sfarsitul anului?

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
Incepand cu finalul lunii iulie 2023, o serie de produse agricole si alimentare, precum lapte, faina, zahar, oua si fructe au avut un adaos comercial limitat pentru o durata de trei luni. Acesta este un efort al Guvernului de a reduce pretul la raft al acestor produse. Un proiect de lege, votat astazi de senatori, propune prelungirea acestei masuri pana la finalul anului. Daca propunerea nu va ...
Sep282023

Modificari semnificative ale procedurii de gestionare a Cazierului Fiscal propuse de ANAF

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
ANAF a initiat un proiect de ordin care vizeaza revizuirea si actualizarea procedurilor asociate cazierului fiscal. Aceste modificari survin in urma schimbarilor aduse recent la lista de fapte care sunt incluse in cazierul fiscal (faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si informatii din documentele ...