Majorarea valorii tichetelor de masa: Ce implica aceasta schimbare pentru angajati si angajatori
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
11 Iul 2023
Majorarea valorii tichetelor de masa va fi implementata in doua etape: 35 de lei incepand cu 1 august 2023 si 40 de lei incepand cu 1 ianuarie 2024.
In prezent, conform Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 30 de lei.
Majorarea valorii tichetelor de masa are o serie de potentiale efecte pozitive asupra angajatilor:
Majorarea valorii tichetelor de masa va avea si un impact asupra angajatorilor, care vor trebui sa aloce mai multe resurse pentru acoperirea costurilor acestora.
Art. 10 al HG nr. 1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare prevede urmatoarele reguli referitoare la acordarea tichetelor de masa:
In luna iunie (20 de zile lucratoare) salariatul A (8 ore/zi) a lucrat 168 ore.
In acest caz, intrucat luna iunie a avut 20 de zile lucratoare, iar salariatul a lucrat 168 de ore - 21 de zile (8 ore/zi) numarul de tichete de masa pe care le poate primi este de 20.
Exemplul 2:
In luna iunie salariatul B (8 ore/zi) a lucrat 120 ore si 40 ore a avut concediu de odihna.
Daca salariatul B a lucrat 15 zile (120 ore) si a avut 5 zile de concediu de odihna (40 ore) putem calcula numarul de tichete in urmatorul mod:
Numarul de zile lucratoare = Numarul total de zile lucratoare - Numarul de zile de concediu de odihna: 20 - 5 = 15 zile lucratoare.
Astfel, salariatul poate primi un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucratoare, adica 15 tichete de masa.
In acest caz, numarul de zile lucrate (15) nu a depasit numarul de zile lucratoare din luna (20).
Exemplul 3:
In luna iulie salariatul C (8 ore/zi) a lucrat 9 ore pe zi - 10 de zile si 8 ore pe zi - 10 zile.
Pentru a determina numarul de tichete de masa pe care le va primi angajatul, trebuie mai intai sa calculam numarul total de ore lucrate in luna iunie.
Pentru cele 10 zile in care angajatul a lucrat 9 ore pe zi, totalul orelor lucrate este de 90 de ore.
Pentru cele 10 zile in care angajatul a lucrat 8 ore pe zi, totalul orelor lucrate este de 80 de ore.
Numarul total de ore lucrate in iunie este de 90 ore + 80 ore = 170 ore.
Daca impartim numarul total de ore la durata normala a unei zile de lucru (8 ore) obtinem numarul total de zile pentru care salariatul va primi tichete de masa: 170 ore / 8 ore/zi = 21.25 zile.
Fractiile rezultate din calcul se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
In acest caz, numarul total de zile lucratoare in iunie este de 20 de zile, asa ca, desi calculul nostru a produs un numar de 21.25 zile, angajatul va primi tichete de masa doar pentru 20 de zile, deoarece acesta este numarul de zile lucratoare din luna analizata.
In concluzie, aceste norme asigura o distributie corecta si echitabila a tichetelor de masa intre angajati, in functie de timpul pe care il petrec efectiv lucrand. In acelasi timp, ele protejeaza angajatii care lucreaza ore suplimentare, asigurandu-i ca primesc tichete de masa pentru toate zilele pe care le-au lucrat, fara insa a depasi numarul total de zile lucratoare din luna respectiva.
In prezent, conform Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 30 de lei.
Majorarea valorii tichetelor de masa are o serie de potentiale efecte pozitive asupra angajatilor:
- Mai multa putere de cumparare pentru mancare: Cresterea valorii tichetelor de masa inseamna ca angajatii vor avea mai multi bani pentru mancare. Acest lucru poate duce la o mai buna nutritie si o calitate mai buna a vietii;
- Mai multa flexibilitate: Cu o valoare mai mare a tichetelor de masa, angajatii pot avea mai multa flexibilitate in ceea ce priveste alegerea alimentelor si restaurantelor;
- Cresterea moralului si satisfactiei la locul de munca: Beneficiile extra salariale, cum ar fi tichetele de masa, pot ajuta la cresterea satisfactiei in randul angajatilor. Acest lucru poate duce la o crestere a productivitatii si a angajamentului fata de locul de munca.
Majorarea valorii tichetelor de masa va avea si un impact asupra angajatorilor, care vor trebui sa aloce mai multe resurse pentru acoperirea costurilor acestora.
Art. 10 al HG nr. 1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare prevede urmatoarele reguli referitoare la acordarea tichetelor de masa:
- Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna;
- Nu se considera zile lucratoare perioadele in care salariatii sunt in concediu de odihna, sau zile libere platite pentru evenimente familiale/ sarbatori legale, zile festive etc., sunt delegati/detasati in afara localitatii lor de munca si primesc indemnizatie de delegare/ detasare, sau se afla in concediu medical, absenti de la locul de munca etc;
- Nu se acorda tichete de masa personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana;
- Salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
- In cazul salariatilor cu contract cu timp partial sau care ocupa mai multe functii, tichetele pot fi acordate doar de angajatorii la care salariatii respectivi isi desfasoara functia de baza. Daca functia de baza nu poate fi stabilita, salariatul trebuie sa aleaga in scris angajatorul care i le va acorda si sa transmita aceasta optiune si celorlalti angajatori in maximum 10 zile lucratoare.
- In cazul salariatilor cu program mai mare de 8 ore in regim de tura, numarul de zile pentru care se acorda tichetele se determina prin impartirea numarului de ore la durata normala a timpului de munca de 8 ore. Fractiile rezultate se considera zi de prezenta la munca, cu conditia ca totalul zilelor sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna respectiva.
In luna iunie (20 de zile lucratoare) salariatul A (8 ore/zi) a lucrat 168 ore.
In acest caz, intrucat luna iunie a avut 20 de zile lucratoare, iar salariatul a lucrat 168 de ore - 21 de zile (8 ore/zi) numarul de tichete de masa pe care le poate primi este de 20.
Exemplul 2:
In luna iunie salariatul B (8 ore/zi) a lucrat 120 ore si 40 ore a avut concediu de odihna.
Daca salariatul B a lucrat 15 zile (120 ore) si a avut 5 zile de concediu de odihna (40 ore) putem calcula numarul de tichete in urmatorul mod:
Numarul de zile lucratoare = Numarul total de zile lucratoare - Numarul de zile de concediu de odihna: 20 - 5 = 15 zile lucratoare.
Astfel, salariatul poate primi un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucratoare, adica 15 tichete de masa.
In acest caz, numarul de zile lucrate (15) nu a depasit numarul de zile lucratoare din luna (20).
Exemplul 3:
In luna iulie salariatul C (8 ore/zi) a lucrat 9 ore pe zi - 10 de zile si 8 ore pe zi - 10 zile.
Pentru a determina numarul de tichete de masa pe care le va primi angajatul, trebuie mai intai sa calculam numarul total de ore lucrate in luna iunie.
Pentru cele 10 zile in care angajatul a lucrat 9 ore pe zi, totalul orelor lucrate este de 90 de ore.
Pentru cele 10 zile in care angajatul a lucrat 8 ore pe zi, totalul orelor lucrate este de 80 de ore.
Numarul total de ore lucrate in iunie este de 90 ore + 80 ore = 170 ore.
Daca impartim numarul total de ore la durata normala a unei zile de lucru (8 ore) obtinem numarul total de zile pentru care salariatul va primi tichete de masa: 170 ore / 8 ore/zi = 21.25 zile.
Fractiile rezultate din calcul se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
In acest caz, numarul total de zile lucratoare in iunie este de 20 de zile, asa ca, desi calculul nostru a produs un numar de 21.25 zile, angajatul va primi tichete de masa doar pentru 20 de zile, deoarece acesta este numarul de zile lucratoare din luna analizata.
In concluzie, aceste norme asigura o distributie corecta si echitabila a tichetelor de masa intre angajati, in functie de timpul pe care il petrec efectiv lucrand. In acelasi timp, ele protejeaza angajatii care lucreaza ore suplimentare, asigurandu-i ca primesc tichete de masa pentru toate zilele pe care le-au lucrat, fara insa a depasi numarul total de zile lucratoare din luna respectiva.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Sep222023
Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari.
Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa ...
Sep222023
Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala)
Forma propusa pentru modificare
Art. 41.
Art. 41.
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
Art. 42. (1)
Contraventiile ...
Sep212023
Amenzi usturatoare si confiscari pentru activitati economice ilicite: Ministerul Finantelor propune sanctiuni dure
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Ministerul Finantelor vine cu o propunere de reintroducere a unor sanctiuni in legislatie, in urma observarii unor lacune care au favorizat evaziunea fiscala. Aceasta prevede amenzi si confiscari pentru cei care practica activitati economice fara inregistrare fiscala sau nu pot prezenta documente de provenienta pentru bunurile detinute sau transportate.
La trei ani de la retragerea Legii nr. ...
Sep212023
Noi obligatii pentru emiterea si transmiterea e-Facturii in Romania. Termene si sanctiuni
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
In contextul masurilor de digitalizare si transparenta fiscala, Guvernul Romaniei introduce noi reglementari referitoare la e-Factura. Un proiect de lege recent, propune ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, anumite categorii de operatori economici sa fie obligati sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura.
1. Cine este afectat?
• Operatorii economici ...
Sep212023
Salariul minim ar putea fi majorat la 3.300 de lei de la 1 octombrie 2023
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Propunerea Guvernului privind cresterea salariului minim la suma de 3.300 de lei lunar este discutata acum cu confederatiile patronale si sindicale. Aceasta initiativa a venit in contextul unei strategii de majorare treptata a salariului minim pe economie pana in 2025. Daca propunerea va fi adoptata, cresterea va interveni mai devreme cu aproape sase luni decat se anticipase initial.
Proiectul ...
Sep202023
Modificari fiscale 11 - 17 septembrie 2023
de
Irina Dumitrescu
20 Sep 2023
1. H.C.C.F. nr. 12/2023 privind stabilirea modalitatii de organizare a examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2023
Publicat in: M.Of. nr. 827 din 14.09.2023
Ce prevede: Hotararea aproba modalitatea de organizare a examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant ...