Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Actualizarea rapoartelor pentru combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului: Schimbari semnificative in modelul de raportare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
11 Iul 2023


Ordinul presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) nr. 191/2023 privind aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 625 din 10 iulie 2023, dar va intra in vigoare la 07 noiembrie 2023.

In baza noii reglementari, anumite modele ale rapoartelor de tranzactii suspecte si rapoartelor referitoare la tranzactii financiare vor fi inlocuite incepand din 7 noiembrie 2023. Aceste rapoarte sunt utilizate in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.

Conform noilor reglementari, modelele de rapoarte care vor fi inlocuite, includ:
  1. Raportul de tranzactii suspecte pentru entitatile raportoare bancare si nonbancare:
    Aceste entitati sunt obligate sa transmita un raport catre ONPCSB in situatia in care cunosc sau suspecteaza ca bunurile provenite dintr-o tranzactie sunt rezultatul savarsirii de infractiuni sau sunt legate de finantarea terorismului. Scopul acestui raport este de a furniza informatii relevante pentru aplicarea legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului;
  2. Raportul de tranzactii cu numerar:
    Acest raport trebuie completat de entitatile bancare si nonbancare pentru tranzactiile in numerar in lei sau in valuta care depasesc echivalentul in lei a 10.000 euro. El include si tranzactiile care sunt legate intre ele;
  3. Raportul de transferuri externe:
    Institutiile de credit si institutiile financiare trebuie sa completeze acest raport pentru transferurile externe in si din conturi in lei sau in valuta, care depasesc echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent de numarul de operatiuni efectuate si de legatura dintre ele;
  4. Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani:
    Acest raport trebuie intocmit pentru transferurile de fonduri legate de activitatea de remitere de bani care depasesc echivalentul in lei a 2.000 euro.
Astfel, raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata, inainte de a efectua orice tranzactie legata de un client pentru care exista suspiciuni. Celelalte rapoarte trebuie transmise catre ONPCSB in termen de trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
Pentru a realiza aceste raportari, entitatile raportoare vor utiliza sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa raportari.onpcsb.ro.

Entitatile raportoare (conform art. 5 din Legea nr. 129/2019) sunt:

- institutiile de credit/financiare  romane si straine;
- administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza;
- furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
- auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali / financiari / de afaceri, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
- notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea /perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea / vanzarea de bunuri imobile, actiuni / parti sociale / elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea / administrarea de conturi bancare / economii / instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii / functionarii / administrarii unei societati; constituirea / administrarea / conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
- furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii;
- furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
- furnizorii de portofele digitale.
- agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv intermediari in inchirierea de bunuri imobile (tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta  minim 10.000 euro);
- alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri (tranzactii in numerar minim 10.000 euro) indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
- persoanele care comercializeaza/intermediaza opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii (valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta  minim 10.000 euro);
- persoanele care depoziteaza / comercializeaza opere de arta sau care intermediaza comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere (valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta minim 10.000 euro).
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...