Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

ANAF impune noi cerinte persoanelor fizice la verificarea situatiei fiscale personale: Traduceri certificate obligatorii pentru documentele in limbi straine

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
22 Nov 2023


Recent, ANAF a implementat o schimbare semnificativa in procesul de verificare fiscala a persoanelor fizice, conform OUG 188/2022 si Ordinului presedintelui ANAF 1882/2023, in vigoare de la 17 noiembrie 2023.

Detalii Modificari:
  • In cazul in care persoanele fizice (cu ocazia verificarii personale) prezinta documente in limbi straine, acestea trebuie insotite de traduceri certificate, realizate de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei.
  • Aceasta cerinta a fost formalizata prin Ordinul ANAF 1882/2023, care modifica Ordinul ANAF 2117/2018.
  • Modificarile vizeaza avizele de verificare fiscala, care trebuie sa includa acum mentiunea despre necesitatea traducerilor certificate.
In acest sens, Anexa nr. 1.a) la Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, s-a completat, dupa cum urmeaza:
Inscrisurile intr-o limba straina trebuie insotite de traducerea in limba romana, certificata de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei, potrivit art. 8 din Codul de procedura fiscala: 
Art. 8. - Limba oficiala in administratia fiscal 
(1) Limba oficiala in administratia fiscala este limba romana.
(2) Daca la organul fiscal se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, organul fiscal solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei.
(3) Daca la organul fiscal se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, pentru care nu exista traducatori autorizati, organul fiscal solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba romana efectuate sau certificate de o ambasada/oficiu consular al statului in a carui limba oficiala a fost emis documentul respectiv.
(4) Petitiile, documentele justificative, certificatele sau inscrisurile redactate intr-o limba straina depuse fara respectarea alin. (2) sau (3), nu se iau in considerare de organul fiscal daca acesta a solicitat traducerea in limba romana potrivit alin. (2) sau (3), iar contribuabilul/platitorul nu s-a conformat solicitarii.
(41) Daca traducerea in limba romana se efectueaza dintr-o scriere care nu are caractere latine, la documentul tradus se va atasa si copia legalizata de pe inscrisul original.
 
Consecinte si implementare:
  • Persoanele fizice sunt acum obligate sa asigure traducerea certificata a documentelor in limbi straine pentru controalele si verificarile fiscal personale.
  • Avizul de verificare transmis persoanelor fizice cuprinde, (conform art. 138 din Codul de procedura fiscala) pe langa solicitarea de informatii si inscrisuri, si alte detalii relevante, cum ar fi temeiul juridic, data de incepere a verificarii si posibilitatea de a solicita amanarea.
  • Organul fiscal central solicita persoanei fizice prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central (alin. 6) art. 138 din Codul de procedura fiscala).
·       Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, se efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc in vederea stabilirii riscului aferent persoanelor fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile. Acest risc reprezinta diferenta semnificativa intre veniturile estimate in cadrul analizei de risc si veniturile declarate de persoana fizica si/sau de platitori pentru aceeasi perioada impozabila.
Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate si veniturile declarate este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei;
b) notificarea, in scris, a persoanelor fizice identificate cu risc fiscal, inainte de selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale, ca au posibilitatea de a reanaliza situatia fiscala personala, de a depune/corecta declaratiile fiscale in termen de 30 zile;
c) selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii situatiei fiscale personale, in functie de nivelul riscului stabilit.
 
Context si perspective:
  • Aceste schimbari urmaresc sa eficientizeze procesul de verificare fiscala si sa asigure transparenta si claritatea informatiilor prezentate.
  • Implementarea acestor reglementari pune un accent sporit pe conformitatea si corectitudinea datelor prezentate ANAF.
  • Traducerile necertificate sau cele realizate de persoane neautorizate sunt susceptibile de a fi refuzate, accentuand necesitatea respectarii noilor cerinte.
Impactul asupra contribuabililor:
  • Contribuabilii trebuie sa fie mai atenti la pregatirea documentelor pentru verificarile fiscal persoanel.
  • Necesitatea traducerilor certificate poate creste costurile administrative pentru persoanele fizice care nu detin documente in limba romana.
  • Aceasta masura poate, de asemenea, sa prelungeasca timpul de pregatire pentru verificarile fiscal persoanale.
In concluzie, noile cerinte impuse de ANAF reprezinta un pas important in asigurarea claritatii si exactitatii documentelor prezentate in cadrul verificarilor fiscal personale, cu un impact semnificativ asupra persoanelor fizice implicate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...