Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 Iulie 2025

ANAF a cerut detalii privind cheltuielile din perioada 2020? 2024, apoi a revenit: solicitarea a fost revocata

18 Iul 2025

O actiune fara precedent: 2.768 de companii, vizate de ANAF

Pe 17 iulie 2025, ANAF a transmis prin Spatiul Privat Virtual (SPV) notificari unui numar de 2.768 de societati comerciale din Romania - contribuabili mari si mijlocii - solicitandu-le completarea, in termen de 10 zile lucratoare, a unui formular detaliat cu cheltuielile efectuate in perioada 2020–2024.

Solicitarea viza, in mod expres, cheltuieli care nu se regasesc in mod defalcat in declaratiile fiscale curente sau in fisierele SAF-T, precum:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • servicii de marketing si promovare;
  • consultanta si management;
  • servicii de vanzari si know-how;
  • redevente;
  • chirii si alte plati catre entitati afiliate sau neafiliate.

Actiunea fusese motivata de ANAF ca parte a unei analize de risc fiscal menita sa identifice potentiale exporturi nejustificate de profituri in cadrul grupurilor multinationale. Potrivit comunicarii oficiale, demersul urmarea completarea bazelor de date ale Fiscului cu informatii standardizate, analizabile automat, fara a demara inspectii fiscale sau solicitari de dosare de preturi de transfer.

Presedintele ANAF, Adrian Nica, a declarat in acest context:

„Alternativa ar fi fost un exercitiu mai complicat - controale documentare sau solicitari de dosare de preturi de transfer. Consideram ca o astfel de maniera voluntara si deschisa este mai putin intruziva.”

Reactiile din mediul profesional: lipsa de temei legal si criterii incerte

Solicitarile ANAF au starnit imediat reactii critice din partea profesionistilor. Una dintre principalele nemultumiri a fost faptul ca informatiile cerute exista deja in sistemele ANAF, in special prin fisierul SAF-T, care este obligatoriu pentru contribuabilii mijlocii din 2023.

CECCAR a intervenit si a solicitat clarificari

Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR) a adresat Ministerului Finantelor si ANAF o solicitare de clarificare si reanalizare a situatiei. CECCAR a punctat urmatoarele:

- Solicitarea nu are un temei contabil clar, iar nivelul de detaliere cerut nu este reglementat expres;

- Termenul de 10 zile este foarte scurt, in contextul complexitatii cererii;

- Este nevoie de o comunicare transparenta privind criteriile de selectie a contribuabililor vizati.

Vicepresedintele CECCAR, Robert Sova, a declarat:

„Nu am reusit sa gasim un tipar clar al modului in care a fost facuta selectia. Sunt contribuabili din multe sectoare, atat mari, cat si mici. Probabil ca se urmareste identificarea zonelor unde s-ar putea face optimizari fiscale.”

CECCAR a subliniat ca fiecare solicitare trebuie analizata in functie de informatiile disponibile in contabilitate si de modul in care acestea pot fi justificate documentat.

ANAF s-a razgandit: solicitarea a fost revocata

La doar cateva zile dupa transmiterea notificarilor, ANAF a revenit cu un nou mesaj, tot prin SPV, in care a anuntat revocarea solicitarii si a cerut scuze contribuabililor:

„Referitor la adresa cu nr. X, va anuntam ca se revoca solicitarea privind transmiterea informatiilor. Va multumim pentru intelegere si ne cerem scuze pentru eventualele neplaceri create.”

Decizia a fost luata in urma reactiilor negative venite din mediul profesional, dar si a lipsei unui cadru legal clar care sa sustina obligativitatea transmiterii informatiilor cerute.

Ce ramane dupa aceasta actiune?

Desi ANAF a retras solicitarea, situatia ridica semne de intrebare importante cu privire la predictibilitatea administrarii fiscale, coerenta intre raportarile digitale existente (ex. SAF-T) si solicitarile aditionale; calitatea dialogului institutional cu profesionistii si mediul de afaceri.

CECCAR a anuntat ca va continua dialogul cu autoritatile pentru a obtine clarificari oficiale si pentru a preveni repetarea unor situatii similare in viitor.

Ce urmeaza?

Pe termen lung, este de asteptat ca aceste date sa fie integrate in algoritmii de selectie pentru inspectii fiscale sau pentru initierea unor politici de conformare voluntara. 

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre control anaf

Livrarile intracomunitare fara documente justificative: lectii dintr-un control ANAF la o agentie de publicitate

de Profeanu Laura 21 Iul 2025
ANAF continua sa atraga atentia asupra utilizarii nejustificate a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare. Un caz prezentat in Informarea privind cazurile semnificative constatate de inspectia fiscala in luna mai 2025, vizeaza o societate cu activitate principala in „activitatile agentiilor de publicitate” (cod CAEN 7311), care a aplicat scutirea de TVA pentru livrari de ...

Nereguli fiscale grave la o firma de constructii: TVA dedusa nejustificat, cheltuieli personale inregistrate pe firma si aplicare eronata a cotei reduse de 5%

de Profeanu Laura 21 Iul 2025
ANAF a publicat recent o informare privind cazurile semnificative constatate in urma inspectiilor fiscale desfasurate la contribuabili persoane juridice si fizice. Unul dintre cele mai relevante cazuri vizeaza o societate din judetul Timis, cu obiect principal de activitate „Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale” (cod CAEN 4120). Verificarile au vizat ...

Somatia ANAF in controalele antifrauda: document cu greutate penala pentru administratorii necooperanti

de Profeanu Laura 27 Iun 2025
La inceput de 2025, ANAF a introdus oficial un nou instrument de control care a schimbat complet dinamica unei inspectii antifrauda: somatia de prezentare a documentelor. Daca pana acum inspectorii antifrauda puteau emite doar o „invitatie” (care, de cele mai multe ori, nu impunea nicio urgenta reala pentru contribuabil), in prezent refuzul nejustificat de a raspunde unei somatii, ...

Amortizarea unui apartament neutilizat in scop economic - tratament fiscal si concluzii dintr-un caz real verificat de ANAF

de Profeanu Laura 23 Iun 2025
In cadrul raportului publicat de ANAF cu privire la inspectiile fiscale finalizate in luna ianuarie 2025, a fost evidentiata o situatie relevanta pentru contribuabilii care inregistreaza amortizare pentru imobile achizitionate, dar care nu sunt utilizate efectiv in activitatea economica. Concluzia autoritatilor fiscale a fost clara: daca un activ - in speta, un apartament - nu este folosit ...

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, ...

Inspectii fiscale in constructii: ANAF verifica deducerile si sponsorizarile. Doua cazuri care dau de gandit

de Profeanu Laura 02 Mai 2025
In contextul intensificarii inspectiilor fiscale din partea ANAF, doua cazuri recente atrag atentia asupra unor greseli frecvente care pot conduce la impuneri suplimentare de TVA si impozit pe profit. Cazul 1: Lucrari de constructii cladiri – TVA dedusa fara legatura cu operatiuni taxabile O societate cu activitate principala in constructia de cladiri a fost inspectata pentru ...
Vezi toate studiile de caz despre control anaf keyboard_double_arrow_right
x