Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Pregatiri esentiale pentru inchiderea anului contabil 2023: Ghid pentru profesionistii in contabilitate

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
22 Nov 2023


Pe masura ce calendarul se apropie de finalul anului 2023, profesionistii in contabilitate se confrunta cu sarcina esentiala de a pregati si de a finaliza situatiile financiare anuale. Aceasta perioada marcheaza nu doar un moment de bilant pentru afaceri, ci si unul de reflexie strategica si conformitate fiscala.

Urmati acest ghid pentru a va asigura ca procesul de inchidere a anului 2023 se desfasoara fara probleme, cu toate itele necesare bine legate, pregatind astfel terenul pentru o gestionare eficienta si conforma in anul urmator.
  1. Intocmirea Balantei de Verificare:
    - Balanta de verificare este esentiala pentru verificarea exactitatii inregistrarilor contabile si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica.
    - Aceasta cuprinde simbolul si denumirea conturilor, soldurile initiale, rulajele curente debitoare si creditoare, totalurile sumelor debitoare si creditoare, si soldurile finale.
    - Se intocmeste lunar si la incheierea exercitiului financiar.
  2. Aspecte specifice la inchiderea anului fiscal:
  3. Inventarierea si consemnarea rezultatelor in evidenta contabila, inclusiv minusurile/plusurile la inventar.
  4. Inregistrarea de provizioane si cheltuieli pe baza de estimari.
  5. Corectarea erorilor contabile aferente anilor anteriori.
  6. Reevaluarea imobilizarilor corporale, pentru prezentarea acestora la valoarea justa in situatiile financiare.
  7. Verificarea plafonului de micro-profit si a plafonului de scutire de TVA.
  8. Schimbarea perioadei fiscale la TVA, daca este necesar.
  9. Evaluarea la bilant a creantelor si a datoriilor exprimate in valuta.
  10. Reevaluarea imobilizarilor corporale si completarea registrului inventar.
  11. Inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor aferente anului, inclusiv evenimentele ulterioare datei bilantului.
  12. Evaluarea cladirilor pentru impozitele locale si calculul impozitului pe dividendele distribuite, dar neridicate.
  13. Chestiuni fiscal-contabile specifice perioadei de tranzitie catre un nou an financiar:
In contextul intocmirii Balantei de Verificare, respectarea eticii si profesionalismului este esentiala pentru orice contabil. Acesta nu doar ca asigura transparenta si exactitatea datelor financiare, dar si mentine integritatea profesiei. Iata cateva reguli si principii etice de urmat in acest proces:
  1. Preluarea corecta a soldurilor: Soldurile de la sfarsitul unei perioade contabile trebuie preluate corect in perioada urmatoare. Acest lucru asigura continuitatea si coerenta inregistrarilor contabile. Este obligatoriu ca soldurile initiale ale unei noi perioade sa reflecte exact situatia de la sfarsitul perioadei anterioare.
  2. Integritate si obiectivitate: Contabilii trebuie sa mentina o atitudine de integritate si obiectivitate in toate aspectele muncii lor. Nu este acceptabil sa "infrumuseteze" Balanta de Verificare pentru a satisface cerintele administratorilor sau ale altor parti interesate. Orice presiune de a modifica in mod incorect inregistrarile contabile trebuie respinsa.
  3. Responsabilitatea fata de adevar: Contabilii poarta o mare responsabilitate in reprezentarea fidela a situatiei financiare a entitatii. Nu este etic sa se creeze sau sa se modifice inregistrari contabile pentru a prezenta o imagine mai favorabila decat cea reala, indiferent de motive.
  4. Transparenta si conformitate: In toate activitatile lor, contabilii trebuie sa se asigure ca urmeaza standardele si regulamentele in vigoare. Acest lucru include respectarea principiilor contabile general acceptate si a legislatiei fiscale relevante.
  5. Confruntarea cu presiunile neetice: Daca un contabil este pus in situatia de a face inregistrari neadevarate sau de a ascunde informatii, trebuie sa refuze sa se conformeze si sa raporteze acest lucru superiorilor sau, daca este necesar, autoritatilor competente. Integritatea profesionala nu trebuie compromisa sub nicio forma.
  6. Documentarea riguroasa: Toate tranzactiile si ajustarile contabile trebuie sa fie bine documentate. Aceasta include asigurarea ca toate notele contabile sunt sustinute de documente justificative adecvate.
Respectand aceste principii, contabilii nu doar ca adera la standardele etice ale profesiei lor, dar si contribuie la mentinerea increderii in raportarile financiare si in sistemul economic in ansamblu. Acest lucru este esential pentru relatii sanatoase si transparente intre institutii,  banci, parteneri de afaceri si alte parti interesate.
In contextul pregatirii continue, in special avand in vedere numeroasele schimbari in legislatia fiscala si contabila, este imperativ ca profesionistii in contabilitate sa se angajeze intr-un proces continuu de invatare si actualizare profesionala. Schimbarile frecvente si adesea complexe in legislatia fiscala si contabila necesita o atentie constanta si adaptare rapida. Participarea regulata la seminarii, cursuri de formare profesionala si webinarii este importanta pentru a ramane la curent cu cele mai noi tendinte, reglementari si practici de contabilitate.

Un alt aspect important este mentinerea unei asigurari profesionale adecvate. Intr-un domeniu unde erorile sau omisiunile pot avea consecinte semnificative, este vital ca fiecare contabil  sa aiba o polita de asigurare in vigoare care sa acopere potentialele raspunderi. Asigurarea profesionala poate oferi o plasa de siguranta in cazul unor greseli neintentionate sau acuzatii de neglijenta profesionala.

Prin urmarea acestor sfaturi, contabilii se pot asigura ca raman competenti, protejati si bine pregatiti pentru a raspunde eficient provocarilor dinamicului lor domeniu profesional.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...