Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Majorarea valorii tichetelor de masa: Ce implica aceasta schimbare pentru angajati si angajatori

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
11 Iul 2023


Majorarea valorii tichetelor de masa va fi implementata in doua etape: 35 de lei incepand cu 1 august 2023 si 40 de lei incepand cu 1 ianuarie 2024.

In prezent, conform Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 30 de lei.
Majorarea valorii tichetelor de masa are o serie de potentiale efecte pozitive asupra angajatilor:
  1. Mai multa putere de cumparare pentru mancare: Cresterea valorii tichetelor de masa inseamna ca angajatii vor avea mai multi bani pentru mancare. Acest lucru poate duce la o mai buna nutritie si o calitate mai buna a vietii;
  2. Mai multa flexibilitate: Cu o valoare mai mare a tichetelor de masa, angajatii pot avea mai multa flexibilitate in ceea ce priveste alegerea alimentelor si restaurantelor;
  3. Cresterea moralului si satisfactiei la locul de munca: Beneficiile extra salariale, cum ar fi tichetele de masa, pot ajuta la cresterea satisfactiei in randul angajatilor. Acest lucru poate duce la o crestere a productivitatii si a angajamentului fata de locul de munca.
Desi cresterea in sine nu pare mare, impactul poate fi mai semnificativ atunci cand se multiplica cu numarul total de tichete de masa pe care un angajat le primeste intr-o luna.
Majorarea valorii tichetelor de masa va avea si un impact asupra angajatorilor, care vor trebui sa aloce mai multe resurse pentru acoperirea costurilor acestora.

Art. 10 al HG nr. 1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare prevede urmatoarele reguli referitoare la acordarea tichetelor de masa:
  1. Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna;
  2. Nu se considera zile lucratoare perioadele in care salariatii sunt in concediu de odihna, sau zile libere platite pentru evenimente familiale/ sarbatori legale, zile festive etc., sunt delegati/detasati in afara localitatii lor de munca si primesc indemnizatie de delegare/ detasare, sau se afla in concediu medical, absenti de la locul de munca etc;
  3. Nu se acorda tichete de masa personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana;
  4. Salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
  5. In cazul salariatilor cu contract cu timp partial sau care ocupa mai multe functii, tichetele pot fi acordate doar de angajatorii la care salariatii respectivi isi desfasoara functia de baza. Daca functia de baza nu poate fi stabilita, salariatul trebuie sa aleaga in scris angajatorul care i le va acorda si sa transmita aceasta optiune si celorlalti angajatori in maximum 10 zile lucratoare.
  6. In cazul salariatilor cu program mai mare de 8 ore in regim de tura, numarul de zile pentru care se acorda tichetele se determina prin impartirea numarului de ore la durata normala a timpului de munca de 8 ore. Fractiile rezultate se considera zi de prezenta la munca, cu conditia ca totalul zilelor sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna respectiva.
Exemplul 1:
In luna iunie (20 de zile lucratoare) salariatul A (8 ore/zi) a lucrat 168 ore.
In acest caz, intrucat luna iunie a avut 20 de zile lucratoare, iar salariatul a lucrat 168 de ore - 21 de zile (8 ore/zi) numarul de tichete de masa pe care le poate primi este de 20.

Exemplul 2:
In luna iunie salariatul B (8 ore/zi) a lucrat 120 ore si 40 ore a avut concediu de odihna.
Daca salariatul B a lucrat 15 zile (120 ore) si a avut 5 zile de concediu de odihna (40 ore) putem calcula numarul de tichete in urmatorul mod:
Numarul de zile lucratoare = Numarul total de zile lucratoare - Numarul de zile de concediu de odihna: 20 - 5  = 15 zile lucratoare.
Astfel, salariatul poate primi un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucratoare, adica 15 tichete de masa.
In acest caz, numarul de zile lucrate (15) nu a depasit numarul de zile lucratoare din luna (20).

Exemplul 3:
In luna iulie salariatul C (8 ore/zi) a lucrat 9 ore pe zi - 10 de zile si 8 ore pe zi - 10 zile.
Pentru a determina numarul de tichete de masa pe care le va primi angajatul, trebuie mai intai sa calculam numarul total de ore lucrate in luna iunie.
Pentru cele 10 zile in care angajatul a lucrat 9 ore pe zi, totalul orelor lucrate este de 90 de ore.
Pentru cele 10 zile in care angajatul a lucrat 8 ore pe zi, totalul orelor lucrate este de 80 de ore.
Numarul total de ore lucrate in iunie este de 90 ore + 80 ore = 170 ore.
Daca impartim numarul total de ore la durata normala a unei zile de lucru (8 ore) obtinem numarul total de zile pentru care salariatul va primi tichete de masa: 170 ore / 8 ore/zi = 21.25 zile.

Fractiile rezultate din calcul se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.

In acest caz, numarul total de zile lucratoare in iunie este de 20 de zile, asa ca, desi calculul nostru a produs un numar de 21.25 zile, angajatul va primi tichete de masa doar pentru 20 de zile, deoarece acesta este numarul de zile lucratoare din luna analizata.

In concluzie, aceste norme asigura o distributie corecta si echitabila a tichetelor de masa intre angajati, in functie de timpul pe care il petrec efectiv lucrand. In acelasi timp, ele protejeaza angajatii care lucreaza ore suplimentare, asigurandu-i ca primesc tichete de masa pentru toate zilele pe care le-au lucrat, fara insa a depasi numarul total de zile lucratoare din luna respectiva.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...